Limai |
|
(27.4.2015 21:19:43) Prosím,vy co rozumíte matice-jak mám pochopit a vypočítat tenhle příklad?
Celý naložený vlak má hmotnost 760 tun.Má 20 vagonů,z nichž každý veze 12 tun obilí.Jakou hmotnost má lokomotiva?
Příklad chápu tak,že hmotnost celého naloženého vlaku znamená součet hmotnosti obilí,hmotnosti jednotlivých vagonů a hmotnosti lokomotivy.V takovém případě obilí váží 240 tun a zbytek-520 tun připadá na 20 vagonů a lokomotivu.Tady nevím,jakým způsobem se dopočítat k tomu,kolik váží jednotlivé vagony a tím dospět k tomu,kolik váží lokotka.
Nebo se v tom váha jednotlivých vagonů(bez nákladu) nepočítá a ta hmotnost vagonů se počítá včetně obilí,takže to vychází,že těch 520 t je hmotnost lokomotivy?V takovém případě pak ale nelze obhájit takovéto zadání příkladu.
|
karafa |
|
(27.4.2015 21:25:26) Pokud má jeden vagon 12 tun obilí a těch vagonů je 20, tak 20*12, a od 760 odečteš ten výsledek (20*12).
|
Chloé |
|
(27.4.2015 21:28:43) Vagony nic nevazej ?
|
karafa |
|
(27.4.2015 21:31:11) No jo vlastně. Pravda pravda.... tak nevím.
|
Lída+4 |
|
(27.4.2015 21:35:27) Pokud by k tomu ještě bylo v zadání, že X a Y (hmotnost vagónu a hmotnost lokomotivy) mají bejt celý čísla, je to vcelku regulérní druh úlohy - říká se tomu diofantická rovnice, má větší počet řešení. Ovšem to už je na úrovni konce střední školy.
|
Limai |
|
(27.4.2015 21:54:18) Lído,je to příklad pátého ročníku.Diafonické rovnice jedenáctileté děti docela určitě neměli .Já si s tím nevím rady,na matiku jsem byla neskutečně tupá už od šesté třídy.
|
Delete |
|
(27.4.2015 22:11:47) Je to úloha na práci s jednotkami hmotnosti:
http://www.zskunratice.cz/files/items/6378/files/tyd_ukol_28_m.pdf
Napsala bych, že hmotnost lokomotivy nelze zjistit, protože neznáme hmotnost vagónu, ale že hmotnost prázdné soupravy je těch 540 t a výpočet, jak jsem k tomu došla.
|
Limai |
|
(27.4.2015 22:27:54) Delete díky,to bude zřejmě nejrozumější řešení.
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(27.4.2015 22:18:59) Limai, však tak nějak jsem to myslela. A jmenuje se to DIOFANTICKÉ rovnice.
|
Limai |
|
(27.4.2015 22:24:21) Jo tááák.No já to slovo každopádně slyším poprvé.Udělám to jak píše Delete.
|
|
|
|
|
|
|
Černá kronika |
|
(27.4.2015 21:29:00) No jo, ale to je jen náklad. Kde je váha těch 20 prázdných vagonů a lokomitivy? 20X + Y = 520 bych to zapsala, ale vypočítat to neumím.
|
Chloé |
|
(27.4.2015 21:30:38) Neco tam chybi za udaj, jinak to ma nekonecne reseni.
|
|
Kaja222 |
|
(28.4.2015 6:50:03) pro jakou to je tridu? Jestli je reseni v prirozenych cislech, uvedla bych postup reseni a mozny interval. Tedy za x bych dosazovala a y by mi vyslo. Reseni vice.
Pokud si dobre vzpominam, tak didaktika rovnic dvou neznamych nezacina vypoctem, ale postupnym dosazovanim - "hadanim", co je mozne a co vyjde. Z didaktickeho hlediska je to neprekrocitelny krok, vypoctem se to resi az pozdeji.
Nemuze to byt neco takoveho?
|
|
|
|