12.11diskuterka15 |
|
(20.8.2015 18:55:05) Jaký máte dnes názor na studium na středních školách, průmyslovkách nebo i jiných, třeba zdravotních typu zubní laborant nebo studium chemie apod.? Myslíte si, že v dnešní době to nestačí, že je pro dobré uplatnění vždy lepší jít na VŠ, a to třeba i na nějaké humanitní obory, kde je každý rok velmi vysoký počet absolventů, kteří nebudou pracovat v oboru? Myslela jsem si, že lepší než všeobecné gymnázium může být právě průmyslovka, třeba stavební apod., pokud dítě není vyloženě studijní typ a nechce jít na na VŠ nějaký obor s konkrétním zaměřením. Ale zde píšete, že vždy je lepší mít VŠ, a to i obory, které podle mne moc velké uplatnění nemají, jako sociologie, politologie, historie, estetika a další. Uplatní se tam pár jedinců, pro ostatní prostě místa v oboru nejsou. Co si o tom myslíte? Já to ještě řešit nemusím, nemám děti v tomto věku. Ale jen o tom tak přemýšlím. Přijde mi totiž, že pro kluky je snad lepší vystudovat třeba nějaký obor, co nabízí Škodovka než ty různé humanitní vědy s nejistou budoucností. Jaké máte zkušenosti?
|
Lída+4 |
|
(20.8.2015 18:58:34) Proč zrovna pro kluky? Co je zas tohle za nesmysl???
|
12.11diskuterka15 |
|
(20.8.2015 19:04:36) Protože si myslím, že když skončí gymnázium holka a nepůjde dále studovat, tak se třeba uplatní jako administrativní pracovnice, kde asi pořád ještě převládají stereotypy a jsou tam preferovány ženy. Bylo mi zde ale řečeno, že to tak není a že je to jedno. Ale těch obecných administrativních pozic stejně ubývá, vesměs je to spojeno už s jazyky, účetnictvím apod., tak absolvent gymnázia moc možností asi nemá ani v této oblasti.
|
Fren |
|
(20.8.2015 22:08:40) Mám neteř po gymlu,na humanitní vš se nějak nechytá,začíná už podruhé,ale holt rodiče si chtějí splnit nějaké své ambice no a v mezičase se holka s gymplem chytá jako uklízečka,rozvozce pizz,zkrátka zn.ideál,hlavně že má ten gympl,ale,že
|
|
Alena |
|
(20.8.2015 22:21:34) Jako, ze kdyby byla vyucena, tak by rozvazela pizzy lepe? To si nemyslim. :)
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(20.8.2015 22:32:58) no tak s gymplem má pořád šanci, že ještě zvládne VŠ, že.
|
|
Blank zero |
|
(20.8.2015 22:41:43) Máme tu nadbytek středoškoláků, takže část jich pak dělá pomocné práce, to je fakt. Jenže s tou maturitou je to přece jen lepší než bez ní. U chlapa to je jasný, lepší dobrý řemesník, např. instalatér, topenář, elektrikář, zedník. Ale nevím, jestli by třeba taková kuchařka někde ve školní jídelně měla lepší plat než jako rozvozce pizzy. S gymplem si vš nejspíš dodělá, je tu dosti škol méně náročných. Ne každý vyučenec je dobře placený, někteří makají dost a za málo peněz, např. řezníci v globusu, číšníci, co berou min. plat a ne každý jim tuzér dá.
|
|
|
|
12.11diskuterka15 |
|
(20.8.2015 19:06:30) Lído, bavila jsem se s kolegyněmi, co mají holky, a ty si myslí, že pro holky je těžší vybrat nějaký studijní obor. Napadá je hlavně učitelství nebo zdravotnictví, popřípadě práva a ekonomie. Ať říkáme co chceme, tak zájem o studium informatiky, strojírenství, stavebnictvím a dalších technických oborů, má minimum holek. Tak to prostě je.
|
Lída+4 |
|
(20.8.2015 19:21:30) Nojo, další šíření imbecilních stereotypů...
