Delete |
|
(31.3.2019 17:23:32) Mně také v jedné běžné pražské PPP nechtěli dítě doporučit k předčasnému zaškolení, ani vyšetřit. Tedy žekli, že vyšetří, ale doporučení stejně nedají. Šli jsme do PPPP, tam ji vyšetřili pořádně, dali doporučení k předčasnému zaškolení a mně, co je třeba ještě docvičit. Holka za rok maturuje, problém nikdy nebyl. Druhou podzimní mi vyšetřili v SPC v integrační školce. U zápisu jsem doporučení k předčasnému zaškolení vytáhla až po tom, co ji učitelka prozkoušela a u tkaniček doslova zajásala "Konečně něco, co neumí."
Jako učitelka prvního trojročí vím, že náročnější škola za rok je k ničemu, když dítě prošvihne senzitivní období na naučení se těm základním dovednostem. Akorát smůla, když učitel(ka) očekává třídu malých robůtků a samostatně působících jednotek, a nastoupí jí tam několik normálně šestiletých dětí, kterým se ještě musí trochu věnovat a mít s nimi třeba i trochu trpělivosti.
Zažila jsem třídu, kde se sešly děti nezralé i podzimní, co šly "normálně". A větší problém byl s těmi podzimními, nudily se za všech okolností, činnosti běžné a potřebné pro první třídu je nebavily, na činnosti pro vyšší ročníky neměly dovednosti. Takže činnosti pro průměrné šestileťáky shazovaly, že jsou pro malé, a ti ostatní, co by je to i bavilo, to pak nechtěli dělat. Takže většina her a zábavného učení šla do háje. Nezměnilo se to ani po pěti letech, ani po změně učitelky, ty holky prostě už měly být v šesté třídě, v páté akorát otravují a vyčnívají (většinou nevhodným chováním). Teď mám třídu, kde podzimní děti a i skoro rok mladší letní děti jsou na tom všechny velmu podobně (s tou zralostí a připraveností), a je to úplně o něčem jiném.
Takže já bych dítě, pokud je opravdu školně zralé a připrravené, ve školce rozhodně déle nedržela. A řeči o rozvíjení v kroužcích a náročnější škole za rok jsou pro mě známka toho, že "kdo nezažil, nepochopí". Člověk, který by měl být odborník, pro mě v tu chvíli odborníkem být přestává.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(31.3.2019 17:31:27) Del, trojročí? ty jsi na Montessori?
|
Delete |
|
(31.3.2019 18:27:45) Yuki,
ne, ale učím vždy 1. - 3. ročník, pak předávám dál.
|
|
|
Okolík |
|
(31.3.2019 17:58:26) Ke školní zralosti snad patří i sociální zralost, schopnost se soustředit a mnohé další... Nejen znalosti a dovednosti.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(31.3.2019 18:27:36) jenže co je to sociální zralost? introvert nebude nikdy společenský, malý dítě,s velkou inteligencí, introvert nebo asperger, mám oba, se bude jevit jako asociál bez ohledu na to, jestli je mu 6 nebo 7, navíc když zůstane ve školce ve společnosti mladších dětí, co se od nich naučí? myslím z toho sociálna, naopak se uzavře ještě víc, protože už vůbec není s kým si povídat a hrát, mohlo by se to brát jako součást inkluze, že i děti sociálně mimo patří do školy, a oni tam patří mnohem víc než ti, kteří mají odklad kvůli neznalostem, neschopnosti sedět, soustředit se, respektovat učitele...
|
Okolík |
|
(31.3.2019 18:33:07) Yuki, co třeba posoudit děti individuálně? Já bych PPP nepodceňovala, moje zkušenosti s nimi jsou dobré. Ale věřím, že to tak nemusí být všude. Znám 2 děti ambiciózních rodičů, co šly dřív do skoly, i jenže jsou až o 2 roky mladší než spolužáci. Nejsou takto spokojené, proti pubertálním spolužákům jsou jako malinké děti ...
|
Delete |
|
(31.3.2019 19:03:57) Okolíku,
většina dětí bude vždy podzimnímu předčasně zaškolenému věkově blíž, než he těch o dva roky starší.
Děti narozené od 1. 9. 2011 do 31. 8. 2012 jsou teď v první třídě. Pokud je dítě narozené 1. 9. 2012 a je ve škole, je jen o jeden den mladší než dítě narozené 31. 8. 2012, které do školy šlo, aniž by někdo pochyboval o jeho školní zralosti. A je jen o rok mladší než nejstarší dítě, které šlo do školy řádně. Pokud je tedy v první třídě někdo o dva roky starší, je to proto, že šlo do školy s odkladem školní docházky podzimní dítě, což předpokládá, že k tomu byl dost závažný důvod. A není vina dítěte narozeného 31. 8. 2012 nebo 1. 9. 2012, že dítě narozené 1. 9. 2010 bude v pubertě pravděpodobně o dva roky dříve než ono.
