Otázka
Odpověď
Re:Drogy
1.10.2002 22:44:32 Silvie Nedvědová
Dobrý den, Evo,
myslím, že máte pravdu, je to hodně podobná situace, jako když Vy jste musela zaujmout postoj k cigaretám a alkoholu.
Jak jste to tehdy prožívala, k jakému postoji jste dospěla, co Vám tehdy pomáhalo, a co Vám naopak Vaše rozhodování komplikovalo... Někdy může být užitečné, vzpomenout si, jaké to bylo, a zdá se mi, že Vám podobné uvažování ani není vzdálené.
Přednáška jednou ročně není dostatečnou prevencí, ale, aspoň je to nějaká informace.
Nemusí být ani třeba dceru co nejvíce vyděsit. Dobré by mohlo být, pokud by u Vás v rodině byla taková atmosféra, že by si dcera přišla s Vámi sama popovídat, ve chvíli, kdy by měla zrovna zájem o tomto tématu s někým hovořit, třeba zrovna po té přednášce. I pak je myslím lepší, když je hovor otevřený, rodič dost naslouchá názorům dítěte, a názory, které sám vyjadřuje, nevyjadřuje dogmaticky, nevyhrožuje, nestraší.
Ne každý experiment s drogou, znamená riziko vzniku závislosti.
Možná by Vám mohly přijít vhod informace o tom, jaké bývají podmínky pro vznik závislosti.
Na čelném místě je to nuda, případně pocit chybění životního smyslu.
Dále přílišný tlak na výkon, velmi náročné prostředí.
Vliv okolí, týká se i některých profesních skupin, „parta“, určitá módnost.
Čím je dítě mladší, tím je rychlejší možnost vzniku závislosti. Důvody jsou jednak biologické - u mladšího organismu se snadněji vybuduje závislost i na tzv. měkkých drogách, i na alkoholu, jednak psychologické – čím je dítě, člověk, zralejší osobností, tím méně je pravděpodobné, že se stane závislým, i v případě, že by k nějakému experimentování došlo.
Přitěžující vliv mají také rodinné poměry, které dítě prožívá jako nevyhovující, tíživé, případně soužití se závislým rodičem.
Nejde však většinou jednoduše říci protože se vyskytoval tento faktor, došlo ke vzniku závislosti.
Prevence se nemusí na prvním místě zaměřovat k „mluvení o drogách“, případně k četbě knih. S knihou Děti ze stanice ZOO, i když ji dát dceři určitě přečíst můžete, bych ještě nějakou dobu počkala.
Důležitější může být, aby dítě život bavil, i bez stimulujících prostředků, a aby mělo možnost vidět i u blízkých dospělých, že život není jen ubíjející rutina nebo nuda..., ale že nabízí nepřeberné množství jiných možností (než jsou drogy), co dělat, čím se zabývat, o co se zajímat, z čeho čerpat radost, v čem najít užitek, smysl. Důležité je i nastavení, v němž člověk neočekává pěkné pocity, zážitky, úspěchy... hned a bez námahy...
Vůbec se mi nezdají Vaše obavy přehnané. Pokud se chcete k danému tématu dovědět víc, je možné zavolat na některou z linek důvěry, případně se zkusit obrátit např. na protidrogového koordinátora, měl by fungovat na OÚ, mít informace o situaci v nejbližším okolí, informační brožurky, kontakty na další organizace.
Z knih Vám mohu doporučit např. Knihu F. Rodgerse, Léčba závislosti, vydala Grada.
Mějte se pěkně
Mgr. Silvie Nedvědová
myslím, že máte pravdu, je to hodně podobná situace, jako když Vy jste musela zaujmout postoj k cigaretám a alkoholu.
Jak jste to tehdy prožívala, k jakému postoji jste dospěla, co Vám tehdy pomáhalo, a co Vám naopak Vaše rozhodování komplikovalo... Někdy může být užitečné, vzpomenout si, jaké to bylo, a zdá se mi, že Vám podobné uvažování ani není vzdálené.
Přednáška jednou ročně není dostatečnou prevencí, ale, aspoň je to nějaká informace.
Nemusí být ani třeba dceru co nejvíce vyděsit. Dobré by mohlo být, pokud by u Vás v rodině byla taková atmosféra, že by si dcera přišla s Vámi sama popovídat, ve chvíli, kdy by měla zrovna zájem o tomto tématu s někým hovořit, třeba zrovna po té přednášce. I pak je myslím lepší, když je hovor otevřený, rodič dost naslouchá názorům dítěte, a názory, které sám vyjadřuje, nevyjadřuje dogmaticky, nevyhrožuje, nestraší.
Ne každý experiment s drogou, znamená riziko vzniku závislosti.
Možná by Vám mohly přijít vhod informace o tom, jaké bývají podmínky pro vznik závislosti.
Na čelném místě je to nuda, případně pocit chybění životního smyslu.
Dále přílišný tlak na výkon, velmi náročné prostředí.
Vliv okolí, týká se i některých profesních skupin, „parta“, určitá módnost.
Čím je dítě mladší, tím je rychlejší možnost vzniku závislosti. Důvody jsou jednak biologické - u mladšího organismu se snadněji vybuduje závislost i na tzv. měkkých drogách, i na alkoholu, jednak psychologické – čím je dítě, člověk, zralejší osobností, tím méně je pravděpodobné, že se stane závislým, i v případě, že by k nějakému experimentování došlo.
Přitěžující vliv mají také rodinné poměry, které dítě prožívá jako nevyhovující, tíživé, případně soužití se závislým rodičem.
Nejde však většinou jednoduše říci protože se vyskytoval tento faktor, došlo ke vzniku závislosti.
Prevence se nemusí na prvním místě zaměřovat k „mluvení o drogách“, případně k četbě knih. S knihou Děti ze stanice ZOO, i když ji dát dceři určitě přečíst můžete, bych ještě nějakou dobu počkala.
Důležitější může být, aby dítě život bavil, i bez stimulujících prostředků, a aby mělo možnost vidět i u blízkých dospělých, že život není jen ubíjející rutina nebo nuda..., ale že nabízí nepřeberné množství jiných možností (než jsou drogy), co dělat, čím se zabývat, o co se zajímat, z čeho čerpat radost, v čem najít užitek, smysl. Důležité je i nastavení, v němž člověk neočekává pěkné pocity, zážitky, úspěchy... hned a bez námahy...
Vůbec se mi nezdají Vaše obavy přehnané. Pokud se chcete k danému tématu dovědět víc, je možné zavolat na některou z linek důvěry, případně se zkusit obrátit např. na protidrogového koordinátora, měl by fungovat na OÚ, mít informace o situaci v nejbližším okolí, informační brožurky, kontakty na další organizace.
Z knih Vám mohu doporučit např. Knihu F. Rodgerse, Léčba závislosti, vydala Grada.
Mějte se pěkně
Mgr. Silvie Nedvědová