Otázka
Odpověď
Re: Soustředění
10.12.2000 Silvie Nedvědová
Dobrý den Lidko,
pravděpodobně by bylo dobré navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu. Mohlo by jít například o hypoaktivní formu LMD.
Také by bylo vhodné požádat dětského lékaře, aby Vám dal doporučení na vyšetření na dětské neurologii.
O LMD je mnoho informací ve starších odpovědích na toto téma, podívejte se do přehledu, a další jsou na hlavní straně v rubrice Školáci.
Někdy ale ty projevy, které popisujete mohou souviset i s nějakým zdravotním oslabením, třeba právě s onou zmíněnou zvětšenou nosní mandlí. Slyší Váš syn dobře? Některým dětem se při nachlazení výrazně zhorší sluch a jsou pak téměř odkázány na odezírání, to je velmi únavné. Podobně může dítě působit nesoustředěně a líně, když užívá nějaké léky… Neměl syn nějaký úraz?
Příčinou by mohl být i určitý „únik do vlastního světa“ v případě nějakých pro dítě zátěžových situací, v rodině nebo i jinde.
Můžete synovi pomoci, aby se lépe soustředil na věci, které má udělat, ale on je nepovažuje za důležité, např. tím, že půjdete na místo, kde se převléká s ním, možná bude stačit už Vaše přítomnost, možná pro něj bude užitečné, když mu budete slovně dělit rozsáhlejší úkol na menší úseky. Tedy, místo „obleč se“,říkat postupně, teď si obleč tričko, tady máš kalhoty… Můžete zkusit motivovat jej třeba nějakým legračním závodem, v němž by ale měl mít spíš velkou šanci, že neprohraje, s patřičnou slávou pro vítěze. Pro některé děti je ale závodění stresující, a pak je lepší od toho upustit. Někdy je užitečné třeba ukázat na budíku, kde budou ručičky v době, kdy očekáváte, že bude hotov, lépe, když je to nějaký dětský a oblíbený budík.
To, že si s Vámi chce povídat, i když děláte úkoly, se mi zdá spíš jako projev důvěry k Vám, a známka toho, že pro syna není psaní úkolů s Vámi stresující, a to je dobře. Zařazujte při učení přestávky, popovídejte si, a pak řekněte, dobře, a teď budeme zase pracovat. Průměrná doba, po kterou se dítě jeho věku dokáže soustředit na nějaký úkol je přibližně 10 – 15 minut.
Mějte se hezky
Mgr. Silvie Nedvědová
pravděpodobně by bylo dobré navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu. Mohlo by jít například o hypoaktivní formu LMD.
Také by bylo vhodné požádat dětského lékaře, aby Vám dal doporučení na vyšetření na dětské neurologii.
O LMD je mnoho informací ve starších odpovědích na toto téma, podívejte se do přehledu, a další jsou na hlavní straně v rubrice Školáci.
Někdy ale ty projevy, které popisujete mohou souviset i s nějakým zdravotním oslabením, třeba právě s onou zmíněnou zvětšenou nosní mandlí. Slyší Váš syn dobře? Některým dětem se při nachlazení výrazně zhorší sluch a jsou pak téměř odkázány na odezírání, to je velmi únavné. Podobně může dítě působit nesoustředěně a líně, když užívá nějaké léky… Neměl syn nějaký úraz?
Příčinou by mohl být i určitý „únik do vlastního světa“ v případě nějakých pro dítě zátěžových situací, v rodině nebo i jinde.
Můžete synovi pomoci, aby se lépe soustředil na věci, které má udělat, ale on je nepovažuje za důležité, např. tím, že půjdete na místo, kde se převléká s ním, možná bude stačit už Vaše přítomnost, možná pro něj bude užitečné, když mu budete slovně dělit rozsáhlejší úkol na menší úseky. Tedy, místo „obleč se“,říkat postupně, teď si obleč tričko, tady máš kalhoty… Můžete zkusit motivovat jej třeba nějakým legračním závodem, v němž by ale měl mít spíš velkou šanci, že neprohraje, s patřičnou slávou pro vítěze. Pro některé děti je ale závodění stresující, a pak je lepší od toho upustit. Někdy je užitečné třeba ukázat na budíku, kde budou ručičky v době, kdy očekáváte, že bude hotov, lépe, když je to nějaký dětský a oblíbený budík.
To, že si s Vámi chce povídat, i když děláte úkoly, se mi zdá spíš jako projev důvěry k Vám, a známka toho, že pro syna není psaní úkolů s Vámi stresující, a to je dobře. Zařazujte při učení přestávky, popovídejte si, a pak řekněte, dobře, a teď budeme zase pracovat. Průměrná doba, po kterou se dítě jeho věku dokáže soustředit na nějaký úkol je přibližně 10 – 15 minut.
Mějte se hezky
Mgr. Silvie Nedvědová