Otázka
Odpověď
Re: Dětská práva
22.4.2002 20:22:53 Silvie Nedvědová
Dobrý den Kamilo,
náš stát podepsal tzv. „Úmluvu o právech dítěte“, úryvek z ní zde uvádím, spolu s webovou adresou, kde najdete celé znění:
Úmluva o právech dítěte
Dne 20. listopadu 1989 byla v New Yorku přijata Úmluva o právech dítěte. Jménem České a Slovenské Federativní Republiky byla Úmluva podepsána v New Yorku dne 30. září 1990.
S Úmluvou vyslovilo souhlas Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky a prezident České a Slovenské Federativní Republiky ji ratifikoval. Ratifikační listina byla uložena u generálního tajemníka OSN, depozitáře Úmluvy, dne 7. ledna 1991.
Úmluva vstoupila v obecnou platnost na základě svého článku 49 odst.1 dnem 2. září 1990.
V České a Slovenské Federativní Republice se stala závaznou nadzákonnou právní normou v souladu se svým článkem 49 odst.2 a Ústavním zákonem republiky dnem 6. února 1991 .Český překlad Úmluvy byl vyhlášen současně.
Článek 28
2. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, činí všechna opatření nezbytná k tomu, aby kázeň ve škole byla zajišťována způsobem slučitelným s lidskou důstojností dítěte a v souladu s touto úmluvou.
3. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, rozvíjejí a podporují mezinárodní spolupráci ve věcech týkajících se vzdělání, zejména s cílem přispět k odstranění nevědomosti a negramotnosti ve světě a s cílem usnadnit přístup k vědeckotechnickým poznatkům a moderním metodám výuky. V souvislosti s tím bude brán zvláštní ohled na rozvojové země.
Článek 29
1. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, se shodují, že výchova dítěte má směřovat k :
a) rozvoji osobnosti dítěte, jeho nadání a rozumových i fyzických schopností v co nejširším objemu;
b) výchově zaměřené na posilování úcty k lidským právům a základním svobodám, a také k zásadám zakotveným v Chartě Spojených národů;
c) výchově zaměřené na posilování úcty k rodičům dítěte, ke své vlastní kultuře, jazyku a hodnotám, k národním hodnotám země trvalého pobytu, jakož i země jeho původu, a k jiným civilizacím;
d) přípravě dítěte na zodpovědný život ve svobodné společnosti v duchu porozumění, míru, snášenlivosti, rovnosti pohlaví a přátelství mezi všemi národy, etnickými, národnostními a náboženskými skupinami a osobami domorodého původu;
e) výchově zaměřené na posilování úcty k přírodnímu prostředí.
http://crdm.adam.cz/umluva/umluva.htm
dále na adrese
http://www.czesha.cz/data/84_29.htm
najdete plné znění školského zákona, který je platný v současné době.
Na hlavní straně v rubrice „školáci“ najdete pokyn MŠMT týkající se péče o děti s poruchami učení apod.
Lze se obrátit i na Českou školní inspekci: www. csicr.cz
Domnívám se ale, že pro začátek by bylo vhodné, pokud jste to ještě neudělala, si s paní učitelkou promluvit, případně s ředitelkou. Vhodné by také mohlo být prohovořit vše s Vaší pedagogicko-psychologickou poradnou. V některých poradnách je taková praxe, že pracovníci poraden do škol docházejí, případně mohou poradit, zda zvolit přestup do jiné třídy, školy…
Bránit se tedy rozhodně můžete. Pokud byste ráda vše ještě s někým probrala osobně, a nechtěla byste do Vaší poradny, můžete i do jiné poradny po celé republice. Existují i soukromé pedagogicko-psychologické poradny, pražská poradna má stránky na adrese www.pppp.cz.
Informace, které mám jsem načerpala během studia a praxe. Dále si je v současné době doplňuji na různých odborných seminářích a setkáních, z literatury, případně konzultuji některé věci s kolegy.
