Radka | •
|
(27.2.2006 8:49:00) Je to asi měsíc, co jsem podepisovala petici, kde byl návrh stanovit v zákoně 80 hodin v měsíci a nechat na rozhodnutí maminek, jakým způsobem si ten čas rozdělí. Já jsem dávala dceru do školky ještě podle starého znění zákona, takže pět dnů v měsíci od 8 do 12 hodin. Zároveň totiž zákon o zdravotním pojištění praví, že dítě nesmí být ve školce déle než čtyři hodiny denně, aby plátcem zdr. poj. byl stát. Stávající úpravu zákona tedy chápu spíše jako snahu o sjednocení.
|
Sylvie |
|
(27.2.2006 8:59:56) Radko, ale jak jsi to dělala dřív, bylo zbytečné :o) Pokud jsi chtěla pobírat rodičovský příspěvek, mohlo být tvé dítě ve školce maximálně pět dní v měsíci, libovolnou dobu (tedy klidně od půl sedmý do půl šestý... nebo jaká je otvírací doba vaší školky). Pokud jsi ovšem rodičovský příspěvek nepobírala, a přesto jsi chtěla, aby za tebe platil pojištění stát, pak byla doba ve školce max. 4 hodiny denně (a nesměla jsi mít žádný příjem). Pokud pobíráš rodičovský příspěvek, tak za tebe stát zdravotní pojištění platí bez dalších podmínek (tedy už se na tebe nevztahuje ta podmínka, že dítě musí být ve školce max. 4 hodiny denně a ty nesmíš mít žádný příjem). Pokud teda mluvíš o nějaké celkem nedávné době, já jsem s děckama doma cca pět let a co bylo dřív, netuším.I když mám pocit, že zrovna v docházce do školky žádné změny nebyly.
S.+++
|
Radka | •
|
(27.2.2006 15:12:43) Tak jsem ten zákon špatně pochopila. No nic, teď je to už stejně jedno. Jen kdybych věděla, kde se zeptat. Bohužel patřím mezi ty, kterým neznalost zákona opravdu přináší problémy. Měj se.
|
|
Iva, Viki (8/05) | •
|
(27.2.2006 17:23:59) ahojda, kde jsi natrefila na ty parádní smailíky? hlavně ten kojící je super :-)
Iva
|
Ivana + Fila 08/03 | •
|
(16.4.2006 20:50:57) Také jsem od této změny čekala víc, zamšstnavatel mi upravil podmínky super, 4 hodiny denně (počítala jsem, že věková hranice nebude omezena), abych mohla nastoupit, musela mi začit hlídat mamka, která to má jako druhou směnu. Protože školky hlídají odchody a příchody, stejně bych nemohla školku využívat. Také jsem si představovala větší vstřícnost ze strany státu, on těch cca 3500 Kč mateřský je fakt dost málo.
Iva
|
|
|
|
Dany+Eli11/02+Andrejka6/06 |
|
(27.2.2006 12:49:23) Ja jsem na materske, v cervnu cekame dalsi dite. male byly 3 v listopadu a od zari chodi na tzv. zvykacku. ten novy zakon mi dost nakrknul. to ze snizili skolne, dobre, ale na ukor ceho? mala si nesmi pri odchodu ze skolky vzit svacinu. mozna to nekomu prijde bez problemu, ale vysvetlete triletemu diteti, ze proste tu svacinku si vzit nesmi, kdyz vidi, ze jine dite si ji bere. klidne bych si priplatila (i kdyz jidlo platime uplne stejne jako ostatni) aby si ji vzit mohla, ale to nejde, jelikoz to je zasahovani do odpoledni pece.
do prace nechodim, ale to, ze mala chodi obcas do skolky mi vyhovuje, uz jen treba kvuli navsteve lekaru. objednam se na dopoledne, je to bez nervu s malou v cekarne.
ted navic nesmime privest dceru pred 7,50 hod. zadny problem? pro mne jo. ja se totiz rano nejak nedokazu prinutit vstat pred 7 hodinou a malou tam odvest. takze ji vodil manzel cestou do prace, ale jelikoz chodi na autobus mezi 7-7,30, nemam narok a jak trubka musim vstavat. nemluvim ani o tom, ze ted se musim preobjednat u asi 3 doktoru, jelikoz jsem tam byla objednana cca na 8 a to nestiham. to je takovy obrovsky problem, kdyby tam to dite prislo driv?
to ani ty debilove nepremysleli?
o tom mesicnim behani na socialku s potvrzenim ani nemluvim. uz aby se to druhe narodilo.
|
PajaMM |
|
(27.2.2006 12:55:01) To s tou odpoledni svacinkou moc nechapu....
U nas ve skolce jsem si mohla vybrat, co budu platit...bud jen dopo svaca a obed a nebo dopo svaca+obed+odpo svaca...s tim, ze i kdyz chodi mala domu po obede, tak si svacinu kazdy den domu bere...kazde rano rodic pise do sesitu, pokud sve dite chce vyzvednout po obede, aby mu tu svacinku pripravili s sebou...a funguje to uplne bez problemu...
A k tomu skolnemu - nam ho teda nesnizovali, platime 380 kc skolne a tusim ze 30 kc denne za jidlo (svacina+obed+svacina)....ale nijak se nestezuju, to vubec....
A deti chodici do skolky na 4 hodiny denne tam chodi od 8.30 do 12.30...ale kdyz prijdeme po 8 hodine, tak nas nikdo nevyhodi...
|
Dany+Eli11/02+Andrejka6/06 |
|
(27.2.2006 16:50:20) no u nas svacinky davat nesmi, kdyz deti chodi jen na omezeny.
jo a rikala reditelka, ze pry na tyhle deti nedostavaj navic zadny dotace od statu, dobry co?
|
Erika a Anitka | •
|
(6.3.2006 18:18:12) Ahoj, tak to máš špatně vybranou školku, protože u nás taky dostávají s sebou svačinku a můžeme přijít i později a když přijdeme náhodou dřív, tak to taky nevadí. Možná bych o tom vážně uvažovala (změnit školku) už jen proto, jak píšeš o jejich přístupu.
|
|
|
|
Sylvie |
|
(27.2.2006 13:14:53) Danny, tak se těch "debilů" zeptej, zda a jak přemýšleli. Možnost k tomu máš, protože problémy, na které si ty stěžuješ, nejsou dané zákonem, ale školka si je řeší sama. Takže třeba u nás ve školce když si beru děti domů po obědě, tak sice svačinu nedostanou, ale já ji taky nemám zaplacenou - a líto jim to není, protože po obědě svačinu nedostane žádné dítě, až po odpoledním spaní. A tady ji zase dostanou všechny děti, co spaly, protože ty platí asi o dvě nebo tři koruny větší stravné, než děti jenom dopolední. Není problém v jednom měsíci dávat dítě do školky podle vlastní potřeby, jednou jenom dopoledne, jindy i odpoledne...
