| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Housle nebo vozembouch?

 Celkem 38 názorů.
 Jája 
  • 

Děti přestaly hrát na klavír? 

(26.9.2012 9:56:02)
Děti přestaly hrát na klavír? To já taky. Důvodem nebylo to, že by mne to nebavilo, ale poněkud jiná skutečnost: na zakoupení nástroje NEBYLY PRACHY!
Navíc jsem vystudovala střední pedagogickou školu, kde byla hudebka povinná. Jako vychovatelka jsem ale měla smůlu: doma jsem piáno neměla, před děti ale nemůžu předstoupit s tím, že si potřebuju písničku nejprve zkusit (a tak dobrá, abych hrála vždycky z listu jsem zas nebyla, nejsem génius). Ve třídě, kde byl klavír, se dopoledne učilo, odpoledne jsem byla s dětmi a pak jsem utíkala do školky pro vlastní dítě... Takže ani nebylo KDE si hraní procvičovat.
Suma sumárum: co mi bylo celé slavné hraní na klavír platné. Byla bych radši, kdybych se naučila hrát na hudební nástroj, který je LEVNÝ a hlavně PŘENOSNÝ!!!
Samouk nejsem, ale zvládla jsem pak částečně zobcovou flétnu. Jako dechový nástroj má tu smůlu, že se při hraní nedá s dětmi komunikovat. Brala bych tahací harmoniku, ale sama se na ni nenaučím. Takže školy sice učí (a to nejen budoucí pedagogy) různým dovednostem, ale ty jsou jim v českých podmínkách naprosto na kočku (užila bych i jiné slovo, tvrdší a příhodnější, ale takový sprosťák zase nejsem).
 Katerina Gabriela 
  • 

Re: Děti přestaly hrát na klavír? 

(26.9.2012 20:37:31)
no, a co takove ty prenosne klavesy treba ? Ty snad majlant nestoji, a hrat se na ne da taky..:-)
 Líza 


Re: Děti přestaly hrát na klavír? 

(26.9.2012 21:03:24)
Na ně se ovšem nedá hrát jako na klavír. Na to jsou potom takové, které jen tak nepřeneseš a cenově jsou srovnatelné s tím klavírem.
 Katerina Gabriela 
  • 

Re: Děti přestaly hrát na klavír? 

(27.9.2012 23:45:17)
tak to chapu, psalo se tu o tom, ze nemuze na zakladce ci skolce ci kde hrat s detmi, na to by snad takove klavesy stacily ;-)
 petra 
  • 

Re: Děti přestaly hrát na klavír? 

(26.9.2012 22:06:37)
Takovy lehce prenosny keyboard ma malo oktav, dceri stacil akorat prvni rok, od druheho rocniku uz potrebovala plnou klaviaturu.
 Jája 
  • 

Re: Děti přestaly hrát na klavír? 

(27.9.2012 5:05:24)
Tenkrát ještě nebyly. Tak jsem to vyřešila jednoduše, stejně jako ostatní: prostě jsem s dětmi nehrála a nezpívala. A dneska je mi to jedno, ve školství už nejsem.
 Mája 
  • 

Re: Děti přestaly hrát na klavír? 

(27.9.2012 11:28:42)
Taky jsem hrála pár let na klavír v LŠU, přestože jsem cyklus nedochodila, nemám pocit, že bych byla "hudebně zmrzačená", naopak, dostala jsem základ hudebního vzdělání, ze kterého stále čerpám.

V článku je typická dedukce "poté tedy proto" - nejvíc dětí skončí s pianem pochopitelně proto, že na něj tolik dětí začne hrát. Jako počáteční nástroj je klavír fajn, jelikož začátky jsou snadné, zábavné, radostné a bezbolestné. Moje děti mají v ZUŠ na klavír výbornou učitelku, kterou nemůžou nemilovat, jestli budou hrát rok nebo 8 let, už nechávám na nich. Začínaly pár měsíců před koncem školky, podle mě je to ideální čas.
 lottie 
  • 

Re: Děti přestaly hrát na klavír? 

(3.10.2012 11:48:11)
výborná možnost jsou půjčovny hudebních nástrojů, na měsíc je pianino za cca 350 (myslím), to je cena, za kterou máte třeba i-net, nebo povinné ručení. Připadá mi to tak levné, že se až divím, že ho nemá půjčený každá druhá domácnost. Nevýhoda je, že se to týká asi mjen větších měst. Já mám na mysli půjčovnu v Ostravě.
 rachomejtle 
  • 

hudebky 

(26.9.2012 11:42:19)
No já se obávám, že na vině je i systém v českých tradičních hudebkách. Motivace nízká, výběr repertoáru tristní, metody tradiční, dril maximální.