Přeju hodně úspěchů
Mgr. Silvie Nedvědová
náš stát podepsal tzv. „Úmluvu o právech dítěte“, úryvek z ní zde uvádím, spolu s webovou adresou, kde najdete celé znění:
Úmluva o právech dítěte
Dne 20. listopadu 1989 byla v New Yorku přijata Úmluva o právech dítěte. Jménem České a Slovenské Federativní Republiky byla Úmluva podepsána v New Yorku dne 30. září 1990.
S Úmluvou vyslovilo souhlas Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky a prezident České a Slovenské Federativní Republiky ji ratifikoval. Ratifikační listina byla uložena u generálního tajemníka OSN, depozitáře Úmluvy, dne 7. ledna 1991.
Úmluva vstoupila v obecnou platnost na základě svého článku 49 odst.1 dnem 2. září 1990.
V České a Slovenské Federativní Republice se stala závaznou nadzákonnou právní normou v souladu se svým článkem 49 odst.2 a Ústavním zákonem republiky dnem 6. února 1991 .Český překlad Úmluvy byl vyhlášen současně.
Článek 28
2. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, činí všechna opatření nezbytná k tomu, aby kázeň ve škole byla zajišťována způsobem slučitelným s lidskou důstojností dítěte a v souladu s touto úmluvou.
3. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, rozvíjejí a podporují mezinárodní spolupráci ve věcech týkajících se vzdělání, zejména s cílem přispět k odstranění nevědomosti a negramotnosti ve světě a s cílem usnadnit přístup k vědeckotechnickým poznatkům a moderním metodám výuky. V souvislosti s tím bude brán zvláštní ohled na rozvojové země.
Článek 29
1. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, se shodují, že výchova dítěte má směřovat k :
a) rozvoji osobnosti dítěte, jeho nadání a rozumových i fyzických schopností v co nejširším objemu;
b) výchově zaměřené na posilování úcty k lidským právům a základním svobodám, a také k zásadám zakotveným v Chartě Spojených národů;
c) výchově zaměřené na posilování úcty k rodičům dítěte, ke své vlastní kultuře, jazyku a hodnotám, k národním hodnotám země trvalého pobytu, jakož i země jeho původu, a k jiným civilizacím;
d) přípravě dítěte na zodpovědný život ve svobodné společnosti v duchu porozumění, míru, snášenlivosti, rovnosti pohlaví a přátelství mezi všemi národy, etnickými, národnostními a náboženskými skupinami a osobami domorodého původu;
e) výchově zaměřené na posilování úcty k přírodnímu prostředí.
http://crdm.adam.cz/umluva/umluva.htm
dále na adrese
http://www.czesha.cz/data/84_29.htm
najdete plné znění školského zákona, který je platný v současné době.
Na hlavní straně v rubrice „školáci“ najdete pokyn MŠMT týkající se péče o děti s poruchami učení apod.
Lze se obrátit i na Českou školní inspekci: www. csicr.cz
Domnívám se ale, že pro začátek by bylo vhodné, pokud jste to ještě neudělala, si s paní učitelkou promluvit, případně s ředitelkou. Vhodné by také mohlo být prohovořit vše s Vaší pedagogicko-psychologickou poradnou. V některých poradnách je taková praxe, že pracovníci poraden do škol docházejí, případně mohou poradit, zda zvolit přestup do jiné třídy, školy…
Bránit se tedy rozhodně můžete. Pokud byste ráda vše ještě s někým probrala osobně, a nechtěla byste do Vaší poradny, můžete i do jiné poradny po celé republice. Existují i soukromé pedagogicko-psychologické poradny, pražská poradna má stránky na adrese www.pppp.cz.
Informace, které mám jsem načerpala během studia a praxe. Dále si je v současné době doplňuji na různých odborných seminářích a setkáních, z literatury, případně konzultuji některé věci s kolegy.
Přeju hodně úspěchů
Mgr. Silvie Nedvědová