Otázka
Odpověď
Re:Školní zralost
18.6.2003 22:26:14 Mgr. Jitka Jeklová
Dobrý den,
blahopřeji Vám k nadanému synovi. Názory na předčasný nástup do školy se velmi liší. Rozhodnutí je vždy individuální, navíc je třeba dítě posoudit celkově. Při nástupu do školy musí být zralé nejen mentálně, ale i sociálně. Nelze opomenout i fyzickou vyspělost. Názor dětské lékařky je jistě důležitý, já bych však doporučovala se synem navštívit i nejbližší pedagogicko-psychologickou poradnu, kde bude posouzena právě celková zralost dítěte. Také je zde prostor probrat všechny možnosti dalšího vzdělávání Vašeho syna. Poradnu máte možnost navštívit až do začátku školního roku, já bych však doporučovala návštěvu co nejdříve. Předpokládám totiž, že syn neabsolvoval zimní zápis do prvních tříd a při případném nástupu do základní školy by byla vhodná domluva s příslušným ředitelem školy. Přestože máte čas až do konce srpna, bylo by jistě korektní ponechat řediteli dostatečný časový prostor. Také je třeba přihlédnout k přání dítěte. Chce již syn chodit do školy? Těší se na své povinnosti? Závidí stávajícím prvňáčkům? Toto jsou důležité otázky, které by měly být zodpovězeny ještě před Vaším konečným rozhodnutím. Také je nutné vzít v úvahu, do jakého kolektivu dětí Váš syn přijde. Budou to děti o rok a mnohdy i dva (tj. děti s odkladem školní docházky) starší. Pro nás dospělé nejsou rok či dva vůbec důležité, ale rozdíl mezi pětiletým a až sedmiletým dítětem je v mnoha ohledech značný. Pokud píšete, že syn čte a počítá, měl by v první třídě zvládnout i psaní a ostatní přeměty. Jestliže by i toto zvládal, lze i v průběru 1.třídy zvážit přestup do 2.třídy. Toto je však prozatím předčasné, je ale dobré i o této možnosti vědět. Že se ve školce nudí, není především dobrá vizitka pro konkrétní školku. Ve kvalitním předškolním zařízení by se nemělo nudit žádné dítě. Učitelky by měly věnovat dětem dostatečnou a také alespoň částečně individuální péči. Pokud by jste se rozhodli ponechat syna ještě jeden rok v předškolním zařízení, zvážila bych všechny možnosti školek v okolí, protože výběr je dnes opravdu velký. V mnoha školkách se dnes děti například učí Vámi zmiňovanou angličtinu a mnoho další mateřinek má své zaměření. To, že se děti ve školce nudí, není vůbec žádoucí a jistě je možné najít takové předškolní zařízení, kde by se ani Váš syn nenudil. Rozhodnutí, zda nástup do školy či další rok v mateřince, je velmi zásadní a je třeba mít na vědomí, že tím můžete ovlivnit celý budoucí přístup syna ke škole a vzdělávání vůbec. Přeji Vám dobré rozhodnutí ke spokojenosti Vás rodičů, ale hlavně Vašeho syna.
Mgr. Jitka Jeklová
blahopřeji Vám k nadanému synovi. Názory na předčasný nástup do školy se velmi liší. Rozhodnutí je vždy individuální, navíc je třeba dítě posoudit celkově. Při nástupu do školy musí být zralé nejen mentálně, ale i sociálně. Nelze opomenout i fyzickou vyspělost. Názor dětské lékařky je jistě důležitý, já bych však doporučovala se synem navštívit i nejbližší pedagogicko-psychologickou poradnu, kde bude posouzena právě celková zralost dítěte. Také je zde prostor probrat všechny možnosti dalšího vzdělávání Vašeho syna. Poradnu máte možnost navštívit až do začátku školního roku, já bych však doporučovala návštěvu co nejdříve. Předpokládám totiž, že syn neabsolvoval zimní zápis do prvních tříd a při případném nástupu do základní školy by byla vhodná domluva s příslušným ředitelem školy. Přestože máte čas až do konce srpna, bylo by jistě korektní ponechat řediteli dostatečný časový prostor. Také je třeba přihlédnout k přání dítěte. Chce již syn chodit do školy? Těší se na své povinnosti? Závidí stávajícím prvňáčkům? Toto jsou důležité otázky, které by měly být zodpovězeny ještě před Vaším konečným rozhodnutím. Také je nutné vzít v úvahu, do jakého kolektivu dětí Váš syn přijde. Budou to děti o rok a mnohdy i dva (tj. děti s odkladem školní docházky) starší. Pro nás dospělé nejsou rok či dva vůbec důležité, ale rozdíl mezi pětiletým a až sedmiletým dítětem je v mnoha ohledech značný. Pokud píšete, že syn čte a počítá, měl by v první třídě zvládnout i psaní a ostatní přeměty. Jestliže by i toto zvládal, lze i v průběru 1.třídy zvážit přestup do 2.třídy. Toto je však prozatím předčasné, je ale dobré i o této možnosti vědět. Že se ve školce nudí, není především dobrá vizitka pro konkrétní školku. Ve kvalitním předškolním zařízení by se nemělo nudit žádné dítě. Učitelky by měly věnovat dětem dostatečnou a také alespoň částečně individuální péči. Pokud by jste se rozhodli ponechat syna ještě jeden rok v předškolním zařízení, zvážila bych všechny možnosti školek v okolí, protože výběr je dnes opravdu velký. V mnoha školkách se dnes děti například učí Vámi zmiňovanou angličtinu a mnoho další mateřinek má své zaměření. To, že se děti ve školce nudí, není vůbec žádoucí a jistě je možné najít takové předškolní zařízení, kde by se ani Váš syn nenudil. Rozhodnutí, zda nástup do školy či další rok v mateřince, je velmi zásadní a je třeba mít na vědomí, že tím můžete ovlivnit celý budoucí přístup syna ke škole a vzdělávání vůbec. Přeji Vám dobré rozhodnutí ke spokojenosti Vás rodičů, ale hlavně Vašeho syna.
Mgr. Jitka Jeklová