Zrovna tak zákon nikde nestanoví, že "čtyřhodinové děti" :o) musí chodit do školky přesně v osm. Ne, jenom to, že ve školce nesmí dýl jak 4 hodiny denně. Jestli ji tam dáš brzy po ránu a vyzvedneš před obědem nebo naopak ji tam přivedeš třeba na oběd a necháš do čtyř... to už je věc dohody ve školce (a třeba u nás ve školce je dítě, které chodí do školky jenom odpoledne... jak jsem tak zjistila na schůzi SRPŠ).
Jinak já na sociálku neběhám, cestou do školky mám poštu, tak když na sociálce něco potřebuju, zabalím do obálky, nalepím známku a hodím do schránky ;o)
S.+++
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(27.2.2006 13:17:48) Tak to mate dobrou skolku, u nas plati vsichni stejne, a deti spici svacu maji.. deti nespici nemaji..
|
|
Monika, 2 kluci | •
|
(27.2.2006 14:16:25) Dobrá diskuse - když čtu některé příspěvky, tak mám pocit, že většina matek si pořizuje děti proto, aby se jich mohla co nejdřív a na co nejdelší dobu setřepat a přitom pobírat všechny výhody mateřské dovolené, včetně volna a sociálních dávek. Nebo kolikrát měsíčně musí maminka tříletého dítěte na sociálku a k lékaři? Podle některých příspěvků to vypadá, že obden. Já jsem si spíš představila, že bych byla na místě ředitelky školky, kde by mi maminky vodily děti ad hoc, zrovna podle toho, jak se jim to hodí. "Tak paní ředitelko, náš Pepík v pondělí a ve čtvrtek přijde na dopoledne, ve středu vůbec, v úterý na odpoledne a příští týden bych ho sem hodila jenom v pátek na celý den." Podobný chaotický režim si zvolí dalších pět nebo deset matek, do toho máte smíšené třídy, celodenní děti, jejichž matky pracují a rodičovské příspěvky nepobírají - zkuste v takovém režimu ve třech třídách zaměstnat za deset tisíc čistého měsíčně šest učitelek, aniž by se jich polovina včetně vás jako ředitelky během měsíce zbláznila. Nehledě na to, že minulý týden u nás ve školce byly prázdniny, učitelky (samy matky školou a školkou povinných dítek) měly omezený režim, takže ze dvou tříd jely dvě, a sama jsem byla svědkem toho, že učitelka požádala rodičovský příspěvek pobírající nepracující maminku tříletého caparta, zda by si Verunku nemohla na ten týden nechat doma, a maminka téměř dotčeně oznámila učitelce: " Ale to přece nejde, vždyť já už mám na pondělí a středu dopoledne zaplacené plavání a aerobik!"
|
Dany+Eli11/02+Andrejka6/06 |
|
(27.2.2006 17:01:23) Milado, plne s tebou souhlasim. ja asi taky beru "vsechny" davky (rodicovsky prispevek) a nemam pocit, ze to zneuzivam. mala chodi do skolky cca jednou az dvakrat za tyden, nebo podle toho, jak se ji chce - jen kvuli kolektivu, ne proto, aby byla ve skolce. tridy taky smisene nemame a jsem za to rada.
taky si rada zajdu na gyndu ci k zubari bez male, ale kdo ne? babicky pracuji a manza samozrejmne taky, takze hlidani tohoto druhu odpada.
Moniko, ty si fakt neprijemna. nemyslim si, ze se snazim dceru setrepat na co nejdyl, uz jen proto, ze chodi do skolky cca jednou tydne.
navic, pocitej se mnou: kdyz jsem objednana k zubari na 10, cesta mi trva cca 45 minut, vykon trva obcas i hodinu, je docela prca styhat vyzvednout malou ve 12.
u nas se do skoky chodi jen od 8 do 12. jinak to nejde. obedy platime vsichni stejne, tak proc nemuze tu svacinku dostat, deti co jdou po obede domu je maji pripravene u satny a tam si je berou. jo a jelikoz mam tehotenstvi rizikove, opravdu chodim minimlane jednou tydne k lekari + dalsi vysetreni jako behani po genetice, kardiu a podobne, takze si to nech.
|
|
|
Monika, 2 kluci | •
|
(27.2.2006 17:17:07) Tak co se rozčiluješ? pokud je to tak, jak pravíš, můj názor se tebe ani učitelek ve vaší školce netýká. Ale věř tomu, že jsou školky, kde je to skutečně nereálné zvládnout v režimu, který tu popisuješ, a paradoxně jsou to exponované městské školky. Smíšené třídy jsou od letošního roku dané Zákonem, je to v něm napsané velmi šalamounsky, takže spousta školek je v letošním roce ještě nezavedla, ale od příštího roku budou všude; a taky si nemyslím, že i průměrně nemocná matka na MD nepotřebuje chodit k lékaři a na sociálku pět dnů v týdnu čtyři týdny v měsíci. Čímž chci říct, že pětidenní režim mi přijde dostačující - jak pro učitele, tak i pro nepracující matky - a není třeba pro děti, se kterými má být matka na MD, zavádět každodenní docházku.
|
Monika, 2 kluci | •
|
(27.2.2006 17:57:27) Milado, omlouvám se, ale nejsi trošku přecitlivělá? Podle toho, co píšeš, skutečně nemám pocit, že bych svým původním příspěvkem narážela konkrétně na tebe, a pokud ses v situaci, kterou jsem zažila v naší školce, nějakým způsobem našla, je to skutečně jen a jen tvůj problém, takže se zkus uklidnit, než začneš napadat něco, co se tě netýká. Já si jenom myslím, že školka není odkladiště dětí v závislosti na potřebách matek, a hlavně mluvím o pozici učitelek (dokonce to uvádím i v názvu příspěvku, jestli sis toho stačila všimnout), kterým se v režimu "možná přijde-možná ne" pracuje s kolektivem 2.5 až 4letých dětí (starších se už snad diskuse netýká, ty už snad do školky chodí v obvyklém režimu a na celý úvazek, ne?) podstatně hůře než v režimu pevně stanoveném -ať už je to denně dopoledne nebo jednou týdně celodenně. Čímž zde nenapadám ani tebe, ani jiné matky, které školkou požadovaný režim dodržují, ale napadám zde navrhovaný systém fixního hodinového měsíčního fondu - občas půldenní, občas celodenní - který si matky budou stanovovat podle toho, kdy budou mít termín u zubaře či u kosmetičky. Jestli má školka málo dětí a chaotický systém "jak přijdu tak přijdu" jí, maminkám, dětem i učitelkám vyhovuje, je to OK. Já jsem ovšem zastánce systému, že by se měl rodičům dítěte na dobu minimálně jednoho měsíce předem pevně stanovit režim, v jakém bude do školky chodit - ředitelka si podle toho rozvrhne program činnosti, práci s jednotlivými skupinami, podle počtu dětí rozvrhne učitelkám dovolenou, no a maminky si holt gynekologa objednají na termín, kdy bude dítě ve školce. (Tím spíš, že - jak sama uvádíš - s docházkou zvláště přes zimu už samy o sobě dostatečně zamíchají nemoci dětí.)
