Kamisi |
|
(18.6.2012 18:37:46) Máte někdo zkušenost, nejlépe se staršími dětmi? Např. se školou Yamaha, vidím, že nástroje se vyučují ve skupinkách 3-6 dětí. Zajímalo by mě, jak taková výuka probíhá, jak je efektivní, jestli se děti něco naučí.
|
anexa |
|
(18.6.2012 19:00:11) to víš, že to je efektivní - hlavně pro majitele. Já nechápu, jak se může učit několik dětí naráz. Vždyť někdo je pomalejší, někdo lepší a učitel se musí orientovat hlavně podle toho nejpomalejšího a nejhoršího. Nebo jste už někde viděli, že by bylo v hodině např. na klavír více dětí?
|
Delete |
|
(18.6.2012 20:21:39) Vím, že něco podobného probíhá i na VŠ, každé klávesy jsou napojené na sluchátka, takže dítě slyší, co hraje, může procvičovat, zatímco jinému dítěti (studentovi) se učitel věnuje a nástroj je puštěný nahlas. Zrovna klávesy jsou v tomto ohledu celkem zvládnutelné a výuka může probíhat bez časových prodlev, i když samozřejmě individuáln výuku nenahradí.
U fléten je běžné, že chodí více dětí do jedné hodiny a děti se střídají, což jim i prospívá, protože si mohou odpočinout a také slyší někoho jiného, což také není od věci...dělám se to tak i ZUŠ.
Dále pak kytary, na některé věci se děti střídají, něco hrají společně...
Možná je to tak i u dalších nástrojů.
Moje zkušenost je, že dva žáci v hodině jsou naprosto běžní, do těch šesti si to u určitých nástrojů dokážu bez problémů představit....
|
anexa |
|
(18.6.2012 21:00:59) já mám právě info od učitelky ze ZUŠ, ta je právě proti tomu spojovat děti, nemůže se jim věnovat tak, jak by chtěla, musí se podřizovat tomu nejslabšímu.
|
Delete |
|
(18.6.2012 21:10:48) Moje holky chodí na flétnu mimo ZUŠ, chodí všechny současně a dříve chodily i v jiných skupinách s jinými dětmi. Učitelka se věnovala vždy té jedné, ostatní měly nějaký úkol (třeba vybarvit nějaké noty, když začínaly, nebo označit si nově učenou notu a tak) a každá jela svým tempem, učila se svoje písničky...
V ZUŠ to vlastně fungovalo obdobně, i když tam se snažili, aby děti ve skupině byly na podobné úrovni, ale spolu stejně nehrály, každý si jel to svoje .
|
kotyk |
|
(18.6.2012 21:14:49) Hudební malotřídka My měli teorii zvlášť s někým, kdo na to měl nervy.
|
Delete |
|
(18.6.2012 21:54:02) Tak hudební teorie (nauka) byla v ZUŠ úplně jindy, vždy po ročnících bez ohledu na nástroj, pro takových 20 dětí....a tam mi teda vadilo, že i flétnisti museli umět totéž co klavíristi a ještě v takovém tempu a se strachem z diktátů z not a taktů, že jsme nakonec utekli...děti kvůli nauce odmítaly i hrát....
|
Mr. Miçkey |
|
(18.6.2012 23:45:24) Neni debilni, zazila jsem to taky. Kytara- hodina jednou tejdne, od 3. rocniku k tomu jednou tejdne povinna nauka, od 5. rocniku jednou tejdne souhra- ja hrala v kvartetu. Nauka presne jak pise nekdo nade mnou, napric nastroji, vzdy jeden rocnik, jeste jsme byli tusim rozdeleni na A a B (velka hudebka), teorie a pisemky a diktaty, si jeste pamatuju jak jsme si rychle na ruku psali, ktera stupnice ma kolik krizku a becek Faktem je ze dost decek z ty hudebky odchazelo na konzervator a slusne se umistovalo ruznejch soutezich, me nevyjimaje takze ted dril s naukou byl asi coby priprava na konzervator opodstatnenej...
|
Delete |
|
(18.6.2012 23:54:11) Mickey, ano, jako příprava na konzevatoř OK, ale pro děti, co chtějí jen hrát pro radost to bylo a je zničující. A já mám pouze jednu ze čtyř, která by asi o konzervatoř stála, pro ostatní byla už přípravka konečná.....přitom je hraní baví.... No a ta nejstarší zase dojela na to rozdělení podle věku, hraním spadala tak o tři ročníky výš než v nauce (začínala v jiné ZUŠ, kde to tak nehrotili), dostala se mezi děti o dva roky starší a nauku prostě nestíhala, kolektiv také ne....a my jí jako hudební nevzdělanci nedokázali pomoct, takže se tom dost blbě plácala a nakonec to vzdala taky.... Teď už je dost velká na to, aby to ustála, tak to zkusí znovu a navíc v té hlavní ZUŠ, tak doufám, že jí to něco dá.... A s ostatníma holt budeme brázdit kroužky ve školách a DDM, kde se toho sice tolik nenaučí, ale alespoň je to pořád bude bavit....
