Simda |
|
(23.4.2023 20:22:07) Dotaz zní jasně - dcera, která aktuálně maturuje na pražském gymnáziu přišla s tím, že škola jim neřekne výsledky maturitních slohů z češtiny a angličtiny. Při předávání vysvědčení příští pátek se dozví jen výsledek udělal/neudělal. Známku jim prý oznámí až při ústní zkoušce. Je to standardní postup? Zdá se mi to zvláštní. Co vím, tak splnil/nesplnil se hodnotí didaktické testy, ale proč tajit známky ze slohu, tomu opravdu nerozumím. Za nás, nejen že jsme známku věděli dopředu, ale mohli jsme si i opravené slohy prohlédnout.
|
petluše |
|
(23.4.2023 21:29:33) Syn ví, že splnil,detaily ne.
|
|
Okolík |
|
(23.4.2023 21:56:46) Někde se testy ještě ani nepsaly, možná je ještě nemají ohodnocené
|
Simda |
|
(24.4.2023 15:44:36) Slohy samozřejmě psali dle harmonogramu už začátkem dubna. Češtinářka jim jen řekla, že všichni prošli, že jsou asi dvě trojky ve třídě, ale z AJ je ta učitelka pěkně dusí, prý katastrofa, jejich třída nejhorší výsledky v ročníku atd..Nechápu tu logiku, proč je takhle stresují. Kamarádka učí na mimopražském gymnáziu a studentům prý známky normálně říkají.
|
|
|
Slonisko |
|
(23.4.2023 21:58:23) Syn známku zná (má 3 a je spokojený ), jeho kamarád na jiné škole ještě ne, ale příští týden by se ji měl dozvědět.
|
|
Klara 68 |
|
(23.4.2023 22:15:53) Nemůže znát známku, může znát jen počet bodů. Někde sloh už psali, někde ještě ne. Známka se počítá až po ústní zkoušce dohromady v poměru 60:40 ústní zkouška:sloh. Alespoň v češtině, v AJ nevím, ale je to podobný.
|
Klara 68 |
|
(23.4.2023 22:38:16) Ještě bych dodala, že body mohou být matoucí, protože každá škola si bodování dělá sama, jen musí dodržet ten poměr 3:2 (většinou se to uvádí v procentech 60:40). Takže někde třeba max ústní 21, max sloh 14, jinde třeba 15 a 10, takže není možné body porovnávat mezi různými školami.
|
|
Simda |
|
(24.4.2023 15:46:58) Netrvám na známce, klidně body, procenta, cokoliv. Nechápu prostě přístup školy jít k ústní maturitě a nevědět jak jsem napsala písemnou část...
|
Okolík |
|
(24.4.2023 16:05:58) No,nevím, když mi maturovalo ditě před pár lety, kdy se slohovky ještě opravovaly v cermatu, tak všem přišly jejich výsledky večer před maturitou. Ti co dopadli špatně fakt nebyli šťastní, že to vědí Nejspíš jim to neřekli proto, že výsledky musí schválit maturitní komise. A ta se nejspíš sejde až u ústních maturit.
|
|
|
|
Girili |
|
(23.4.2023 23:09:13) Kolegyně, které maturuje dítě, říkala to samé, že se známku nedozví. Přijde mi to divné, nevědět s čím jdu k další části zkoušky.
|
Aja a lupínci |
|
(24.4.2023 15:27:16) Ahoj, učím na pražském gymplu a u nás jsme známky oznamovali minuly týden. Ale jak jsou slohy v kompetenci škol, každá si to teď dělá jinak…
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(24.4.2023 12:02:20) To je ale hrozný, zvyšujou nervozitu. Když jsem věděla, že ze slohu mám 2, bylo jasný, že nemůžu neprojít.
|
Vaitea |
|
(24.4.2023 12:40:24) "Když jsem věděla, že ze slohu mám 2, bylo jasný, že nemůžu neprojít."