|
Líza |
|
(27.2.2006 18:01:19) Moniko, to je přece v pravomoci té ředitelky. Tak ať to udělá. Ale v jiných školkách, které s tím zřejmě zas takový problém nemají, ať jsou flexibilní, bude-li jim to zákon umožňovat.
|
|
Monika, 2 kluci | •
|
(27.2.2006 18:54:15) No právě. A i právě kvůli těm epidemiím mi třeba jako učitelce nebo ředitelce školky, ve které chci děti vést a vzdělávat v nějakém režimu, přijde situace, kdy každý den teprve v devět ráno zjistím, s kolika dětmi můžu dnes počítat, poměrně nedostačující. Příklad: nacvičujeme na besídku, Anička, Honzík, Petřík a Jaruška přijdou zítra, ale kdo z nich přijde i pozítří? Maminka od Jarušky to ví, maminka od Aničky mi to řekne zítra, ale maminka od Petříka a Honzíka mi dají vědět až pozítří v osm ráno. Hotovo. Dopolední představení v divadle, rezervuji začátkem měsíce 14 dnů předem (herci chtějí samozřejmě zaplatit): Jiříček a Martinka chodí do školky až poslední nebo předposlední týden v měsíci, do té doby tam ani nepáchnou. Počítat s tím, že na představení přijdou a zaplatit za ně, nebo nezaplatit? (Ne každá školka je online na mail rodičů.) Nebo úplně jinak: jako učitelka mám osm týdnů dovolené, kterou bych si ráda vybrala. Takže půjdu na sedm do práce, a když se nám do devíti sejde pod pět dětí, můžeme spojit třídy a já si můžu vzít volno; v opačném případě si volno nevezmu a zůstanu v práci. V kombinaci s epidemií neštovic super. (K tomu úvodu sorry, jestli jsi to stáhla na sebe, tak se opravdu omlouvám, já nicky autorů diskuse nějak nesleduju, prostě jsem si stáhla celou diskusi, četla to chaoticky (a dost se bavila) a namátkově odpověděla.)
|
Monika, 2 kluci | •
|
(27.2.2006 20:19:15) Jsem ráda, že jsme se navzájem pochopily - právě kvůli tomu, že u dětí nejde absolutně ovlivnit nemocnost, je myslím pro celý chod školky přínosné pokusit se nastolit režim aspoň v tom, co ovlivnitelné je. Já sama učitelka sice nejsem, ale kolikrát když vidím, co pro ty naše prcky dělají a kolik matek to bere jako samozřejmost a ještě se cítí uražené, když je učitelky požádají o nějaký ústupek, tak mě čerti berou. Besídku si maminky ujít nenechají, ale děti to kolikrát prožívají daleko míň než rodiče, hlavně chlapečci; už se nám stalo (v minulé MŠ), že se nacvičovalo s jedním pětidenním klukem, počítalo se s ním do páru a těsně před besídkou se chlapeček šprajcnul a nepřišel. Samozřejmě se to může přihodit i celodennímu dítěti, ale to nemá tak elegantní výmluvu (jakože už má mesíční penzum vybráno a proto nepřijde). Jinak pět dětí ve třídě je samozřejmě nadsázka, ony ty oddělení spojí i při deseti, když si potřebují vybrat volno; ale když budou mít od maminek alepoň předběžný rozvrh, kdy které dítě přijde, určitě si to volno naplánují raději a líp. (Víc jich pak určitě nepřijde a když jich přijde míň, nic se neděje.)
|
|
Markéta, syn 4 r. | •
|
(28.2.2006 16:20:59) Moniko, ale mě se třeba vůbec vybírání volna učitelek ve školním roce nelíbí, protože to s sebou nese spojování tříd, a to hodně dětí špatně nese. Naštěstí náš chlapeček k nim nepatří, ale vidím tam jiné děti, které když zjistí, že se jde do jiné třídy (třeba hned ráno, na spinkání, po spinkání atd.), tak pláčou a jsou z toho nešťastné. Chápu, že se dá těžko řešit nemoc učitelky, ale volno by si měly podle mého názoru vybírat v létě - např. naše školka je celé léto zavřená, takže možnosti zde jistě jsou. Já jsem také v přechozím zaměstnání mohla mít volno jen v létě, a to jsem pracovala s velkými, rozumnými, dospělými klienty a ne s malými dětmi.
|
|
Berka, syn 4 roky | •
|
(3.3.2006 12:13:09) Reaguji na text, ve kterém píšeš, že je vhodné občas nějaký ten ústupek učitelkám udělat a vyjít vstříc. U nás je problém opačný. Jsem z malého města a všechny matky jsou na MD 4 roky. Když nějaká pracuje od tří let dítěte - je macecha. Já jsem si ještě k tomu dovolila nastoupit 6 týdnů před třetími narozeninami malého. Prázdniny ve školce kopírují školní a tak stále řešíme co s klukem. Já dojíždím do práce 32 km a pracuji na plný úvazek, takže nepobírám rodičonský příspěvek. Jen výplatu a kluk je ve školce od 8.00 do 14.30 - 15.00. Všechny lékaře musím napracovávat a od učitelek stále poslouchám, zda nemůže být doma o jarních prázdninách... V létě zavřou na celý měsíc a na vánoce na necelých 14 dní. Kde máme brát dovolenou, to teda nevím. Babičky pracují a prababičky (80 let) mohu zatížit max na 2 hodiny. Takže je využívám vždy jednou týdně k vyzvedávání a manžel vodí ráno. Já bohužel do školky prakticky nepáchnu a to se samozřejmně náležitě propírá. Navíc, když syn marodí, je to také úžasné. Mívá laringitidu a tak jsem vždy 9 dní doma, což se ovšem nevyléčí zcela. Lékař doporučí ještě alespoň týden nedávat do školky. Takže si berou dovolené babičky, manžel... Jenže to nejde donekonečna. To jsem ještě vděčná zaměstnavateli, že mi ty nemocenské respektuje.
|
|
|
|
PajaMM |
|
(27.2.2006 19:16:21) Moniko,
ja souhlasim s Miladou...
POdle me se moc zadny plan an mesic ve skolce delat neda....
U nas ve skolce s tim tedy problemy vubec nedelaji...At uz Klarka chodila 5 dni v mesici - a to kdykoli a nemusela jsem to davat na mesic dopredu, stacilo ji zapsat den dopredu - kvuli jidlu....Nebo ted, kdyz muze chodit denne - taky to tak vzdycky neni a nebude. Nekdy chceme jet nekam na navstevu, nebo na tyden k moji mamce neb oted prave ted je nachlazena, ale u doktorky jsme nebyly, zvladneme to vylezet...takze dnes ani zitra do skolky nepujde, odhlasili jsme ji dnes rano, pujde s nejvetsi pravdepodobnosti az ve stredu...no a pak zase cely tyden nepujde, jedeme k moji mamce....a neni v tom zadny problem. Jsou ve skolce deti, ktere chodi denne treba i na cely den, rodice jsou zamestnani...a pak jsou tam deti, ktere chodi na 4 hodiny denne - jak uz jsem psala, u nas je to dane od 8.30 do 12.30
A ohledne tech kulturnich akci a tak...vzdy jsou vypsane mesic dopredu, aby si maminky mohly rozhodnout, jestli tam jejich ditko pujde nebo nepujde...a kulturni akce se plati prispevkem na pololeti dopredu....
|
|
Ivana Procházková |
|
(27.2.2006 20:13:28) Moniko, a ty jsi učitelka (resp. ředitelka) v MŠ a mluvíš z pozice svých zkušeností, nebo jen tak fantazíruješ, jak by to, kdyby to..? (Jen abych měla jasno.)
