Kamisi |
|
(11.5.2020 13:00:46) Jste spokojeni s českým školským systém? S vaší konkrétní školou? Nebo byste rádi něco změnili? Co konkrétně byste chtěli změnit? Jaká je vaše představa vzdělávání?
Myslím si, že je dobré o vzdělávání a problémech mluvit a zároveň být aktivní. Přeju si, aby každý mohl najít nebo si vytvořit vyhovující vzdělávání pro sebe a svoje děti.
Chtěli bychom změnit legislativu tak, aby to bylo možné, napsali jsme proto otevřený dopis. Budu ráda za sdílení a za diskuse.
https://e-petice.cz/petitions/sance-pro-vzdelavani-otevreny-dopis-prejeme-si-rozsireni-moznosti-vzdelavani-v-cr.html
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=105874351128722&id=105417181174439
|
libik |
|
(11.5.2020 13:11:59) Kamisi, s obsahem nesouhlasím.
|
Kamisi |
|
(11.5.2020 13:17:28) S čím nesouhlasíš?
|
libik |
|
(11.5.2020 13:22:57) Se zrušením povinné školní docházky
|
Alena |
|
(11.5.2020 13:26:53) Libik, asi je mysleno nahrazeni "povinne skolni dochazky" "povinnym vzdelavanim", ale rozhodne to tam neni zmineno.
|
|
Kamisi |
|
(11.5.2020 13:30:00) Co je špatně na zrušení povinnosti? Dobrovolnost považuju za jeden z podstatných aspektů svobody. Mít možnost skončit bez sankcí a trestů tam, kde to člověku nevyhovuje.
|
Federika |
|
(11.5.2020 13:30:54) Kamisi, co je špatně na zrušení "povinné" školní docházky, myslíš?
|
|
Federika |
|
(11.5.2020 13:33:32) Přesně. Na tohle by spousta dětí doplatila.
|
Ropucha + 2 |
|
(11.5.2020 14:52:24) Federiko, nemusely by doplatit, pokud by existovala povinnost vzdělávání a kontrolní mechanismy by byly účinně nastaveny. Je tu samozřejmě otázka uvedení ideální teorie do praxe, ale nemyslitelné to není.
|
Federika |
|
(11.5.2020 14:57:19) Já nevím, Ropucho,zas do toho tak nevidím,ale myslím,že zrovna ten případ, co jsem uváděla, by se kontroloval zhruba tak, jak je kontrolováno sociální prostředí dětí-takže s velkými mezerami.Tihle lidi mají problém s povinnou docházkou, tam aspoň něco ty děti pochytí, na povinné vzdělávání by kašlali zvysoka.
|
Ropucha + 2 |
|
(11.5.2020 15:03:00) Federiko, v současnosti to vidím přesně tak, jak píšeš. Proto píši o ideální teorii, kdy by musel být opravdu promyšlený funkční systém, který by nenechal děti ze sociálně problematických rodin propadnout nepozorovaně sítem.
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(11.5.2020 14:45:52) Povinnost školní docházky ale přece není ani teď. Je tu alternativní možnost domácího vzdělávání. Podle mě jsou alternativní formy vzdělávání v pořádku a podpořila bych je. Jen musí být podmínky nastaveny tak, aby žádné dítě nebylo hendikepováno a mělo státem zaručeno základní vzdělání tak jako dosud.
|
Kamisi |
|
(11.5.2020 14:54:44) I na individuálním (domácím) vzdělávání má dítě povinnost plnit povinnou školní docházku, to znamená plnit vzdělávací plán kmenové školy. Individuální vzdělávání navíc není nárokové, tzn. není to něco, na co má rodina právo.
