NL |
|
(26.9.2012 15:25:05) Ahoj všem kdo máte dítě s podobou diagnozou. Zajímali by mě zkušenosti rodičů, kteří mají dítě ve škole. Já mám doma 5 letou, která nyní začala chodit do školky a rok chodíme na logopedii (hodně se to zlepšilo, ale pořád toho je dost co nejde). Před rokem jsme byli na psychologii, ze které vzešlo - expresivní vývojová dysfázie, špatná hrubá i jemná motorika, zkřížená laterita, ADHD - porucha soustředění, no snad to je všechno. Tak a teď k věci. Trénujeme logopedii, soustředění, čteme a snažíme se, aby opakovala po nás, ale ... je to sice lepší, řeč se dost zlepšila, jenže některé věci prostě nejdou. Jako třeba zpřeházení slov ve větě, vynechání slov, předložek, polykání písmen (některá písmena nejdou, ale ty co jdou, tak někdy nevysloví ve slově), atd. Za rok by měla jít do školky, ale s nějvětší pravděpodobností to vypadá na odklad, který je zatím doporučovaný. No uvidí se během tohoto roku. A mě by teda zajímalo jak to u vás s podobným dítětem vypadalo ve škole. Když si o tom jak trénujeme s dcerou povídáme s manželem, tak se upřímně děsíme školy. Například takové diktáty, tak to mám pocit, že dcera vůbec nezvládne. Nevěřím, že se to zlepší natolik, aby napsala všechna slova anebo díky tomu jak špatně vyslovuje a polyká občas písmena, tak že nebude mít problémy se slovy. Jinak je to veselé a řekli bychom i chytré dítě, ale tohle teda opravdu nejde :-( . Díky za vaše postřehy, teď letím do školky. Odpovím později.
|
macčí,Matyáš04,Richard08 |
|
(26.9.2012 15:37:12) M.... já mám syna s receptivní VD a nastoupil letos do 1.třídy. Myslím,že se s manželem děsíte trochu předčasně. Když budete svědomitě trénovat určitě se situace ještě hodně zlepší. Syn udělal největší pokroky právě mezi 5. a 6. rokem. Kolektiv a dobré učitelky ve školce také pomohou. V záloze máte ještě odklad a pokud by to i po odkladu nebylo 100% může škola žádat o pedagogického asistenta, který dcerce ve třídě pomůže. Syn chodí do malé školy (dojíždíme každý den do jiného města) a má asistentku a zatím zvládá, ta první třída není tak náročná ,horší to bude ve 2. a 3. Toho se děsím zase já,prože pak začnou víc číst a budou i ty diktáty.
|
Iva Lišková | •
|
(26.3.2015 19:35:51) Dobrý den, reaguji na příspěvek, mám syna 9 let s expresivní vývojovou dysfásii. Opakuje nyní druhou třídu a bude muset mít individuální výukový plán, protože i přes veškerou naši snahu a píli jsou ty pokroky tak malé, že to prostě na normální vyučovací plán nestačí. Syn má diagnostikovanou také ADHD. První třídu zvládal ještě jakžtakž ale druhá byla katastrofa. Prosím nemáte někdo odkaz na literaturu, chtěla bych se dovědět více jak nejlépe se synem pracovat. Děkuji
|
|
|
..maya.. |
|
(26.9.2012 16:55:27) ahojky, mám syna s adhd, dysfázií v expresi a aspergerovým syndromem(autismus) chodí do 2třídy soukromé zš logopedické, kde se mu věnují jak z klasické logo stránky-dyslalia-pořádně neumí ř,š,č,ž..a pak má druhý sešit na dysfázii, jeden den má hodinu logopedii a druhý den má logo na dysfázii, chodíme na logopedii od čtyř let a podle klinické logopedky z spc nás ještě minimálně tři roky práce čeká, syn se zlepšuje ale chce to pořád opakovat, cvičit, když řekne špatně větu tak ho opravím a řekne ji znovu správně aby si to zapamatoval. Špatně sklonuje, časuje, předložky..ne vždy ale velmi často, ve známém prostředí a na známé situace reaguje normálně ale jakmile je někde v cizím prostředí a nebo se ho někdo cizí na něco zeptá tak neví-tohle je ale u něj spjato i s autismem..