Už tady několik maminek zmínilo, že znají školky, které fungují bez problémů s tím, že učitelky dopředu neví, kolik kdy budou mít dětí (upřímně, to snad nedokáže říct ani školka s pevným počtem dětí, vzhledem k časté nemocnosti..).
Tak nechápu, proč nás všechny přesvědčuješ, jaký je děsný problém klouzavý počet dětí. Buď školka klouzavou docházku zvládá a maminkám to nabídne, nebo jí to vzhledem k svému programu a zaměření dělá problémy a nabízet to nebude. Každý si přeci může vybrat takovou školku, kterou chce.
Tak v čem je PROBLÉM??
|
Monika, 2 kluci | •
|
(27.2.2006 20:57:33) Nejsem učitelka ani ředitelka ani Makarenko, jen občas komunikuji s lidmi, kteří tráví třetinu dne s mými dětmi a pokusila jsem se zde prezentovat názor několika z nich. Je-li poblíž místa bydliště školka, kde pro učitelky není problém klouzavý režim s variabilním počet dětí každý den v devět ráno, a vedle ní stojí ve srovnatelné vzdálenosti školka, kde učitelky lépe pracují s konkrétními dětmi a ne jen s nahodilým vzorkem toho, co se jim právě ten den sejde v třídě - máš pravdu, ať si každý vybere podle toho, co mu víc vyhovuje. Ale myslím si, že pro většinu pracujících matek bez auta a bez pomoci prarodičů nebo manžela zůstává výběr školky podle těchto kritérií relativní záležitostí. Zcela a bez výhrad s tebou souhlasím, že to je naprosto v kompetenci a ve schopnostech ředitelek a učitelek MŠ, nicméně se nemůžu ubránit pocitu, že srovnání mateřské školky jako uceleného kolektivu skupiny dětí trvale víceméně stejného složení (pominu-li nepředvídatelné epidemie nemocí), se kterou si dítě postupně vytvoří pocit sounáležitosti, se školkou, kde vládne "klouzavý" režim, je stejné jako srovnávat prázdninový pobyt u babičky a dědečka s prázdninami v dětském koutku v IKEA.
|
Líza |
|
(28.2.2006 5:08:41) Moniko, ale coza výchovné zázraky očekáváš u dětí mezi 3. a 4. rokem??? Víš, já jsem na takové to "pracování s dětmi" už skoro alergická. Výkon od batolecího věku. Moje dítě si zatím chodí do školky hrát a lumpačit s kamarádkama. Shodou okolností a díky tomu, že nebývá nemocná, se tam naučila X básniček, Y písniček, zlepšila se výslovnost a začíná slušně kreslit. Starší, která taky chodila denně, ale bohužel tak týden v měsíci kvůli nemocem, tohle všecko zvládla taky (a rychlejc :-)))). Systematická práce s kolektivem...nevím. Jsou to děti a před tím čtvrtým rokem hodně malé děti. Jo a co se ti zdá divného na tom, že se dítě šprajcne před besídkou? A nejen že tam nepůjde, ony jsou taky děti, které tam nejdřív jdou, ale když uvidí hromadu natěšených rodičů, tak se rozbrečí a utečou k mamince. jestli s tím měly učitelky ve školce tak hrozný problém, tak je něco špatně - tohle je normální a časté, to přece každá soudná učitelka musí očekávat. Zdá se mi, že tady říkáš - znám jednu školku bez možnosti klouzavé docházky a je dobrá, a jednu s touto možností a dobrá není, a generalizuješ to, jako by tyhle dvě věci spolu souvisely. Jenže já jsem přesvědčená, že nesouvisejí. Souvisejí jen s organizačníma schopnostma ředitelky.
|
Sylvie |
|
(28.2.2006 8:38:41) Lízo, děkuji za příspěvek, už jsem se pomalu začínala cítit divná, že mne vzdělávací funkce školky nechává chladnou a jsem ráda, že si v ní mé děti vyhrajou v době, kdy potřebuju pracovat.
K besídkám - u nás učitelky připravují vystoupení kolektivní - pokud někdo vypadne, tak není problém, občas se přidá i někdo, kdo původně vystupovat nechtěl... Divadýlka se platí ze SRPŠ za představení (tedy ne za počet diváků) - většinou jezdí přímo do školky.
S.+++
|
PajaMM |
|
(28.2.2006 9:10:08) Sylvie,
u nas je to stejne a jinak take souhlasim....:-)
Klarka si ve skolce vyhraje, vyblbne, je s detmi, zpivaji, tancuji, cvici, rikaji basnicky...a ona je tim nadsena, coz me tesi a jsem za to rada...vic neocekavam a ani nechci...
|
|
|
Ivana Procházková |
|
(28.2.2006 12:39:31) Taky jsem se už začínala drbat na hlavě nad tím, k čemu že dnes školky vlastně slouží (moje dítě do ní ještě nechodí). Já totiž taky žiju v domění, že k tomu, aby se dítě systematicky přivzdělávalo toto zařízení jaksi určené není.
No jsem ráda, že jste moje obavy rozptýlily :).
Jinak v našem místě funguje "baby centrum", což není nic jiného než komerční školko-jesle pro děti od 2 do 6 let, nikoli za dotovanou cenu, ale za normální tržní. Dítě tam mohou rodiče dávat kdykoli, jakkoli, na půl dne, na celý, celý týden nebo jen nárazově. Každý den je jiný program, které na sebe vzájemně nenavzují. Ještě nezkrachovali, takže tam asi děti chodí rády. (I když vlastní zkušenost nemám.)
