Martina, 3 synové |
|
(3.9.2017 9:48:29) křesťanské kříže, které jsou celá staletí umístěné na kostelících v Santorin
Jen technická poznámka: ty kříže jsou tam umístěny někdy od 19. století, kdy ostrov ovládli Řekové, stavby na obrázku jsou osmanské mešity, na které byly křížky osazeny tak před 150 lety.
|
Vítr z hor |
|
(3.9.2017 10:24:46)
Tohle je pro změnu křesťanská svatyně s omlácenými kříži, která byla přeměněna na mešitu. Holt historická realita regionu. Ale nemyslím, že by ji měl tvořit Lídl.
|
Martina, 3 synové |
|
(3.9.2017 10:43:14) A zde odsvěcený kostel sv. Anny, nyní kulturní centrum Pražská křižovatka.
Co tam máš dál?
|
|
Mariana +2 |
|
(3.9.2017 10:48:17) Tak rozhodně souhlasím že by podobné věci neměl tvořit Lídl.
Občas je vytvoří historie, ale tak to prostě chodí. Tehdy se tato změna svatostánků dělala po dobytí běžně, když už to stálo, nejen muslimy, ale i opačně. Je to historická realita nejen nějakého regionu, ale jaksi obecně celosvětová. Ono i v tom Řecku je toho spousta původně muslimského. Totéž třeba ve Španělku, nejdřív maurské stavby, dnes křesťanské.
A když už je tu ta Aya Sofia zmíněná, tak bych pro úplnost dodala že původně to byl chrám řecké ortodoxní církve. Teprve po dobytí Konstantinopole křižáky byl změněn na křesťanský chrám, později po dobytí muslimy pak na mešitu. Také bych dodala že později, za Ataturka byla změněna na nenáboženské muzeum, což je dodnes. Dnes nejde o funkční mešitu, ale je to muzeum. A spousta původních maleb, mozaiek nebyla muslimy zničena, včetně např. portrétů byzantských císařoven (přesto že islám podobné zobrazení nedovoluje). V dřívějších dobách asi byly zakryty nebo zamalovány, nyní tam jsou. V době kdy jsem tam byla naposledy byla byly mozaiky byzantských císařů restaurovány a vystaveny.
|
Lexi. |
|
(3.9.2017 11:53:07) "původně to byl chrám řecké ortodoxní církve po dobytí Konstantinopole křižáky byl změněn na křesťanský chrám"
- ta řecká ortodoxní církev křesťanská nebyla?
|
Mariana +2 |
|
(3.9.2017 19:59:28) no jo no, dobře tak nepřesně jsem to napsala, měla jsem tam napsat římskokatolická
tak nejdřív chrám řecké pravoslavné, pak si to předělali římsko-katolíci, a pak muslimové.
p.s. řekla bych že ten spor o "pravou" víru byl mezi křesťanskými cirkvemi stejně vražedný jako kontra jiná náboženství
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(3.9.2017 12:46:27) původně to byl chrám řecké ortodoxní církve.
Původně je každá církev ortodoxní, reformuje se až následně - opačně by to šlo těžko.
|
Mariana +2 |
|
(3.9.2017 20:11:52) Nevím Martino, nejsem teolog, ani věřící, ale myslím že to je prostě název, ta církev se tak jmenuje. že to znamená vlastně to pravoslaví. Že se takto označovaly církve které vznikly na území východořímské říše z vazbou na Konstantinopol, tak si to daly do názvu, aby se odlišily, jelikož se pokládaly za nositele prvotní nauky. Mám dojem že to souviselo s východo-západním rozkolem, Velké schizma či jak se to jmenuje, tuším kdo nepřijal závěry prvních koncilů. Že se tímto vymezovali vůči římskokatolické. S nějakýma reformama podle mně to označení vůbec nesouvisí.
Ale třeba se tu ještě poučím, v diskuzi o Lidlu.
|
|
|
|
|
Cimbur |
|
(3.9.2017 10:33:20) Aha, tak proto "to bez křížku vypadá skoro jako mešity".
|
Filip Tesař |
|
(3.9.2017 17:19:05) Zrovna obrázek tý Hagie Sofie stojí dost za prohlídnutí, páč vypadá jako mešita. Stala se totiž univerzálním vzorem pro většinu mešit; akorát teda neměla minarety. Mešit, který by typově nevycházely z Hagie Sofie, je hrozně málo, najde se jich pár v Arábii, v Iráku, a pak v subsaharský Africe, kam ta inspirace nedorazila. Hagia Sofia byla jako vzor ideálního, velkolepýho chrámu napodobovaná muslimama hned od začátku, co dobyli byzantskou Levantu - ostatně stavěli je zezačátku křesťanský stavitelé nebo bývalí křesťané - konvertiti.
|
|
|
Lilila |
|
(3.9.2017 16:29:53) Martino, neřekla bych, že to byly někdy mešity. A jestli ano, tak pouze opět dočasně "přepsané" z původních kostelů. Poměrně pečlivě jsem četla historii každého kostela a každé kaple, do které jsem tam vlezla ( hlavně na Santorini, ale myslím i jiné Kykladské ostrovy ) a žádné intermezzo v podobě mešity zmíněné nebylo. Pochopila bych, že nepříjemné stránky Osmanské říše by v historii vynechali, ale z popisu mi spíš přišlo, že Osmané na jiná náboženství uvalili obr daně, ale kostely nelikvidovali
|
|
|