|
12.11diskuterka15 |
|
(20.8.2015 19:24:23) Tak napiš Lído nějaké Tvé konkrétní zkušenosti. Já jen popisuji to, co pozoruji. Tak to prostě je, že na určitých školách je víc kluků, s tím nic nenaděláš. Nebo myslíš, že v IT je počet žen a mužů vyrovnán? Ano, jsou tam i ženy, ale je jich naprosté minimum. Nevím, čím to je, jestli mají ženy jiné zájmy nebo k tomu nejsou vedeny. Ve fyzice máš to samé. Proč to nazývat stereotypy, když to tak je?
|
Lída+4 |
|
(20.8.2015 19:32:39) Bohužel to často je tak, že holkám v podobnejch oborech se už na ZŠ předem nevěří. Navíc jsou obecně vedený spíš k tomu, aby se učily nazpaměť, ne aby o látce uvažovaly. Holčičce se koupí panenka, kočárek a nádobíčko, ale málokdy třeba stavebnice, nářadí nebo autíčko. (Ovšem obdobně je debilní i přístup, kdy klukovi nikdo nedá na hraní panenku, i když o ni jeví zájem.) Do holčiček se odmalinka cpe, že je hlavně důležitý, aby byly co nejhezčí, zbytek není podstatnej.
|
12.11diskuterka15 |
|
(20.8.2015 19:35:14) Lído - já zase slyšela o nějakém výzkumu, kde si děti mohly vybrat a většina holek prý sáhla po těch panenkách a kluků po autech. Můj syn, když byl menší měl třeba rád holčičí hračky, dokonce chtěl nosit i sukně a holčičí ozdoby, sponky apod. Líbilo se mu, jak je to barevné a hezké, že pro kluky je vše jen tmavé apod. Hodně rodičů má potom z takového chování strach, jestli dítě není divné, snad homosexuální apod.
|
Lída+4 |
|
(20.8.2015 19:43:59) Ovšem musíš k tomu dodat, jak starý děti to byly. Docela by mě zajímal podobnej výzkum u batolat do dvou let. Tipuju, že tam by to mohlo bejt mnohem vyrovnanější. U nás prostě VŠECHNY děti měly k dispozici hračky nejrůznějšího druhu, od panenek po nářadí. Zrovna z mejch dětí panenky v uvedeným věku nejvíc zajímaly jednoho z kluků. Holka si s panenkou začala TROŠKU hrát až v předškolním věku, a dlouho jí to nevydrželo. Tři z dětí umějí plést a příst, dvě i háčkovat (zájem o to neměl jen ten z kluků, kterej je levák se zkříženou lateralitou, s horší jemnou motorikou).
|
12.11diskuterka15 |
|
(20.8.2015 19:54:05) Lído, můj syn, co má jít do první třídy by taky rád pletl a šil. Pořád chtěl kolovrátek a tkalcovský stav a sedá si na chalupě ke starému šlapacímu šicímu stroji. Všem to přijde nenormální.
|
Lída+4 |
|
(20.8.2015 20:07:06) Proč probůh nenormální??? Tenhle přístup fakt nechápu.
|
|
Lída+2 |
|
(21.8.2015 8:05:11) diskutérka, proč nenormální, já viděla ve školském ústavu uměleckých řemesel, když jsem tam chodila práce jednoho pána, co paličkoval.....rozhodně to je to nejlepší co tam ta škola má a kdy měla.....
....dokonce je schopnější si sám udělat podvinek, než většina žen.....
|
|
|
|
|
Jahala. |
|
(20.8.2015 20:06:27) Lído. tím to bude já technická průmka a hrála jsem si s panenkama, ale taky s s parním válcem a bagrem to jsem si vybrala za pobyt v nemocnici
|
Lída+4 |
|
(20.8.2015 20:09:57) Jahalo, mě panenky prakticky nezajímaly - to, jak si s nima hrály třeba spolužačky ve školce, mi připadalo otravný. Naproti tomu dřevěnej ponk s nářadím jsem měla už jako batole. (Kočárek s panenkou taky, ale tam mě nejvíc zajímaly kolečka toho kočárku, případně skládání a roztahování boudičky.)
