Cipora |
|
(20.5.2010 17:53:35) ...je nazev alba mladeho talentovaneho hudebnika, jehoz pribeh je stejne "krasne tajemny" jako jeho pisne. Kdyz mu bylo 11 let, onemocnel B.lymphomii a musel podstoupit leceni a chemoterapii. Jedna z organizaci, starajici se o deti, ktere podstupuji podobnou lecbu, mu - jako posileni v boji proti nemoci - dala navrh: Muze si prat jakoukoliv vec - a bude mu splnena. Zach prekvapil vsechny - vcetne sebe - kdyz pozadal o: kytaru, amp a hudebni lekce. O patnact let pozdeji, v Rova Ha Yehudit v Jeruzaleme ve Starem Meste, v jeshive s pohledem na Kotel Ha Maaravi, pozadal na jednom koncertujicim hudebnikovi kytaru., ten, prekvapen, se zeptal, odkud pisen pochazi. Zach odpovedel: Je to moje pisen. A jmenuje se "Beautiful Mystery".
Tolik ke zrodu jednoho alba. Ukazky k poslechu zde
|
Tabitha+2 |
|
(20.5.2010 20:18:16) Jen technicka - B-cellularni Non-Hodgkinuv lymfom /tedy "ten", ne ta - ie../
Pribeh se stastnym koncem.Dikybohu..
Take prikladam jeden "notoricky" znamy..Take dekuje Bohu zato, jaky je, protoze muze probouzet v lidech laskavost a nadeji...Je vzdy krasne dostat tu Milost a podekovat Hospodinu z hloubky srdce za utrpeni...Ti kteri neco podobneho zazili budou vedet, o cem mluvi i tento radostny Nick..
http://www.youtube.com/watch?v=H8ZuKF3dxCY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=XnuAyFCZjdA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=BnT9vIX048E&feature=related
a spousta dalsich..
|
Tabitha+2 |
|
(20.5.2010 20:43:40) Tady jeste pekna speech..
http://www.youtube.com/watch?v=gbEKUeMnibw&feature=related
|
Tabitha+2 |
|
(20.5.2010 21:02:33) tady jsem nasla jeste 3 dilnou presentation.. http://www.youtube.com/watch?v=yo_24_qTNac&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=6bL3GR4iAW0&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=3O6OluBxGtM&feature=related
Hlavne 2. cast je obsahove myslim dost silna..
|
bohunak |
|
(1.7.2010 17:47:41) If you see what needs to be repaired and how to repair it, then you have found a piece of the world that G-d has left for you to complete. But if you only see what is wrong and how ugly it is, then it is you yourself that needs repair.
Tzvi Freeman
|
bohunak |
|
(1.7.2010 17:50:21) Eli, jak se vede? Jakto, ze jsi nebyla tak dlouho na netu? A kol beseder?
Ten film jsem videla, dokonce mam porad jeste ten film doma.
|
|
Cipora |
|
(1.7.2010 18:00:41) Bo Tak nejak mi to mluvi z duse Neni to jako s vychovou /deti/ - prijmout je tak, jak jsou a "vest" je a "usmernovat" - viz tikkun. Nebo se /k zivotu, detem, lidem/ obratit zady s vetou "Za tohle dite jsme se nemodlili" - tj. neni to TO, co jsme ocekavali. Dva rozdilne postoje k zivotu., co je ale vetsim darem nez byt na zivu?!
|
Cipora |
|
(1.7.2010 18:10:27) Neb znovu, jak rika muj pan rabin "Chaim yaffim, aval lef"amim kashim" /"Zivot je krasny, ale nekdy tezky"/
|
bohunak |
|
(1.7.2010 18:42:23) Eli, nechala jsem ti vzkaz na SZ.
|
Cipora |
|
(1.7.2010 20:30:52) Bo Diky! napisu
|
Cipora |
|
(1.7.2010 20:58:25) A obecne zpatky k tematu, ktere vlaste zacalo "venku" na diskusi, kde se rozebiralo to, jaktoze a proc je zivot tak "nefer".
