Míša | •
|
(25.3.2015 19:17:47) Máme stejný problém s dcerou, vysvětluju, procvičuje, jeden den už umí a chápe, že 3+5 je to semé jako 5+3, nebo 3x5=5x3 (u nás je to teď už i násobilka) ale druhý den zase znova a znova počítá. My se to jako děti učily zpaměti "jak když bičem mrská a i kdyby vás vzbudili o půlnoci tak musíte vědět že 7x8=56"
Prostě jí to cpu do hlavy, aby to měla naposlouchané a u malé násobilky a sčítání do 20 jí naskakoval automaticky výsledek bez počítání
Ale je to boj, myslím že na tyhle úplné základy ten dril dřív nebyl špatný, když to znají automaticky, mají pak víc času na složitšjší příklady
|
Anni&Annika |
|
(25.3.2015 20:05:43) Miso...moje nemecka kamaradka z tehle metody biflovani na zpamet nasobilky byla unesena....pry nekde cetla, ze je to ta nej metoda a byla vytocena, ze se to neuci i na nemecke skole /teda aspon u nas ne/. Pry je ceske skolstvi o hodne vepredu No my se to jako deti ucily a nutim k tomu i nasi malou ...pekne 1x1=1 atd...atd.../ale ucily se to tak i v Cechach/. A je fakt, ze si to proste otoci a ma jasno, protoze si lip pamatuje treba 6x8=48 nez 8x6=48...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.3.2015 21:26:05) tvoje německá kamarádka je učitelka nebo matematik? zajímalo by mě to proto, že by mě fakt zajímalo, kdo si myslí, že biflování zpaměti k něčemu pomůže
|
Anni&Annika |
|
(25.3.2015 21:32:47) Yuki, je to doktorka a tohle vycetla. Nejake vyzkumy co to potvrzuji ci co /metody uceni/...takze to doma uci i svou dceru a jak rikala moje dcera, tak nasobilka ji /jeji dceri/ jde dobre. Nase mala je v matematice asi talentovana, jeji kamaradka je spis ten typ, co se to musi ucit. Kazda mysli uplne jinak /co se tyce matematiky/, ale obe jsou nejlepsi v matice ve tride...a teda obe maji stejnou metodu uceni nasobilky
|
Yuki 00,03,07 |
|
(26.3.2015 7:34:04) někomu to vyhovuje, někomu ne, já jsme neměla s biflováním problém, můj nejstarší kluk s biflováním problém měl, nenaučil se tak nic, získal odpor k matematice, strach z chyby, kdoví, jestli jeho pomalé tempo není taky jen důsledkem biflování, prootže až do násobilky na tom tak zle nebyl mladší syn uměl počítat násobení mnohem dřív, než došli k násobilce a všechny učitelky mi svorně tvrdily, že to umět prostě musí a bez toho neumí matematiku, já jsem jim tvrdila, že on umí počítat, takže umí matematiku a nepotřebuje k tomu znát zpaměti násobilku, že důležitější je orientace v číslech, v početních operacích, představa čísel potvrdili mi to na škole, kam pak odešel a je to přesně to, co říká profesor Hejný, nejmladší se teĎ učí násobilku a já jsem z toho trochu zoufalá, prootže on odhaduje, který asi násobek je 7x4, on si to neumí spočítat rychle, když vyjmenovává násobky, tak nezastaví u 7x, ale dojede až do 40, protože vlastně neví, jak na to, on ví, že je to víc než 20, skoro 30, to jo, ale klidně řekne 27, protože to je taky nějaký násobek tam někde, a že se spletl jen o jedničku z matematiky má jedničku, odhaduje ty násobky rychle a většinou správně, ale kdo umí počítat? on rozhodně ne a tímto způsobem se dojde přesně k tomu, že jakmile začnou dělat třeba geometrii a týden se a násobilku nepodívá, tak ji nebude umět, po prázdninách ji nebude umět, zato ten, kdo se orientuje v číslech, tomu nějaký prázdniny z hlavy nic neodnesou
|
Lída+4 |
|
(26.3.2015 10:14:52) Yuki, já bych řekla, že ty učitelky to tvrdily hlavně proto, že naprostá většina prvostupňovejch učitelek sice umí počítat, ale neumí matiku. Naučily se nějakou metodiku, ale nikdy pořádně nepochopily, co je za tím, proto taky nepobírají, když na to dítě přijde samo.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(26.3.2015 11:59:19) Lído, on to Hejný správně říká, že dobrý učitel matematiky nemusí vůbec tu matematiku moc umět, a já jsem asi takový exemplář, protože já nejsem matematik, na gymplu jsem ji z duše nenáviděla, matikáře taky, prolízala jsem s trojkou, ale naučit ji umím a přitáhnout k ní děcka taky. A právě tím, jak nejsem žádný matematik, tak vidím, jak nesmyslně se učí
