rascal-ka |
|
(17.8.2012 8:08:04) Článek vychází poněkud pozdě. Jinak je to stále stejné téma podobných článků - selektovat / neselektovat nadané děti?
|
Lída+2 |
|
(17.8.2012 8:51:40) Kláro, právě že mi to příjde přehnaně brzy......protože dny otevřených dveří budou v prosinci.
A je to pro rodiče budoucích pátáků.
jinak jako matka dítka co je na gymplu dva roky....konečně má kamarády co se s nima má o čem bavit....konečně čte někdo tolik moc jako on a i druh knih(pro dospěláky)....on už by na zš nechtěl. Je tam spokojený a jak říká moje mamka pookřál. A po tom co byli na lyžáku se základkou- " mami proč s nima učitelé jednají jak s miminkama?"(ten dospělejší přístup taky není k zahození)
..tolik jich ve třídě není,abych se z toho hroutila...na Zš by jich bylo přes 30....
Ale u nás to bylo tak, že Zš stejně končila pátou třídou.
|
rascal-ka |
|
(17.8.2012 9:14:05) Lído, máš pravdu, já reagovala z pozice matky dítěte, které je teď po páté třídě. Samozřejmě pro rodiče budoucích páťáků je článek naopak brzký, ideální by byl v listopadu. Jinak, já se segregací souhlasím, ale asi je to tím, že moje dítě je studijně nadané a na 8G nastupuje teď od září. Za těch 5 let na ZŠ dcera vystřídala 3 ústavy, bohužel ani jeden nedokázal vyjít vstříc jejím potřebám.
|
Lída+2 |
|
(17.8.2012 9:19:28) No právě, já syna vozila na vesnici, kde paní učitelka byla velmi vstřícná. Bylo jich tam 13 ve třídě a neměla problém....
a možná naní tak brzy......aspoň mají čas si to promyslet....
|
katka * |
|
(17.8.2012 10:30:28) je fakt že je to brzo, ale aspon mají rodiče čas se rozhodnout jak se k tomu postavit... moje zkušenost: syn na gympl nechtěl - ani na 8 ani na 4letý, studuje "výběrovou SŠ a je spokojený, nic nezameškal... dcera - jde do tercie, původně jsem ji na gympl dávat nechtěla, ale pak se uvolnilo jedno místo a ona sama se rozhodla, že do toho půjde. Dnes by opravdu neměnila. Kolektiv mají super, je jich 20 ve třídě... Profesorka se k nim jako k malým nechová, má respekt a oni ji berou. Spolužáci jsou fajn, mají si o čem povídat a odpadá takové ty koflikty s blbečky...
|
Iva | •
|
(17.8.2012 10:37:59) Já nedám na osmileté gymnízium dopustit. Syn po přechodu do primy úplně rozkvetl. Měl najednou jiné zájmy, než jak skrývat, že mu nechutná kouřit, ... Začal se zajímat o dění kolem sebe, zapojoval se do různých soutěží. Přechod mezi primou a 5. třídou pro něj nebyl lehký, ale bylo to kvůli špatné úrovni základní školy. Během primy vše dohnal. Bez problémů vystudoval vysokou školu. (Jeho třídní učitel v 5. třídě na mě křičel, že kdyby se dávalo doporučení na školu, synovi by ho nedal, protože absolutně není studijní typ.) Chvála osmiletým gymnáziím!
|
|
|
rascal-ka |
|
(17.8.2012 12:35:56) Lído, čas promyslet? Ty jsi o 8G u syna začala uvažovat až před pátou třídou (popř. v polovině šk. roku)? Já třeba již během první třídy věděla, že pokud se přístup na ZŠ nezmění, tak dcera zkusí 8G.
|
Lída+2 |
|
(20.8.2012 5:33:41) Kláro ne. Po prvních konzultacích ve škole mi jeho třídní řekla, že by měl přeskočit rok. A v tu chvíli jsem si s tou myšlenkou začala pohrávat.....,že by to mohl zkusit na 8letý gympl. Když byl v třetí třídě tak ho u nás ve městě v té první vlně zrušili... V tu chvíli jsem si říkala...tak to je výborný...no a nakonec....syn začal chtít po dni otevřených dveří)někde jinde) strašně moc.... na zš se mu nechtělo(máme známou školnici a do velké školy se děti dostali od útlého věku).... a všichni se schodujeme, že jsme udělali dobře, že jsme na ty zkoušky dovezli.