Opravdu mi to neda., Ha Sh-m stvoril "perfektni" svet, ve kterem mic nechybelo. Umistil cloveka, Adama, do jeho stredu - a dal mu vsechno. Dal mu take moznost volby a Adam si zvolil jednat tak, jak jednal. Cela ta historie po "odchodu" z Gan Eden je vlaste napravou - tikkunem - a snahou o navraceni sveta do teto "perfektni" podoby. A je to na nas., na kazdem.
|
štěpánka | •
|
(1.7.2010 22:09:30) Eleez, ano je to na nás, na každém, ale jsou věci které neovlivníme a u některých lidských osudů si opravdu říkám - "za co?" je ten člověk takto trestán a jiný odměněn?
|
štěpánka | •
|
(1.7.2010 22:17:03) a nemyslím majetek, nedostatek pěněz. Myslím spíše nemoci, ztrátu blízkých, úrazy, apod.
|
|
Cipora |
|
(1.7.2010 23:12:28) Stepanko
Na jednu stranu se musime snazit zit smysluplny zivot, na stranu druhou si uvedomit, okdud ten zivot pochazi. To znamena, dekovat B-hu kdyz to vse jde o.k a bez problemu a "nenadavat" na Pana B-ha kdyz to zrovna o.k neni. O tom celem je kniha Iyov /Job/, - pote, co ho zacnou pronasledovat vselijake tragedie, Iyov rika : "Zda budeme brat od B-ha jenom dobre veci a zle od neho odmitneme brat?!"
|
Cipora |
|
(1.7.2010 23:37:41) Ale neni to takove to pasivni poddani se "osudu". Naopak., to, ze nechci zpochybnovat zpusob, jak B-h ridi svet, neznamena, ze se proste "necham vlacet osudem - protoze ho stejne neovlivnim".
Jeden z principu judaismu je tento: "Vsechno je dano /tj.B-h je ten, ktery ridi cely svet/ ale PRESTO mame moznost volby /ovlivnovat svet svym jednanim dopredu, nebo zpet/"
|
|
štěpánka | •
|
(2.7.2010 9:37:11) Víš, Eleezz, čekala jsem podobnou odpověď a to ti právě trošku "závidím", že na otázku "proč zrovna tento člověk má takový osud, příběh" si umíš odpovědět. Já to neumím, stejně jako mnoho dalších (nevěřících) a proto se spokojuji s tvrzením: "život není spravedlivý." (a opravdu tím nemyslím hmotné statky, tam to možná platí zrovna tak).
(Mimochodem konečně mi v knihovně zarezervovali Exodus od L.Urise, takže si ho povezu na prázdniny s sebou. jsem zvědavá, zda to vůbec dokážu přečíst. Od Shindlerova seznamu např.jsem musela odejít)
|
štěpánka | •
|
(2.7.2010 9:47:57) JO, ovlivnit můžu, jestli budu studovat nebo ne, jestli půjdu k doktorovi nebo ne, ale když do mě vletí šílenec na silnici (viděla jsem na Slovensku nehodu, kdy bezohledný řidič smetl při předjíždění rodinu, která šla po pěšince cca 5m od té silnice) nebo dostanu smrtelnou nemoc, to nějak nevím, jak jsem mohla ovlivnit...
|
Cipora |
|
(2.7.2010 9:57:45) Muzem ci nemuzem ovlivnit - musime se snazit delat maximum., a to ostatni, co uz udelat nemuzeme, musime poprosit Toho nahore, aby nam v tom pomohl.
|
Cipora |
|
(2.7.2010 9:59:27) A jeste - Ty bys chtela mit "to pravo" rozhodnout a ovlivnit "kdo bude na zivu a kdo ne"? Ja bych v takove pozici byt nechtela. Od toho je tu Soudce nahore.
|
Cipora |
|
(2.7.2010 10:04:42) V Gan Eden Adam a Chava byli nesmrtelni. Zvolili si ale ZIVOT ve sve realne, intenzivni, tezko-krasne podobe.
|
|
štěpánka | •
|
(2.7.2010 13:06:00) Elleez, nechtěla bych rozhodovat o osudu jiných. V žádném případě. Ale zajímalo by mě, zda i ty připouštíš tvrzení "život není spravedlivý"? Nebo považuješ věci, které se dějí za spravedlivé? Například příběh o Jobovi, Abrahámovi a Izákovi a mnohé další, které si hned nevybavuji, mi neukazuje B-ha s takovými vlastnostmi, které bych chtěla vidět u někoho, kdo o mě, nás rozhoduje. To už radši věřím síle přírody a lidského ducha. No, třeba to není na věky.... A spravedlnost v životě nežádám, nikdy nebyla, snad jen v Edenu po stvoření Adama a Evy, od té doby určitě již na Zemi nikdy nenastala a nejspíše nenastane. Jen žádám právo na ten povzdech "život není spravedlivý"....