Mám teď ve třídě jediné odkladové dítě, je narozené 31. 8. a nejmladší dítě je narozené 30. 8. o rok později. Což je zcela normální věkový rozdíl mezi žáky jedné třídy. Kdyby nastoupilo podzimní dítě (narozené 1. 9. - 31. 12.) přdčasně zaškolené, bude maximálně třetina třídy o více než 12 a méně než 15 měsůců starší než toto díě. Ostatní děti budou v tom běžném ročním věkovém rozptylu.
|
Okolík |
|
(31.3.2019 19:07:05) Delete, já nejsem úplně hloupá a umím si to také spočítat ...
|
Delete |
|
(31.3.2019 19:18:15) Okolíku,
takže odrazování dvouletým rozdílem a působením jak malé dítě proti o dva roky starším spolužákům jsi nepsala ty?
|
Okolík |
|
(31.3.2019 19:26:27) Delete, o co ti jde? To je přece skutečnost, že to v některých třídách tak je jak jsem psala. Ony jaksi ty děti nechodí jen do 1. - 3. třídy, ony do školy chodí ještě dalších 6, 7, 8, .... let. Také existují i jiné třídy a školy, než ta tvoje. Proč máš potřebu popírat jiné zkušenosti než svoje vlastní? Promiň, připadá mi, že ze mě děláš blbce a nelíbí se mi to.
|
Delete |
|
(31.3.2019 19:33:51) Okolíku,
mám ten samý dojem z tebe. Nevím, proč se se mnou chceš hádat, nelíbí se mi to.
Jen jsem popisovala, jak je to s tím "varujícím" dvouletým rozdílem, kterým se vždy začne argumentovat ve chvíli, kdy někdo začně mluvit o tom, že by podzimní dítě mohlo jít do školy v necelých šesti letech.
|
Okolík |
|
(31.3.2019 19:40:16) Delete, Já jsem napsala o dvou rodinách které znám osobně a od tebe je reakce, že vlastně kecám a jejich zkušenost není pravda? Nechápu. Já tvoji dobrou zkušenost nezpochybňuju, nevím, proč ty zpochybňuješ moji. Tím bych diskusi skončila, na tohle tvoje shazování nemám náladu.
|
Delete |
|
(31.3.2019 19:43:14) Okolíku,
nikde jsem nenapsala, že kecáš, ani tě neshazovala.
Nemohu za tvohe vnímání mnou napsaného textu, ale podsouváš mi něco, co v žádném případě nebylo mým úmyslem.
Ukazuje se, že můj návrat byla chyba.
Omlouvám se všem, nebudu dále obtěžovat.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(31.3.2019 19:47:18) Del, přece tě nerozhází jiný názor, copak nejsi ze školy zvyklá?
|
|
Alena |
|
(31.3.2019 19:50:20) Delete, vis, ze tvoje prispevky o skole jsou oblibene, problemy objasnujes velmi pochopitelna a nazorne, mas dar popularizace, musis vedet, ze ses v praci dobra. Nechapu, proc se nechas rozhazovat takovyhlema podruznostma od Okolika a pises teatralni vety "Omlouvám se všem, nebudu dále obtěžovat." Chce to nadhled.
|
|
Okolík |
|
(31.3.2019 19:52:05) Delete, tvůj příspěvek adresovaný mě, proti kterému jsem se ohradila, na mě působí jak jsem napsala. To v žádném případě není důvod, abys zase někam mizela, většinou jsou tvé příspěvky zajímavé a diskuse o škole rozhodně obohacují. Můj nesouhlas a ohrazení se není přece důvod k tomu, aby ses urazila a někam odešla.... Nemohu za tvé vnímání mých příspěvků. Rozhodně není mým úmyslem, abys odcházela.
|
|
Kaipa |
|
(31.3.2019 19:55:31) Ukazuje se, že můj návrat byla chyba.
Omlouvám se všem, nebudu dále obtěžovat.
Delete, co blázníš, tohle přece nemáš zapotřebí, tohle z Rodiny známe a k tobě to nesedí(ty děláš učitelskému stavu dobré jméno).
|
|
|
K_at |
|
(31.3.2019 20:12:24) Delete, co blaznis? Vzdycky pises velmi zajimave, jsi odbornik, Pani ucitelka. A ze se s nekym stretnes, vlastne na malickosti, prece neni konec sveta.
|
|
Puma |
|
(1.4.2019 10:01:58) Delete, to by byla škoda. Patříš k těm, které umějí konstruktivně diskutovat. Z tvých příspěvků jsem nejednou čerpala.
