Zufi. |
|
(8.4.2015 20:24:30) Mezinárodní den Romů připadá na 8. duben, což je den vzniku Mezinárodní romské unie (International Romani Union, zpočátku pod názvem World Romani Union). Ta byla založena 8. dubna 1971 na kongresu v Londýně. Kongres se konal z iniciativy Grattana Puxona a Donalda Kenricka z Velké Británie, Matéo Maximoffa z Francie, Jarko Jovanoviće z bývalé Jugoslávie a dalších. Delegáti kongresu, kterých byly necelé tři desítky, se tehdy dohodli na vzhledu romské vlajky a romské mezinárodní hymny. Dohodli se také na preferenci označení Rom před Cikán. Je to den, který , oslavuje romskou kulturu a rozšiřuje povědomí o problémech, kterým Romové čelí.
|
Filip Tesař |
|
(9.4.2015 10:19:33) Naprostá většina Cikánů všude po světě, nebo jen u nás, nebo jen těch u nás, o kterých bys to sama řekla, nebo je těch u nás, kterých ses sama ptala?
Ono to není tak snadný, zeptat se svých lidí. Zeptej před dvěma sty roky na Moravě, co jsou zač, kolik jich by jich řeklo, že jsou Češi? A stejně to máš se spoustou dalších etnických názvů, velmi často to šlo shora, akorát dneska už znáš ten zažitej výsledek, kterej tě nenapadne zpochybňovat kvůli tomu, jak se k němu kdysi dospělo.
Společnost je ve svý podstatě to, co se odehrává v hlavách, etnika nejsou biologický jednotky, změň myšlení a změníš etnikum.
|
Filip Tesař |
|
(9.4.2015 12:09:39) Protože po světě se používá víc názvů, většinou vycházejí ze stejnýho základu "Egypťan", jako třeba naše "Cikán", ale i z dalších. Ty jsou někdy přímo opovržlivý, nebo se na na ně dávno opovržlivej význam neoddělitelně nabalil; totéž mnohde i k těm označením a la Cikán. Krom toho jsou to názvy přisouzený zvenčí. A to může bejt minus nejenom proto, že je to zvenčí a ne teda vlastní označení, ale i proto, že to má x jinojazyčnejch forem, těžko se teda shodnout na jedný z nich, která by byla společná. Což naopak Rom splňovat může. Snaha o jednotu je přirozená, spojili se třeba Španělé, Němci, Poláci, Francouzi nebo Češi (Kastilané, Bavoři, Slezané, Provensálové nebo Moravani nejsou samostatný etnika). Cikáni/Romové napodobujou dneska v mnohým podobnej proces, jakým prošly zvlášť východoevropský malý národy v době tzv. obrození. Snaha o jednotu, včetně etnonyma, se přitom často dála v kontextu snah o sociální nebo politickou rovnoprávnost. Totéž platí i pro Cikány/Romy. U nich je to tím výraznější, že většinou tvoří procentuelně malou menšinu, navíc geograficky rozptýlenou, nekompaktní, tzn. ještě víc znevýhodněnou, co se politickýho vlivu týče. Odtud je snaha o přeshraniční jednotu pochopitelná, podobnej příklad máš třeba u Laponců/Saamů nebo Eskymáků/Inuitů.
|
Filip Tesař |
|
(10.4.2015 8:46:00) Pelíšku, já tě nechci přesvědčovat, že Rom je lepší a správnější a docela chápu, jak to myslíš - i když jsem už docela dávno poznal pár Cikánů/Romů, který o sobě mluvili jako o Cikánech s "bílejma," protože ti by slovo Rom nechápali. To bylo ještě před listopadem a krátce po.
Chtěl jsem jen přiblížit, proč, že to není jen výmysl zničehonic. Pratchán si aspoň mohl vybrat. Když se třeba Němci loučili s markou, možná v tom bylo něco vzdáleně podobnýho? Takovej dějinnej posun, kterej je v určitý fázi už nevyhnutelnej a na kterej jednotlivec nemá vliv, kterej odnáší něco, s čím byl člověk sžitej a dává místo toho něco vzdálenýho, neosobního.
|
|
|
|
|