Otázka
Odpověď
Re:Výuka na hudební nástroj
8.10.2004 15:11:02 Mgr. Zdenek Simek
Vážená paní Jaklová,
Dítě ve věku 4 let je již dávno zralé na rozvíjení hudebních předpokladů (které jsou vlastní každému zdravému jedinci), pochopitelně však formou, která odpovídá jeho věku (viz příspěvek „Zítra již může být pozdě“).
Důležitým faktorem je u této věkové kategorie motivace. Vhodným příkladem může být osobnost rodiče nebo staršího sourozence, která se hudbě aktivně věnuje (a nemusí to být pochopitelně pouze na profesionální úrovni). Dítě osobnost sleduje a snaží se jí vyrovnat (napodobit). Tímto způsobem (nápodobou – imitací), která je pro dítě nejpřirozenějším způsobem učení (viz. např. učení jazyků od rodičů v bilingvistických rodinách) se dítě učí nejen vztahu k hudbě, ale rozvíjí se u něj i schopnost citového vnímání a morálně-volní vlastnosti.
Dítě ve věku 4 let je již zvládne rytmický doprovod hrou „na tělo“, později na dětské rytmické nástroje (Orffův instrumentář) a v melodické oblasti nastává (dle mých zkušeností) čas na elementární výuku na sopránovou zobcovou flétnu. Co se týká klávesových nebo strunných nástrojů, zde ještě (běžně nadané dítě) zpravidla nemá jemnou motoriku na takové úrovni, aby výuka byla smysluplná a přinášela očekávané výsledky. Dítě si pochopitelně může „brnkat“, těšit se barvou vyluzovaných tónů, jejich dynamikou, ale zatím necíleně.
Výuka na flétnu však v sobě přináší i úskalí. U začátečníků je velmi důležité dbát na správné dýchání, nasazování (tvoření) tónu a frázování. Pokud se zde něco zanedbá, dítě si přenáší zlozvyky do pozdějšího věku a ty se pak jen velmi těžko přeučují.
Sama prohlašujete, že nemáte žádné hudební vzdělání (což neznamená, že byste neměla zvládat hru na nástroj – ze své praxe znám spousty vynikajících instrumentalistů – samouků). Pouze upozorňuji na úskalí, která výuka začátečníků přináší. Pokud si nejste jistá, že výuku zvládnete, obraťte se na instituce, které hudební vzdělávání u této věkové kategorie nabízejí.
Co se týká formy výuky, z vlastních zkušeností (synové 8 a 6 let) doporučuji výuku skupinovou, kdy se čtyřleté dítě dokáže soustředit delší dobu, než při tradičním individuálním vyučování. Délka soustředění je individuální. Plná koncentrace na jednu činnost trvá v tomto věku obvykle 10-12 minut. Poté je třeba změnit činnost, zařadit tzv. „uvolňovací fázi“ (zpěv, hudebně-pohybová hra, výtvarná činnost spojená s poslechem...). Pokud je učitel zkušený a dokáže připravit pestrou vyučovací lekci, kde se střídají činnosti a koncentrační / uvolňovací fáze, dokáže čtyřleté dítě bez problémů absolvovat 45 minutovou vyučovací lekci.
Pokud budete mít další dotazy, jsem Vám k dispozici.
S pozdravem
Mgr. Zdeněk Simek
Dítě ve věku 4 let je již dávno zralé na rozvíjení hudebních předpokladů (které jsou vlastní každému zdravému jedinci), pochopitelně však formou, která odpovídá jeho věku (viz příspěvek „Zítra již může být pozdě“).
Důležitým faktorem je u této věkové kategorie motivace. Vhodným příkladem může být osobnost rodiče nebo staršího sourozence, která se hudbě aktivně věnuje (a nemusí to být pochopitelně pouze na profesionální úrovni). Dítě osobnost sleduje a snaží se jí vyrovnat (napodobit). Tímto způsobem (nápodobou – imitací), která je pro dítě nejpřirozenějším způsobem učení (viz. např. učení jazyků od rodičů v bilingvistických rodinách) se dítě učí nejen vztahu k hudbě, ale rozvíjí se u něj i schopnost citového vnímání a morálně-volní vlastnosti.
Dítě ve věku 4 let je již zvládne rytmický doprovod hrou „na tělo“, později na dětské rytmické nástroje (Orffův instrumentář) a v melodické oblasti nastává (dle mých zkušeností) čas na elementární výuku na sopránovou zobcovou flétnu. Co se týká klávesových nebo strunných nástrojů, zde ještě (běžně nadané dítě) zpravidla nemá jemnou motoriku na takové úrovni, aby výuka byla smysluplná a přinášela očekávané výsledky. Dítě si pochopitelně může „brnkat“, těšit se barvou vyluzovaných tónů, jejich dynamikou, ale zatím necíleně.
Výuka na flétnu však v sobě přináší i úskalí. U začátečníků je velmi důležité dbát na správné dýchání, nasazování (tvoření) tónu a frázování. Pokud se zde něco zanedbá, dítě si přenáší zlozvyky do pozdějšího věku a ty se pak jen velmi těžko přeučují.
Sama prohlašujete, že nemáte žádné hudební vzdělání (což neznamená, že byste neměla zvládat hru na nástroj – ze své praxe znám spousty vynikajících instrumentalistů – samouků). Pouze upozorňuji na úskalí, která výuka začátečníků přináší. Pokud si nejste jistá, že výuku zvládnete, obraťte se na instituce, které hudební vzdělávání u této věkové kategorie nabízejí.
Co se týká formy výuky, z vlastních zkušeností (synové 8 a 6 let) doporučuji výuku skupinovou, kdy se čtyřleté dítě dokáže soustředit delší dobu, než při tradičním individuálním vyučování. Délka soustředění je individuální. Plná koncentrace na jednu činnost trvá v tomto věku obvykle 10-12 minut. Poté je třeba změnit činnost, zařadit tzv. „uvolňovací fázi“ (zpěv, hudebně-pohybová hra, výtvarná činnost spojená s poslechem...). Pokud je učitel zkušený a dokáže připravit pestrou vyučovací lekci, kde se střídají činnosti a koncentrační / uvolňovací fáze, dokáže čtyřleté dítě bez problémů absolvovat 45 minutovou vyučovací lekci.
Pokud budete mít další dotazy, jsem Vám k dispozici.
S pozdravem
Mgr. Zdeněk Simek