Anna Veselá |
|
(11.9.2013 17:41:14) Nevím jak výstižněji téma pojmenovat, tedy upřesním. Mám 4,5 letou dcerku. Je velmi inteligentní a sociálně vyzrálá a doslova prahne po učení a získávání vědomostí. Začala velmi brzy mluvit, v necelých 2 letech poznala většinu barev. Umí psát tiskacím písmem (všechna písmena abecedy, zvládne se podepsat celým jménem), napočítá cca do stovky (a pozná napsaná čísla zhruba do tisíce), zkouší sčítat a odčítat do dvaceti, sama od sebe se naučila číst, po písmenách přečte skoro všechno (a to i psacím písmem). Před pár dny vytáhla dětskou kreslenou učebnici angličtiny a snaží se číst slova v angličtině, chce po mně znát výslovnost, překlad... Mým cílem v žádném případě není chlubit se tu, jak mám chytré dítě (a doufám že se tu nenajde někdo, kdo mi tohle bude předhazovat), spíš naopak. Jsem ráda, že je bystrá a má zájem o učení, ale na druhou stranu mě to trochu znepokojuje a říkám si, co s tímhle bude dělat v první třídě. Rozhodně nechci, aby šla do školy s tím, že bude mít učivo od začátku v malíčku a tím pádem se pro ni výuka stane jen nudným opruzem, který jí nenabídne nic nového a který je potřeba si jen nudně odsedět. Co dělat, jak s takovým dítětem pracovat? Často ze mě vypadne věta typu "Dej už s tím pokoj, co budeš dělat jednou ve škole", ale vím že je to chyba, rozhodně ji nechci od touhy po znalostech odrazovat. Ale na druhou stranu se bojím, aby tohle jednou nepřineslo víc škody než užitku. Mám ji od dobrovolného učení zrazovat, snažit se zaměstnat jinak atd? Nebo naopak nakoupit pracovní sešity, písanky a knihy pro předškoláky a dostatečně ji zaúkolovat, když tedy sama chce? Nemyslím si že by byla geniální, je prostě jen hodně chytrá, takže na školu pro nadané děti bych to neviděla, ale jak říkám, zároveň bych nerada, aby s tím měla v "obyčejné" ZŠ potíže. Co si o tom myslíte? Pište, povídejte, jsem zvědavá na reakce. Pěkné odpoledne všem.
|
Li. |
|
(11.9.2013 17:50:30) A už víš, do jaké školy dítě půjde?
Syn uměl před školou číst, jenže neslabikoval. Četl pomalu celá slova. Neumíš si představit, jaký to byl problém. Několikrát jsem to musela probírat s učitelkou. Spravilo se to až ve chvíli, když začal číst plynule i s poklesem hlasu na konci vět apod.
Ale ono hodně záleží na učitelce. Teď jsem třeba vysvětlovala synovi sčítání a odčítání pod sebou. Jenomže jsem to vysvětlila jinak, než paní učitelka a syn při zkoušení, když e ho učitelka ptala na postup, tak odříkal ten můj. Takže, ač výsledek byl správně, tak opět problém.
|
Anna Veselá |
|
(11.9.2013 18:00:31) Nevím kam půjde do školy, má před sebou ještě dva roky školky (tento a příští). Jinak číst se naučila plynule a po písmenách, myslela jsem že slabikování už se neučí
|
Liki + dcera 8/11 |
|
(11.9.2013 18:07:01) Taky na tím slabikováním žasnu. Myslela jsem, že tento zbytečný způsob výuky už se nikde nevyučuje. Jinak já neodrazuji od písmen ani naši dvouletou. V 18 měsících dostala od mojí mamky obrázkovou abecedu a od té doby mě s ní terorizuje. Ne aby ukazovala na obrázky, ona ukazuje zásadně na písmenka. Do mluvení se jí nechce, ale písmenka, to by jí šlo. Knížky má hodně ráda. Teď začíná otravovat s počítáním
|
|
Eva + Klárka2/07 |
|
(11.9.2013 21:06:47) Spirálo, dcera se naučila číst sama: prvně říkala všechny písmenka, potom přešla do slabik, pak četla celé slova.
Řekla bych, že máš nadané dítě, koupila bych různé knížky pro předškoláky - Hráškovy úkoly apod. Jsou tam jednoduché úkoly, které může dělat už teď, zároveň bude uvolňovat ruku.
|
|
|
Lída+4 |
|
(11.9.2013 19:54:33) Li, já jsem v takovejch případech byla vždycky nastartovaná jít do školy si pohovořit s učitelkou Tohle nesnáším - dítě použije naprosto správnej postup, výsledek je taky správnej, ale je to JINAK, než se vykládalo ve škole. To je fakt na ránu, řvala bych jak hyena. Jednou jsem dceři vysvětlovala písemný dělení, podle postupu vykládanýho ve škole počítala nesmysly, to se nedalo. Tak jsem jí explicitně ten "školní" způsob ZAKÁZALA používat, a vysvětlila, že když s tím náhodou bude mít učitelka problém, ať to řekně MNĚ. Nestěžovala si...
|
KoproFka |
|
(11.9.2013 20:49:32) Lído, ani mi nemluv!!!
synek ve školce normálně počítal (sčítal a odčítal) z hlavy dvoumístná čísla - no a ve škole se to učí rozkladem - nejprve do pěti a pak do deseti a ejhle - on má najednou problém spočítak 7+8!!! bych fakt brečela
při testech ve 3 letech mu vyšly nadprůmrné matematické schopnosti, analytické myšlení a logické uvažování, no a celý druhý půlrok první třídy mi chodil domů s tím, že matiku nemá rád! se picnu!