Jen nechápu, proč když to jde za tu tržní cenu, proč by to nemělo jít za dotovanou cenu v běžné školce..
|
|
|
Monika, 2 kluci | •
|
(28.2.2006 9:02:39) Jasně. Souhlasím s tím, že tříleté dítě nepotřebuje žádný sofistikovaný výukový program, stačí když ve školce utuží základní hygienické návyky, jako mytí rukou před jídlem a po WC, jezení příborem, samostatné oblékání, atd. Normální jsou i děti, které se šprajcují před besídkou (mě spíš přijdou neuvěřitelné tříleté děti, které se při nácviku nešprajcnou) - jenom bych na místě paní učitelky (pokud bych tedy o tom od maminky věděla dostatečně dlouho předem), asi osnovu besídky nacvičovala spíše s dětma, které mi pak na tu besídku aspoň přijdou. Jsou jistě učitelky, kterým vyhovuje klouzavý režim, ale i ty, které jej zavádějí pouze na pokyn ředitelky z důvodů potřeby rodičů a de facto jim nevyhovuje, a stejně je to i u maminek - takže pokud se sejdou maminky a učitelky se stejnou představou, nikdo nevidí problém. Ale co vím od učitelek v první třídě naší školky, tak ty by rozhodně uvítaly, kdyby jim maminky docházku dětí na jeden kalendářní měsíc aspoň orientačně oznámily předem, aby se jim lépe plánovala i jiná činnost než mytí rukou a hopsání v herně - místo toho jsou v reakci na potřeby maminek nuceny každý den ráno rozhodovat podle počtu a věkové skladby příchozích dětí, jaký program pro děti ten den vytvoří a s jakým úspěchem. Jo, jasně, to je život a chyba to samozřejmě není; jen si myslím, že maminky by přibližné (s ohledem na nemocnost) načrtnutí toho, jak dítě v průběhu měsíce do školky bude chodit a kdy, příliš nezatížilo, a učitelkám to z výše uvedených důvodů práci když ne ulehčilo, tak aspoň optimalizovalo. A opravdu nerozumím tomu, proč dost velkou část matek (aspoň u nás) takový požadavek obtěžuje a zatěžuje; a to nemluvím o tom, jak by to vypadalo, kdyby si maminky prosadily zde navrhovaný naprosto volný režim vybírání "docházky do MŠ". Já naštěstí s dětmi potíže nemám, zvláště mladší chodí do školky s nadšením a rád; ale stačí si všimnout, co s dětmi (i staršími) dělá byť i jen krátkodobá změna učitelky nebo spojování do tříd.
|
|
|
|
|
dana,dvojcata | •
|
(5.3.2006 20:35:20) Moniko, vsechno je to jen a jen o schopnosti reditelky MS a jejiho pracovniho kolektivu pruzne reagovat,a podle me je prace s takto malymi detmi na pruznosti a schopnosti operativne reagovat na ruzne situace vylozene postavena.To co ty tady popisujes, je nesmyslna buzerace.A ja jen doufam, ze nejsi ani reditelka ani ucitelka MS.Vubec nerozumim tvym vypadum na matky, ktere si dovoli odlozit dite do skolky a jit si zacvicit, na kosmetiku, ci cokoliv jineho...to je jejich vec!!!!Je mi z tvych nazoru opravdu velmi smutno.Ohanet se recmi, ze pani ucitelky jsou chudinky, protoze musi za 10000,- cisteho delat i neco jineho, nez jet podle nejakych planu a osnov...no to je vrchol demagogie!!!Netrdim, ze je to zavratna mzda, ale podle me to za prve malo penez neni a za druhe..nemusi tuto praci pani ucitelka delat.Muze si najit nejakou lukrativnejsi.To jako mam litovat urednice na FU, na poste, v potravinarskem obchode napr.ze maji male platy a proto se budu bat neco po nich chtit?..
|
Market+Kájinka9/02+8/05Jan |
|
(16.3.2006 9:02:27) No nevím kde Monika vzala,že učitelka v MŠ má 10 čistého???to možná nějaká nová nezapracovaná hned po škole.A její názory jsou fakt docela k smíchu nebo spíš pláči?!?!
|
|
|
aneta, Dominik | •
|
(12.3.2006 21:48:51) Ahoj holky, tak si to tady pročítám a jsem z toho mírně řečeno zmatená - jak tedy platí a funguje nový zákon? Osobně jsem si myslela, že mohu dát syna do školky od po do pá na čtyři hodiny denně a přitom si jít přivydělat. To nejde? Jestli můžu poprosit, poraďte, prosím. Ať klidně působím jako matka, která se snaží využívat veškeré přídavky a ještě se zbavit dítěte, ale celé dva roky beru jen základní rodičák + alimenty a socka mi nedává nic navíc, a tak jsem si myslela, že když mi nic nedali, tak toho od 3 do 4 let využiji.... :-)) A. Jestli chcete, klidně mi napište na email, adresa je v záhlaví a možná to tak bude i lepší... Když to tady tak čtu, tak aby NĚJAKÁ paní neříkala, co jsem to za matku :-) Děkuji
|
|
|
Dany+Eli11/02+Andrejka6/06 |
|
(27.2.2006 19:03:13) milado, to o te socialce byla asi reakce na mne. ale jelikoz monika asi cte jen napul, opakuji: kritizovala jsem kazdomesicni chozeni na socialku s potvrzenim ze skolky. nic vic, nic min.
|
PajaMM |
|
(27.2.2006 19:10:31) Dany,
ale ta potvrzeni tam vazne muzes posilat...ja na socialku posilam vsechny formulare kazdeho ctvrt roku a jeste nebyl zadny problem....
|
Dany+Eli11/02+Andrejka6/06 |
|
(27.2.2006 19:31:37) jka vim, ze muzu, ale preci nebudu cpat 8 kacek cesky poste. staci to kolik si berou za slozenky.
jak to jde, tak sluzby ceske posty opravdu nevyuzivam.
|
PajaMM |
|
(27.2.2006 19:46:40) Tak to ja radsi dam 8kc poste, nez se tam tahnout sama...a hlavne je to 8 kc za ctvrt roku, coz me fakt nezabije:-) I kdyz souhlasim, ze ma posta vysoke poplatky, ale vyuziju ji, kdyz je to nutne...
No ale hlavnim duvodem je to, ze mam socialku 250 km daleko od sveho bydliste....takze to bych se fakt najezdila:-)
|
Dany+Eli11/02+Andrejka6/06 |
|
(27.2.2006 20:12:22) daniela S: jak to jednou za ctvrt roku? ja musim na socialku s tim papirem kazdy mesic. tak to bych taky vyuzila postu, to jo. ale mi staci dojet do mesta a setkat se s docela prijemnou a rozumnou pani. ale stve mi to a hlavne an to porad zapominam, uz dvakrat poslali kvuli tomu materskou o 14 dni dyl.
|
PajaMM |
|
(27.2.2006 20:23:44) Dany,
uprimne, Klarka chodi do skolky od rijna 2005 a teprve ted jsem se uplnou nahodou dozvedela o tom, ze musim dokladat dochazku do skolky...takze to tam ted poslu najednou :-) Doted to po mne nikdo nechtel a nikdo to nijak nekontroloval...a ja to fakt nevedela, takze proto jednou za ctvrt roku. Ale i jednou za mesic to tam budu posilat...mam tam taky hodnou milou pani, ktera mi se vsim poradi a pomuze, ale tech 250km je fakt streka:-)))))
|
Kaja + 3 |
|
(27.2.2006 22:57:37) Holky, to dokladani dochazky do skolky, to se musi delat proc? A za jakych podminek? Kde o tom najdu nejake info, please? Ja o necem takovem nikdy neslysela.
|
PajaMM |
|
(28.2.2006 8:13:23) Ahojda!!!
Taky jsi to nevedela, ze?:-) Ja taky ne, nic si z toho nedelej...