|
Cipora |
|
(2.7.2010 13:18:47) Prave ze Iyov, Avraham, Jaakov, Jicchak a kral David - vsichni prosli zkouskama - treba Avraham 10 zkouskama - a vzdycky chvalorecili B-hu. Kdyz na krale Davida dopadla nejaka pohroma, vzal si na sebe pytlovinu, hlavu si posypal popelem a postil se a zkoumal vlastni nitro. O tom ze B-h je spravedlivy jsou cele Zalmy. B-h ridi tento svet, ale kazdy z lidi ma pravo na svobodnou volbu. To, co se treba stalo v Osvetimi, nebo kdykoliv jinde, bylo dilem cloveka, ne B-zim. Jak pise Primo Levi - svedectvi o tom, co muze clovek udelat cloveku. Verim, ze B-h chtel jinak. A porad chce. Pravidla jsou dana., zalezi na cloveku, jestli se podle nich bude chtit ridit.
|
štěpánka | •
|
(2.7.2010 13:51:41) Elleez, proti tomuto tvému příspěvku nic nemám, vím že Osvětim apod. je dílem člověka a ne dílem B-ha. Stejně jako autonehody, úrazy,.... Jen pořád nevím, jak to mohli ovlivnit lidé, kteří se stali obětí.....
|
Cipora |
|
(2.7.2010 14:30:09) Muj pan rabin jednou poznamenal: "Je duvod ze zhora / od Pana B-ha/ a je duvod zezdola /od lidi/"
Ohledne autonehod - kazdy musi chranit svuj zivot stejne tak jako zivot druhych. Pokud to porusi a zpusobi nehodu - bude postaven pred soud - pred ten lidsky a take, az prijde jeho cas, pred ten B-zi, stejne tak jako kazdy z nas.
Jiste je, ze zadny zivot neprijde nazmar, zadna slza se neztrati, zadna modlitba nezustane neoslysena.
Jen je to nekdy jinak a jindy, nez si myslime.
|
bohunak |
|
(2.7.2010 14:53:48) Stepanko, samozrejme, ze mas pravo na povzdechnuti o zivote, ktery neni spravedlivy. Ten svet totiz opravdu neni spravedlivy.Ne nasim lidskym pohledem. Existuje plno otazek, ktere nejsou a nebudou zodpovezeny, ne tedkom. Nemuzou byt. Nekdo ma teorie, nekdo vubec. Ja mam taky jednu, ale tady o ni psat nejak vice nechci. Ja verim, ze B-h stvoril kazdeho cloveka s urcitym udelem, clovek tady prijde aby neco udelal, aby se naucil, co se jeste naucit ma. Podivej, Eli napsala spravne, ze Ha Shem nam dava svobodnou vuli, volbu, ale uz taky vi(vedel-nemuzes davat cas do tvoreni) kdy odtud odejdem.To je tezke tady vysvetlit. Kdyz vidime utrpeni a bolest, tak jsme z toho sokovani, zli, nebo smutni. Jelikoz nezname odpoved na otazku, tak nas to zajima. Mozna, ze kdybychom tu odpoved znali, tak uz nas ta bolest tak zajimat nebude, uz nebudem tak pomahat? Mozna.Mozna ne.
|
bohunak |
|
(2.7.2010 14:55:23) Ahoj Eli. Shabbat Shalom.
|
Cipora |
|
(2.7.2010 15:25:57) Bo hezka myslenka. Zejmena to o tom pomahani. Klidny a pokojny Shabat.
|
|
|
štěpánka | •
|
(2.7.2010 15:28:54) Elleez, Bohuno, díky za diskusi. Já to vidím tak, že život je cenný, krásný, krátký a konečný je na nás jak s ním naložíme. Ale život není spravedlivý - o tom tato diskuse byla. Také se mi chce věřit - jak se říká - Boží mlýny melou pomalu, ale jistě. Bohužel to tak kolem sene nevidím - ale Bohuna má pravdu já jako jedinec nemohu vidět všechno... Hezké léto všem přeji.