Ber to jako výcvik pro "nebrat si osobně".
|
|
byvala radka |
|
(1.4.2019 13:20:15) Delete, nikam nechoď, to, že ti jeden nick napíše nějaké své dojmy, nemá nic společného s ostatními z diskuse ráda Tě vidím a vím, že píšeš k věci
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(31.3.2019 19:42:41) argument, že když jde do školy čerstvě šestiletý dítě, bude pak o dva roky mladší než spolužáci, vedly a vedou k tomu, že spousta rodičů dává odklad. Tím se způsobilo, že když tam pak jde šestiletý dítě, je skoro o dva roky mladší než jeho spolužáci... sedmiletý nebo skoro osmiletý už fakt nechtějí matiku s Krtečkem, šestiletým se líbí a vyhovuje, a stejně tak je to se vším a celou dobu školní docházky Ošd by měl být jenom v nejnutnějších případech, děti narozený na podzim by klidně do školy mohly, pokud by to schválili ve školce, dětský doktor nebo ppp, jedno kdo z nich, všichni mají srovnání, a když rodič nevěří jednomu, jako já školce, může se bavit s jiným
|
Okolík |
|
(31.3.2019 19:45:03) S tím, že někdy jsou odklady dávány dětem, které to nepotřebují, souhlasím.
|
|
|
|
|
|
|
Delete |
|
(31.3.2019 19:30:13) A jinak odpovědí na to, že předčasně zaškolené dítě bude nejmladší (vždycky je někdo nejmladší) a bude mít o dva roky starší spolužáky, jsou věkově smíšené třídy, dnes už nejen v Montessori, ale i v běřných školkách, kde už je tento trend většinový. Ty děti s tím problém nemívají, to spíš někteří dospělí.
Já právě (ale nejen) proto dávala nejstarší holku do Montessori, jestliže chodila do třídy s páťáky, nikdo neřešil, že se narodila o týden později, než podle zákona směla, aby šla do školy v šesti. A v těch věkově smíšených třídách je výhoda, že nejmladší i nejstarší je tam člověk maxumálně jeden školní rok.
|
|
|
Lída+4 |
|
(31.3.2019 21:11:27) Okolíku, můj syn taky šel do školy v necelých šesti (podzimní dítě), se začleněním do kolektivu neměl problém ani poté, co přeskočil jeden ročník (dělal zároveň třetí a čtvrtou třídu). Žádný potíže se neprojevily ani v době, kdy se spolužáky na osmiletým gymplu chodil do tanečních - jim bylo 16, jemu 14, a fungovalo to naprosto normálně.
|
|
|
|
Delete |
|
(31.3.2019 18:37:04) Jasně,že jo. Píšu snad něco jiného?
Šestileté dítě je prostě o rok mladší než sedmileté a ta práce s ním by měla být trochu jiná. Ono ne náhodou málokterá prvostupňová učitelka má ráda první třídu. Je to prostě jiná práce než zbytek. I ty, co učí 1. - 3. třídu, tak mívají radši 2. a 3.
Prostě ty šestileté děti mají ještě svá specifika a neznamená to, že nejsou školně zralé a připravené.
|
|
K_at |
|
(31.3.2019 18:40:46) Okoliku, jenze je otazka, zda je dite soc.nezrale, a bude takove jeste xy let, nez se samo se sebou nauci lip pracovat. Nebo jestli je to hrave skotacive roztekane "mrnatko", ktere neustoji sebemensi nepohodu a nedokaze si vyresit problem. A potrebuje jeste dohrat, dozrat, mit cas se trochu jeste spolecensky otrkat.
|
Okolík |
|
(31.3.2019 19:10:31) Kat, to je samozřejmě otázka. A u 5 letého se to asi s jistotou nepozná. Já znám příklady,kdy ten dřívější nástup těm dětem neprospěl. Ale někteří tu píšou, že jejich dětem ano. Proto píšu, že je to individuální ...
|
K_at |
|
(31.3.2019 19:15:41) Okoliku, mela by to trochu tusit i ta ucitelka v MS. Kdyz mas 2-3 roky dite, ktere se jevi konstantne jako roztekanej, divokej, zrychlenej, a jevi se tak celou dobu MS, je dost pravdepodobne, ze to tak proste ma. A bude mit dal. Dite, ktere je nedozrale a nezvlada zatim nektere zasadni veci, je dost pravdepodobne, ze za dalsi rok dozraje a nektere nedostatky zvladne. Tam ma osd smysl.
|
|
|
|
|