Formulare jsou ke stazeni tady:
https://forms.mpsv.cz/sspforms/OutlineForm.jsp?L=cs&Type=Single&OutlineID=XJeMS
A dokladas tim kazdy mesic to, ze tve dite nenavstevovalo skolku vice, nez ti dovoluje zakon, abys mela narok na RP....
|
|
|
|
|
|
|
|
Monika, 2 kluci | •
|
(27.2.2006 19:51:05) Pojem sociálka řadím s ohledem na téma diskuse do stejné kategorie jako gynekolog, kadeřník či zubař. Je to úplně jedno - dokonce ta návštěva na sociálce mi přijde pochopitelnější, jelikož tam končí pracovní doba ve dvě, na rozdíl od zubaře nebo gynekologa, který má aspoň v našem městě a aspoň jeden den v týdnu do pěti.
|
Dany+Eli11/02+Andrejka6/06 |
|
(27.2.2006 20:14:41) no moniko, muj gynekolog ma sice jednou tydne do peti a jendou do ctyr, jinak min. do dvou, ale manzel chodi z prace az po 6 a to denne. a srovnavat holice, aerobic a pod. s navstevou zrovna gynekologa nebo jineho lekare je malinko zcestny.
|
Monika, 2 kluci | •
|
(27.2.2006 20:21:33) Z tvého hlediska jistě. Ale z hlediska dítěte jsou to skutečně naprosto rovnocenné důvody.
|
|
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(27.2.2006 20:53:01) Moniko, takhle se to nedá říct. Třeba u nás má sociálka dvakrát v týdnu do půl šesté.
|
|
|
|
|
Klara | •
|
(28.2.2006 16:16:46) Moniko, nepracuješ ty náhodou v mateřské školce ? Jen se ptám, třeba se pletu, ale pokud se nepletu, tak mne ta skutečnost celkem děsí..
|
Monika, 2 kluci | •
|
(2.3.2006 14:05:44) Co tě děsí? že má někdo na školku trochu širší pohled než jen jako na dětský koutek s celoročním provozem? (Jako učitelka v MŠ ani nikde jinde nepracuji, pracuji s dětmi ve zcela jiném oboru než ve školství.)
|
Monika, 2 kluci | •
|
(2.3.2006 15:14:45) Pětistovku za tři dny, to je fakt celkem přepych - nevím jak u vás, ale u nás pokud je dítě nemocné, tj. jde méně než 10 dnů v měsíci, tak platí pouze polovinu běžného školného bez jídla, což je cca 150,-KČ. Jinak k tvému příspěvku: myslím, že maminky, kterých se URČITÉ situace vůbec netýkají, nemají zcela jistě potřebu na tyto URČITÉ situace reagovat, a už vůbec takto arogantním způsobem. Každý zde prezentuje svůj názor a nikdo snad nikoho KONKRÉTNÍHO za nic nenapadá - nebo ti snad píšu Milá Milado?)
|
Zdenka | •
|
(2.4.2006 23:26:32) Moniko, nenechte se zblbnout těmito "chytrými" ženštinami, naprosto souhlasím s Vámi! Je vidět, že jste inteligentní a vzdělaná, že pracujete s dětmi a záleží Vám na nich. Tyto slepice opravdu nemají o problému vůbec ani páru, jenom se dělají chytré. Jde jim jenom o to (jak jste psala) šoupnout děti do školky - nejlépe od rána do večera - a přitom si ještě slušně přivydělat. A že se ještě obouvají do učitelek, které jsou už tak vytížené a leckdy mají i snížené úvazky, tak to už je opravdu vrchol. Chtěla bych vidět je na místě učitelky MŠ. Vím, o čem mluvím.
|
|
Líza |
|
(3.4.2006 5:35:02) Zdenko, čím kratší příspěvek, tím je učitelka přetíženější a větší chudák?????
|
Zdenka | •
|
(3.4.2006 22:29:37) Lízo, nerozumím tomu, co jste napsala - čím kratší příspěvek, tím je učitelka přetíženější a větší chudák? O žádném příspěvku nebyla řeč. Myslela jste snad kratší úvazek? A vy, Milado, kdyby Vám zákon nezakazoval dávat děti do MŠ na celý den, hned je tam necháte. Je to tak? Na co jste potom doma na MD, kdy dostáváte rodičovský příspěvek a ještě byste chtěla chodit do práce na celý úvazek? Tak zrušte MD a klidně si voďte dítě do školky od rána do večera. Jak to tak vidím, spousta rodičů by chtěla, aby jim ty jejich děti paní učitelky zgruntu vychovaly a staraly se o ně po celý den. Jak tady někdo psal - školka by podle něj měla fungovat minimálně do 17.30! To už jste se snad úplně zbláznili! Myslí ještě vůbec někdo na ty děti, nebo každý jen hledí na svůj prospěch? Dost mě mrzí, že se po učitelkách MŠ každý vozí, ale snažte se uvědomit si, kolik toho pro vaše děti dělají. Tolik tvořivosti, nápadů, obětavosti a svého volného času jim věnují! Tak řekněte, šla by některá z vás zcela zadarmo na nedělní besídku pro maminky na celé odpoledne? Nebo na celodenní školní výlet? Nebo do plavání, kina, divadla, na koncert, když má svoji směnu odpolední a musí samozřejmě přijít na celý den? Nikdy za to neuvidí ani korunu. Toto v jiném sektoru neexistuje, nikdo by si to totiž nenechal líbit. Snažte se , prosím, učitelky pochopit a pějte na ně jen samou chválu! Za to všechno si to zaslouží.
|
MirkaEyrová |
|
(3.4.2006 23:31:50) Zdenko, za prvé, příspěvkem Líza myslela Tvůj příspěvek na diskuzi. Další vysvětlovat nemíním, nejsem si jistá, jestli náhodou neprovokuješ. Za druhé, Milada už dávno není na MD, mohla by teoreticky chodit už i do práce, ale nechodí; to víš, je to taková macecha - představ si, ona je se svými dětmi stále ještě doma, protože jsou chronicky nemocné a ona se snaží o ně co nejlépe pečovat. Za třetí; nevím, jestli tu někdo psal (a kdo) o konci pobytu v MŠ v 17.30. Pravda, to je už trochu moc. Sama jsem pro vyvažování péče o děti a pracovního procesu ve prospěch dětí. Ale spíš než jen lát matkám, jaké jsou macechy, by to chtělo (obecně) tlačit na zaměstnavatele, aby měli rozumné požadavky na své pracovníky a nechtěli po nich práci "od nevidím do nevidím" - přičemž se k tomu dá doplnit - a tlačit na zákonodárce, aby zaměstnavatelům takovou lidumilnost dovolili. Za čtvrté. Není zcela vyloučeno, že někdo se skutečně po učitelkách MŠ (a upřímně - i ZŠ) jen vozí. Na druhou stranu - naše školství je velice nedokonalé (bodejť by ne, když je spolu se zdravotnictvím až na konci zájmu zákonodárců). Myslím, že ke škodě dětem je příliš mnoho skutečně nedokonalých učitelů na našich školách a školkách. Jsou-li rodiče soudní a přemýšlí-li o vývoji svých dětí, není divu, že jim některé navyklé praktiky běžné ve školách či školkách opravdu vadí. Víš ty co? Mému dítěti bylo úplně na nic to, že učitelky MŠ byly ochotné uspořádat několikrát za rok nějakou akci pro děti mimo svou obvyklou pracovní dobu - jestliže k němu zaujímaly tak zvláštní postoj, že se mi z toho zpětně zvedá žaludek. Rozebírat to nebudu, už jsme "za vodou" - ale prostě - nemohu si vážit jejich práce, kterou opravdu NEDĚLALY dobře.
|
|
|
Líza |
|
(4.4.2006 5:26:05) Zdenko, jo, úvazek, ne příspěvek.
