Vítr z hor |
|
(28.2.2022 18:57:38) Deti mi tvrdi, ze v zivote nevidely tabulku s oxidacnimi cisly. Je fakt, ze kdyz ve skole braly jen oxidy, tak to jeste nemusely resit, ale ted uz je toho vic. To to maji vsechno umet zpameti? Smeji se u pisemek pouzivat tabulky? Nebo se to bere nejak postupne, ze ty tabulky nepotrebuji?
|
Delete |
|
(28.2.2022 19:14:59) Nás to kdysi na ZŠ učili přes poměry atomů, prostě jsme se měli u halogenidů, oxidů a sulfidů naučit k příponám poměry 1 : 1, 1 : 2, 1 : 3 ... pro halogenidy a 2 : 1, 1 : 1, 2 : 3, 1 : 2 .... u oxidů a sulfidů.
S oxidačními čísly jsme se seznámili až u kyslíkatých kyselin, kde jsme začínali rozdělením na ionty.
Tabulku oxidačních čísel jsme nikdy žádnou neměli.
|
Vítr z hor |
|
(28.2.2022 19:33:41) Dekuji, zkusim zjistit, jak to funguje. Tohle mi nic nerika…
|
Delete |
|
(28.2.2022 19:40:55) Nevím, jak se to učí dneska.
Ale funguje to tak, že u halogenidů podle přípon -ný, -natý, -itý... se zapsal počet atomů v molekule:
chlorid sodný 1 : 1, takže NaCl chlorid měďnatý 1 : 2, takže CuCl2 fluorid jodičný, 1 : 5, takže IF5
U oxidů podobně: oxid dusný, 2 : 1, takže N2O oxid uhličitý, 1 : 2, takže CO2
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(28.2.2022 19:36:16) Tabulku oxidačních čísel neznám, ani syn nic takovýho neměl.
|
|
HelenaPa |
|
(28.2.2022 20:27:12) Nevím jakou tabulku oxidačních čísel máš na mysli. Učím anorganické názvosloví tak, že dopočítáváme oxidační čísla a podle toho dáváme odpovídající koncovky přídavného jména. U testu na názvosloví žákům tabulky nenechávám.
|
HelenaPa |
|
(28.2.2022 20:27:55) Učím to takhle: https://www.youtube.com/playlist?list=PL4uxwswoE_1AS5-V3uCVdsisBLa7kZxdz
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(28.2.2022 20:42:56) taky nevím, o jakou tabulku jde
učím to stejně, vysvětlíme si, jak vypadá stavba atomů, molekul, jak je to s elektronegativitou a potom se to spočítá, zvládají i ti slabí
|
HelenaPa |
|
(28.2.2022 20:51:17) Yuki, přesně tak. tohle mohou mechanicky zvládnout i slabší žáci. Nevyžaduje to složitou logiku. Ale musí být ochotní se naučit -ný, -natý atd.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(28.2.2022 20:55:18) poslední dobou mám pocit, že cokoliv se naučit je hrozný problém, najdou přece všechno na internetu jsou líní učit se i sčítat, mimochodem sice mi nevadí, kdy ve 3. třídě neumí násobilku, pokud rozumí systému, používáním se to naučí každý, pokud to ovšem používá jenže pokud někdo neumí násobilku v 8. třídě, zrovna to názvosloví prostě nedá
|
HelenaPa |
|
(28.2.2022 20:57:51) Přesně. Teď jsme v osmičce řešili počty atomů, když je zapsáno třeba 3H2O- Kolik je tam vodíků. Nebo Kolik H2O potřebuju, abych měla 6 vodíků. Neskutečný problém, pro některé. Ale to je přece nemůžu doučovat v chemii. Tam máme dost své práce s chemickým učivem :-(
|
Yuki 00,03,07 |
|
(28.2.2022 21:03:02) "těší" mě, že jsme na tom stejně
|
|
Klarchen |
|
(28.2.2022 21:18:25) To fakt v 8.tride nekdo neumi 3×2?to snad ani neni otazkou nasobilky ale scitani?
|
Lada2 |
|
(28.2.2022 22:02:07) Copak 3x2, ale 3x1, to nekdy koukas. Kolikrat nechapu, jake problemy krat jedna zpusobuje.