|
Delete |
|
(19.6.2012 0:11:51) No nám teď právě také nabídli individuální hudební nauku, zejména když holka bude dojíždět na gympl do jiného města, tak by tu skupinovou asi nestíhala, takže ráda využiju. Jinak by právě chodila s o 3 roky mladšíma dětma, z čehož nadšená nebyla .
Ale ona šla právě do školy o rok dřív, na flétnu hrála od čtyř let (tady děti začínají až v té první třídě, většině už je v té době sedm a jsou vedení jako PHV, v prvním ročníku ZUŠ jsou druháci ze ZŠ, ve druhém třeťáci atd.....no a holka hrou spadala do třetího ročníku, kam chodí čtvrťáci, ona byla věkem druhák...je hodně závislá na kolektivu, ve kterém se pohybuje, potřebuje tam mít nějakou spřízněnou duši a tím, že ji mezi sebe nevzali, tak prostě nezvládla ty věci okolo, nebo spíš ani nechtěla zvládat....a třeba ty takty v tom věku fakt nepobrala, zatímco dneska už v pohodě, že jo, mozek dozrál...
Na druhou stranu, kdyby to tenkrát ustála, tak šla teď na hudební gympl a byla by tam nejspokojenější...
|
Mr. Miçkey |
|
(19.6.2012 0:17:53) Ja taky chodila s mladsima deckama, i o 2 roky... byla jsem v prime na gymplu, a mela jsem tam i decka ze 4 tridy ZS. No a, co se vedomosti tyce, byli jsme na tom nastejno a delali jsme to samy, ze. Clovek holt neni celej zivot jen v kolektivu se stejne starejma, ja ted taky chodila do skoly i s lidma o 6 let mladsima, muj syn zas bude nejmladsi a o hlavu mensi nez vsichni okolo...
|
Delete |
|
(19.6.2012 0:24:19) Mickey, však jo, s mladšíma sice není nadšená, ale ustojí to, už je taky starší... Ale když jí bylo 8, tak prostě látku pro deseti až jedenáctileté nedávala tak samozřejmě (ale chodit níž by byla ztráta času, už to uměla) a protože neměla nikoho, s kým by si třeba poradila, pobavila se, tak to v těch osmi prostě neustála . Tenkrát nám individuální nauku nenabídli, přitom pro ni by to řešení bylo .
Jo a všechny holky začínaly u jedné učitelky v jiné ZUŠ...zajímavé bylo, že zatímco k té nejstarší tu nebyly žádné výhrady (kromě toho, že věkem prostě nezapadala do místních zvyků), tak u těch mladších bylo milion řečí o špatném držení flétny a špatném hraní....asi se ta učitelka za ty dva roky, co byl rozdíl mezi začátky u té nestarší a těch mladších, pokazila .
|
|
Kamisi |
|
(19.6.2012 8:27:38) Mickey, ono to není ani tak o věku, jako spíš o vyspělosti těch dětí a o tom, jak učitelka tu výuku pojme. Bohužel někdy je to do extrémů. S tímto měly problém naše děti i na ZŠ, přizpůsobovalo se vždy těm nejpomalejším a přesto, že kluci byli nejmladší ve svých třídách, připadali si, že se s nimi jedná jak z pitomcema. Vrcholem všeho bylo, když ve 4. třídě učitelka vymyslela celoroční hru s mašinkama, diskotéku alá Dáda Patrasová a doučování z AJ, kde se hrálo pexeso. Nejšílenější bylo, že většině dětí to vyhovovalo. Ale to je taky o učetelích, samozřejmě jsou to hodně individuální záležitosti. Ale v té nauce, v přípravce a první dva ročníky, je to v naší ZUŠce hodně přizpůsobený malým dětem, přitom pro ty, kteří mají individuální výuku, je závěrečná zkouška poměrně těžká. Ti, co pravidelně chodí na nauku, zkoušku dělat nemusí.
|
|
|
Kamisi |
|
(19.6.2012 8:17:19) Naše děti měly v podstatě celou dobu ZUŠ individuální nauku. Mladší na ní asi půl roku chodil, ale přesto, že byl se stejně starými dětmi, výuka mu připadala hrozně dětinská, jednoduché lidové písničky ho zpívat nebavilo a výuku svým vyrušováním nabourával tak, že jsme se dohodli, že se bude učit doma. Je teda fakt, že jeden ročník opakoval, ale čím je ve vyšším ročníku, tím je schopen se učit samostatněji, na letošní zkoušku se už naučil všechno úplně sám, prostě už ty souvislosti líp chápe a spojujou se mu.