Přitom by stačilo: zařadit už od začátku hraní ve skupinách třeba i různých nástrojů -rozepíšou se party, aby byly jednoduché, děti to motivuje, jak jim to dohromady pěkně jde a jak to zní.

Dále - nahrát na CD doprovod a dítě hraje jednoduchý part a dotváří celou skladbu. Efekt pěkný.

V hudebce mě nevíc štval výběr skladeb - jak lidovky tak vážná hudba - nic z toho se mi nikdy nelíbilo natolik, abych se vrhala do cvičení s nadšením. Pak mě štvala povinná interní vystoupení - fakt nejsem předvádivý typ, poslouchání ostatních skladeb mě nudilo, v první řadě nastoupené učitelky - no děs běs, nuda, hrůza.

Já už dostávala osypky při vstupu do hudebky - jak se tam na chodbě prolínaly zvuky všech nástrojů dohromady a jak to neladilo - silně depresivní pocit. Že se známkovalo na hodinách, že byla zákovská knížka, že byly postupové zkoušky, že se to všechno nazývalo škola - to odrazuje - to už není volnočasová aktivita, ale docela nezábavný dril.

Hudebka prostě vychovává vstříc konzervatoři a ne lidovému muzicírování. Kdo na jejich systém nepřistoupí, nemá nárok.


 Bridž 


Re: hudebky 

(26.9.2012 13:00:26)
To je dost jednostranný příspěvek...

Já jsem do klasické hudebky chodila (na klavír), souborů tam bylo (a je) několik, kantoři dobří i špatní, stejně tak žáci. Hraju dodnes, i v kapele, na některé roky v hudebce nevzpomínám ráda (nebo spíš si na ně nevzpomenu vůbec), jiná byla naopak pro mě jedna z nejhezčích v mém životě. Konzervatorista rozhodně nejsem a nikdy jsem k tomu nesměřovala, neb mě nebavilo cvičit ~;)
 Renata, syn 11, dcera 3 
  • 

Re: hudebky 

(26.9.2012 13:09:02)
Rachomejtle,

ve spoustě věcí máš určitě pravdu. Lidovky fungují víceméně stejně jako před 20, 30 lety. Ale zase je to všechno o lidech a o přístupu. Syn hraje šestým rokem na zobcovou flétnu v lidušce. Bydlíme na malém měste, tudíž i liduška je malá - pár učitelů, jeden ředitel (který také vyučuje). Syn má celou dobu jednoho učitele, u kterého je učení hry na flétnu prostě zábava - klasické skladby prokládá současnými pro děti zajímavými, doprovod z CD je běžná věc, doprovází děti na altovou flétnu, klarinet, klavír. Občas je nějaký ten malý koncertík pro rodiče (max. 6 dětí), ale myslím, že to k tomu patří, atmosféra je to vyloženě komorní a děti se chtějí předvést, co se naučily a těší se na potlesk od rodičů (i když se to třeba úplně nepovede).Příští rok by měl syn přejít na jiný dechový nástroj, jeho jediná podmínka je, že to bude u stávájícího pana učitele, tak uvidíme, co společně vyberou.
Každopádně bych lidušky jako takové nezatracovala, pokud má dítě štěstí na učitele, který ho dovede zaujmout a motivovat, může tam získat dovednosti, které v životě využije (i když ne k uživení, tak pro zábavu). Nevím, jak je to jinde, ale u nás oceňuji i to, že poplatek za lidušku je pro mého syna nejlevnější kroužek ze všech, co navštěvuje (karate, plavání, angličtina).
Nevím, jakými předpisy/vzdělávacími plány jsou lidušky vázané, ale asi je to opravdu o lidech.

Renata

 Líza 


Re: hudebky 

(26.9.2012 15:49:41)
No, jak které hudebky. Já kvůli tomu starší dítě do ZUŠky nedala a mladší jsem tam dát nechtěla - měla jsem podobné vzpomínky jako rachomejtle. Když ale mladší nakonec v ZUŠce stejně skončila, nestačila jsem se divit. Výběr skladeb - zrovna včera, učitelka - poslechni si to, líbí se ti to? Dobře si to rozmysli, v žádném případě bych nechtěla, abys hrála něco, co tě nebaví.
Dítě nadšené.
Hra v souboru od chvíle, kdy dítě zvládne základní ovládání nástroje, aby vůbec bylo něčeho takového schopné. Koncerty jako příjemná setkání.A hra nikoli s vypáleným, stále stejným CD, ale korepetice s klavíristkou, která sólistu doprovází, aby kromě toho "hezkého zvuku" bylo možné učit se i spolupracovat.
 Myšutka* 