Možná tomu špatně rozumím, ale že v tom případě můžeš neudělat ústní? Myslela jsem, že nelze úplně neuspět v žádné části.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(24.4.2023 13:12:31) Netuším jak je to dneska. Před 40 lety, když jsem ze slohu měla dvojku, jsem nepředpokládala, že by mě vyhodili i kdybych u ústní koktala.
|
Okolík |
|
(24.4.2023 13:43:06) Dneska když v jedné části neuspěješ, tak ji musíš opakovat, i kdybys z té druhé měla 1. Ale naštěstí opakujes jen tu jednu neúspěšnou část, ne celou zkoušku.
|
Vaitea |
|
(24.4.2023 13:48:43) Okolíku, za nás taky. Byly jen dvě části, ale obě se musely složit, aspoň za 4. . Inka jen předpokládala, že když sloh za 2, tak tu ústní užvždycky dá aspoň za 4. Já tam souvislost nevidím. Vyprávění nebo úvahu tenkrát napsal každej , za to Ovidius Naso mohl někomu pěkně zatopit
|
Okolík |
|
(24.4.2023 13:52:21) To nevím, Vaiteo, já myslím, že dřív mohla být i 5 z písemky a k tomu 1-2 ústně a celkově to na 4 stačilo. A opačně, kdo dal písemku za 1, mohl u ústní 15 minut mlčet a prošel....
|
Vaitea |
|
(24.4.2023 14:20:16) Já jsem přesvědčená, že ne. Že za 5 byla konečná. Ale už je to 40 let.
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(24.4.2023 14:21:24) Tak jsem to myslela, když je ze slohu jednička nebo dvojka, tak i když u ústní sotva promluvíš, celkově už to pětka nebude. Zatímco, když by byla ze slohu čtyrka, je potřeba se víc posnažit.
|
Okolík |
|
(24.4.2023 16:06:59) Inko, to bylo "za nás". Teď je to už dost let jinak. Co "máme" cermat....
|
|
|
|
|
|
Vaitea |
|
(24.4.2023 13:44:43) Aha, já taky maturovala na gymplu před 40ti lety. Sloh teda napsal každej. Od ústní myslím pár lidí vyletělo. Ovšem nevím, jestli to byla čeština, to je fakt.
|
...j.a.s... |
|
(24.4.2023 17:16:50) "Od ústní myslím pár lidí vyletělo." Vateio, kde jsou ty doby, kdy jsem se bála maturitní zkoušky a toho, že vyletím. U nás na gymplu tenkrát vyletěli v tak 1-2 lidi, co dva roky nebo tak nějak. Většinou to byli ti, co se buď nedostavili, utekli ze zkoušky, probrečeli ji. Nevím, jak je to s testy nyní, ale pokud se někdo k matuře nenapsal předmět, který tak tak zvládal během studia, tak by se musel hodně snažit, aby u maturity neprošel. Taky ty, co jim nesedla otázka, měli okno, tak se jim učitelé snažili všemožně pomoci a navést je na něco, u čeho tušili, že to budou vědět. Co si vzpomínám, tak žádný učitel nechtěl, aby mu jen tak pohořel student. Nevím, jak je to nyní, zda jsou natolik těžké zkoušky, aby je průměrný student, co se na to aspoň trochu učil, neudělal.
|
Federika |
|
(24.4.2023 19:04:26) Jas, synovec dostal "Romeo Julie a tma ", mluvil, mluvil, pak si nemohl vzpomenout na barvu vlasů jakýsi učitelky z knihy, zkoušejíc se ho zeptala, jestli tu knížku fakt četl, on mě pocit,že toho řekl celkem dost a po pravdě odpověděl, že tak úpln ě ji nečetl (blbec, měl zatloukat) a letěl...
|
Okolík |
|
(24.4.2023 19:10:20) Tak nejspíš mluvil, mluvil, byl vedle jak ta jedle a učitelka to poznala mluvit, mluvit ještě neznamená říct něco k věci. Mám kamarádku češtinářku a její historky od maturity jsou mezi námi dost oblíbené.
|
Federika |
|
(24.4.2023 19:11:21) Jo, ale k věci to bylo, znal to dobře, jen to nečetl. Můj syn nečetl snad ani jednu knihu z povinný četby, maturoval ústně za jedna.
|
Okolík |
|
(24.4.2023 19:12:29) No, tak nějak to asi poznala, jinak by se neptala Teda pokud se neptala všech....
