Jaatri |
|
(22.12.2014 23:31:41) Můj syn nemluví. Vůbec. Nemá jediné smysluplné slovo, dorozumívá se ukazováním a vrtěním hlavou. Na obrázky nereaguje, na znakování taky ne. Vydává jen takové záhadné zvuky ze samohlásek, jednou jsem ho slyšela do prostoru volat ne ne (před 2 měsíci). Rozumí tak nějak, když je to známá situace. Když má kontext. Je docela divoký, ale ne hyperaktivní. Klidový aktivity ho neberou, motoricky je na tom fakt dobře. Slyší dobře (tvrdí ORL) Za poslední rok nemá žádný vývoj. Nikdo to nechce řešit, že do tří let má nárok, ale já už jsem z toho taková nervozní, přecejen ani neduplikuje slabiky (on teda neříká žádný slabiky), nemá ani snahu s náma mluvit, je v pohodě s tím, co si vyukazuje.
|
vlad. |
|
(22.12.2014 23:35:54) Zkus foniatrii, pokud nevokalizuje vůbec, asi bych začala pátrat.
|
Jaatri |
|
(22.12.2014 23:36:57) Tam mu udělali vyšetření (tampano a emise) a řekli, že je v pořádku.
|
olgaadam |
|
(22.12.2014 23:45:24) Syn si taky tak nějak vystačil sám se sebou a svým ukazováním, nakonec po 2 roce jako když luskne to ze sebe začal chrlit a rovnou v souvětích. Pak se vše změnilo v rituály a vzteklost, každá změna byl horor. Nakonec se z toho vyklubal autismus.
No ty víš jako matka nejlépe, takže pokud se ti to, co syn dělá, nebo nedělá nezdá ok, tak vyhledej odborníka.
|
olgaadam |
|
(22.12.2014 23:47:11) Hlavně se nenechat odbýt, nebo nějak uchlácholit, protože pokud tam je nějaká vývojová vad, tak je potřeba to řešit co nejdříve, jinak se dítě hodně zvrzdí a pak se vše těžko napravuje, někdy už je taky pozdě. Čím dřív se cokoliv řeší, tím líp.
|
|
Jaatri |
|
(22.12.2014 23:59:47) Právěže on je tak pohodovej, adaptabilní a společenskej. Jen je hodně ve svým světě. Může být i takové dítě najednou autistou?
|
Martina, 3 synové |
|
(23.12.2014 0:05:10) Nepanikař: taky jsem měla takové dítě - nemluvil ani hlásku, seděl a stavěl si hrady z kostek. Nakonec se rozmluvil a je úplně normální, tedy aspoň ve smyslu, že není autista.
Synovec začal mluvit až v 6 letech, ale s ním po doktorech lítali, leč marně, nic se neurychlilo.
Jenže my máme nemluvné chlapy v rodině: můj otec nemluví skoro vůbec, švagr taky ne. Umějí, ale nepoužívají to.
|
TaJ |
|
(23.12.2014 0:15:55) Martino, tak panikařit asi ne, ale po našich zkušenostech už bych byla přinejmenším dost ostražitá a chtěla bych, aby byl někde sledovaný....vždycky je lepší, když se nakonec ukáže, že "se mu prostě jen nechce", než když se zanedbá něco důležitého...u nás bylo třeba vidět, že by se i nějak domluvit chtěl, ale prostě mu to nešlo, i když se snažil...taky jeden čas znakoval, prošli jsme si i obdobím, kdy si sám začal moc dobře uvědomovat, že mu to nejde, tak jak by chtěl a jak by mělo...a pak obdobím, kdy měl ohromnou radost, když se mu něco povedlo říct, tak, jak chtěl...takže podle mě, čím dřív se to začne řešit, tím líp, i kdyby nakonec odborníci dali jen nějaké šikovné rady, jak ho rozvíjet a konstatovali, že je jinak v pořádku...což bych zakladatelce moc přála, aby to tak bylo a aby se rozpovídal brzy sám
|
Martina, 3 synové |
|
(23.12.2014 0:22:44) U nás to taky probíhalo přesně tak, jak popisuješ. Pokud dítě slyší, tak jsem skeptická k tomu, že na něm nějaký odborník, který ho vidí někde v ordinaci, něco vykouká.
Já tedy nebyla nikde, ale sestra je taková úzkostlivější, stejně si moc nepomohla.