Starší syn se nauku celých 5 let učil sám, občas mu něco vysvětlil táta, občas něco učitelka nástroje, ale většinu zvládnul opravdu sám za pomoci učebnice, notového sešitu a internetu.
|
|
|
|
Mr. Miçkey |
|
(19.6.2012 0:05:56) Ja ty hudebky vystridala 3. V prvni to nehrotili, a razili heslo "hrat pro radost". V druhe ze me sla ucitelka do kolen, v nauce jsem byla totalne pozadu (dali me do nauky o rok niz a i tak jsem musela dohanet), krome toho jsem mela blby drzeni ruky a vubec me vsechno musela preucovat, musela jsem i vymenit struny na kytare Po par letech jsem presla do hudebky c. 3 diky stehovani, tam to ucitel bral taky lezerne, a me to brzo prestalo bavit To co mi daval hrat mi prislo jako o dva levely pod moji uroven, nudila jsem se, a celkove mi ta vyuka prisla desne diletantska a neprofesionalni, to nemelo s klasickou kytarou co delat... Podle me je proste rozdil mezi ZUS a krouzkem, ta ZUS ma prece jen naky osnovy, a pokud ma mekdo zkousky a vysvedceni z urcityho rocniku a neumi teorii, je to dost napovazenou. V krouzku at se uci co chtej, tam predpokladam ani zkousky ani vysvedceni neni. Ta ZUS by mela mit nakou standartizovanou uroven, kdyz mi nekdo rekne ze hraje na kytaru 5. rokem, vim, co zhrubs zahraje a co ne
|
|
|
|
Delete |
|
(18.6.2012 23:48:36) Milado, no jo, místní ZUŠ je v tomhle fakt hnus a hnus je, že se to nemění. Přitom je to jen filiálka ZUŠ z okresního města, která je naopak vyhlášená jako výborná (ale zkušenost budu mít až od září, to tam nejstarší natupuje na klavír).
|
|
Maesta a zlatíčka |
|
(19.6.2012 0:03:04) Ahojky maminky, tak tu brouzdám mezi kojením a protože jsem čitelka ZUŠ, tak chci jen něco malinko napsat - nepročítala jsem vás podrobně a do množství, tak možná to co napíšu už víte či to tu někdo psal.
Hudební nauka - tak ta má děti hlavně bavit a má splnit všeobecný hudebně i pohybový základ - a hl. vzbudit v dětech zájem o hudbu jako takovou - nebudu tu ciotovat osnovy - ty jsou z rojku 1981 - poslední revize - i tak jsou v tomto pokrokové, ovšem je tam spoustu ale.... Teoretický zájklad 7 ročníků byl stáhnut do 5 - je to hodně málo a v 5. r. mají být brány kromě hud. teorie i dějiny hudby - no naprostý nesmysl
Ovšem stejně jako základkám obecným i ZUŠkám byla nově ponechána volnost v tvorbě rámcově vzdělávacích programů - ty už na pilotních ZUŠkách fungují, na jiných se tvoří, myslím, že obecné datuk, kdy už se musí na všech ZUŠ jet podle RVP je září 2013?
Průzkum ukázal, že učitelé nástrijů nepotřebují vlastně teoretuické základy bez nástroje a že HN by měla plnit funkci obecného vhledu a společného muzicírování s radostí z hudby! Teoretické znalosti stupnic, intervalů apod. si nástrojaři nejraděj řeší u nástroje sami. Další znalosti nutné na přijímací zkoušky třeba na konzervatoře se řeší speciálním přemětem Příprava na komzervatoř či jak kr¨terá zuš si to nazve....
Takže zkoušení z not, diktáty - sluchové, škaredé známky z HN - to je naúprostá hloupost, která děti odrazuje a znepříjemňuje jim vztah k hudnbě a zanechává na nich černé nesmazatelné stopy!!!!!
Sama mám podobnou zkušenost - spoje děti jsem si dala k mé býva¨lé profesorce na konzervatoři - METODIČCE HN, KTERÁ VOLÍ I PODLE JEJICH SLOV "NEGATIVNÍ MOTIVACI" - sluchové diktáty s výsledkem 4 v 1. r.!!!!!výsledek nadšení a boje mojich děti nemusím psát.....
