Otázka
Odpověď
Re:Hyperkinetické dítě
17.3.2004 6:05:30 Mgr. Jitka Jeklová
Dobrý den,
Vaše situace rozhodně není jednoduchá. Jenže Vám (v duchu Vaší otázky) opravdu nezbývá než všechno přežít. Nezapomeňte, že syn i dcera jsou přeci Vaše děti a jednou Vám Vaši lásku i péči určitě vrátí.
Rozhodně bych doporučovala zařadit syna do MŠ na celý týden a zintenzivnit logopedickou péči. Jedině tak se může náprava řeči úspěšnou posunout ku předu a Vám tak do budoucna odpadne jedna zátěž. Samozřejmě i doma je nutné logopedii věnovat určitý čas, a to každodenně, poctivě a bez vyjímky.
Dále zkuste zjistit, kde by bylo možné navštěvovat tzv. edukačně-stimulační skupiny, které jsou určené předškolákům. Buď je pořádají školy (nejlépe tedy, kdyby to byla škola, kam bude Váš syn chodit), nebo je pořádají mateřské školy. Poslední možností je pedagogicko-psychologická poradna, v níž jsou vedoucími skupinek psychologové či speciální pedagogové, což je jejich nesporná výhoda. Tyto skupinky jsou poměrně rozšířené a jistě nějakou ve svém okolí najdete.
Integrační doložku (zkráceně integraci) může vystavit jen pracovník PPP (většinou psycholog). Takže by bylo vhodné znovu kontaktovat PPP, kde jste už byli a požádat je o toto. Psychologovi při vyšetření popište synovo chování tak, jak jste jej popsal sem. Většina odborníků je si dobře vědoma rozdílů v chování u dětí s podobnými problémy, jako má Váš syn.
Také v jakékoli škole můžete požádat o tzv. individuální plán pro dítě, což jsou stručně řečeno upravené učební osnovy. Nicméně tady záleží na škole a její domluvě opět s psychologem z PPP, který by měl individuální plán navrhnout. Nebývá ale zvykem, aby individuální plán zahrnoval všechny předměty. Nejčastěji se využívá u dětí se specifickými poruchami učení (např. dyslexie) pro výuku jazyků, včetně českého.
Podmínky k učení syn potřebuje co nejlepší v daných podmínkách. Tedy měl by mít svůj koutek s psacím stolem, který bude jen jeho a který bude určen jen k učení. Nebývá dobré psaní úloh a učení se u společného jídelního stolu.
Dále je vhodné místo na učebnice, aktovku, apod. V době, kdy se bude syn připravovat, by jej neměl nikdo výrazně rušit a zejména ne sestřička, pokud mají vztah takový, jaký popisujete. Dcerku si např. můžete vzít Vy na procházku či do druhého pokoje a Vaše žena se může se synem začít učit. Nebo může dcera s maminkou vařit a Vy se věnovat úkolům.
Přeji Vám i Vaší ženě hodně sil a štěstí.
Mgr. Jitka Jeklová
Vaše situace rozhodně není jednoduchá. Jenže Vám (v duchu Vaší otázky) opravdu nezbývá než všechno přežít. Nezapomeňte, že syn i dcera jsou přeci Vaše děti a jednou Vám Vaši lásku i péči určitě vrátí.
Rozhodně bych doporučovala zařadit syna do MŠ na celý týden a zintenzivnit logopedickou péči. Jedině tak se může náprava řeči úspěšnou posunout ku předu a Vám tak do budoucna odpadne jedna zátěž. Samozřejmě i doma je nutné logopedii věnovat určitý čas, a to každodenně, poctivě a bez vyjímky.
Dále zkuste zjistit, kde by bylo možné navštěvovat tzv. edukačně-stimulační skupiny, které jsou určené předškolákům. Buď je pořádají školy (nejlépe tedy, kdyby to byla škola, kam bude Váš syn chodit), nebo je pořádají mateřské školy. Poslední možností je pedagogicko-psychologická poradna, v níž jsou vedoucími skupinek psychologové či speciální pedagogové, což je jejich nesporná výhoda. Tyto skupinky jsou poměrně rozšířené a jistě nějakou ve svém okolí najdete.
Integrační doložku (zkráceně integraci) může vystavit jen pracovník PPP (většinou psycholog). Takže by bylo vhodné znovu kontaktovat PPP, kde jste už byli a požádat je o toto. Psychologovi při vyšetření popište synovo chování tak, jak jste jej popsal sem. Většina odborníků je si dobře vědoma rozdílů v chování u dětí s podobnými problémy, jako má Váš syn.
Také v jakékoli škole můžete požádat o tzv. individuální plán pro dítě, což jsou stručně řečeno upravené učební osnovy. Nicméně tady záleží na škole a její domluvě opět s psychologem z PPP, který by měl individuální plán navrhnout. Nebývá ale zvykem, aby individuální plán zahrnoval všechny předměty. Nejčastěji se využívá u dětí se specifickými poruchami učení (např. dyslexie) pro výuku jazyků, včetně českého.
Podmínky k učení syn potřebuje co nejlepší v daných podmínkách. Tedy měl by mít svůj koutek s psacím stolem, který bude jen jeho a který bude určen jen k učení. Nebývá dobré psaní úloh a učení se u společného jídelního stolu.
Dále je vhodné místo na učebnice, aktovku, apod. V době, kdy se bude syn připravovat, by jej neměl nikdo výrazně rušit a zejména ne sestřička, pokud mají vztah takový, jaký popisujete. Dcerku si např. můžete vzít Vy na procházku či do druhého pokoje a Vaše žena se může se synem začít učit. Nebo může dcera s maminkou vařit a Vy se věnovat úkolům.
Přeji Vám i Vaší ženě hodně sil a štěstí.
Mgr. Jitka Jeklová