(9.2.2023 15:11:42) Mají nějaké doučování s učitelkou, nebo si je na hodiny češtiny odvádí asistentka a učí se s ní? Mám na mysli učení od základu - písmo, porozumění, první základní pravopis... Popřípadě dochází děti nad rámec školy na nějaké kurzy českého jazyka? Jak je zapojujete do dalších předmětů? Myslím, že od prvního hození do vody při převedení dětí na distanční vyučování je toto další hození a školo, pomož si jak můžeš.
(9.2.2023 16:46:52) Škola si měla/má možnost požádat, aby byla zařazena mezi školy pověřené jazykovou výukou. Pak získá peníze na jazykovou přípravu (na mzdu). A už záleží na ní, jak si jazykovou přípravu zorganizuje.... jako situace není růžová, ale zrovna v tomto bodě si myslím, že školství, co se týká financování zareagovalo včas a dobře. V ideálním případě škola sežene někoho, kdo má zkušenosti s výukou cizinců, pokud ne, je mnoho dobře zpracovaných kurzů jak učit češtinu cizince, takže se lze inspirovat.
(9.2.2023 17:49:33) Taková škola je v pohodě, že těch dětí má tak málo. Máme 21. století, o vzdělávání cizinců se na peďácích učí, na webu je spoustu materiálů, metodik, principů, seminář, webinářů, jsou organizace, co se vzděláváním dětí - cizinců věnují řadu let, je sesbíraná zahraniční praxe... Prostě pokud škola použije google, ani nemusí objevovat Ameriku.
2 děti z Ukrajiny na celé škole? Já měla v dětství 2 děti z Vietnamu v 80. letech co nerozumněly ani slovo, neslovanskej jazyk, jiná kultura, šlo to už tehdy.
(9.2.2023 17:43:30) U nás se toho ujmul iniciativní, mladý, bezdětný a pro pomoc zapálený učitel. Dětem se velmi intenzivně pověnoval hned po příjezdu (i o prázdninách během toho jara), aby rychle "naskočily" a chytly se.
(9.2.2023 17:47:37) A co třeba ty děti už zvládnou? Měkký a tvrdý souhlásky, vyjmenovaná slova...? Jede podle učebnic pro naše děti ve druhé, třetí třídě nebo má jiné, přímo pro ukrajinské děti?
(9.2.2023 17:50:07) Kroniko, to bude individuální. Jsou děti, co chytají čj fakt rychle. A děti, co jim to hrozně trvá. Ty jo, jen já mám na třídě 3 ukrajinské, 1 asijské a 1 ještě z jiné země.
(9.2.2023 17:53:20) Kat, nejde mi až tolik o to porozumění, protože to je OK, spíš mi jde o ten pravopis, jak rychle postupují, kdo a podle čeho je učí.
(9.2.2023 18:03:17) Kroniko, já bych možná potřebovala vědět, co konkrétně potřebuješ za informace? Co je důvod dotazu? Jen informace o tom, jak to dětem kde jde? Nebo konkrétní tipy? A pro jak staré děti?
(9.2.2023 18:26:51) Kat, jen spíš informace, jak to dětem jde, jak postupují. Já si nemyslím, že u nás na škole to děláme špatně, chtěla jsem jen srovnání s jinými školami. Jde o děti ve 4. a 5. třídě. Začleňují se dobře, jsme malá škola, všichni se navzájem znají, jak z 1., tak z 2. stupně.
(9.2.2023 17:59:35) Kroniko, děti rychle zvládly latinku a základní komunikaci v češtině tak, aby mohly být a fungovat rovnou ve třídě a českými dětmi. No a pak je to prostě na tom, že nezačínáš tím, že do nich nadrtíš ze všeho nejdřív vyjmenovaná slova. Primární je, aby rozuměly. A nejlepší je, když jsou jazyku co nejvíc vystaveny. Třeba u syna v sedmičce se ukrajinské děti velmi rychle zapojily i do české gramatiky, bral se nějaký rozbor vět a děcka pochopily principy. Jasně že neumí "být, bydlit, obyvatel, byt, příbytek, nábytek, dobytek...", ale podmět, přísudek apod. normálně pochopily (protože to lze normálně aplikovat i na ukrajinštinu, je to přece jen slovanský jazyk, má s češtinou dost podobných jevů). A přijde mi, že to mělo dost velký přínos i pro české osazenstvo třídy, když se porovnávalo, co jak je ve kterém jazyce atd. Rychle se navzájem skamarádili, a jsou normálně zapojení do mimoškolního života. Takže ty vyjmenovaný slova se třeba naučí AŽ NĚKDY (až budou česky umět TAK dobře, že to bude relevantní). Ale i bez toho mohou teď porozumět, o čem se mluví v přírodopise, v zeměpise i ostatních předmětech a tím si tu češtinu pořád dál rozvíjet.
(9.2.2023 20:21:53) 3x týdne mají místo češtiny se třídou češtinu pro cizince, kterou učí vystudovana učitelka s aprobaci čeština pro cizince. Je jich tam max.5 ve skupině, jsou podle ročníků. Učebnice si pochvalují od Mety, která se cizinci zabývá.
(9.2.2023 20:21:59) i ti, co jsou tu nejdýl, jsou tu teprve rok, za takovou dobu po nich nikdo nemůže chtít, aby se naučili rozumět, mluvit a ještě pravopis někteří něco zvládají, jiní ne, taky nemusí dělat přijímačky z češtiny, protože i když je tu dítě v deváté třídě, snaží se zvládnout v češtině všechny předměty, domluví se, umí přečíst, tak je to víc než dost
k tomu samozřejmě psychika, spousta z nich už teď nemá kam se vrátit nebo za kým se vrátit, doma mluví rusky, ve své online škole ukrajinsky
nějaký y/i fakt není to nejdůležitější
u nás máme 17 Ukrajinců, učí se češtinu, podle svých schopností, učí je učitelka češtiny a kromě toho mají ukrajinštinu s jednou maminkou, která sice není učitelka, ale udržuje jejich znalost ukrajinštiny, povídá si s nimi, je pro ně obrovskou oporou a je takovou spojnicí mezi námi a dětmi ty dvě učitelky se spolu domlouvají, občas mají hodinu dohromady, děti jsou spokojené
Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.
Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti. Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.