Jsou prostě lidé, pro které současné možnosti nejsou dostačující. Proto chceme změnu legislativy, která umožní vznik i jiných způsobů vzdělávání. Nic to neznamená pro ty, kteří spokojeni jsou. Nechceme měnit ani rušit školy, které jsou pro lidi vyhovující.
|
Ropucha + 2 |
|
(11.5.2020 15:10:56) Kamisi, já myslím, že vývoj touto cestou do budoucna určitě půjde. Určitě bude poptávka po rozšíření alternativních forem vzdělávání. Jen to půjde pomalu.
|
|
|
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(11.5.2020 13:40:01) v tomto pojetí se jedná o utopii... nelze nastavit obecně platná pravidla pro všechny s předpokladem, že všichni jsou stejní jako já... lidé angažovaní by se podobnými pravidly mohli řídit, ale tzv. "běžný člověk" potřebuje pravidla mnohem přísnější... nechtěla bych žít v zemi, kde o vzdělávání dětí snadno rozhodují pouze jejich vlastní rodiče... v současné době mohou rodiče zvolit pro své děti domácí výuku - není snadné to zařídit, je s tím spojená jistá "pakárna" - což ovšem velmi účinně filtruje, kdo to s dětmi podstoupí...
|
Kamisi |
|
(11.5.2020 13:45:58) Souhlasím. Není možné vyhovět jednotnými pravidly všem. Proto je podle mě důležité se o to nesnažit, tak je se to doposud děje. Kdo je to podle vás "běžný člověk", který potřebuje přísnější pravidla?
|
Stará husa |
|
(11.5.2020 13:51:11) Já si naopak myslím, že vždy jsou potřeba jednotná pravidla a z nich je možné vyčlenit jednotlivé odůvodněné výjimky. Co se týče vzdělání, jsem jasně pro povinné vzdělávání dětí, pokud jsou toho schopny. Znám totiž plno jednodušších rodičů, kteří by ty děti do školy prostě neposlali, nezáleží jim na tom, dětem se nechce, je to nepohodlné apod. Zrušením povinného vzdělávání by narostl velký počet negramotných naprosto nezaměstnantelných lidí.
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(11.5.2020 13:59:06) tak jo, bude to znít pěkně elitářsky, ale je to tak... tady (rodina.cz) se schází většinou lidé, co se aktivně zajímají o rodičovství, výchovu dětí, jejich vzdělávání... věřím tomu, že většina z těch, co se tu schází, by ustála dobrovolnost školní docházky... ovšem když vyrazíme mimo tuto sociální bublinu, zbývá až příliš mnoho lidí, kteří by jako jednodušší viděli, že jejich dětem stačí "škola života"... typicky romská komunita, oblasti, kde je nízká sociální úroveň... těch dětí je až příliš mnoho, než aby bylo fér smířit se s tím, že budou negramotní, protože rodiče usoudili, že škola je pro blbečky... abychom mohli prosadit právo na vzdělání pro všechny, musí s tím jít ruku v ruce i povinnost to všem umožnit
|
|
|
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(11.5.2020 13:46:12) Hm, a co děti z rodin, kde dítě radši než do školy pošlou makat na pole nebo v horším případě krást? Povinné vzdělání je v zájmu všech, i těch dětí.
|
. . |
|
(11.5.2020 13:59:42) nikoli povinného vzdělávání.
|
|
|
Kamisi |
|
(11.5.2020 13:58:12) Jak společnost teď chrání děti před rodiči, kteří se k dětem chovají „nevhodně“? Opravdu děti chrání povinná školní docházka? Jste si jistí, že děti chrání školní prostředí?
Ano, taky bych ráda děti uchránila před zanedbáváním, ale ne tím, že je budu nutit chodit do prostředí, ve kterém trpí, které je pro ně zdrojem šikany, ponižování, srovnávání, hodnocení.
Viz jiný bod návrhu: navrhujeme úpravu legislativy tak, aby umožnila nabízet rozličné sociálně vzdělávací služby, které by byly legitimními a plnohodnotnými variantami vzdělávání ke školní docházce a odpovídaly by potřebám znevýhodněných dětí a jejich rodin.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(11.5.2020 14:03:16) nechci se tě dotknout a nemyslím to jako urážku, ale celé to na mne působí jako aktivita lidí, co nemají děti, neznají nic než vlastní prostředí a vlastně vůbec netuší, jak vypadá reálný život... utopistické blouznění...
|
Kamisi |
|
(11.5.2020 14:12:12) Všichni máme děti :-D a proto řešíme vzdělávání. Reálný život každý žijeme takový, jaký si ho vytváříme, do takové míry, jaký můžeme na základě zákonů, které nás omezují. Nebo je nějaká definice "reálného života"?
|
|
|
Kamisi |
|
(11.5.2020 14:14:03) A není něco špatně na tom, na co se většina při zrušení povinnosti vybodne? Co když místo toho vznikne něco jiného, co bude lidem dávat smysl?
