Monty |
|
(4.6.2021 11:07:38) Zakázat ve školách jakýkoli sloh kromě nácviku formální komunikace! Lidi si pak myslí, že mohou psát knihy, a za to utrpení těch, kteří to musí číst, to opravdu nestojí.
|
Monika |
|
(4.6.2021 11:50:40) Monty, chtěla jsem napsat, že tě přeci nikdo nenutí to číst, ale ty se tím asi (částečně) živíš?
|
Monty |
|
(4.6.2021 11:54:36) Moniko, proto píšu "těch, kteří to musí číst". Těm, co se tím ani částečně neživí, to může být v podstatě jedno. Ovšem stejně tak je jedno to neumět. Formální komunikaci ano, psát např. "líčení" ne. Je to věc, která by měla minimálně z RVP na ZŠ zmizet.
|
Domikaa |
|
(4.6.2021 12:02:45) Jj přesně, třeba "líčení" je zktrátka předem prohraná bitva, když má problém i s jednoduchým "vyprávěním". Ale děkuju všem za rady, nějaké tipy tady z diskuze vyzkoušíme.
|
|
libik |
|
(4.6.2021 12:07:33) Monty, já myslím, že grafomana rozhodně nezastaví to, že školní mládež bude oproštěna od psaní slohů.
Jinak tedy každý psycholog ti v případě psychické tísně poradí psát nějakou formu slohu (deník, dopisy..), v dobách depresí( které jsi ostatně i ty ve vztahu k lockdownu zdůrazňovala) bych takovou terapeutickou činnost jako je skládání myšlenek na papír fakt nerušila
|
Monty |
|
(4.6.2021 12:12:08) Libiku, neučit ve škole neznamená zakázat pod trestem smrti. Mohou na to být literární/čtenářské kroužky, volitelný předmět, ale rvát to povinně do všech a ještě to známkovat - tak to pardon, ale to je prostě krávovina na entou.
|
libik |
|
(4.6.2021 12:43:20) Monty, i kdyby dítě vyšlo z 9. třídy a šlo dělat za minimálku pomocné zemědělské práce, napíše minimálně 1 motivační dopis a 1 životopis.
Běžnější ovšem je, že se nějakým způsobem kvalifikuje a během života několikrát změní působiště, kde při pohovorech jakousi koncepčnost při psaní uplatní, podobně jako při styku s úřady.
Neumět tyto věci pokládám za stejnou negramotnost jako neumět základy s počítačem nebo neumět řídit auto.
Denně se setkávám třeba s tím, že lidi neumí tak jednoduchou věc, jako napsat do předmětu mejlu to, co je předmětem komunikace.
|
Monty |
|
(4.6.2021 12:49:36) Libiku, viz níže - kromě FORMÁLNÍ KOMUNIKACE. Životopis, motivační dopis, obchodní korespondenci... potřebuje v životě prakticky každý. Líčení, fejeton nebo baladu naopak nepotřebuje v praxi umět psát prakticky nikdo.
|
|
Monty |
|
(4.6.2021 13:09:13) "Denně se setkávám třeba s tím, že lidi neumí tak jednoduchou věc, jako napsat do předmětu mejlu to, co je předmětem komunikace."
To je ovšem spíš obsahem předmětu zvaného IVT, učí se to obvykle už na základní škole.
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(4.6.2021 13:41:14) "Denně se setkávám třeba s tím, že lidi neumí tak jednoduchou věc, jako napsat do předmětu mejlu to, co je předmětem komunikace."
jj, na mail pro helpdesk pravidelně chodí maily s předmětem "pomoc", "chyba" nebo "problém" a pak jen "pomoc, nefunguje to" podpis "jarda" a "odesláno z mého chytrého telefonu..." (co nefunguje, jak se to projevuje a co ten člověk vlastně chce a kdo je, to už je přece nepodstatné )
|
|
Analfabeta |
|
(5.6.2021 14:34:05) Motivační dopis je krávovina na n-tou. Průvodní dopis ano, ale motivační? Kdybych v té firmě nechtěla pracovat, neposílám tam životopis. Stejně tak miluju otázky typu "kde se vidíte za 5 let?" - když řeknu, že v důchodu, tak mě nevezmou, když řeknu, že na místě ředitele, tak tuplem ne, kdo by si bral konkurenci, že, a když řeknu, že na Havaji, je to némlich jedno a to samý.
|
|
|
|
Monika |
|
(4.6.2021 12:15:25) Libiku, myslím, že zrovna školní slohy moc terapeutické nebývají? A do deníku si doma může může psát každý, co uzná za vhodné ... Ale já bych taky bývala raději, kdybychom nemuseli psát na známky takové ty už v podstatě "literární útvary" typu fejeton a líčení. Strašně mi vadilo, že to nedokážu napsat tak nápaditě jako "opravdoví umělci" a hodně jsem se s tím trápila. Naopak mi nikdy nevadilo psát to, čemu se dnes říká asi esej, za nás výklad, prostě taková ta netvůrčí vyjádření ...
|
|
|
|
|
Analfabeta |
|
(5.6.2021 14:40:18) Monty, ale ti, co to "musejí číst", ti jsou placení za to, že čtou i blbosti a mají je nějak učesat, aby to bylo srozumitelné. Ono se totiž daleko snáz učesává a na něco navazuje, než se vymýšlí na čistý papír. Když jsme psali marketingové články, bylo nejhorší hodit na papír aspoň jakous takous kostru. Když už byla základní kostra, tak už mi nevadilo ji rozvinout, to už byla brnkačka. Ale ta kostra, to bylo teda něco, psát o něčem, o čem víš moc málo, ale máš to napsat tak, aby to bylo čtivé.
|
|
|