|
*Aida* |
|
(7.7.2010 2:01:32) Stepanko, zkusim nabidnout jeste jinou myslenku. Predstav si, ze tvoje rekneme rok a pul stare dite ma nejakou vaznou nemoc (priklad samozrejme) a Ty se s lekari shodnes na tom, ze nejlepsim a nejucinnejsim resenim bude nejaka invazivni lecba. Lec svemu diteti nebudes schopna vysvetlit, co ho ceka a ani proc, ono by to proste nepochopilo. A tak jedine, co muzes delat, je utesovat, provazet a soutrpet s nim behem treba zdlouhave, bolestive a invazivni procedury. Protoze Ty vidis ten vysledek. Vsechno ma svuj duvod. Verim, ze jednoho dne se ho i my dozvime, ale nebude to ted a tady. Ostatni zdravim. Eleez, jak to nakonec dopadlo s tema skolama v Izraeli? Vyresilo se to nejak? Zas se mediama prohnala "senzace" a zaver zadny, typicky. Ovsem ja jsem diky teto diskusi byla okamzite v obraze, o co tam jde a tim jsem asi poprve v zivote predbehla sveho chote v politickem poli, takze timto Vam dekuji za informace.
|
|
Tabitha+2 |
|
(15.7.2010 14:17:39) podobnou promluvu jako El, jsem ti sveho casu, k tematu nestesti a tragedie v zivote,siroce podala i ja, a nato si dobre vzpominam.Ve smyslu neptat se proc, ale K CEMU?..Je zajimave, ze si vybiras, od koho tento pohled do BUDOUCNA / co ma stavajici "tragicka" situace v dalsim zivote cloveku, nebo celemu spolecenstvi - treba rodine, prinest, na co upozornit, co napravit../,a dokazes akceptovat a koho v tomto smeru i obdivovat, kdyz ti napise to same clovek, vuci kteremu mas z vlastniho nepochopeni subjektivni neopodstatnene vyhrady...
|
štěpánka | •
|
(15.7.2010 20:28:47) tabitho, akceptovat neznamená souhlasit, ale vzít na vědomí, přijmout vysvětlení. Akceptovala jsem příspěvky tvé i ostatních ale ne s každým souhlasím. Tvým příspěvkům často nerozumím, bohužel. Mnohokrát jsme na sebe narazily, většinou jsme spolu nesouhlasily. Přesto jsem se vždy tvé příspěvky zkoušela pochopit a přemýšlela o nich. Potěšilo by mě. kdybys totéž udělala s mými...
|
Cipora |
|
(15.7.2010 21:45:34) Ahoj Stepanko jak to vypada s Urisem /Exodus/? Porad premyslim, jestli bych Ti ho nemohla nejak dorucit, nekde bych ho mela mit. Meli jsme doma alespon dve kopie, dost mozno, ze jsem je uz rozdala. Dale si pamatuju na "Vitr z hor" /cesky autor, doba prvnich kibucu/ a jeste jeste sesitek povidek /"Sul Zeme" se jmenovala jedna z nich, mozna cely soubor/ Ale "Exodus" je proste klasika
|
štěpánka | •
|
(15.7.2010 21:59:48) Elleez, už jsem to dočetla (půjčeno z knihovny) a rozhodně mi nebylo dobře. Ale je fakt, že je to napsáno zajímavě a napínavě. Je to přesně podle skutečnosti, nebo je tam nějaká autorova licence? Musím si to ještě dohledat, dočetla jsem to o víkendu. Řadu odstavců jsem ale přeskočila, zejména popis dění v koncentr.táboře, příliš se mě to dotýkalo, přesto mám některé obrazy před očima. Prázdninové čtení to teda zrovna nebylo. Pořád jsem tam hledala tu lowestory, jak jste psaly, že je stěžejní ve filmovém zpracování a až v půlce románu mi došlo, že ústř.dvojka je Ari+Kitty (je to tak)?
|
Cipora |
|
(15.7.2010 22:08:04) JJ Ari a Kitty Ale taky Dov Landau a Karen Karen je krasne ztvarnena ve filmu v podani Jill Haworth. "Exodus" je historicke drama podle skutecnosti., nedavno jsem cetla rozhovor s jednou mladou izraelskou modni navrharkou, ktera si sve modely i sije., ptaly se ji, kde se naucila sit a ona na to: "Od dedecka, on se dostal do Izraele na lodi "Exodus" a sil detem kabaty z dek".