Re: hudebky 

(26.9.2012 16:36:56)
Musím oponovat. Obě moje děti chodí do lidušky, obě jsou nadšené a "slintají blahem". Učitelé dělají první-poslední, motivují, vymýšlí, dávají na výběr... Dcera chodí na obyčejnou kytaru a její učitel ji doslova zblbnul i když je mu jasné, že holka nebude nikdy žádnej umělec. Hraje pro radost a učitel to respektuje! Syn je na tom podobně, má zapálenou učitelku, které jde především o nadšení dětí a vzbuzení chuti si "zamuzicírovat". Ano, vím, že pár dětí oslovili, že jsou nadaní, jeslti do toho nechtějí jít na jiné úrovni, ale to jsou výjimky.
 Malenka 
  • 

Re: hudebky 

(1.10.2012 18:22:20)
Souhlas. Je to podle mě takový c.k. rakouský relikt. Výtvarka funguje úplně jinak.
 lucie, 2 děti 
  • 

Re: hudebky 

(1.10.2012 22:24:46)
Nechápu, proč tak zhurta. Najděte si soukromé kantory, hudebka prostě nějaké nároky klade. Protože naučit se na nástroj, asi stejně jako sportovat prostě je těžké, vyžaduje trpělivost. Dobrý učitel je základ, ale že to je pracné, zdlouhavé, to nelze ošidit. Hudebky nejsou relikt,jako relikt je dnes chápaná jakákoli poctivá práce. To je výpověĎ o nás. Dobře mluvit, dobře hrát, dobře tančit, vše dá práci. Jsme v době, kde na nic není čas. My si ho neuděláme. Hrála jsem od klasiky, po garáž s kapelou a můžu říct, že bez klasických základů se neobejdete. Některé věci nelze zjednodušovat a v tom je jejich krása. Ve svých pětatřiceti to chápu, v deseti těžko, ale od toho jsem dospělá, abych to aspoň zkoušela vysvětlovat dětem. My se dnes chováme a myslíme jako desetiletí. Veškeré inovace ve školství a volání po hravosti jsou liché: dostat kvalitní zvuk z jakéhokoliv nástroje je běh na dlouhou trať a každá práce s sebou nese chvíle krize, kdy se nedaří. Pokud budu učit nástroj, můžu motivovat dítě, dávat repec na výběr, ale neobejdu to, že např. hrát nezávisle oběma rukama je prostě zatraceně těžké apod. Můžu jen trpělivě podporovat žáka. Proč interní koncerty ? Někde se to zkusit musí a muzikant má přece zkoušet vystupovat před lidmi.To přece patří k tomu, že se někdy nezadaří. Připadá mi, že jsme všichni jak skleníkové květiny. Tvrdím, že v nehorším případě hodiny na hudebce zůstanou jako veselá příhoda "jak mi to nešlo" a z hlediska životních trablů, to považuji za takové krásné trauma :-)))))
 lenka 
  • 

Re: hudebky 

(2.10.2012 10:36:24)
hudebka ale opravdu není volnočasová aktivita - je to škola, která chce zaručit rodičům, že to absolvování prvního cyklu budou jejich děti připravené na různé typy středních škol, kde se skládají talentové přijímací zkoušky ze hry na klavír. Hudebka (základní umělecká škola) opravdu není pro každého. Opravdu je tam i dril, výběr skladeb vychází z širokého repertoáru, ale základna je v klasické hudbě. Kdo si chce hrát hlavně nenáročné písničky, ten má spoustu jinýách možností - v Centrech volného času atd...
Hudebky si nehrají na volnočasové aktivity, jsou to školy, mají své osnovy, proto mají i postupové zkoušky. Aby mohly zaručit jistou kvalitu a úroveň.
Vyčítat hudebkám povinné penzum repertoáru a postupové zkoušky, je jako vyčítat základní škole písemky a testy atd... Tak jako ve škole se děti učí - a je v tom často dril, tak je to i na hudebce.
 Líza 