|
Federika |
|
(24.4.2023 19:21:39) Ptala se všech. A taky mu řekla, že by nepoznala, že to nečetl, že mluvil dobře. Ale že základní podmínkou toho,aby ústně z češtiny odmaturoval je, aby tu knihu přečetl. A že se neměl přiznávat.
|
Vaitea |
|
(24.4.2023 19:25:44) Mně to přijde dost kách, ty knihy načíst. Ten kdo četl, to musí poznat do pár minut.
|
Federika |
|
(24.4.2023 19:27:48) Existujou perfekní výtahy, s podrobnostma, dají se koupit. Nemyslm,že je to problém, syn prostě nečetl vůbec.
|
Vaitea |
|
(24.4.2023 19:34:11) Ale žádný výtah nenahradí přečtení knihy. Když bude examinátor chtít, dokáže to "čtenáři" raz dva. Nechápu jak je možné, že někdo nedokáže k maturitní zkoušce přečíst 20 titulů. Mně to přijde hodně nekulturní. Za 4 leté studium, nedejbože 8 leté, je neschopný přečíst 20 knížek.
|
Federika |
|
(24.4.2023 19:37:13) Eh, často to je tak že co nepřečteš za poslední měsíc, nepamatuješ si.Alespoň ne přesně. Já četla všechno, byla jsem knihomol. Mladší syn čte prakticky pořád, tituly, o kterých jsem nikdy neslyšela. Povinnou četbu ani ne. Starší syn nečetl vůbec. Odmaturovali (odmaturujeme) všichni.
|
TaJ |
|
(24.4.2023 19:53:18) Federiko, můj syn je jako tvůj starší, nečte vůbec (když nepočítám mraky článků o železnici na netu, ale příběhy nečetl a nečte vůbec). Povinnou četbu nemají, ale i když na prvním stupni měli čtenářský deník (podle svého výběru), tak přečetl knížku a za dva dny už zapomněl většinu detailů, pamatoval si jen hodně zevrubně, o čem to bylo. Romány, příběhy a podobné žánry jsou pro něj absolutně nezajímavé, nevidí smysl, proč by to měl číst. Jako když bude muset, tak to z donucení do školy asi přečte, ale kolik si z toho bude pamatovat, to je otázka...úplně si fakt neumím představit, jak s někým diskutuje o nějakém příběhu z knihy. Jako - trochu záchrana by pro nás možná mohly být audioknihy, ale nevím nevím...
|
Federika |
|
(24.4.2023 19:55:51) TaJ, ani starší syn si to nepamatoval. Největší problém měl s úkolem "co tím chtěl básník říct", vlastně tohle nikdy nedával Nevím jestli za to může AS nebo prostě totální neschopnost myslet ne úplně přímočaře. Ale to je fuk, potýkal se s tím dost, ale přežil to.
|
TaJ |
|
(24.4.2023 20:00:04) Federiko, tak on ten AS s tím myšlením podle mě dost souvisí, oni prostě přemýšlejí jinak...syn to nemá oficiálně, ale myslím, že minimálně hraniční bude. Já třeba svým způsobem mám podobné myšlenkové pochody, jako on, nebo už jsem za ty roky na něj tak napojená, že mi to přijde naprosto logické, ale manžel občas jeho směr uvažování moc nepobírá a pořád ho to sem tam udivuje
|
Federika |
|
(24.4.2023 20:02:38) TJ, oni brali rok!! interpretaci textu-básní z 18 století. V němčině. Němčina mu problémy nedělala, nicméně ten rok propadal Absolutně se nechytal, mě tyhle věci vždycky tak bavily,nechápala jsem, že vidí jen to, co je tam přímo napsaný, jinak nic, vůbec nic.
|
TaJ |
|
(24.4.2023 20:09:52) Federiko, tak s interpretací básně by dopadl můj syn stejně, buď to tam prostě neuvidí, nebo si to vyloží nějak po svém, ale asi úplně jinak, než to bylo myšleno. A hlavně u toho bude doma nadávat, proč musí dělat takovouhle věc, která je mu úplně k ničemu...
|
Federika |
|
(24.4.2023 20:11:51) TaJ, tak u nás padaly ostřejší slova, ohledně "využitelnosti"
|
|
K_at |
|
(24.4.2023 20:20:54) Nejsem AS, ale interpretatace básní by byl můj konec.