Zgruntu vychovala školka? Máš vůbec představu o tom, co se stane z dětí, jejichž výchova je ponechána pouze na kolektivním zařízení??? (kdybych chtěla použít tvou terminologii, asi bych napsala, že ses asi zbláznila, ale já ji nepoužiju)
No a představ si, že já naopak považuju za nehoráznost, že školka končí dříve než v 17:30. Oni totiž ti lidi musí někdy chodit do práce, víš. Z té práce se nějak musí dostat do školky a tam vyzvednout dítě. Vzhledem k tomu, jak relativně pozdě například naše školka otvírá, není ani řeči o tom, že by bylo možné tam ráno dítě osobně dát, pak jet do práce, odpracovat 8 a půl hodiny a dítě zase tou stejnou osobou vyzvednout. Nemá každej kliku jako já, že mu povolili kratší úvazek (MMCH i při zkráceným úvazku to dvakrát týdně nestíhám a dítě mi vyzvedává placená osoba, čímž se dostáváme k tomu, že nemá ani každej takovou kliku, aby z platu takovou osobu zaplatil).
Jestli máš dojem, že školka je darem shůry, v jehož rámci se učitelky sebeobětovávají ubohým zanedbávaným dětem, na které rodiče kašlou, a že rodiče by se za užívání tohoto daru měli stydět, tak se jdi fakt zahrabat.
|
MirkaEyrová |
|
(4.4.2006 10:19:51) Aha. Takže jsem to pochopila špatně? Tak to se omlouvám, že jsem do vašeho rozhovoru vstoupila s matoucími informacemi...
|
|
MirkaEyrová |
|
(4.4.2006 10:31:25) Což mi připomíná, že kdybych já bývala byla chtěla nastoupit do práce na plný úvazek, tak bychom taky jen dost těžko zvládali organizovat dávání i vyzvedání syna do školky. Aby takříkajíc "mohl" zůstat v místní MŠ, musela já bych pracovat asi tak od osmi, půl deváté, abych mohla syna do školky dát a ještě stihla odjet za prací do města, a manžel by musel zrušit mnohaletý zvyk pracovat od osmi, musel by začínat o šesté, aby někdo vůbec mohl ze školky dítě vyzvednout. Upřímně řečeno něco takového by ani jemu, ani mně nevyhovovalo: vstávat někdy ve čtyři ráno jen proto, že školka nařídila. (Teda, nevím přesně, kdo školce nařizuje otvírací dobu, možná je to obecní, resp. městský, úřad?...)
|
|
|
Líza |
|
(4.4.2006 5:46:16) A proč bych měla pět na učitelky samou chválu? To jako že když něco zvořou, tak mám dál pět chválu? A když některá učitelka je fakt špatná, taky mám pět chválu? Já chválu pěju, když je to na místě, ne z principu. Můžu být nadšená z učitelky, která toho s nima hodně dělá, je vřelá a přátelská a děti ji mají rády, ale ve chvíli, kdy mému dítěti něco slíbí a slib poruší - mám pět chválu? Mám taky pět chválu na učitelku, která je jinak moc fajn, ale při dietě mi řekne, že holce nedá k svačině chleba bez másla, protože "to by taky mohl chtít každý"? Mám pět chválu na učitelku, která se ještě deset minut po otvírací době školky vykecává před brankou se školníkem místo aby otevřela (ta už je naštěstí pryč)? Fakt? Já tedy učitelky ve školce za bohyně nepovažuju. Chválit, když je za co. A taky kritizovat, když je za co.
|
Zdenka | •
|
(8.4.2006 0:34:34) Na vaše příspěvky se mi ani nechce reagovat, jenom napíšu, že si patrně pletete mateřskou školu s nějakým sociálním zařízením na hlídání dětí. Tak podle již zmíněného nového školského zákona patří MŠ do výchovně - vzdělávací soustavy, tvoří tak její první článek. Rodiče si tudíž nemohou diktovat, od kdy do kdy bude např. MŠ otevřena. Otevírací dobu určuje zřizovatel (např. obecní úřad) a je závislá mj. na počtu dětí, počtu učitelek a jejich úvazků. Ale pozor, nenechte se mýlit, "čtyřhodinové" děti se do jednoho normativu vejdou rovnou tři! Tzn., že 3 děti se 4hodinovou docházkou se počítají za jedno dítě. Učitelka má úvazek podle počtu dětí ve třídě a tak i když se stará např. o 2O dětí a má tam z toho 6 dětí čtyřhodinových, počítá se jí vlastně jen 16 dětí.
Lízo a Milado, z vás je mi opravdu smutno, máte-li takový názor na mateřské školy a učitelky v nich. Myslím, že by vám neškodilo se trochu víc zajímat o tuto problematiku, pak byste možná měly větší přehled a braly to trochu jinak. Milado, to že Vaše děti byly "otrávené" z toho, že pro ně paní učitelky něco vymyslely a Vám se z toho zvedá žaludek ještě teď, to něco o Vás vypovídá. Nechtějte vědět, co.
|
Zdenka | •
|
(8.4.2006 0:44:57) Omlovám se, ale ta výtka patřila Mirce Eyrové, ne Miladě.