Re: hudebky 

(2.10.2012 10:56:41)
"je to škola, která chce zaručit rodičům, že to absolvování prvního cyklu budou jejich děti připravené na různé typy středních škol, kde se skládají talentové přijímací zkoušky ze hry na klavír. "
Domnívám se, že nemáš pravdu.
Jednak teda, na klavír - tak proč ta moje chudinka ubohá furt dře ty housle, když výsledkem bude to, že v devítce vysekne talentovky na konzervu z klavíru?
Jednak - ne, není to tak, že průměrný žák hudebky po prvním cyklu složí talentovky z hry na nástroj a uspěje - tak to nefunguje, tohle zvládnou jen ti nejlepší.
Ale ZUŠka by měla být škola, kde skutečně děti dostanou systematické hudební VZDĚLÁNÍ, něco víc než jen radostné muzicírování samo o sobě.
Za mě to ovšem bylo tak, že ZUŠka dětem do radostné muzicírování nezprostředkovala. Tam, co chodí dcera, je to dnes už jinak.
 Terka79 


Re: hudebky 

(2.10.2012 11:44:15)
Samozřejmě pokud půjde na konzervatoř na housle, tak zkoušky z klavíru dělat nebude. Ale je pravda, že na vysokých školách už ho chtějí, a také na konzervatoři se všichni učí povinně na klavír. Prostě je to základní nástroj. Ale housle jsou hned v závěsu, někde jim stačí jen ty.
Na ZUŠky se dřív přijímaly opravdu jen talentované děti, dnes už tomu tak bohužel není. Klesl zájem, tím pádem i kvalita výuky. Spousta dětí není schopna osnovy vůbec splnit.
 Líza 


Re: hudebky 

(2.10.2012 13:53:27)
Pokud jde o zkoušky z klavíru na VŠ, řekněme typu pedák, tam nepotřebuješ mít za sebou ani jeden cyklus v zušce, na ty se naučíš se soukromým učitelem mnohem rychleji - svoji sestru jsem na ně připravila sama cca za rok, možná i méně.
Pokud jde o umělecké vysoké školy, tak zase trvám na tom, že ani za starých časů, kdy se podle tebe přijímaly ještě jen talentované děti, to nebylo tak, že průměrný absolvent LŠU by se na nějakou takovou dostal. To byla výsada výjimečně talentovaných a pilných dětí, ono je to i celkem logický.
 Terka79 


Re: hudebky 

(2.10.2012 17:14:50)
Samozřejmě, když dám dítě do ZUŠ, nepočítám hned s tím, že z něj bude talent a bude se hlásit na konzervatoř. V každém případě je to pro rozvoj harmonické osobnosti velice důležité, ne nadarmo se říká, že hudba zušlechťuje. A pokud se po 10ti letech rozhodne, že na nějakou takovou školu půjde, bude tu možnost mít. Tvůj názor, že je něco zbytečné dřít, když ti to pak k ničemu nebude, je trochu zavádějící, protože už na základní škole se naučíš spoustu věcí, které později zapomeneš, protože je ve své profesi nebudeš potřebovat.
Jasně, vždycky je možné mít soukromého učitele, ale taky ho velice draze zaplatíš. Pokud ti stačí rychlokurz, není co řešit, ale opravdovou hloubku to postrádá. Ono dostat se na ped. fak. je jedna věc, ale že ty paní učitelky pak dětem nedoprovodí ani obyčejnou písničku v jiné tonině než Cdur, je ostuda našeho školství, a pak se nemůžeme divit, že na základních školách děti v hudební výchově dělají mnohdy naprosto něco jiného a nepěstují lásku k hudbě. Jak po nich pak můžeme chtít, aby hudba byla přirozenou součástí jejich života.~q~
 Líza 


Re: hudebky 

(2.10.2012 18:03:06)
"Tvůj názor, že je něco zbytečné dřít, když ti to pak k ničemu nebude, je trochu zavádějící, protože už na základní škole se naučíš spoustu věcí, které později zapomeneš, protože je ve své profesi nebudeš potřebovat."
Nojo, co mě vždycky na těchto diskusích baví, to je, když si někdo vymyslí cosi, přisoudí mi, že to říkám, a pak se se mnou začne hádat, aby mi to moje domnělé tvrzení vyvrátil. Takže, Terko, prosím, zkus mi najít, kde tvrdím, že je něco zbytečné dřít, když to pak k ničemu není - v případě, že to najdeš, máš u mě pivo. Já totiž tady celou dobu lidem, co nadávaj na stupnice, píšu, že bez cvičení nezábavných věcí se člověk holt na ten nátroj dobře hrát nenaučí - ale to by sis nejdřív asi musela přečíst co píšu, a až pak mi odepisovat.
Možná by ses pak taky pročetla k tomu, že s čím tady polemizuju, je tvrzení jedné přispěvatelky, že hudebky jsou na světě od toho, aby všechny děti, které absolvují první cyklus, byly schopny uspět u talentovek na střední školu - a to prostě není pravda. Pokud argumentuju tím, že já jako absolvent tří cyklů klavíru v lidušce jsem byla schopná svoji sestru připravit na úspěšné talentovky na vysokou školu, tak to je zase spíš ilustrace k tomu, že talentovky na tyto typy škol asi nelze brát moc vážně, protože k jejich zvládnutí není hudebka potřeba vůbec (BTW soukromý učitel, který tě rok bude dřít jen to, co potřebuješ, aby prolezla, tě vyjde výrazně levněji než hudebka; že pak to podle toho vypadá, to je druhá věc - ale na druhou stranu, myslím že na prvním stupni - a i tam se dělaly talentovky - fakt nemusí být člověk nijak aktivní hudebník).