A co se školy týče, určitě zkus odklad, těmto dětem to jen prospěje, nic neztratí, je lepší když nastoupí později než aby se vracela do školky tak jako spolužák staršího syna.. Určitě chodíte i do PPP nebo s dysfázií spadáte i pod SPC pro vady řeči, tam vám doporučí jak školu tak individuální vzdělávací plán, ideální je škola s menším počtem dětí ve třídě ale tohle není vše..je lepší si školy projít a i za cenu dojíždění zvolit tu která bude přesně pro dcerku...taky syna vozíme, co se týče adhd, nevím kdo ji tuto dg dal, trénovat pozornost je dobrá cesta, ale může se stát že ve škole opravdu pozornost neudrží a pak bude možná třeba nasadit medikaci..
Školy jsem se u syna dost bála ale vybrali jsme myslím dobře, syn je tam spokojený, učí se na jedničky, věnují se mu tam plně, má krom toho taky aktivity mimo školu-chodí hrát na flétnu na radnici při vítání občánků a zpívá tam-to je velká zkušenost pro něj..
|
NL |
|
(26.9.2012 19:26:52) Do PPP ani SPC nechodíme. POdezření jsme měli už dříve, do 3,5 let nemluvila a když to něco málo, tak jen začátky anebo konce slov. Po 3 narozeninách začala říkat jednoduché věty, ale špatně. Vykala nám, mluvila v infinitivu, zpřeházela slabiky ve slově. Toto už je pryč, ale to ostatní bohužel ne. Před rokem jsme se dostali k psycholožce u které jsme byli v říjnu a následně v březnu letošního roku a od ní mám tuto diagnozu. Následovala neurolog, který potvrdil ADHD - poruchu soustředění. Než jsme se dostali k psycholožce (specializuje se na poruchy řeči), tak to byla dlouhá cesta. Pořád že je času dost, ať žvatlá apod. Na problém mě upozornili v jedné školce kam měla nastoupit (byla to školka speciální) a začali jsme tam chodit k jejich logopedce. Následně když jsme se stěhovali, tak jsme dostali od dětské doporučučení na logopedii kam chodíme nyní asi rok. Poté jsme byli u psycholožky, která se tím nezabývala a řekla, že dítě je naprosto ok. Logopedka ke které jsme chodli, tak té se to nezdálo a doporučila nám psycholožku a pak jsme se nestačili divit. Jinak dneska zrovna jsem do PPP volala a řekli mi, že pokud to máme potvrzené od psycholožky, tak teď v podstatě tam nemá cenu chodit. Že mám vyčkat tak do listopadu a pak se k nim objedna na posouzení školní zralosti a případně si tam pak domluvit kurz na motoriku. Škola tak to bude asi taky kapitola sama o sobě. Jsme tu rok, je to za Prahou, menší město a školy tu jsou dvě. Jak jsou na tom zatím pořádně netuším, budu teprve zjišťovat. Ale podle místního tisku to vypadá, že ve třídách je něco okolo 20 dětí (21-22). Školka logopedická tu není.
|
Delete |
|
(26.9.2012 19:36:05) M..., můžu se zeptat, jakým směrem "za Prahou"?
|
NL |
|
(26.9.2012 20:07:47) Český Brod
|
Delete |
|
(26.9.2012 20:18:50) M..., ahá, tak to je od nás už moc severně....tady v okolí bych ti už o školách dokázala slušně poreferovat.....
|
NL |
|
(26.9.2012 20:23:49) Delete díky . Nějak to zjistím, mám tu už docela dobré vztahy. Všechno řeším tak nějak postupně, protože času jsem neměla moc, do 5 let první dítě doma, k tomu druhou docela aktivní dceru a lítání po doktorech nic moc.