|
|
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(17.8.2012 19:38:16) Já tedy jsem proti osmiletým gymnáziím zaujatá. Nemělo by jich být tolik a měly by na ně odcházet jen ty nejnadanější děti. Pak by zůstávalo na základkách dost chytrých dětí a úroveň by nešla dolů. Dnes to je takový byznys, o ničem jiném víceletá gymnázia nejsou. Je to bohužel velká móda, všichni kolem mě mají dítě na osmiletém gymnáziu. My jsme to řešili letos, dcera se sice na gymnázium dostala, nakonec jsme po pečlivém rozmýšlení zvolili základku, tak doufám, že nebudu litovat, dcera nebude dojíždět a zůstane s kamarády. Je fakt, že u nás naštěstí nikdo neodchází a třídě zůstanou i chytré děti, protože bydlíme tam ,kde lišky dávají dobrou noc a pro děti je komplikované dojíždění, takže si to rodiče 2x rozmyslí. A v malé vesnické škole bude v šesté třídě 12 dětí, což si myslím, že lepší než 30 na gymnáziu.
|
Warhammer |
|
(17.8.2012 20:44:00) Synek na osmileté gymnázium jít nechtěl. Na prvním stupni měli skvělou učitelku, kterou milovaly děti i rodiče. Po přechodu na druhý stupeň nastal totální nezájem učitelů, kteří odučili a utekli. Velmi málo děti odešlo na osmileté gymnázium, ale škola stejně začala přijímat i silně problémové žáky- peníze dostanou za každého. V sedmé třídě se už na šestileté gymnázium cpal zuby nehty. A tam si sice v prospěchu pohoršil, ale našel tam učitele, kteří byli ochotni diskutovat a děti naladené na stejné vlně- zajímají je i jiné věci, než jak se o volné hodině opít. Prostě to lze řešit i později, ale nadané dítě se na základce prostě nudí.
|
|
štěpánkaa |
|
(17.8.2012 20:52:39) byznys? Nechápu
|
Renka + 3 |
|
(17.8.2012 23:52:17) Jednoduše si ta původně čtyřletá gymnázia otevřou 1-2 osmileté třídy s tím, že samozřejmě na základě dnes rozšířené módy odcházet ze ZŠ na osmileté gymnázium, je snadno naprosto naplní, tj. víc dětí znamená víc peněz pro školu. Pro gymnázia je to finančně výhodné, ale pro základky s devastujícím účinkem, samozřejmě, jak to tam asi může vypadat, když někde odejde třetina třídy těch lepších žáků.
Proto zastávám názor, že na gympl patří ty nejnadanější děti a zhruba 2/3 gymplů je nadpočetných a víc škodí než pomáhá. Mnohem lepší by bylo, kdyby se s nadanými žáky umělo pracovat i na základkách, děti by neodcházely, úroveň by tak rapidně neklesala. Já vím, že je to utopie, že to bohužel funguje jinak a je to i tím, jak se snižují peníze, které do základního školství tečou. Všichni šetří, třídy se slučují, učitelé propuštějí (nebo se to chystá), menší školy se ruší a pak to na základkách vypadá, že sedí 34 dětí ve třídě, učitelé nemají motivaci, není na pomůcky a není ani ta vůle pracovat s nadanými žáky. Kromě toho ti odcházející žáci poškozují z uvedených důvodů školu i finančně (škola má méně peněz), čímž se se dostává škola do těžko řešitelné situace.