|
Anni&Annika |
|
(26.3.2015 13:29:51) Yuki...jako bych to psala ja...ve vsem se shodnu, jen tu posledni vetu o nesmyslne vyuce mam jinak. Me prijde nesmyslne co se uci tady v Nemecku. V Cechach mi prisla matika skvela. A to s tim vysvetleni..mozna to je tim, ze to nevysvetlujeme jako matematici, ale jako nekdo, kdo to chape jako normani clovek. Moje mama mi to cele detstvi vysvetlovala jako genialni matematik a to fakt neslo pochopit. Slzy, pak uz i rev me mamy, co nechapala, ze to nejsem schopna pochopit. K nam ted tady chodi i spoluzacky nasi male, co nechapou ve skole a touzi se mnou delat ukoly. A jsou tak nadsene, ze jim to jde, ze chteji jeste pridavat priklady
a já jsem asi takový exemplář, protože já nejsem matematik, na gymplu jsem ji z duše nenáviděla, matikáře taky, prolízala jsem s trojkou, ale naučit ji umím a přitáhnout k ní děcka taky. A právě tím, jak nejsem žádný matematik, tak vidím, jak nesmyslně se učí
|
Vítr z hor |
|
(26.3.2015 18:59:51) Poslu ti deti na velikonoce na "matematicky tabor", schvalne, kdo s koho
|
Anni&Annika |
|
(26.3.2015 19:44:09) Veveru...velikonoce nejsme doma ale ja si vazne myslim, ze matiku nejlip dokaze vysvetlit prumerny matematik. ja na zakladce mela prevazne jednicky na vizo, zas takovy dep jsem nebyla, ale holt geniality sve matky jsem nedosahovala, tudiz jsem byla v ocich matky a sourozencu /jsou nadani matematici, ale kvality matky nedosahuji/ matematicky trotl a me jednicky na vizo nikdo nechapal. Pry ta ucitelka nemela asi vsech pet pohromade. Kdyz se doma bavili o matematice, mela jsem pocit, ze mluvi spanelsky Ale dostalo se mi loni pochvaly od sestry...vyresila jsem cosi logickeho driv nez ona a tak na me koukla a rika...ale ty nejsi az takovy trotl
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(26.3.2015 21:25:29) Ani, al to je přesně ono, na školách učí matematiku ti, kdo mají jasno a učí tak, jakto chápou oni, ale děcko chápe jinak, proto ty i já dokážeme naučit děti matiku a ono je to i baví, kdežto tvoje maminka matematik to neuměla a my obě jsme si prošli tím, že nás učil někdo, od koho jsme to nechápaly, v tom vidím tu nesmyslnost, mělo by se učit tak, aby to děcka bavilo a aby to chápali, nic na tom přece není, já nematematik to dokážu, ty taky, a to nejsi ani učitelka, tak proč to nedokážou učitelé matematiky?
|
Anni&Annika |
|
(26.3.2015 21:38:05) Yuki...ale my v Cechach meli uzasnou ucitelku matematiky. Ja na tu zenskou nedam dopustit. Uzasna ucitelka, uzasna zenska. Nase mala si delala ukoly sama uz od konce prvni tridy. Tady v Nemecku byla ve druhe fakt krava. Nemam na tu pani jinych slov. Ale mala mela naskok z Cech, takze problemy nemela. Ale bohuzel zbytek tridy ano. Ja to slychavala od maminek a pak videla na vlastni oci, kdyz chtela jedna spoluzacka psat s malou u nas doma ukoly. Ta holka chodila na douccovani...chapes? od zacatku 3ti tridy. Ted uz nechodi, ale prosi mamu, jestli by u nas nemohla delat ukoly. Holcina neni vubec blba. Pochopila i rychle. Jenze...ted maji matikare, s kterym jsem opravdu spokojena, mala taky. Ale on ty deti nemuze doucit celou druhou tridu, kdyz se s nima musi ucit tu treti. Proste to neni o skolstvi, to je o uciteli. Skeveleho ucitele potkas jak v Cechach, tak v Nemecku. A naopak.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(26.3.2015 22:15:50) jj, tom máš pravdu, najdeš všude blbý i dobrý učitele, jen ten systém těm špatným nahrává a těm dobrým strašně omezuje možnosti
|
Yuki 00,03,07 |
|
(27.3.2015 11:16:56) tak to je borec!
