Otázka
Odpověď
Nadané dítě
1.11.2004 19:12:18 Dejzinka
Dobrý večer,
obracím se na Vás s dotazem, který se týká mého pětiletého syna Matěje (9/1999). Matěj je od malička velice šikovné a zvídavé dítě, ve vývoji napřed, od tří let navštěvoval psycholožku kvůli problémům s uvolňováním, soustředěním atd., tedy byl to takový malý, nepozorný a vztekavý divoch. Podle psycholožky byl ale také dost chytrý, ve vývoji asi +10 měsíců ve čtyřech letech. Poslední měsíce spolu vycházíme dobře, naučili jsme se správně reagovat, víme, jak s Matějem pracovat na uvolňování atd. Nedávno se objevil nový problém. Matěj si začal hrát na školu. Vypadá to tak, že za námi chodí neustále se svým sešitem a vyžaduje stále nové a nové úkoly z různých oblastí (obloučky a klikyháky, které viděl u kamaráda v první třídě, písmenka, různé logické úlohy, doplňování chybějících znaků/písmen/číslic, početní příklady včetně sčítání matic 3.řádu, hledání inverzních grafických symbolů, vyhledávání a spojování stejných osmimístných číselných řad atd.). Pokud nedoplňuje sešit, vymýšlíme synonyma, antonyma, logické skupiny atd. Nevím, jak reagovat. Máme ho v jeho snažení a pátrání podporovat nebo omezovat? Vzhledem k tomu, že je narozený v září, měl by strávit ještě téměř dva roky v MŠ. Ještě co se týká výběru literatury: pohádky nečteme, zajímají ho encyklopedie, zná spoustu informací o vesmíru, technice, vývoji života na zemi, fungování světa kolem nás atd. V jiných oblastech je to pořád malé dítě - má svůj svět vláčků, nerad se obléká, není nadšený z autorit, problémy má hlavně s babičkami, které ví méně než on. Máme využít jeho nadšení a zřejmě i ladem ležící kapacity a přihlásit ho třeba na angličtinu? Jak jinak ho můžeme rozvíjet, abychom si nezadělávali na budoucí problémy při návštěvě školy? Děkuji. Lucie Pavlíková
obracím se na Vás s dotazem, který se týká mého pětiletého syna Matěje (9/1999). Matěj je od malička velice šikovné a zvídavé dítě, ve vývoji napřed, od tří let navštěvoval psycholožku kvůli problémům s uvolňováním, soustředěním atd., tedy byl to takový malý, nepozorný a vztekavý divoch. Podle psycholožky byl ale také dost chytrý, ve vývoji asi +10 měsíců ve čtyřech letech. Poslední měsíce spolu vycházíme dobře, naučili jsme se správně reagovat, víme, jak s Matějem pracovat na uvolňování atd. Nedávno se objevil nový problém. Matěj si začal hrát na školu. Vypadá to tak, že za námi chodí neustále se svým sešitem a vyžaduje stále nové a nové úkoly z různých oblastí (obloučky a klikyháky, které viděl u kamaráda v první třídě, písmenka, různé logické úlohy, doplňování chybějících znaků/písmen/číslic, početní příklady včetně sčítání matic 3.řádu, hledání inverzních grafických symbolů, vyhledávání a spojování stejných osmimístných číselných řad atd.). Pokud nedoplňuje sešit, vymýšlíme synonyma, antonyma, logické skupiny atd. Nevím, jak reagovat. Máme ho v jeho snažení a pátrání podporovat nebo omezovat? Vzhledem k tomu, že je narozený v září, měl by strávit ještě téměř dva roky v MŠ. Ještě co se týká výběru literatury: pohádky nečteme, zajímají ho encyklopedie, zná spoustu informací o vesmíru, technice, vývoji života na zemi, fungování světa kolem nás atd. V jiných oblastech je to pořád malé dítě - má svůj svět vláčků, nerad se obléká, není nadšený z autorit, problémy má hlavně s babičkami, které ví méně než on. Máme využít jeho nadšení a zřejmě i ladem ležící kapacity a přihlásit ho třeba na angličtinu? Jak jinak ho můžeme rozvíjet, abychom si nezadělávali na budoucí problémy při návštěvě školy? Děkuji. Lucie Pavlíková