| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Jaká všechna tělesa se učí prvňáci?

 Celkem 16 názorů.
 kachna_ 


Téma: Jaká všechna tělesa se učí prvňáci? 

(25.2.2016 13:24:11)
Prosím vás, netušíte někdo, jaká všechna tělesa se učí prvňáci? Nechci to řešit s paní učitelkou, dneska jsem si přečetla vyhodnocení školkového oběžníku a ještě jsem nevychladla ~:-D (jsem víc v ráži, než je pro komunikaci se školou záhodno, souvislost to nemá)
A z čeho se jako skládá těleso? Já celkem zvládnu, že půdorys bokorys nárys, ale s tím fakt nemůžu vyrukovat na prvňáka. A představuju si to vůbec správně, že třeba těleso koule - při pohledu odkudkoliv vidím kruh, těleso krychle - zpředu, shora, zboku vidím čtverec atd.?
 Odpoved 
  • 

Re: tělesa - vrcholy, strany, z čeho se skládají 

(25.2.2016 13:31:34)
Pudorys, bokorys a narys, nejsou veci z kterych se sklada teleso, ale zpusoby zobrazeni.

Obecne se teleso sklada z materialu, z ktereho je vyroben.
Ale teleso je omezeno, definovano povrchem, nebo hranami a vrchly.
Pripadne u teles muzem pocitat delku hran, plochu sten neboli povrchu a pak objem.
 kachna_ 


Re: tělesa - vrcholy, strany, z čeho se skládají 

(25.2.2016 13:43:49)
jsem tím chtěla říct, že vůbec nevím jak popsat 3D těleso prvňákovi.
 Líza 


Re: tělesa - vrcholy, strany, z čeho se skládají 

(25.2.2016 13:47:36)
A musíš nutně nějak sofistikovaně popisovat? Nestačí vysvětlit, že kulička se správně geometricky jmenuje koule a kostička krychle? A že když ta kostička bude protáhlá a nebude ze všech stran stejná, tak je to kvádr?
Já bych v tom v první třídě asi nehledala nějaký komplikace...
 Senedra 


Re: tělesa - vrcholy, strany, z čeho se skládají 

(25.2.2016 14:56:29)
jestli potřebuješ vysvětlit rozdíl mezi tělesem a rovinným útvarem, tak ukaž... jinak, to co je "placaté" a jde nakreslit na papír ( vystřihnout) nebo se třeba modeluje jen hodně nízkými věcmi ( třeba korkové podložky pod skleničky) , to je rovinný útvar. To, co jde nějak ohmatat ze všech stran - to je těleso. A prvňákovi nepopisuj, ale ukazuj a ať si všechno sám ohmatá a třeba sám přijde na rozdíl mezi kvádrem a krychlí a třeba mezi jehlanem a kuželem. Klidně ten nárys/-.. můžeš použít, ale ptej se, co vidí, když těleso leží před ním a kouká zepředu, shora a z boku. Pro některé děti je abstrakce prostor-rovinné zakreslení ještě moc náročné, to dají jen nejšikovnější.
 magrata1 


Re: tělesa - vrcholy, strany, z čeho se skládají 

(25.2.2016 13:33:34)
předpokládám, že kouli, krychli, kvádr válec. Pamatuju si, že když jsme se ségrou stavěly kostky a neznaly názvy těles (já jsem měla 4 roky, ona 2), pojmenovaly jsme si jehlan jako špižúr. Takže myslím, že i ten jehlan a kužel by mělo děcko v 5 letech zvládnout.
Oni se učí, z čeho se skládá? To mi přijde asi moc.
 magrata1 


Re: tělesa - vrcholy, strany, z čeho se skládají 

(25.2.2016 13:36:03)
jedná se o předškoláky nebo prvňáky? Prvňák už by ty stěny mohl chápat, na předškoláka mi to přijde zbytečné
 kachna_ 


Re: tělesa - vrcholy, strany, z čeho se skládají 

(25.2.2016 13:39:00)
prvňák, já se do toho zamotala, jak jsem chtěla poctivě vysvětlit, proč to neřeším s učitelkou.
 Delete 


Re: tělesa - vrcholy, strany, z čeho se skládají 

(26.2.2016 1:42:02)
magrato,

ne, prvňák stěnu jako pojem nedá.

V první třídě se učí pojmenovaná tělesa najít ve svém okolí, přibližné tvary promítat do těch pojmenovaných.

No a učí se spojit si nakreslené těleso se skutečností.

Učí se krychle, kvádr, koule, válec a někdy kužel.
 kachna_ 


Re: tělesa - vrcholy, strany, z čeho se skládají 

(26.2.2016 9:08:37)
delete díky moc za učitečné rady.
 Senedra 


Re: tělesa - vrcholy, strany, z čeho se skládají 

(25.2.2016 14:50:48)
vzala bych hrací kostky, třeba tubu od vitamínů, krabici od bot nebo od mléka, nějaký balon a ukázala, co se jak jmenuje... Ještě bych možná okomentovala, že třeba stěny krychle jsou jen čtverce.

V čem je vůbec problém? Moc jsem to ze zadání nepochopila.
 kachna_ 


Re: tělesa - vrcholy, strany, z čeho se skládají 

(25.2.2016 16:25:26)
v tom, že nevím, co mám dítě naučit (a nechci to řešit s učitelkou), myslela jsem, že třeba místní prvňáčci teď probírají to samé.
 kachna_ 


Re: tělesa - vrcholy, strany, z čeho se skládají 

(25.2.2016 20:03:45)
Nakonec jsme to s dcerou daly dohromady a jsem zhnusená, protože je to podle mě úplně zbytečné
Krychle má šest stran, osm vrcholů, strany jsou stejně dlouhé a je odvozená od čtverce (doslovná interpretace požadovaná učitelkou)
Kvádr má šest stran, osm vrcholů, strany naproti sobě jsou stejně dlouhé, je odvozená od obdélníka...
Neodvozují to, prostě to memorují.
 Lída+4 


Re: tělesa - vrcholy, strany, z čeho se skládají 

(25.2.2016 20:31:10)
Hm, tak tohle pojetí je pro prvňáky skutečně přínosný... ~Rv
 luthienka 


Re: tělesa - vrcholy, strany, z čeho se skládají 

(25.2.2016 15:36:31)
Ve školce jsme s dětmi třídili kostky na:
krychle (pro malé kostky), kvádry (pro malé cihly), koule, válce, jehlany, hranoly (trojboké = nstřecha, víceboké,...)
Vždy by to děti měly mít v ruce a idelálně v různých materiálech. Klidně si můžou slepit krabičku. Pak hezky objevíme, že to je krychle :-)

Používali jsem při tom pojmy jako: hrana, stěna, vrchol. Pokud chceš dítě ještě víc rozvíjet, děláte pokusy. Zpočátku 2D. Například jak vznikne kružnice: 2 děti spojené švihadlem (1 stojí a druhé obíhá). Tím "vynalezneš" kružítko :-)

To by mělo před nástupem do školy stačit
 Delete 


Re: tělesa - vrcholy, strany, z čeho se skládají 

(26.2.2016 1:57:34)
luthienko,

tý jo, tohle si ve školce nedokážu představit ~e~. Nebo jako jo, dokážu, u některých dětí.

My tedy ani v té první třídě žádné stěny, hrany a vrcholy neřešili, šlo opravdu jen o propojení názvu a tvaru.

Vrcholy, hrany, a stěny jsou většinou učivo druhého, někdy až třetího ročníku.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.