|
|
Lída+2 |
|
(27.3.2015 11:21:22) Gratuluji. je fakt dobrý
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ronniev |
|
(25.3.2015 22:28:05) Z vlastní zkušenosti (s dcerou) vím, že biflování bylo to JEDINÉ, co pomohlo. Ona logické myšlení má, postupy chápe, ale mechanické počítání se prostě jinak než biflováním nenaučí. takže z násobilky jsem ji prostě zkoušela tak dlouho, dokud ji neuměla. Na šestkrát sedm je ti logika houby platná.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(26.3.2015 7:37:35) na 6x7 logiku uplatníš, pokud máš čas, ono se to zautomatizuje, ale chvíli to trvá, 6x7 je totiž třeba taky 2x3x7 a to je 3x14, to je 30 + 12, ale chce to čas a děwcko tomu opravdu rozumí a umí pak spočítat i větší čísla, nemusí se učit "počítání s velkými čísly", kterýho se děcka bojí a neumí tam využít "znalost" násobilky, protože v tomto věku tu znalost nezískaly
ono to možná vypadá na první pohled složitěji, ale fakt není
|
Vítr z hor |
|
(26.3.2015 7:59:28) Yuki, to mě zaujalo, není na tyhle rozklady nějaká šikovná tabulka nebo knížka?
Sama jsem totiž měla v dětství taky problémy s počítáním, ale v dospělosti jsem pak z hlavy počítala i velká čísla rychleji než naše účetní na kalkulačce. Zkrátka nějak se mi to záhadně zautomatizovalo a uvědomuji si, že taky při počítání páchám různé strašlivé rozklady. Jenže nevím, jak a kdy mi to došlo.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(26.3.2015 8:04:45) veveru, nevím, mě to naučil syn :)))
chce to mít čas si s těma číslama pohrát, zkoušet je skládat k sobě, najít si v nich systém. a pak stačí opravdu násobilka do 5, protože to ostatní je schovaný v desítkách, ale to se biflováním nenaučí, to se naopak potírá,
a pak se v učebnici objeví zadání "počítej výhodně" a děcko netuší, co to znamená a přitom proč nepočítat výhodně všechno a pořád?, od začátku, naučit se to místo biflování
|
Vítr z hor |
|
(26.3.2015 8:16:53) No jo, dík. Jenže na pohrání to chce, aby to dítě aspoň bavilo. A to teda nevím, jak zařídit. Jinak počítadlo máme, dokonalej dřevěnej rozklad desítky, nějaký sčítací a odčítací minipočítadýlko... používáme...prostě jsem nečekala, že to bude až taková krize.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(26.3.2015 8:23:15) zkus mu tu matiku podat jinak než ve škole, jindy než při přípravě věcí do školy, odděl to od sebe (i když je to blbost, je to nutný) počítejte spolu třeba cenu nákupu, u toho mu můžeš ukázat, jak na to jít
jeden rohlík za 2 koruny, bude nám stačit 10 korun na 6 rohlíků? musí spočítat násobení a ještě odčítání najednou, ale halvně to má praktický využití, na rozdíl od 2x6 má 6 rohlíků po 2 korunách pro děcko smysl a umí si to představit, a jestli ne, tak těch 6 rohlíků kup a dávej 2,4,6,8,10,12, ale mám 10, kolik rohlíků už nekoupím?
a to stejný pak třeba s 8 rohlíkama za 15, tam je zajímavý, že musí skončit na 14, nějaký peníze ještě zbydou
prostě do té matematiky nacpat logiku, něco, co si umí představit, a udělat z toho zábavu a praktický využití
počítat čas, počítat bonbóny na členy rodiny, pak jen na děti v rodině, pak přijde kamarád, pak...
|
Vítr z hor |
|
(26.3.2015 8:27:09) No jo, musím si namáhat mozek, děkuju za tipy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|