|
Renka + 3 |
|
(18.8.2012 10:27:18) Milado,rok od roku je to horší, 34 dětí je extrém a maximum, ale bohužel se to tak začíná dít čím dál víc. Ty máš děti větší a sitace byla jiná, i s penězi. V MF vyšel asi před 14 dny článek, jak ubývá peněz, které do školství tečou, před pěti lety měly školy nesrovnatelně více financí a dětí přitom bylo míň. Letos poprvé nedostaly základní školy příspěvky na prvňáčky, ředitelka se nám na schůzce omlouvala, že jim nemůžou nic koupit. Sportovní oddíl, kam chodí starší dcera spolupracuje s jednou velkou ZŠ, ve které jsou od roku 2001 sportovní třídy - atletika, moderní gymnastika, střelba, fotbal. Letos dostali všichni trenéři, kteří ve škole působili výpověď, nejou peníze , škola sportovní tříd po 11 letech ruší. TAkže děti se radši budou flákat. Berou se peníze učitelům, aby mohli přidat mladším, jak dostali nařízeno, sebrali je starším, kdo by měl motivaci a elán, když mu po 20 letech vezmou peníze?
Není to o babyboomu, to je jen část problému. Jsou školy, které kapacitu mají a přesto nemůže ředitel udělat 3 třídy po 20 žácích, ale je nucen udělat 2 třídy po 30. Malé regionální školy bojují o život, protože ty mají třeba 15 žáků ve třídě, pro děti ideální a přesto je reforma regionálního školství chce zrušit. Pokud ji chce obec udržet, musí na ni doplácet z rozpočtu. Nikoho nezajímá, že ta škola má výborné výsledky, není na ní šikana, protože na děti je lépe vidět.
Já nekritizuju ničí rozhodnutí dát děti na víceleté gymnázium, já kritizuju systém školství. Gymnázia bych nechala pro ty nejlepší, školy by měly mít koncept pro nadané děti a mít zájem a možnosti vytvářet třídy s rozšířenou výukou. Učitelé by měli být dobře zaplaceni, pak by bylo více zájemců, kteří mají a chtějí dětem něco nabídnout. Bohužel vláda nechápe ,že školství by měla být priorita , kam by peníze měly jít. Anebo chápe ,ale nestojí o vzdělaný národ.
|
štěpánkaa |
|
(18.8.2012 10:42:17) nojo, no, v tom máš pravdu. ale koukni se někdy na politické diskuse a uvidíš, kolik lidí tam téhle vládě fandí. peníze jsou AŽ na prvním místě a v e školství to platí taky co s tím, nevím. Jinak volit? asi ne, "šetřit" musí i levice. jen mám pořád dojem, že se šetří na nesprávných místech (právě jsem na novinkách dočetla článek o platech poslanců, tak mám náladu na)
|
|
Renka + 3 |
|
(18.8.2012 11:18:26) Milado, tak u vás to tak není, ale já jsem teď z více stran o slučování tříd z finančních důvodů a počtu žáků kolem 30 slyšela a nejde rozhodně jen o jednu školu.
Každopádně už to, že čím je lepší základka, tím lepších dosahují děti výsledků a tím jich pak více odejde na gymnázium, je paradox. Pak vlastně školám chybí jakákoliv motivace být lepší, protože přesně jak je v článku napsáno, si tím pod sebou řežou větev.
A co já vím, jde jim o každého žáka, rukou nad tím , že odchází rozhodně nemávnou.
No nic, my to nezměníme, ale kdybych já byla na ministerstvu školství
I když ani tam nic nezmůžou, když ty peníze prostě nejsou.
|
Jája | •
|
(19.8.2012 12:13:02) ildo, kolem Prahy je tomu tak proto, že tady je práce. Na vesnici je situace opačná, ten se vylidňuje a školy se pomalu a jistě zavírají, nejsou děti. Neboj, za pár let to bude jinak: baby boom odezní a děti nebudou. Jinak mají pravdu ti, co říkají, že pokud ZŠ neumí pracovat s nadanými dětmi, nemůže se divit, že odejdou jinam. Pokud budou zrušeny specky a děti integrovány do ZŠ, pak těm nadanějším ani nic jného nezbude. Zajímavé je, že jsme pochopili, že specky ano, tak proč ne školy pro ta nadané? To ty děti nepotřebujeme, že se snažíme je za každou cenu nacpat mezi děti normální?