Takže já skutečně říkám, že cvičit je potřeba.
Že hudebky jsou něco jiného než "jé, to se nám to ale krásně hraje".
Ale to, co mi podsouváš nebo co si vymýšlíš, že říkám, a pak se vůči tomu vymezuješ, je trošku... legrační.
 hanina 
  • 

hra na klavír 

(26.9.2012 13:02:33)
Já teda nevím,ale můj syn začal hrát na klavír loni,když mu bylo pět let.Hru na klavír si vybral sám.Učí ho skvělý učitel a syn za loňský školní rok udělal ve hře obrovský pokrok.Letos začal chodit také,protože ho to baví.Takže my jsme se řídili přáním syna a dopadlo to dobře,i když ještě neumí číst ani psát,od září nastoupil do první třídy.
 Ivka (dva kluci) 


Re: hra na klavír 

(26.9.2012 13:57:59)
Také se musím zastat ZUŠek...naši kluci oba začali s klavírem poslední rok školky (tak je to i v naší zuš běžné), aniž by samozřejmě uměli číst, násobit a dělit jak se píše v článku. Po půl roce uměli obouruč s nadšením zahrát několik jednoduchých písniček a hraní je baví stále.S notami začali cca po roce a pochopili je zcela přirozeně. Koncertíky jsou podle mě motivující, děti vidí, jak třeba budou za pár let hrát...škola má i orchestr a sbor. Samozřejmě, že je to občas dřina a otrava, ale když se pak zadaří a blýsknou se na školní akademii apod, zase je to táhne dál. U nás v rodině se hraní bere jako samozřejmá součást širšího vzdělaní, tak jako se děti učí plavat a jezdit na kole...kolem ZUŠky vznikla i fajn komunita lidí, děti i dospěláci společně muzicírují před vánoci na našem náměstíčku, o masopustu apod.Takže nebojte se-nemusí to být vždycky odrazující a otravné~z~
 Líza 


Chodí nejméně dva a půl roku do školy? Umí číst a psát? 

(26.9.2012 15:45:26)
Nesmysl.
Obě dcery začínaly hrát v předškolním věku, pravda, ta starší v té době plynně četla, ale to nijak nesouvisí. Každá hraje na jiný hudební nástroj, každé sedne. Čekat do třetí třídy? Proč jako? Aby byli výzkumníci spokojení?
 Katerina Gabriela 
  • 

Vztah k hudbe  

(26.9.2012 20:47:50)
ja pochazim z rodiny, kde se hudba neprovozuje, nemame hudebni sluch. Tim jsme byly automaticky (uz od skolky) vyrazene z lidusek (delaji se tam zkousky), pamatuju si, ze segra chtela ve skolce zpivat ve sboru a nakonec ji vzali jenom kvuli tomu, ze brecela litosti, ze nemuze :-) Ja treba sama zpivam falesne, ale kdyz zpivam s nekym, chytnout se dokazu. Hudbu a zvuk jsem objevila az s alternativou, mantry, alikvoty, nekterymi vychodnimi nastroji, knihou Vlasty Marka Hudba jinak a heslem - neexistuje clovek, ktery neumi zpivat. Obrovsky se mi ulevilo, protoze jsem odjakziva zpivala rada (i kdyz blbe). A je uzasny zazitek pozorovat, ze kdyz lidi zacnou vyluzovat jakekoli zvuky, ze zacatku jsou nesladeni, ale po nejake dobe se to "samo" vzdy sladi - cca 15-20 minut. Od te doby je pro me hudba vnimanim, ne notami a snahou o reprodukci. Diky za to. Stejne to bohuzel funguje ve vytvarce, strasne brzo se lidi deli na ty, co "kreslit neumi" a "kreslit umi". Takova skoda
 Yuki 00,03,07 


