Otázka
Odpověď
Re:Kdy začít s výukou na hudební nástroj
9.1.2005 11:12:17 Mgr. Zdenek Simek
Vážená Simono,
doporučoval bych Vám pročíst si odpovědi na předchozí otázky, které jsou v podobném duchu. Ve Vašem případě, kdy malý projevuje zájem o hudbu (prozpěvuje si, tancuje, chce hudbu pouštět...) je nejdůležitější, abyste ho v jeho zájmu podporovali. Doporučoval bych Vám, abyste se synem doma co nejvíce společně zpívali a muzicírovali. Stejně tak je vhodný poslech hudby, spojený s aktivitami, které poslech, vnímání a prožívání hudby umocňují (pohybové nebo výtvarné činnosti). Právě společným muzicírováním vypěstujete u dítěte kladný vztah k hudbě a především rozvinete jeho emocionální cítění. Dítě pak bude zcela přirozeně napodobovat rodičovský vzor a projeví spontánně zájem o hru na nástroj. Mnoho rodičů se mylně domnívá, že rozvoj hudebních předpokladů je možný pouze hrou na nástroj. Pro harmonický rozvoj dětské osobnosti je mnohem důležitější přirozený rozvoj estetických předpokladů (ke kterým hudební pochopitelně patří), a které jsou vlastní každému dítěti. Je pouze na rodičích a okolí, jak dokáží tyto předpoklady u dítěte rozvíjet. S rozvojem hudebních předpokladů bych doporučoval začít co nejdříve - viz. můj příspěvek ?Zítra již může být pozdě?. Některé čtenářky zde oponují, že hrát na nástroj se může dítě začít učit i v pozdějším věku (např. až v pubertě). Ano, to je sice možné a příklady z praxe to zejména u umělců z oblasti tzv. ?non-artificiální (populární) hudby dokazují. Tyto čtenářky si ale musí uvědomit (a přiznat), že touha hrát na nástroj se ani v pozdějším věku neprojeví u dítěte, kterému chybí předchozí zkušenosti s aktivním prožíváním hudby.
Vám konkrétně bych doporučoval společné domácí muzicírování s aktivním zapojením Vašeho syna (zpěv, hra na dětské rytmické nástroje...). Důležité je nenutit dítě do něčeho, do čeho nemá chuť, ale naopak podporovat v něm přirozenou dětskou zvědavost a snahu o napodobování rodičovských vzorů.
doporučoval bych Vám pročíst si odpovědi na předchozí otázky, které jsou v podobném duchu. Ve Vašem případě, kdy malý projevuje zájem o hudbu (prozpěvuje si, tancuje, chce hudbu pouštět...) je nejdůležitější, abyste ho v jeho zájmu podporovali. Doporučoval bych Vám, abyste se synem doma co nejvíce společně zpívali a muzicírovali. Stejně tak je vhodný poslech hudby, spojený s aktivitami, které poslech, vnímání a prožívání hudby umocňují (pohybové nebo výtvarné činnosti). Právě společným muzicírováním vypěstujete u dítěte kladný vztah k hudbě a především rozvinete jeho emocionální cítění. Dítě pak bude zcela přirozeně napodobovat rodičovský vzor a projeví spontánně zájem o hru na nástroj. Mnoho rodičů se mylně domnívá, že rozvoj hudebních předpokladů je možný pouze hrou na nástroj. Pro harmonický rozvoj dětské osobnosti je mnohem důležitější přirozený rozvoj estetických předpokladů (ke kterým hudební pochopitelně patří), a které jsou vlastní každému dítěti. Je pouze na rodičích a okolí, jak dokáží tyto předpoklady u dítěte rozvíjet. S rozvojem hudebních předpokladů bych doporučoval začít co nejdříve - viz. můj příspěvek ?Zítra již může být pozdě?. Některé čtenářky zde oponují, že hrát na nástroj se může dítě začít učit i v pozdějším věku (např. až v pubertě). Ano, to je sice možné a příklady z praxe to zejména u umělců z oblasti tzv. ?non-artificiální (populární) hudby dokazují. Tyto čtenářky si ale musí uvědomit (a přiznat), že touha hrát na nástroj se ani v pozdějším věku neprojeví u dítěte, kterému chybí předchozí zkušenosti s aktivním prožíváním hudby.
Vám konkrétně bych doporučoval společné domácí muzicírování s aktivním zapojením Vašeho syna (zpěv, hra na dětské rytmické nástroje...). Důležité je nenutit dítě do něčeho, do čeho nemá chuť, ale naopak podporovat v něm přirozenou dětskou zvědavost a snahu o napodobování rodičovských vzorů.