O slabikování jsem spala - učka ho první půlrok učila natvrdo slabikovat, i když věděla, že dávno plynule čte... To jsme si tedy spolu vyjasnili, že jako neee.. a taky, že ho nebudu doma nutit číst nahlas, když si nejradši čte potichu
|
Lída+4 |
|
(11.9.2013 21:06:46) No tak my jsme s tím ve škole problémy neměli - učitelka byla skvělá a skutečně mladýmu dávala úlohy podle jeho úrovně. Stejně tak jsme nepodepisovali, jestli doma četl - pravila, že stejně si čte sám dost a dost (na podzim první třídy přečetl první tři díly Harryho Pottera). Matika mu šla vždycky, ve škole si mohl počítat jak chtěl. Na gymplu mu trvalo, než zjistil, že přeci jen si u těžších věcí musí i doma počítat, že nestačí, když dokáže na místě vymyslet, jak se to počítá. A dopadlo to tak, že zrovna teď nastupuje na matfyz.
|
KoproFka |
|
(11.9.2013 21:10:41) tak to máte kliku... to my jsme na tom o poznání hůř... ale snažím se to s třídní řešit individuálně, protože ona tak osvícená fakt není! bohužel...
|
|
|
|
|
|
Dobra1 |
|
(11.9.2013 17:51:03) Jsem pro to zaukolovat, dát různé sešity pro předškoláky. Jedna známá u takového dítěte řešila i předčasný nástup do školy, to bych ale dělala jen tehdy, pokud by i sociálně byla nad svými vrstevníky a nerozuměla si s nimi. Co se týká školy, asi bych se začala pomalu rozhlížet a hledat, kde jsou schopni s takovými dětmi dobře pracovat, mají učitele, kteří dokáží děti, které jsou napřed, taky náležitě zaúkolovat. Jde nejen o učitele, ale i o to, jak s nimi škola pracuje a hlídá si je.
|
Brunhilda |
|
(11.9.2013 17:58:05) Rozhodně nezrazovat. Čemu by to prospělo? Jen proto, aby zapadlo do nějakých norem ve škole, přeci nebudeš dítěti znechucovat touhu po vědomostech. Jsem pro nenásilnost. Poskytnout dítěti, co samo chce a na co se samo cítí a nesnažit se ho drilovat něco víc. Některé děti touží po dalších a dalších podnětech (to je pak na zvážení, do jaké školy dítě dát, jak už tu psaly holky), některé "ustrnou", naučí se brzy písmenka, čísla, ale neudělají tak rychle další krok a do první třídy jdou třeba jen s tím, že čtou a sčítají a odčítají do deseti či dvaceti. Pak se ve škole rychle srovnají s ostatními.
|
|
Anna Veselá |
|
(11.9.2013 18:05:26) Dobri, předčasný nástup do školy, nevím, to mám pocit jako bych ji tím zbytečně připravila o rok "dětství", toho bezstarostného hraní ve školce a tak. Sociálně je vyspělá, ale ne v tom, že by si nerozuměla s vrstevníky, naopak je mezi dětmi jako ryba ve vodě, miluje kolektiv, je oblíbená, vychází jak s většími dětmi, tak s menšími, ty mladší má potřebu jakoby vést, ochraňovat, je taková malá pečovatelka (a naprosto úžasný vztah má i k mladšímu bráškovi).
|
Lída+4 |
|
(11.9.2013 19:57:15) Spirálo, ale když takový dítě dáš do školy "normálně" (pro něj vlastně pozdě), vzniknou tím často další problémy. Dítě pak "přeroste" ten okamžik, kdy je správně nastartovaný na intenzivnější přijímání informací, a často zleniví.
|
|
Dobra1 |
|
(11.9.2013 20:22:19) pokud dobře vychází se staršími, tak bych tu předčasnou docházku asi zvážila. Nejlíp objednat se do PPP a dojít na zápis do školy s tím, že pokud uvidíš, že je na to nezralá, tak ji dávat do školy nebudeš. Stejně tak to na rovinu řešit ve školce. Pokud jsi rozhodnutá ji dřív nedávat, hledej školu, kde by byli schopní jí vyjít vstříc a i v 1. třídě ji vést více méně individuálně.
|
|
|
|
|