"Vědci" se asi nudí 

(26.9.2012 21:33:49)
jinak by nemohli vymyselt takovou snůšku nesmyslů.
Proč by dítě muselo chodit do 3. třídy, aby mohlo s nějakým nástrojem začít? v té době začíná být škola opravdu těžká, ne v 1. třídě
navíc proč by mělo umět číst a psát a počítat? za pár let budou tito vědci tvrdit, že dokud détě neumí číst, nemůže se učit počítat ani psát, pěkně postupně
Když bude dítě do poloviny 3. třídy bez "velkého" kroužku, najde si něco jiného a už nebude mít ani čas, ani chuť měnit svoje zvyky a kroužky.

Syn chtěl začít hrát na housle v 5 letech, domluvili jsme se s učitelkou, že počkáme rok, v čerstvých 6 tam šel zase, domluvil si to sám, půl roku nato začal chodit do školy.
proč by měl čekat víc?

mimochodem anketa je úžasná, počítá pouze s jedním dítětem nebo s jediným nástrojem v rodině, mám tři kluky, každý hraje na něco jiného, anketu jsem nemohla vyplnit...
takže jestli mi to vzalo jen toho prvního, zase bude převaha fléten nad vším ostatním
 petra 
  • 

Re: "Vědci" se asi nudí 

(26.9.2012 22:13:06)
Presne tak, taky mame vicero nastroju, dcera klavir, syn housle a ten nejmladsi jeste vaha, ale je dost mozne, ze se rozhodne pro jiny nastroj, moc ho laka trubka.
 Darka,4+1 
  • 

hlasování 

(26.9.2012 22:22:40)
Poradíte jak hlasovat, když mám pět dětí a každé hraje na něco jiného? :-)
 Maesta a zlatíčka 


NEPROFESIONÁLNÍ KNIHA 

(26.9.2012 23:49:24)
Zaráží mne jako profesionální hudebnici, že se nesmysly této knihy, které nejsou nijak vědecky potvrzené , studie naprosto nedostačující, obsah pokažený mnoha ve světě již odsouzených omylů, v české odborné hudební společnosti nepřijatou, mohly dosta sem na stránku pro maminky a taky do tak jinak "dobrého" časopisu!!!!!!
Vše popsané je nesmysl - kromně toho, že volba nátroje je důležitá, pro motivaci je důležitá i volba učitele a přístup rodičů.
Hudební "talent" má každý - kdo nemá, nedokáže ani mluvit a trpí dalšími poruchami spojenými se sluchem - pozor nemyslím hluchoněmé - i ti mají hudební talet - smysl pro rytmus - důkazem je schopnost tančit...pak už jen záleží na míře talentu a hlavně na houževnatosti atd.
Pravdu mají i ti pisatelé, kteří poukazují na strnulost ZUŠ "lidušek" (dříve LŠU, lidové školy umění, dnes základní umělecké školy) - bohužel přes veškerou snahu mnoha skvělých kantorů, stále narážíme na učitele bazírující na "nehudebním" vzdělání, nepedagogický přístup, odkazující se na osnovy "z 81" roku - opravdu !- snaha renovovat v 90 letech neuspěla a teď se vše řeší RVP tak jako na ZŠ, SSk....patřím k progresivním pedagogům snažícím se stále se vzdělávat a narážejícím na "hloupost" svých kolegů, ale také na pochopení a podporu....., v našem českém hudebním školství je příliš zakořeněno těch 40 let totality - škoda, že jsme se třeba v oblasti klavírná hry také nevrhli na Rusko...

Je jasné že dítě, které začíná hrát ve 2 - 3 letech - a nejedná se o "zázračné " děti, si spíše s nástrojem "hraje" stává se jeho kamarádem, proniká do světa hudby a tohle hudební "vzdělávání" je mu prospěšné při rozvoji řeči, jemné i hrubé motoriky atd.
Dítě starší - starší začátečník bude postupovat rychleji a brzy dítě, které hraje od 2 - 5 let "dožene". Na nástroj se dokonce může naučit i dospělý, ale daleko víc přemýšlí a není tak spontální jako dítě.......

Jako velice prospěšné vidím jako začátek hra na hudební nástroj předškolní věk a s tím i nástup do ZUŠ. Bohužel v našem hudebím školství nemůžete zapsat do ZUŠ dítě mladší 5. let - k 1. září mu musí být 5 let, ve výjmečných případech se dá vyžádat souhlas ředitele a vzdělávat i mladší dítě. ale dělahjí to velice neradi - na tyhle byť třeba i nadané děti se nedostávají dotace.
V předškolním věku si dítě nástupem do ZUŠ zvykne na určité povinnosti, práci podle pokynů "už jako ve škole", pracuje na rozvoji jemné a hrubé motoriky atd.