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(1.3.2022 14:01:36) "sice mi nevadí, kdy ve 3. třídě neumí násobilku, pokud rozumí systému, používáním se to naučí každý, pokud to ovšem používá"
Což mi přijde, že se moc neděje. Že od drilu se přešlo k opačnému přístupu a neučí se nazpaměť nic, protože je to přece blbost, musí tomu rozumět a odvozovat. Jenže každý na to prostě nemá buňky. Výsledek je, že nejen, že nerozumí, ale ani neumí zpaměti a dělá jim to potíže pořád.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(1.3.2022 15:21:10) Mariko, blbý je, že pokud se tu násobilku děti naučí jen jako básničku, vůbec jim nevadí, že po prázdninách neví, že je nesmysl, aby 3*5 bylo 16, a když se chvíli násobilka nepoužívá, jsou mimo i v té 8. třídě
|
|
|
|
|
|
Vítr z hor |
|
(1.3.2022 8:02:07) Mám na mysli seznam oxidačních čísel prvků. V češtině jsem to našla na wiki: https://cs.wikipedia.org/wiki/Oxida%C4%8Dn%C3%AD_%C4%8D%C3%ADslo
"dopočítáváme oxidační čísla" Rozumím, strávili jsme šťastné odpoledne o koze, mělo to být o voze.
|
|
|
Lenka Pražanda |
|
(1.3.2022 10:08:13) Oxidační číslo je uvedené u každého prvku v periodické tabulce prvků. Moje dítě jí smí používat. My se učili tu říkanku -ný, natý, itý...+ poměr. Dopočítávání přes oxidační číslo mi přijde složité. Nevím proč se to teď děti učí takhle. V podstatě je to stejný systém. Musí vědět kolikátá v pořadí je ta koncovka (dusičitý -ičitý 4.) a podle toho má mít počet elektronů. Takže kyslík s číslem -II tam bude 2x.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(1.3.2022 10:17:34) v periodické tabulce jsou všechna možná oxidační čísla prvku, třeba u takové síry je jich fakt dost, podle čeho si chceš vybrat, když tomu nerozumíš? stejně to musíš spočítat
pochopit tu úplně základní logiku není tak těžký, a potom je to už jenom aplikace dřív naučených znalostí matiky, fyziky a chemie dohromady
|
Lenka Pražanda |
|
(1.3.2022 10:38:16) Smysl mé odpovědi je, že neexistuje tabulka oxidačních čísel, ale že to číslo najde v periodické tabulce u každého prvku. Na tohle se Vítr ptala. To, že jich tam je uvedených víc, je jiná věc. Jak už jsem napsala, pamatovat si poměr a koncovku je mnohem jednodušší. Ale asi to dopočítávání potřebují ještě k něčemu jinému? Proto se to učí
|
Vítr z hor |
|
(1.3.2022 10:48:44) Lenko, existuje, lidi s tím normálně fungují jak píšu jinde, v češtině jsem ji našla na wiki.
|
|
|
|
Vítr z hor |
|
(1.3.2022 10:20:43) Ono je to takové polovičaté, podle mě jim toho prozradí zbytečně málo, takže to sice umí jak básničku, ale moc nechápou, jak to funguje, a že to nakonec může být složitější. Koncovky a pořadí samozřejmě umí. No tak jsme to holt kvůli omezenosti matky mých dětí vzali z druhé strany a zdá se, že to snad chápou líp než včera.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(1.3.2022 10:38:32) teď nerozumím, co umí jak básničku? právě když pochopí tu logiku, tak v tom žádná básnička není, pokud teda za básničku někdo nepovažuje koncovky.. ale to je něco jako když se učí pádový otázky
v chemii na základce vůbec nejde o to, aby se naučili něco, co si pak navždycky zapamatují, nebo využijí, fakt jsem ani já nikdy nepotřebovala umět v životě napsat vzorec jodidu olovnatého, ale jde právě o to, že se učí myslet, používat naučené věci z jiných předmětů, syntetizovat, analyzovat
proto je chemie těžká a pro mnohý neuchopitelná
|
Vítr z hor |
|
(1.3.2022 10:46:46) "v chemii na základce vůbec nejde o to, aby se naučili něco, co si pak navždycky zapamatují, nebo využijí, fakt jsem ani já nikdy nepotřebovala umět v životě napsat vzorec jodidu olovnatého, ale jde právě o to, že se učí myslet, používat naučené věci z jiných předmětů, syntetizovat, analyzovat"
Tohle je právě přesně způsob, jak spoustu dětí odradit a docela mi to vysvětluje, proč z toho byly holky zmatené. Tak jsme snad včera trochu zachránili motivaci.