|
|
|
|
|
Vaitea |
|
(24.4.2023 20:13:55) Opravdu znamená, že přemýšlet o myšlence díla, znamená mít přímočaré myšlení ?
|
Federika |
|
(24.4.2023 20:28:25) Vaiteo, on toho vůbec není schopnej,vůbec.
|
|
Federika |
|
(24.4.2023 20:31:22) Á, už chápu, jak to myslíš. Asi špatně vyjádřeno. Prostě vidí a cítí to vždycky jen tak, jak je to tam napsáno. Nic "za roh" ho nenapadne, necítí ironii, básnické prostředky nevnímá, nedokáže interpretovat myšlenku. Má to ale takhle i v běžném životě. A nevím, nakolik v tom hraje roli aspergerův syndrom.
|
|
TaJ |
|
(24.4.2023 23:25:04) Vaiteo, Federika psala "ne úplně přímočaře" - což znamená, že on právě přímočaře myslí a proto tam ten skrytý význam prostě nevidí, vidí jen to, co je tam napsané. Na pochopení, co tím básník myslel, je prostě potřeba myslet i trochu oklikou a vidět i to, co tam není
|
Vaitea |
|
(25.4.2023 13:19:40) Máš pravdu TaJ, ano bylo tím myšleno simplicitní myšlení.
|
|
|
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(24.4.2023 19:38:26) Ale ty "výtahy" četl,ne? Taky mi přijde dost zvláštní, že maturant nedokáže přečíst 20 knih. Ale vím, že to tak je. Na dramata může jít do divadla, tak třeba 18 knih.
|
Federika |
|
(24.4.2023 19:43:39) Ani do divadla nechodil. Výtahy si přečetl, to jo. Jinak se celej svaťák válel,nedělal vůbec nic, říkala jsem mu, jak je důležitý, aby aspoň něco přečetl. Mladšímu už neříkám vůbec nic, ten si jede čistě po svý linii, dělá jen to (a to v míře obrovské co považuje pro sebe za důležité Rozhodně by nečetl něco jen tak proto,že to číst má.
Ale zas je natolik sečtělej a natolik rád diskutuje a obhajuje, že rozhodně problém mít nebude.
|
K_at |
|
(24.4.2023 19:44:51) Federiko, máš boží děti.
|
Federika |
|
(24.4.2023 19:47:30) Kat, spíš v tomhle věku už nemáš možnost cokoli ovlivnit. A pak si připadáš ještě jako blbec, když se snažíš a on přijde, že co, přece mi to říkal, k čemu to číst, má to za jedna... Už nic nikomu neříkám, přestávám mít vliv i na tu "malou"
|
TaJ |
|
(24.4.2023 19:56:29) Federiko - "A pak si připadáš ještě jako blbec, když se snažíš a on přijde, že co, přece mi to říkal, k čemu to číst, má to za jedna..." Hm, tyhle hlášky jsou mi nějak povědomé
|
Okolík |
|
(24.4.2023 19:56:57) I mně
|
Federika |
|
(24.4.2023 20:00:47) Hehe, tak to jsem ráda,že si často nepřipadám jako blbec sama Takový hezký rady do života se jim snažit dávat a nic...
|
TaJ |
|
(24.4.2023 20:04:28) Federiko, jo, rady do života...já už vždycky třeba jenom k tomu řeknu svoje a dodám, že to je moje rada, že takhle bych to udělala já a že je na něm, jestli ji využije, nebo se zařídí jinak a najde si svoji cestu.
|
Federika |
|
(24.4.2023 20:11:09) Hele, to už tý skoro 15 letý ještě jde A i ta se už ošívá. U kluků si nechám už i to od cesty, radši. Na všechno si stejně musí přijít sami, na moje nevyžádaný rady není už bohužel nikdo zvědavej
|
TaJ |
|
(24.4.2023 20:20:09) Federiko, však jo, našemu je čerstvě 15 . A ostřejší slova ohledně využitelnosti něčeho u nás padají taky, to už delší dobu
|
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(24.4.2023 20:16:17) Federiko, no to chápu. Úplně. ale píšeš, že prostřední čte hodně. Dělá hodně věcí, které potřebuje a chce. To je super.