Ovšem hudebně "vzdělávat" bychom měli děti už v maminčině bříšku - ditě vnímá hudbu, maminčin hlas, zpěv!!!!a pak jej i krásně zpěvem, známou hudbou uklidníme i po narození - dokonce i během narození....studie stále prokazují více a více pozitivního vlivu hudby na celkový vývoj dítěte.
A co můžeme dělat my maminky ? Zpívat - byť podle nás falešně, provozovat rytmické říkanky, nechat dítě "bouchat do rytmu", zkoušet různé zvuky, poslouchat hudbu - vhodnou délkou i obsahem atd. a to oprvdu už od mimineček.

Knihu titulem jsem vítala - taková schází v naší i světové literatuřa, tahle zmiňovaná SE NEPOVEDLA, ale určitě by nejen maminky ocenily i jen popsání vývoje dítěte a pomoci hudby, popsání různých hudebních nástrojů, aby například věděly, že pokud dítě pozná například hoboj a saxofon a bude mít touhu hrát zrovna na tyto nátroje, že tam je to možné opravdu až pozdějí kolem 12 - 3 roku a proč atd.......no dělení a násobení to určitě není....Maesta
 Marta, 2 dcery 
  • 

Kdy začít? 

(27.9.2012 0:09:42)
Já jsem jako dítě chtěla umět hrát na klavír. Rodiče byli proti, mají rádi klid, ticho a zdálo se jim to jako něco zbytečného. Nakonec jsme se začala učit hrát na klavír ve 32 letech. Našla jsem výbornou učitelku za ZUŠ na mateřské a postupně jsme se zkamarádily. Nakonec jsem za rok zvládla i zápočet na PdF a věřím, že zvládnu i další zkoušky. Mrzí mě roky na ZŠ, kdy jsem mohla hrát a často ani nevěděla, co mám dělat s volným časem. Teď mohu trénovat tak mezi desátou a půlnocí. Každopádně začít lze asi v každém věku. Nicméně my s manželem považujeme hru na nějaký hudební nástroj za součást vzdělání, kterou bychom rádi svým dcerám dopřáli. Na radu kamarádky začaly holky hrát v 5 a 3 letech. Ona je naopak příznivce toho, aby dítě začlo raději alespoň rok před nástupem do ZŠ. Nevím, zda se nám podaří, aby holky hrály hrály rády celý život, ale myslím si, že mají dobře nakročeno. Mladší si vyloženě užívá své úkoly a zodpovědnost a starší se zase líbí, že se může naučit cokoliv, co se jí zalíbí. A ona i třeba Evropská klavírní škola vypadá úplně jinak než učebnice před dvaceti lety. Na druhou stranu je pravda, že cvičit se starší také vždycky nechce a obliba hry je u ní ve vlnách (hraje 2 roky).
Co se týká ceny klavíru, tak ten se dá sehnat i třeba za odvoz (ten náš nás vyšel na 2 tis.), spíš je problém s umístěním a hraním třeba v paneláku. Ale i to se mění a řekla bych, že digitální klavíry jsou také čím dál dostupnější a dají se sehnat z druhé ruky. Je to investice, jistě jsou lidé, pro které je to moc, ale rozhodně to není pro většinu nedostupné.
 Ines 
  • 

Re: Kdy začít? 

(27.9.2012 7:38:55)
Tak dvě ze tří dětí chodí do ZUŠ, dcera hraje spokojeně na kytaru, syn na zobcovku a s píuč trošku bojuje.
Druhý syn na kytaru začal a skončil, přístup vyučujícího bych nazvala buzerace.
Takže je to v lidech.
Výběr skladeb probíhá společně s dětmi, třeba dcera hraje Nohavicovy skladby, syn doprovázel cd s hudbou ze Zlatovlásky.
 Ines 
  • 

Re: Kdy začít? 

(27.9.2012 8:01:11)
A pobavil mně ten vozembouch, bych si vyvrátila čelist, vyslovit to. -) Znám ozembuch.
 RaDus&holky 


Re: Kdy začít? 