|
|
MirkaEyrová |
|
(8.4.2006 2:43:57) Víš, Zdenko, ono je to úplně jinak, než jsi nejspíš pochopila. Já se k tomu původně už nechtěla vracet, protože už je to několik let (synovi je 8), ale nedá mi to, Ty máš právo vědět, o co kráčí, a já mám právo na očištění svého jména Jde o to, že můj syn není typické dítě. Je nesmělý, vždy měl problémy se zapojením do kolektivu: ve školce tudíž se mu nechtělo zapojovat se v době „volných“ her do her ostatních dětí; snad proto, že nevěděl, jak se zapojit, snad proto, že ho dané zábavy zrovna moc nezaujaly, nebo třeba proto, že přes veškerou snahu z něj vychovat tvárné dítě byl vždycky trochu svéhlavička a poněkud individualista, takže možná měl problém přizpůsobit se druhým - rád si všechno řídí sám. Není to taky typický kluk: vždycky jsem z něj chtěla vychovat džentlmena, muže s empatií, jemného a citového; jsem pacifista, takže jsem vždy prosazovala nenásilí; a odmalička procházela literatura i televizní produkce jistou „cenzurou“ - ročnímu jsem mu nečetla, kterak Karkulku sežral vlk, tříletému jsem nepouštěla Toma a Jerryho, a pětiletému jsem mu nedopřála Spidermana anebo Jurský park. Tak se stalo, že zatímco (i dnes) se spolužáci perou a střílí po sobě, Luboš se takových dravých her straní a raději si hraje s děvčaty; jen stěží dnes zpětně dohledám, jak se chovaly děti před několika lety ve školce, ale je dost pravděpodobné, že syn prostě tak trochu „nezapadal“. V předškolním věku měl Luboš netypické zájmy. Měl rád pohyb - byl zvyklý se mnou jezdit často na celodenní výlety (i při riziku přeháněk, kolikrát jsme museli jít s deštníkem nad hlavou) - a ve školce se měl najednou zklidnit a celé dny se věnovat výtvarným činnostem, zpěvu anebo klidné hře u stavebnic. Ven chodili jen za pěkného počasí. Později se, ano, trochu zklidnil - ale zase naprosto netypicky: místo kreslení psal, místo hraní se stavebnicemi si hrál na školu nebo na spisovatele nebo na nějaké podobné „intelektuální“ věcičky. No a teď k zápornějším odlišnostem. Ač jsem tak rozhodně nechtěla, byl hodně vázán na dospělé. Dodnes má problém - nechce třeba sám chodit ven anebo se bojí sám usínat (pozor! I přes mnoho různých způsobů přesvědčování, domluv či ultimat, přes různé podpůrné propiety typu hromádky plyšáků a oblíbených knížek u postýlky, přes možnost pouštění uklidňující hudby atd.). A také - nikdy nebyl příliš manuálně nadán: je poměrně pomalý a nešikovný. - Odlišností dost, nemyslíš? A teď si vem, že já si - považ - dovoluji požadovat na našem školství, aby v těch hodinách, po které mají dítě na starosti, drobným dílem přispělo k rozvoji schopností dítěte - anebo aspoň nebořilo a neničilo již dosažené úspěchy a nepodkopávalo křehké sebevědomí dítěte. A s tímto mým požadavkem nastoupil můj syn do místní vesnické školky. Věřila jsem a doufala, že se tam zapojí, že si najde kamarády, že mu tam bude fajn. Nuže. Ještě v prvním půlroce docházky do MŠ se bohužel mému synovi nepodařilo strefit se na toaletě a znečistil ji. Čtyřleté dítě. Budiž řečeno, že hygiena a další praktické dovednosti byly jedním z hlavních důvodů, proč Luboš nešel do školky o rok dřív - aby dozrál a naučil se, co je potřeba. Reakce školky? Potupné vyšetřování a ponižující výstup před celým kolektivem dětí. Dozvěděla jsem se o tom s odstupem času od mé tchýně, která nevěřícně kroutila hlavou, jak je možné takto ponížit dítě před ostatními (tj. nevím tomu hlavu patu, chtěla mě patrně ochránit před detaily). /Moje matka, učitelka v důchodu, zkonstatovala, že toto se mělo řešit někde v soukromí mezi čtyřma očima, tiše věc odklidit a nijak moc tuto „nehodu“ nerozebírat. Kolikrát se jí za léta praxe stalo, že ještě na škole v přírodě (3. nebo 4. třídy) se stalo, že v tichosti převlékala počůrané prostěradlo./ Odjakživa živé, neposedné dítě, které muselo všude být, všude si doběhnout, hodiny pobývalo na čerstvém vzduchu - a nyní mu bylo vytýkáno, že místo hraní se stavebnicí rázuje po školce a hraje si na vlak. /Chápu, že potřebují určitou bezpečnost - ale měli mít program zařízený tak, aby se - ještě stále dost malé - děti mohly dostatečně vyběhat a vybít přebytečnou energii. Stále ještě nešlo o ročník pěti až šestiletých, který se obecně přijímá jako jistá příprava na školu. Ostatně moje matka i ve škole zařazovala pidichvilky na protažení těla - před psaním, čtením či počty si chvilku zacvičili, nebo zazpívali nějakou písničku na obveselení./ Další stížnosti učitelek: on si vůbec nechce hrát s dětmi. /Chápu, že hlavní potíž je v tom, že je jedináček a že jsme my, rodiče, neměli příležitost častého setkávání s někým s malými dětmi. Na mou obranu budiž řečeno, že jsem za podstatný věk k zapojování do kolektivu považovala až věk předškolní. Přitom už ve třech letech se on bál hrát si s dětmi v MC beze mne u sebe. - Přesto mají učitelé dost dobrou příležitost a taky by měli mít i patřičné schopnosti k tomu, aby se pokusili dítě lehce podnítit k zapojení, pomoci mu překonat rozpaky apod. Kritika dítěte podle mého názoru naprosto není na místě./ Ředitelka MŠ si stěžovala: promiňte, že to tak řeknu, ale on je pěkně vyčůraný. On za námi pořád chodí; všude. /I kdyby si to stokrát myslela, jak si vůbec může dovolit TOHLE říct do očí rodiče dítěte?!? Obzvlášť když jako profesionál by měla spíš ctít zásadu, že dítě se teprve učí, a že záleží na dospělých, jak dítě vedou a co s tím dospělí udělají. My s jeho vázaností máme problém doposud. Ale spíš je to o úzkosti, o strachu, možná strachu z odpovědnosti a z osamostatnění; ale vypočítavost? O vypočítavosti by se dalo přece hovořit až u „hotového“, dospělého člověka, a ne u pětiletého špunta!/ Další důvod kritiky: pomalost. Je moc pomalý. Stížnosti na toto téma jsem slýchala často, zvláště v zimním období, kdy musel oblékat i punčocháčky. Byl to taky důvod pro doporučení ředitelky MŠ, aby šel do školy o rok déle. /Proč, proboha, šly na to dítě tak zhurta, jak jsem vyrozuměla? On pomalý je dosud, ale když chce, tak zabere. To nešlo ho třeba motivovat něčím pozitivním, nějakým laskavým slovem, povzbuzením?/ No a na závěr - teď se mi taky vybavil detail, na který jsem už dávno zapomněla: od syna jsem se zpětně dozvěděla, že jednou při procházce musel zůstat sám zamčený ve školce, protože se nestihl včas obléci. Sakra, jestli náhodou toto nebyla příčina, proč se nám zasekl a měl potíže s močením (pojmenováno dětskou dr. jako psychosomatická potíž; z fyziologického hlediska naprosto zdráv). /Dovedeš si představit úzkostné dítě, které se vždy bálo zůstat samo, jak se asi vyrovná s násilnou samotou za zamčenými dveřmi?/ Jistě chápeš, že proti takovýmto trampotám je nějaká dětská besídka naprosto nepodstatná prkotina.
|
|
Líza |
|
(8.4.2006 8:49:47) Myslím, že s druhým dítětem ve školce a se zkušenostmi s řešením naprosto nepřípustného chování části personálu k dětem mi nemusíš říkat, abych se o školky zajímala. myslím si ale taky, že zbožštění kohokoliv - například učitelek v MŠ (tvoje "pějte na ně chválu") svědčí o nezralosti a neschopnosti odlišit, kdy se chovají správně, a kdy dětem škodí. A že jim můžou uškodit!
|
|
|
|
|
|
|
|
|