|
Federika |
|
(24.4.2023 20:27:57) Kat, prostřední se vymyká běžnýmu průměru úplně ve všem Nevím,kde se u nás vyskytl. Ale když říkám ve všem, tak opravdu ve všem,zas nevnímá úplně normální běžný věci, to jde kolem něj...
|
|
|
|
Okolík |
|
(24.4.2023 19:49:44) Boží děti? Jako, že dokázaly podvést maturitní komisi? Aha ... Jako je mi jasný, že v tomhle věku dětí už rodiče nemají možnost něco ovlivnit.
|
Federika |
|
(24.4.2023 19:52:58) POčkej, "podvedl" zatím jen starší syn. Má AS a vede si dobře, co se školy týče, já už hodně dlouho neměla vliv na to, co a jak dělal. A mladší dělá IB maturitu. Má výsledky, se kterýma se může hlásit na nejlepší univerzity z celýho světa. Ale dělá jen co chce A nebude číst něco proto, že že je to povinná literatura. Jinak čte možná jednu bichli denně, čte pořád, hlavně teda v angličtině,ale i v jiných jazycích. Nikoho podvádět nechce, hlavně tedy sebe ne. Jen teda odmaturovat se fakt dá bez přečtení povinné literatury.
|
Okolík |
|
(24.4.2023 19:55:33) Jo promiň, fed, spletly se mi tvoje děti s tvym synovcem. A jo, odmaturovat můžou i bez čtení.
|
|
|
|
|
Senedra |
|
(24.4.2023 19:55:14) Fed, no, myslím si, že když čteš a knížka na tebe fakt zapůsobí, tak ti v hlavě vydrží déle než dva měsíce. A u maturity asi nebudou chtít, aby student citoval dílo doslova, ale uměl o něm něco říct. Já strávila u maturity z češtiny z mých 15 minut tak dobrých 10 tím, že jsem vyprávěla o přečtených knížkách ( měla jsem i trochu štěstí na otázku) a pak mě už komise směřovala k dalším otázkám.
Výtah bych použila ve chvíli, kdy bych si chtěla připomenout knížku, kterou jsem kdysi četla.
|
Federika |
|
(24.4.2023 19:59:28) Senedro, dneska můžeš sehnat fakt super výtahy, nemyslím zdaleka jen obsah-jsou tam úryvky , interpretace textu (něco, čeho by stejně třeba můj syn nebyl schopnej,ani kdyby to četl). Taky existuje zkrácená četba, jako hooodně zkrácená Pořád říkám dětem, jaký mají štěstí, všechno mají jednodušší. Co já strávila času po knihovnách, můj "google" byly tři díly takový encyklopedie od A-do čehosi. atd...
|
|
|
|
|
Pole levandulové |
|
(25.4.2023 14:10:20) Fed, prosim, ktere vytahy k literature bys konkretne doporucila? Ceka nas to za rok, z ostatnich predmetu by za 1 odmaturoval uz dnes, ale cetba je pro nej horor a je mi jasny, ze radsi se nauci zpameti x skladeb nez cist povinnou cetbu.
|
Federika |
|
(25.4.2023 20:24:57) Pole, já se zeptám syna, toho staršího, už s námi nebydlí Sháněl si to sám a něco platil, není to běžně ke stažení na googlu.
|
Pole levandulové |
|
(25.4.2023 21:44:36) Fed, dekuji, zadarmo to vubec neocekavam, jen tip, kde a co koupit.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vaitea |
|
(24.4.2023 19:15:18) Federiko, věřím. Syn maturoval ten první rok, kdy byla z jazyků nižší a vyšší úroveň. Jazyky a literatura jsou synův velký zájem, ale u maturity "svedl boj" o nějakou vedlejší dějovou linii z románu Na západní frontě klid. Nakonec profesorka přinesla knihu a diskutovali. Takže kdyby to nečetl, tak smůla.
|
|
|
|
|
Federika |
|
(24.4.2023 14:32:32) Inko, synovce vyhodili z ústního. Bylo úplně fuk, že ze slohu má za jedna...
|
|
|
|
|
|