|
|
|
|
|
..maya.. |
|
(27.9.2012 11:43:17) aha, většina učitelek ve školce si musela dodělávat spec.pedagogiku kde logopedie je, tak i učitelky ve školce by základy logopedie měly umět.. na posouzení zralosti se objednává i tady u nás na jaro, protože děti rostou a to co neumí ted na jaře doženou..aby bylo vyšetření aktuální, kurzy grafomotoriky, soustředění atp které dělá PPP doporučuji, nebo možná máte ve škole i kurz pro budoucí prvnáčky.. s tou řečí to znám, syn to měl stejně, dodnes vyká/tyká jak se mu to hodí...mluvit ve větách začal až někdy dlouho po třetím roce, jeho starší a mladší brácha skládali dvě slova od 18m, ve dvou letech mluvily ve větách a mají oba velkou zásobu slov..je škoda že to pediatři omlouvají s tím at žvatlá.. ale neboj se, děti s dysfázií jsou šikulínci (jak říká můj nejmladší) a vše doženou
|
|
|
|
kambala pláááckááá |
|
(26.9.2012 17:39:19) kamarádka má syna, co je na tom stejně. chodil na speciální čtení (jakoby se to zpívá), protože neuměl navazovat písmena a pletla se mu výslovnost. je integrovaný, takže dsotává na něco víc času. problém je, že mu polevuje pozornost, takže místo více času na jeden )kol by potřeboval třeba přestávku a pak možnost to dodělat. to škola neumožňuje. čtení a povídání nesnáší dodneška, zbytek je celkem OK. ale teď šel do třetí třídy a to je prý peklo, mají angličtinu. a on má problémy se čtením toho, co je jasně dáno, natož s aj, kde je to jiné. tam to vypadá mizerně.
druhá kamarádka má o rok starší dceru a tam je to to samé, taky integrace, speciální logopedie, speciální čtení a problémy s aj.
|
..maya.. |
|
(26.9.2012 18:13:16) jj syna taky čeká anglina příští rok..číst mu asi půjde ale psát to ne, to vím už ted že to bude psát českoanglicky
|
|
|
Len |
|
(26.9.2012 17:52:32) Moje dite ma krome dysfazie (smisene) jeste PAS. Zijeme v UK a syn je dvojjazycny. Do skoly nastoupil ve ctyrech a pul, umel tehdy rict 10 slov, vety ani nahodou a rozumel porad dost blbe. Prvni rok a pul to byl boj. Cteni bez sance, to se vlastne naucil az tak v sesti a pul, takze po dvou letech ve skole. Prvni pul rok skola moc nevedela, co s nim. Pak se nastesti vymenila reditelka a uz to jelo, syn mel za sebou cely tym od asistentu, pres logopedy, sensory team (to nevim, jak se rekne cesky), psycholozku vzdelavaciho programu, ktera pro nej delala ruzne pomucky a sestavovala specialni program atd. Momentalne je mu osm a pul, hezky cte (anglicky, cesky jeste dost kostrbate), pise uz docela rychle, spellovani je porad problem a nevim, jestli nekdy nebude. Sama mam dyslexii a aj byla problem hodne dlouho. Popravde jsem rada, ze neni v ceskem vzdelavacim systemu, protoze jsem si celkem jista, ze s diktaty by byly problemy a s naslednyma znamkama taky. Ja jako rodic bych se snazila znamky neresit, pokud nepropadne (jakoze doufam ze to snad ani s takovou diagnozou nejde), tak jsou stejne o nicem. Hodne stesti.
|
Delete |
|
(26.9.2012 18:18:03) Len, tak diktáty nejsou samozřejmostí ani v českém systému . Hlavně je i několik způsobů, jak třeba diktát řešit, když už by bylo nutné ho zařadit. Problém českého školství nejsou diktáty, ale to známkování, permanentní pocit křivdy, když má někdo něco jinak než ostatní a hodnocení ve vztahu k ostatním, ne k vlastním předešlým výkonům a vzhledem k vlastnímu maximu.
|
Len |
|
(26.9.2012 19:19:44) No, ja myslela potazmo hlavne to znamkovani. Me dite je katastrofista, neuspechy ho hodne rychle polozi, blokujou.
|
|
|
..maya.. |
|
(26.9.2012 19:17:56) Len, diktáty by nepsal..doplnoval by pouze třeba i/y, ě/je atp... to už by bylo pak na IVP
syn třeba diktáty píše ale oni píšou jen pět slov, nebo mají opis, pak jim to učitelka ještě jednou čte, mají čas na to aby si to sami přečetli a opravili...ale on ještě IVP přímo nemá, i když učitelka s ním pracuje jako by jsme ho již vytvořený měli
|
|
|
|