Ale tím jistě neodrazuju od odborného vyšetření.
|
TaJ |
|
(23.12.2014 1:06:22) Tak nám třeba logopedka už v těch 3 letech řekla, že buď to bude jen opožděný vývoj řeči a brzy se rozpovídá sám a nebo to bude třeba ta dysfázie...o půl roku později už to bylo úplně jasné, za půl roku přidal jen 4 nová slova a všechny popisy dysfázie na něj seděly naprosto přesně...my jsme pak v těch 3,5 začali chodit pravidelně do Speciálně pedagogického centra, kde s ním pracovala logopedka a speciální pedagožka a když jsem viděla, co dalo práce naučit ho některé věci, které jiné děti pobíraly tak nějak přirozeně z okolí, zatímco my jsme to museli doslova "nadřít", tak si vůbec nejsem jistá, že by to zvládnul bez té pomoci odborníků...a nebo možná nějak jo, ale asi by na tom nebyl teď tak, jak je...a že i teď pořád chodíme na logopedii a pořád je co dolaďovat....nehledě na to, že se teď teprve ve škole ukáže, nakolik je ta dysfázie kompenzovaná, protože třeba právě k ní se velmi často přidávají poruchy učení - dysgrafie, dyslexie apod...a čím dřív se s dysfatiky začne pracovat, tím je riziko budoucích poruch učení menší...jinak syn zatím v první třídě zvládá docela dobře, na poruchy učení to zatím nevypadá, ale to se teprve uvidí, až začne být učení náročnější, až přijdou třeba slovní úlohy v matematice, nebo mluvnice v češtině, tam se to teprve ještě může projevit... a dobří odborníci na dítěti už v tomhle věku můžou "vykoukat" riziko nějaké poruchy a doporučit, jak s ním pracovat...
|
Kaja222 |
|
(23.12.2014 6:52:19) "a čím dřív se s dysfatiky začne pracovat, tím je riziko budoucích poruch učení menší."
tak tim si nejsem uplne jista. Podle me melo vyznam s klukem pracovat az po 4 roce, vyrazne spolupracuje az po 5 roce.
k autorce - zasla bych na vysetreni, jestli reci neprekazi nejake fyzicke potize (prekazka v ustech, hlasivky, usi...). Pak bych se objednala k dobremu klinickemu logopedovi, nejlepe pri SPC na vady reci. Idealne Krc, SPC na vady reci v praze...
do tech 5 let se stejne rozviji hlavne "vsechno okolo" a rec cilene ne. Pracuje se s motorikou, ruzna rozlisovani a zaclenovani prvek x celek, poznavani barev a tvaru, pocitani do 5, puzzle, skladanky apod. Proste vsechno, co bys s ditetem delala stejne.
Poradny drill zacina az u 5letych a u predskolaku, tam uz se jede po vyslovnosti, specialni pracovni listy pro predskolaky..
to vse v pripade, ze jde o dysfazii. Muze jit jen o prirozeny vyvoj rezi, o autismus a dalsi, co ja ani neznam. Ale obecne - do 3 let diagnozu nikdo nerekne. My byli s klukem u psycholozky v 32 mesicich veku kluka a odchazeli jsme s tim, ze do 3 let proste rict nemuze, at prijdem za pul roku. To uz bylo jasne.
|
TaJ |
|
(23.12.2014 10:45:38) Huhu, se synem pracovali na logopedii naprosto systematicky už od 3,5 let, měl sešit, do kterého měl i úkoly a procvičování na doma...chodili jsme do SPC při speciální MŠ a byli tam naprosto úžasní, uměli to právě s takovými malými dětmi, co téměř nemluví, dokázali z nich dostat maximum, syn tam chodil moc rád, ze začátku rozšiřovali pasívní i aktivní slovní zásobu, trénovali tvoření otázek, předložky a spoustu dalších věcí...byla jsem moc ráda, že jsme takové zařízení našli, protože už jsem v té době chodila na plný úvazek do práce, jinak to nešlo a nebylo tolik času pracovat doma...i když i tak jsme toho dělali až dost...Pak tam chodil i do speciální školky, kde taky velmi dbali na všestranný rozvoj, včetně motoriky konkrétních oslabených schopností toho kterého dítka...Kolem toho 5.roku už s logopedkou opravdu trénovali hodně výslovnost a gramatiku....jinak to, že se dají ty poruchy učení ovlivnit tím, že se s dětmi začne pracovat co nejdříve, to není z mé hlavy, narazila jsem na to kdysi ve více knihách a článcích....ale samozřejmě taky záleží na tom, jak je ta dysfázie těžká a jaký druh to je...syn má lehkou expresívní a i tak s tím bylo práce dost, na poruchy učení to prý zatím nevypadá, ale to se ještě teprve ukáže...
