Veru+2 |
|
(18.2.2010 16:05:40) Dobrý den, připravuji se na přijímačky na Ošetřovatelství do Brna a potřebovala bych poradit s genetikou. Může mi někdo vysvětlit proč je u křížení genotypů AaBBxAaBB genotypový štěpný poměr 1:2:1? Třeba pak pochpím i to ostatní Děkuji za jakoukoliv radu
|
Vítr z hor |
|
(18.2.2010 16:13:01) Na ta BB se vykašli, když jsou tam 4 dominantní, tak to v tomhle příkladě nehraje roli, vždycky vyjde BB.
Zaměř se na Aa x Aa. (Velké A dominantní, malé a recesivní, vyjdou ti možné kombinace) Každý písmeno z první dvojice spoj postupně s oběma písmeny z druhé dvojice a vyjde ti:
AA Aa Aa aa
Takže 1x AA, 2x Aa, 1x aa = 1:2:1
|
Veru+2 |
|
(18.2.2010 16:43:48) Děkuju,tohle už chápu. A co když je jedno z B malé,např.:AaBb x AABB?
|
Vítr z hor |
|
(18.2.2010 16:58:42) To vám tam snad nedaj, ne? To už je daleko větší množství kombinací:
AABB AABB AABb AABb AaBB AaBB AaBb AaBb AaBB AaBB AaBb AaBb aaBB aaBB aaBb aaBb
Ani nevím, jestli jsem se někde nepřeklepla. A taky mi není jasné, jak by se to korektně zapisovalo do poměru, 2:2:4:4:2:2, zkráceně 1:1:2:2:1:1?
|
Veru+2 |
|
(18.2.2010 17:07:02) Takhle nakombinovat to umím,jen nevím,jak to dát do poměru. Dám příklad jedné testové otázky:Fenotypový štěpný poměr v F2 u dihybridismu s úplnou dominancí je 1:1.Genotypy rodičů tady jsou? Správná odpověď podle nich je Aabb x AaBB
Taky doufám,že tam dají něco jednoduššího.Chci se víc spolehnout na test z biologie než z chemie,proto se biologii šrotím,co to jde,tak uvidím,jak dopadnu.
|
štěpánka | •
|
(18.2.2010 17:29:32) Veru, to je tedy dost divný. Aa x Aa má genotypový 1:2:1 a fenotypový 3:1. rodiče BB a bb - to znamená, že potomci budou v tomto znaku všichni stejní Bb, takže celkový poměr neovlivní. Ta otázka se mi zdá divná a nebo už tu genetiku neumím, když jsem ji tolik let neučila. Řekla bych že k uvedeným rodičům je fenotypový poměr 3:1 a ne 1:1. Nechci tě ale balamutit. Ta tabulka se mi bohužel v min.příspěvku rozhodila, ale zkus si to najít pod Mendelův (Mendelovský) čtverec pro dihybridní křížení. 1. sloupec a 1.řádek jsou záhlaví a "uvnitř" je 4x4, celkem 16 možností, z nichž některé jsou stejné. Jak pochopíš princip, budeš umět sestavit tabulku pro jakékoliv rodiče a pak stačí jen spočítat kolik je kterých typů hybridů - tím ti vznikne ten poměr.
|
štěpánka | •
|
(18.2.2010 17:34:08) http://genetika.wz.cz/dedicnost.htm na týhle stránce to máš i barevně a myslím celkem srozumitelně vysvětlené, jak se ty poměry sestavují.
|
Veru+2 |
|
(18.2.2010 17:53:11) Štěpánko,děkuju.Ten čtverec sestavit umím,jen mám problém udělat z toho ten fenotypový poměr A taky vím,že některé odpovědi jsou přinejmenším zvláštní.
|
štěpánka | •
|
(18.2.2010 18:23:49) Veru, promiň, jestli to teĎ napíšu moc jednoduše. Z hlediska fenotypu při úplné dominanci: Aa = AA, BB = Bb. Takže taky: AABB=AaBB=AABb=AaBb(9). Fenotypově se projeví stejně, např. u hrachu budou mít všechny možnosti žlutou barvu a hladká semena (pokud jsou to dominantní znaky). Taky je pak stejné: AAbb=Aabb (3) a taky: aaBB=aaBb (3). Takže když by se křížilo AaBb x AaBb, tak jsou to ta čísla v závorce a 1x je aabb, tedy celkově 9:3:3:1.
|
Veru+2 |
|
(18.2.2010 18:37:45) Děkuju,večer si nad tím v klidu sednu
|
štěpánka | •
|
(18.2.2010 18:41:34) ok, zítra sem kouknu, kdybys něco potřebovala, snad budu umět odpovědět.
|
|
|
|
|
|
|
|
štěpánka | •
|
(18.2.2010 17:17:59) Jestli je to ošetřovatelství VŠ, tak tam klidně můžou dát i křížení se sledováním 2 zanků. Je to normální středoškolská látka a pamatuji se, že jsem to kdysi dávno učila i v jedné moc šikovné 9.třídě. V F2 genereci při dihibridním křížení AaBb x AaBb je potomstvo v genotypovém poměru: 1:2:1:2:4:2:1:2:1, fenotypový poměr: 9:3:3:1, pokud jde o úplnou dominanci. Nejlépe vidět z tabulky: gamety AB Ab aB ab AB AABB AABb AaBB AaBb Ab AABb AAbb AaBb Aabb aB AaBB AaBb aaBB Aabb ab AaBb Aabb aabB aabb, doufám, že jsem se nikde neuklepla. Držím palce u přijímaček
Jo a to křížení AaBB bude samozřejmě trošičku jiný, jak už jste tu psali, ty poměty budou genotypový 1:2:1 a fenotypový 3:1 (protože 2. znak bude vždycky! dominantní, když se v křížení jiná alela nevyskytuje), pokud se jedná o úplnou dominanci.
|
|
|
|
|
Veru+2 |
|
(19.2.2010 8:10:01) Tak jsem tu zase Asi jsem nějaká natvrdlá,už je to let co jsem se to učila ve škole. Poměr při křížení AaBb x AaBb chápu,umím udělat tabulku,udělám genotypový i fenotypový štěpný poměr
Jenže mám problém u sestavování tabulky při křížení jedinců: AaBB x AaBb nebo AABB x aabb?
|
Veru+2 |
|
(19.2.2010 9:53:06) Už mám po problému.Ještě jednou jsem si k tomu sedla a konečně jsem to pochopila. Všem moc děkuju za cenné rady
|
štěpánka | •
|
(19.2.2010 13:18:35) Blahopřeju. Obdivuji všechny, kteří při práci (nebo na mateřské, to považuji za totéž) studujete. Držím palce!
|
|
|
|
|