|
Cipora |
|
(15.7.2010 22:22:23) Jinak - vetsina udalosti se odehrava v letech 1947-48. Leon Uris napsal knihu v r. 1958 a film byl uveden poprve v roce 1960 - tedy 12 (!) resp. 10 let po odehrani se udalosti v knize popisovanych.
|
|
štěpánka | •
|
(15.7.2010 22:24:27) Elleez, vím, že román byl trošku o něčem jiném, ale mrzelo mě, že jsem se nedozvěděla, zda Karen svého otce našla nebo ne a zda zůstala aspoň v občasném styku se svými pěstouny. Vím, že řada lidí by řekla - happyend, ale já to říct nemůžu, když před ním byly ty milióny mrtvých Velmi dobře na mě zapůsobil postoj dánského krále k požadavkům nacistů a způsob jak vyzval své poddané k nošení davidovy hvězdy a následně, jak Dánové zorganizovali rychlý útěk všech Židů do Švédska. to jsem nevěděla a velmi pozitivně to na mě zapůsobilo, zejména v kontrastu s postoji Poláků. Velmi negativně pak postoj britských úřadů a armády, jak toto mohli dopustit 2 roky po válce???
|
Cipora |
|
(15.7.2010 22:28:49) Nepamatuju si jak to bylo v romanu, ale ve filmu Karen otce najde - on ji vsak nepoznava a nasledkem traumat, ktere mu zpusobila valka s ni nemuze komunikovat.
Karen tak trosku pripomina Anne Frank, ze? Obe takove "cele dobro" / Karen je hebr. "keren" a znaci "paprsek"/ a zivot obou tak tragicky skonci.
|
štěpánka | •
|
(16.7.2010 14:41:33) Elleez, já nevím, mě připadá, že život Karen, jakoby s připlutím do Izraele teprve začíná. Jako taková tlustá čára za minulostí. Vlastně optimistický závěr. Ona osobně hrůzy žádné neprožila, jen se o nich "dozvěděla" - samozřejmě hrozné, když žila v relativním bezpečí, téměř normální život jako nežidovka a pak si sama zjišťovala, odkud pochází a co se stalo s příbuznými. Na jejím místě, bych si kladla otázku: "Chtěla jsem toto vůbec vědět?" - nevím, možná i ta postava Karen si ji kladla. V románu otce nenajde, jenom má zprávu, že přežil a žije v Izraeli. Anna Frank měla dle mého osud horší, to ukrývání a následně smrt v konc.táboře, myslím, že je to nesrovnatelné. Navíc je to skutečná postava.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cipora |
|
(2.7.2010 14:43:21) Jasne je, ze jakakoliv takovato ztrata lidskeho zivota je tragedie. Je to ale tak, ze nikdo nevi dne ani hodiny. Dostali jsme zivot, ale - jak rika Werich - nikdo nic nikdy nema brat za uplne definitivni.
Kazde rano dekujeme HaS-hem za to, ze nam - po nocnim spanku - navratil dusi, a vecer ji zas do Jeho rukou poroucime. Jednou se k nemu navrati zpatky, az se naplni nas cas, a potom, jeste jednou a navzdy, nam ji vrati - az prijde Mesias. /Je to krasne pozehnani "Elo-kai Neshama" - mozna ji ma Bohunka nebo nekdo z holek v cestine./
Prave proto si myslim, ze je zivot tak cenny. Krasny, tezky - a po odchodu z Gan Eden take konecny.
|
|
|
|
|
|
|
|
Cipora |
|
(2.7.2010 9:54:57) Stepanko ja mam stejne tolik otazek jako kazdy jiny. V hebrejstine se "proc" rekne "lama" a "co" se rekne "ma". Je to tak, ze je lepsi se ptat MA "CO" se s tim da delat, nez LA-MA "PROC" se to tak deje.
Pokud nekdo dava cely chod sveta za zodpovednost nahode, osudu ci prirode - pak ovsem nelze "zadat, aby "nahoda, osud ci priroda" byla spravedliva.
Spravedlnost a soucit clovek muze doufat jen od B-ha.
Priroda je "kolobeh"., "vcera jsi nebyl, dnes jses, zitra nebudes". Nahoda je proste "stesti", osud je "nezmenitelny". Proc teda clovek ma za to, ze to neni fer? Podvedome se vztahuje k vyssimu ciniteli, B-hu. Je daleko tezsi "uverit" ze B-h neni, nez "vedet", ze tu je nekdo, kdo nad tim vsim ma spravu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|