|
TaJ |
|
(23.12.2014 13:36:11) Tuten, myslíš docházku do školky a nebo na logopedii? Do školky začal chodit až ve 4,5, do té doby to taky vůbec nezvládal...a možná by to nezvládal ani tak, kdyby nenastoupil do speciální školky, kde bylo jen 10 dětí ve třídě... V těch 3,5 letech zvládal jedině miniškoličku jednou týdně na 3 hodiny dopoledne, kde byly jen 3 děti, tam mu to dalo strašně moc, paní s nimi dělala hodně rozvíjecích aktivit, měla spoustu montessori pomůcek a fakt mu to prospělo...ale nic jiného by v té době nezvládnul...
|
TaJ |
|
(23.12.2014 13:50:49) Jéé, promiň, vždyť ty jsi to tam psala, já jsem si to nějak nedočetla do konce...jsem v práci
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jaatri |
|
(23.12.2014 14:02:32) Do školičky chodí - dvakrát v týdnu na "celý" den. Chtěla jsem jen na dopoledne, ale on tam po obědě vleze do postýlky (klidně cizí) a chce tam spát. Miluje to tam, lehce spolupracuje (přemisťuje se za ostatními), nemluví. Je jich pět a skvělá učka. MMj máte někdo tip na někoho dobrýho v západních Čechách?
|
|
|
|
|
Ema | •
|
(5.6.2015 10:11:32) To je omyl - dite ma kolem 4 let zaklady jazyka a melo by se normalne domluvit (samozrejme s omezenejsi slovni zasobou nez skolni deti).
Cim pozdeji zacnes nejak korigovat, tim obtiznejsi dohonit. U nas se doporucuje se obratit na odbornika, kdyz dite v 18 mesicich bud mluvit prestane nebo se dal jazykove nevyviji.
Autismus to byt nemusi.
|
|
|
Kreaty |
|
(23.12.2014 7:19:03) To je běžné chodit s 3 letým dítětem na logopedii? Vůbec nerozumím jak se člověk k takovému odborníkovi s takhle starým dítětem dostane. To vás tam pošle dětský lékař? Si to ani nějak neumím představit, jak bych s naším počtem dětí dokázala s 3 letým chodit někam.
|
splechtulka & M+J+R |
|
(23.12.2014 7:40:17) Blanket a jinam zvladas chodit? K pediatru, orl nebo tak? Mám vic děti a na logo chodime bez problémů od 3 let a vidim pokroky.
|
|
TaJ |
|
(23.12.2014 10:17:57) Tak mně se ten vývoj řeči už delší dobu nezdál, kolem roku opakoval a zdvojoval slabiky, žvatlal a pak kolem 2.roku najednou přestal a do 3 let se téměř nic nedělo...a vlastně ani pak moc ne....takže jsem zašla za dětskou dr. a vyžádala si doporučení na logopedii a foniatrii...a pak jsem si sama zařídila tu logopedii v SPC, tam s ním pracovali úžasně...jak píše huhu, rozvíjeli tam s ním všechno možné, motoriku, zrakové a sluchové rozlišování a spoustu dalších věcí, které s námi třeba ani dělat nechtěl, ale tam spolupracoval od 3,5 let naprosto v pohodě
|
|
olgaadam |
|
(23.12.2014 15:28:02) Blanket, tak pokud jde o vývojovou vadu, tak čím dřív tím líp. Co ti na tom přijde divné. Proč máš více dětí, když je nezvládáš
|
|
Kreaty |
|
(24.12.2014 12:48:53) mám tři vlastní a jednu dceru vyvdanou, ale mě hodně často překvapuje na jaká speciální vyšetření se dostáváte a kdo vám vůbec napíše doporučení, do 5 let mé děti viděl jednou za 1/4 roku pediatr a vždycky když jsem chtěla něco speciálního, tak řekl, že se domluvíme příště nebo že je to moc drahé nebo se to prostě nějak vytratilo a žádnou doporučenku nedostaly. Dcera chodí na imuno alergo, ale to kvůli reakci na očkování. Ale tam jsme taky jedno za čtvrt roku. Ale že by někdo moje děti zkoumal, zda mluví, jak mluví, zda jsou psychicky a vývojově v pořádku, to nikdo nezkoumal. Kromě měření obvodu hlavy a takových věcí.nemám pocit, že jsou zas až tak zdravé, ale nikdy žádný specialista se nekonal. Dcera neumí ř/r v 7 letech. A něco pekelně huhlá. Jinak MM chodí domů v půl 7 večer nejdřív a volno má nařízené od půlky prosince do půlky ledna, takže dovolenou přes rok neexistuje. Ale když tak přemýšlím, tak je to možná tím, že do věku 5 let dětí byly neustálé dohady který stát děti pojistí, tak možná proto jsme se nikam nedostali.
|
|
|
|