|
magrata1 |
|
(20.8.2015 21:47:15) já jsem měla štěstí, že jsme tři sestry a otec není šovinista. Doma jsem dělala kluka. Bavilo mě mu být v dílně k ruce, umím všechno možné včetně svařování. Panenky mě zajímaly jen jako objekt, na který se dalo něco ušít. Auta a jiné hračky mě nebraly asi nikdy. Milovala jsem kostky, stavebnice a všemožné tvoření. Bylo jedno, jestli z šutrů, bláta, klacků, drátů, látek, korálků... A ségry na tom byly podobně. Panenky mě bavily asi v 8 letech. Byly to takové mrňavé panenky, kterým jsem dělala domečky a nábytek z krabiček od sirek, dřívek, tkala koberce. Ty panenky vlastně byly důležité hlavně pro měřítko. Musím teda říct, že je ze mě dost lidí zmatených, protože přemýšlím a bavím se spíš jako chlap, což dost lidí celkem vykolejuje. Na základce jsem měla fajn učitelky, které prokoukly, že nějaké šprtání až tak nemusím, zato jsem dobrá v matice. Na gymplu jsem ale narazila, protože z matiky, fyziky a chemie jsme měli učitelky, které z holek dělaly pipiny a kluky vynášely do nebes
|
Lída+4 |
|
(20.8.2015 21:56:58) Magrato, já bráchu mám, ale k nejrůznějšímu montování a dalším podobnejm pracem jsem se měla vždycky spíš já - bráchu to moc nebralo. Takže třeba vyměnit klínovej řemen u auta naučil táta mě. Brácha je navíc spíš humanitní typ, má dvě VŠ, obě takový spíš "holčičí" - učitelství 1. stupně a následně historii. Naproti tomu já i ségra máme obě vystudovanej matfyz.
|
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(20.8.2015 22:34:17) ale prdlajs, tohle furt někde slyším, ale kolem sebe to teda nevidím
|
Lída+4 |
|
(20.8.2015 22:35:42) Ty to nevidíš, já bohužel jo.
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(20.8.2015 19:36:37) Tak zrovna u nás v práci jsme zhruba ve vyrovnaným poměru - jsme IT oddělení.
|
12.11diskuterka15 |
|
(20.8.2015 19:38:07) No a je ten poměr v IT tak, že ženy a muži dělají to samé? Není to tak, že muži jsou v IT a ženy účetní, personalistika, recepce apod.?
|
Lída+4 |
|
(20.8.2015 19:46:52) To ani náhodou. Takový pozice jako účetní nebo personalistu nemáme vůbec, jsme součást větší instituce. Rozdíl je víceméně v tom, že ženský nedělají fyzicky namáhavý práce.
|
|
|
|
|
luthienka |
|
(20.8.2015 19:43:46) Zrovna vcera se vratil syn (18) z kempu pro stredoskolaky poradanym fak.aplikovanych ved. Stavi a programuji roboty. Sam byl prekvapen, ze tam jsou jen 2 holky. Takze stereotypy asi funguji... A me zkusenosti z fabriky: s "pouhou prumyslovkou" se lidi uplatni. Ale museji mit dobre jazykove znalosti.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(20.8.2015 22:36:08) stereotypy by fungovaly, pokud by mu to přišlo normální
|
|
|
Monty |
|
(21.8.2015 14:11:19) maargitt, zas to ale nesmíš brát jen svojí optikou - ty jsi vystudovala až v době, kdy jsi nějak dozrála k tomu, že tě daný obor baví, zajímá... ale kdo se rozhoduje v devatenácti, dvaceti, tak to často vůbec neví a jde na školu fakt jen proto, aby ji měl. A když ji vystuduje a pak se tomu oboru nijak nevěnuje, je to trochu jiná situace. Jednou jsem se kvůli tomu pohádala s bývalou švagrovou, která svému mladšímu synovi pořád říkala, že je jedno, na jakou půjde VŠ, hlavně aby ji měl, že pak může klidně dělat něco úplně jinýho, ale hlavně bude mít titul. Pochybuji, že lidí, smýšlejících takto, je mizivé procento.
|
|
|
|