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(11.5.2020 14:20:26) ok, kamisi, tak reálně - jak dostaneš vzdělání k dětem romů, jak zajistíš vzdělání pro děti z mostecka, ústecka?
|
|
Kamisi |
|
(11.5.2020 14:25:59) Například prostředími podobnými nízkoprahům, kam ze zkušeností děti ze sociálně znevýhodněných rodin chodí dobrovolně.
|
Kamisi |
|
(11.5.2020 14:46:48) Pokud nechce škola dítě přijmout, pak je to pro mě impuls, že to není vhodná škola pro dítě. Povinností dítě přijmout se tahle skutečnost nezmění. Nebo máte jinou zkušenost? Myslíte si, že se dítě bude mít dobře v prostředí, kde ho nechtějí?
Byla jsem několikrát v situaci, kdy moje dítě ve škole nechtěli a nic příjmného to nebylo. Dát ho do spádové školy, kde byli povinni ho přijmout, bylo jedno z nejhorších řešení. Právě proto považuju za důležité mít možnost měnit vzdělávání i v rámci stávajících škol, mít možnost školy spoluvytvářet. Nebo se moct zařídit po svém, vytvořit si vlastní vzdělávací prostředí, třeba i s dalšími lidmi, které pro dítě bude vhodné.
Jaké řešení nacházíte v současném školství?
|
Alena |
|
(11.5.2020 14:52:25) "Právě proto považuju za důležité mít možnost měnit vzdělávání i v rámci stávajících škol, mít možnost školy spoluvytvářet. Nebo se moct zařídit po svém, vytvořit si vlastní vzdělávací prostředí, třeba i s dalšími lidmi, které pro dítě bude vhodné." a to ted nemuzes?
|
Kamisi |
|
(11.5.2020 15:14:28) Ne, to nemůžu. Nemůžu nechat dítě vzdělávat se tak, jak potřebuje. Musí být zapsané ve státem povolené škole a plnit její vzdělávací plán, který povinně musí vycházet ze státem určeného rámcového vzdělávacího programu. Školy, které to chtějí dělat jinak, nejsou povoleny, nebo po nich šlape inspekce, aby dodržovaly státem určené podmínky.
Na střední škole je to snad ještě horší, naprosto paradoxně, protože zároveň není povinná. Student nemůže studovat to, co ho zajímá, musí kolem toho pojmnout spoustu balastu. Vrámci školy má minimum studijní autonomie. Pokud chce studovat VŠ, bez SŠ a maturity to nejde. Atd.
|
Alena |
|
(11.5.2020 16:36:46) Musi byt zapsane ve skole a musi vychazet z ramcoveho programu - to je velmi vagni pravidlo zaver a alternativni skoly s tim umeji zachazet ve prospech deti. Ze nejde bez maturity studovat VS nevidim jako zadne prikori, pripada mi to prirozene, ze vyssi stupen vzdelani vyzaduje nejake vstupy. Jevilo by se mi samozrejme lepsi mit moznost ziskat maturitu bez zavislosti na urcite skole (mame-li tedy statni). Nekde jsem cetla, ze mame jeden z nejvolnejsich skolnich legislativnich ramcu, muze tady existovat kde co a skutecne si nemyslim, ze by to byl hlavni problem naseho skolstvi.
|
|
|
|
CisloPi |
|
(11.5.2020 17:03:56) "Byla jsem několikrát v situaci, kdy moje dítě ve škole nechtěli a nic příjmného to nebylo"
...proč mám pocit, že to nemusela tak úplně být chyba těch škol
|
Mia |
|
(11.5.2020 21:37:21) Panebože, přesně!!
|
|
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(11.5.2020 14:21:14) Kamisi: ožralá a ospalá máma ráno na dítě:" Nikam nechoď, koukej něco uvařit a postarat se o Pepíčka..." Myslíš,že takový nejsou??
|
|
|
|