(Připomíná mi to, jak jsem se začala učit francouzsky a ředitel IFP mi vysvětloval, že tu francouzštinu ještě nemůžu používat, neboť na úrovni odpovídající dvouleté docházce do IFP ještě nikdo nic neumí, tak se mám jen tupě nasucho učit slovíčka a gramatiku a za pár let mi možná dovolí se přihlásit na konverzaci.)
|
Yuki 00,03,07 |
|
(1.3.2022 15:15:20) Větře, ty myslíš, že jim to takto řeknu? ale o tom, že se učí používat hlavu, o tom jim samozřejmě říkám
taky jim nebudu vykládat, že v životě nevyužijí větný rozbor nebo třeba goniometrii
každá věc, kterou se učí, jim pomáhá rozvíjet myšlení, a většina z nich využije jen minimum znalostí
|
|
|
Lenka Pražanda |
|
(1.3.2022 11:14:05) v chemii na základce vůbec nejde o to, aby se naučili něco, co si pak navždycky zapamatují, nebo využijí, fakt jsem ani já nikdy nepotřebovala umět v životě napsat vzorec jodidu olovnatého Tak tady je problém. My na to nahlížíme každá z jiné strany. Já myslela že účelem je děti tu chemii naučit jako konečný produkt. Tj. vzorec, ne složitý postup. V matice jde taky o to co nejvíc vzoreček zjednodušit a umět aplikovat.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(1.3.2022 15:19:13) Lenko, nebo v lidských silách naučit se všechny vzorečky jako Konečný produkt, vzhledem k milionům sloučenin který jsou známy, takže je potřeba naučit je, jak ten vzoreček z názvu získat a naopak jak získat název ze vzorečku
to je jako by ses chtěla naučit matematiku jako Konečný produkt, 6+7=13, ale pamatuješ si zpaměti třeba 365-4258 ?
on je vzoreček, algoritmus, ten způsob odvození vzorce z názvu nebo naopak
|
Vítr z hor |
|
(1.3.2022 16:42:25) Moje deti se prave s tabulkou naucily, jak ziskat jakykoli vzorecek a ne jen tech par ze skupin, ktere aktualne probraly ve skole, a ktere jeste budou do konce ZS probirat.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(1.3.2022 16:49:07) pokud je dobře vysvětlená periodická tabulka, tak z ní dokážou poznat, jaký oxidační číslo musí mít ve sloučeninách třeba halogeny, kyslík, alkalický kovy...., že hliník nemůže mít nic jinýho než 3 a za jakých okolností nemá chlor -1 , ale +7 ale je to o logice, nedá se to naučit zpaměti bez přemýšlení
|
Vítr z hor |
|
(1.3.2022 17:00:25) Moje deti maji v ucebnici chemie periodickou tabulku, kde jsou pouze maxima elektro -/+. Kdyz vcera nedopatrenim uvidely tu tabulku s rozpisem ox. cisel, pochopily to okamzite jako celek, namotivovalo je to a akorat se citi ukrivdene, ze jsem jim tvrdila, ze to urcite musely delat ve skole. Doufam, ze to mame vyreseno definitivne.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(1.3.2022 19:09:37) Větře, tabulku oxidačních čísel jsem neznala ani ze studia chemie na přírodovědě, možná mám ji někdo ukázal, ale prostě seznam, který není potřeba se učit
Jak pomoci této tabulky vysvětlíš oxidační číslo síry v kyselině sírové? já to fakt nevím
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(1.3.2022 19:10:44) a ještě... co je to "maxima elektro -/+"
?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|