|
Jája | •
|
(19.8.2012 16:54:51) No, čemu se divíš? Vesnice se vylidňuje, práce je tak maximálně v Praze. Místo abychom se snažili přivést práci i na vesnici, tak jsme omezili a následně zrušili autobusy, omezili a pozavírali malé školy, pozavírali pobočky spořitelny, takže na vesnici zůstala jsen pošta. Prodejny skomírají, školy se vylidňují. Já jsem ze střediskové obce. Ještě za 1.republiky tam bylo v ročníku tak 50 dětí (a před 1.sv.válkou taky 80!), za nás i se spádovými obcemi tak 40, dneska 16-18. A to tam před 20 lety postavili novou školu, protože stará nestačila. Dneska by stačila poloviční. Kraj Vysočina. Lidi nechtějí do práce dojíždět nějakých 15, ale taky 30-40 km denně, tak se stěhují do toho 15, 30 a 40 km vzdáleného města a taky hodně právě na okraj Prahy. Když tam přijedu, chce se mi doslova brečet. Chalupy prázdný, neobydlený. V malé vesnici kousek dál bylo asi 80 trvale bydlících obyvatel, dneska jich je tam 10. Zbytek domů jsou chalupy a některé asi spadnou, nemá je kdo udržovat.
|
Jája | •
|
(20.8.2012 7:57:38) Vůbec ne. Baby-boom odezní (protože dětí se rodí - kromě pár let - už od konce 70.let stále méně a méně), ale tam jsou čísla za celou republiku. Nejvíc dětí bude v prstenci Prahy, možná Brna, Ostravy a méně v krajských městech, zbytek republiky se vylidní. Já bydlím v okresním městě a i tady paradoxně počet obyvatel klesá. Ne o moc, o nějakých 100-150 lidí ročně, ale prostě klesá. Na vesnicích je to daleko horší.
|
|
|
|
|
|
|
štěpánkaa |
|
(18.8.2012 17:16:06) Renko, ale peníze tam jsou, jen nejdou do škol, no. Na mnohatisícové odměny ministerských úředníků (například) mají vždycky. stejně jako na nekonečné výměny zažízení kanceláří, atd....
|
|
Lída+2 |
|
(20.8.2012 6:06:06) Renko, jenže pak je tu další problém. Rodiče dojíždí za prací...potřebovali by do toho města ráno odvézd do školy i dítko...a ono to nejde- nemáte tu trvalé bydliště díta nazdejší Zš nesmí. Takže to dopadne tak, že jeden rodič je najednou bez práce,aby bylo o dítko postaráno tam kam patří.
Kdopak vymyslel tuhle ptákovinu nevím.
A mě se stalo, že syn šel k zápisu do vedlejší vesnice 3km od města a už mi chtěli poslat domů sociálku a syna hnát ještě na jeden zápis ve městě a umístit ho do třídy nejlíp s těma dalšíma 30 dětma...nakonec jsme to uhádali.....naní když šel na gympl tak nemá ukončenou docházku tak jsem tomu aktivnímu úředníkovi volala sama,aby zase neměl probléma mi doma sociálku, že se o děti nestaráme....
A jak píše Milada....já už od školství NIC nečekám...za ty roky co jsem opustila školu se toho mco nezměnilo....a je to prakticky stejný....né li horší.
|
|
|
|
Karin | •
|
(4.7.2017 15:54:54) Já tedy nevím, ale u nás tvrdí, že dle zákona je maximální počet žáků ve třídě 28.
|
X__X |
|
(7.7.2017 12:27:00) Já tedy nevím, ale u nás tvrdí, že dle zákona je maximální počet žáků ve třídě 28.
no a koukout přímo do zákona tě napadlo?
podle par. 4, odst. 4 vyhlášky 48/2005 Sb. je maximální počet dětí na (běžnou) třídu 30. tohle množství může být sníženo až o 5 dětí, pokud je ve třídě dostatečný počet dětí s podpůrnými opatřeními. na druhou stranu pokud snížení brání povinnost přednostně přijmout spádové děti, tak počet dětí snížený být nemusí, i když ve třídě jinak jsou děti, kvůli kterým by se počet žáků snižoval. zároveň podle par. 23 odst. 5 školského zákona zřizovatel může povolit výjimku z nejvyššího počtu dětí až o čtyři navíc.
čili ten příspěvek o 34 dětech na třídu, na který reaguješ, mohla být realita
|
|
|
|