Většina skupinové výuky v rámci ZUŠ JE řešení třeba z časových či kapacitních důvodů - nevhodné, prot jsem ZUŠ a máme mít individuální přístup - něco jiného je komorní, orchestrální hra - je nutné děti učit i sopuhře - na což je zase v osnovách dobře bráno ohled a od určitého ročníku je v každém nástroji - i klavíru souborová, komorní či orchestrální hra součástí výuky a ,ěla by mít i samostatnou hodinovou dotaci - že to tak na všech ZUŠ není je zase otázka jiná....
Naprosto nesnáším kolektivní začátky třeba hry na zobcovou flétnu vrámci MŠ či jiných zařízení - učitel by musel být genius, aby vše uhlídal a naučil skutečně potřebné a tolik propagované zdravé dýchání - brániční (neumí ho mnozí studenti na konzervatoři.......prostě nejde uhlídat vše u vícero děti
Zobcová flétna je popelkou v naší republice, ještě stále zakořeněnou jen jako přípravný nástroj na jiné dechové nástroje či pro toho, kdo nechce či nemůže koupit dražší nástroj. Přitom v jiných zemích na ně existuje samostatné školství iod nejni¨žších stupňů po nejvyšší a že je jich velká škála druhů a specializací - tak to už se tuší i tady no jde nám to trochu pomaleji, zvlášť ve rámci tzv. staré hudby, ale pokroky jsou.....
Tak se omlouvám za vstup, moc by mne celkově zajímaly vaše názory, tzkušenosti atd., ovšem moc toho nestík¨hám - při 4 dětech, částečné byť maluškém pracovním úvazku.... přeji všem hlavně RADOST Z HUDBY A S HUDBOU!!!!!
|
Maesta a zlatíčka |
|
(19.6.2012 0:04:16) NO SNAD PŘELUŠTÍTE....UČITELKOU.... A DALŠÍ ANI NEOPRAVUJU, SAND POCHOPÍTE ALESPOŇ OBSAH....
|
|
Mr. Miçkey |
|
(19.6.2012 0:13:57) Nj ja jsem prestala hrat pred 10 lety, tudiz moje zazitky jsou prevazne z let 1995-2000, o novych osnovach nemohu referovat. Ale jako zas takova pruda to nebyla, obcas jsme tam i zpivali, na dejiny hudby taky doslo. Rozdeleni jsme byli ne podle veku, ale podle rocniku v hudebce. Mmch taky jsem na konzervator nechtela, ale proste jsem to brala tak, ze to k tomu patri. A vsechno co o hudbe vim, jak teorii (i ty pitomy krizky si pamatuju dodnes), tak dejiny hudby atd., to jsem se naucila v ty jediny hudebce s "drsnou" naukou. Ani predtim, ani potom pri "hrani pro radost".
|
|
|
Kamisi |
|
(19.6.2012 7:59:44) Milado, v té nauce nejde jen o diktáty. Prostě to ty děti hrozně otravuje. I když je jasný, že je teorie důležitá. Nicméně v ZUŠ se bere vytržená z kontextu, neboli od nástroje, což je trochu divný, hlavně v začátcích to ty děti těžko vstřebávají. Naše děti měli a mají s hudebkou taky problém kvůli nauce, starší už má 5 let za sebou, teď už si bude užívat jen nástroj, mladší má ještě 2 roky nauky před sebou a pravidelně každý rok před zkouškami končí a hroutí se. Jestli bude chodit ještě příští rok, je fakt otázka.
O tom, že by děti přešly do Yamahy neuvažuju, ale jedou v létě na hudební školu, kde bude skupinová výuka, tak mě zajímá, jestli je vůbec možné jí pojmout tak, aby se ty děti něco naučily.
|
|
Kamisi |
|
(19.6.2012 11:05:19) Milado, je mi jasný, že se nauka liší ZUŠka od ZUŠky a učitel od učitele. Přesto je ten systém zkostnatělý, i co se týče repertoáru skladeb a stylu výuky. Třeba hra na kytaru - od chvíle, co syn začal chodit do ZUŠ, na kytaru dobrovolně z radosti nesáhnul, a to před tím hrál i složité písničky s baré akordama, kterých já jsem nedosáhla ani po letech snažení. Je evedentní talent, ale přehrávání etud, stupnic a lidovek ho prostě nebaví. To mě teda hodně mrzí a jen doufám, že se ke svému hraní někdy vrátí. Nejdřív ale asi bude muset opustit tu ZUŠku.
|
Cloe |
|
(19.6.2012 11:11:52) Kamisi, kdyz ZUS holt je klasicka skola a bez stupnic a etud se v klasice neobejdes. Technika se na necem naucit musi
|
|
|
|
|
|
|
|
|