(27.9.2012 14:15:34)
To jste mě pobavila :-)
Já, byť jsem se narodila a vyrostla v Ostravě, znám právě jen vozembouch. Myslím, že ozembuch je spíš slovenský výraz.
 Zuzka +Toníček+Miška 


Hudebka 

(30.9.2012 20:33:16)
Jakožto manželka profesionálního hudebníka si myslím, že hodně záleží při výuce v hudebkách na učiteli, který dítě vede. Pokud je kamarádský, veselý, sem tam prohodí i nějaký vtípek, zároveň je ale také přísný, pokud se jedná o hru, pak si myslím, že děti chodí rády. Můj manžel mimo jiné také vyučuje hru na housle a s tímto přístupem k dětem má u nich velký úspěch. Samozřejmě, že má děti, které ač se snaží, jak se snaží, tak na to nemají prostě nadání, ale pak se sem tam objeví rozený talent a to pak vyváží ty ostatní. Ke všem se ale chová stejně. Pozitivní odezva je i u rodičů.
 Ajina 
  • 

Re: Hudebka 

(1.10.2012 9:10:15)
Když chodila do hudebky moje dcera, byl sice učitel dobrý a přiměřeně přísný, ale osnovy předepisovaly mimo jiné dril a hraní stupnic. To bylo to, co ji od hry odradilo. Muzicírování pro radost se nekonalo a koho by bavilo neustále drilovat a přehrávat stupnice? Mně bavilo muzicírování, když jsme hráli lidové písničky, to jsem jich uměla několik set. Ale neměli jsme na piáno a na tahací harmoniku jsem se jako samouk nedokázala naučit.
 Líza 


Re: Hudebka 

(1.10.2012 10:40:01)
Ajino, no ony ty stupnice nejsou samoúčelná buzerace, pokud chce hrát člověk pořádně, tak se neobejde bez cvičení a stupnice je druh takovýho cvičení. Něco jako když přihlásíš dítě na nějakej míčovej sport, taky bude běhat a posilovat a dělat různý věci, který ho nebaví, aby mohl potom být na hřišti co platnej.
Jo pokud se celý hraní smrskne jenom na ty stupnice a etudy, to je pak smutný. Ale bez nich málokdo dotáhne hraní na nějakou slušnou úroveň.
 Maesta a zlatíčka 


Re: Hudebka 

(1.10.2012 21:52:27)
Právě i ty stupnice, akordy, prstová cvičení se dají hrát zábavně - existuje řada moderních materiálů - napřiklad prstová cv. jsou doplněna kreslenými figurkami, které jasně deklarují požadovaný pocit bez zbytečných dlouhých popisů atd. Prostě stejně jako v základoškolních předmětech ČJ, MAT., AJ, NJ, FYZ. atd. jsou osnovy podobné jako před lety, ale forma je zábavnější - viz dnešní oblíbené pracovní sešity k učebnicím , tak i v ZUŠ je možné obdobné pojetí, jen narážíme na neochotu u mnohých stávajících pedagogů se vzdělávat a "jít s dobou" - ono je to rozsáhlejší téma i o finančních podmínkách a pod., ale pokud chci něco dělat dobře, tak je to i v mém osobním zájmu a koho by taky bavilo 20 a více let učit to samé podle těch samých notových škol.........
 Terka79 


Hudebky 

(1.10.2012 22:57:56)
Myslím, že se v dnešní době trochu přeceňuje snaha o zábavnou formu výuky, všechno by mělo mít své meze. Jak už tu někdo psal, pokud chci dosáhnout v něčem dobrých výsledků, musím prostě trénovat, bez toho to nejde. Osobně neznám jediné dítě, které by se hrou na nástroj nechtělo někdy praštit (zvláště v období puberty), ale stejně tak znám spoustu těch, které v dospělosti moc mrzí, že rodiče na ně nebyli přísnější a kvůli své mladické nezralosti přestali hrát.
Já vnímám osobně zvláště hru na klavír, popř. na housle, jako základ vzdělání, (NE JAKO KROUŽEK), který je potřebný k tomu, aby mělo moje dítě v dospělosti možnost se rozmyslet, co chce v životě dělat. Já jsem zrovna na klavír nehrála, a neměla jsem šanci se dostat ani na jednu z VŠ, které jsem si vybrala, protože se na nich dělaly zkoušky z klavíru. Stačí se jen hlásit na ped. fakultu, na hudební výchovu....
ZUŠky jsou u nás sice ještě trochu zkostnatělé, ale dokud jsou součástí Ministerstva školství, dostávají na žáky DOTACE!!! Takže lidi buďte rádi, že to tak je, protože už tomu dlouho zvoní hrana, a až bude školné nedotované, tak u nás těch dětí, které hrají na nějaký nástroj, dost citelně ubude!!!!~o~

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.