Otázka
Odpověď
Dyskalkulie
25.2.2005 10:54:28 Alena (+ Aďa)
Vážená paní doktorko,
dcera chodí do 5. třídy. Má od tří let diagnostikovánu LMD,hyperaktivitu.Studijní výsledky výborné až na matematiku (prac. činnosti a výtvarná výchova).Od malička měla problémy s počítáním.Počítala a dodnes si počítá spoustu věcí na prstech. Dělaly jí problémy rozklady do 10 (20) to pozoruji i nyní. Nechala jsem ji vyšetřit již ve 2. třídě, zda se u ní nevyskytuje diskalkulie. Psycholožka, kterou navštěvujeme v PPP , jí dělala údajně nějaké testy obecné, testy dopadly nevalně.Matematickou poruchu však nezjišťovala.Říkala,že je na tom špatně s intelektem.
Navštěvovala jsem s ní také logopedii(neměla problém s výslovností), z důvodu motoriky (cvičení - střídání rukou, stavění kostek atd.). Tato logopedka byla soukromá, říkala jsem jí o problémech s matematikou.Poradila mi různé pomůcky, chození po číslech (z důvodu uvědomování si čísel, kartičky atp).Říkala, že si myslí, že tam asi diskalkulie je, ale že jí tímto způsobem překonáme. Trénovala jsem s dcerou vše co probíraly ve škole a navíc ty pomocné cviky.
Probírala jsem to i s paní učitelkou.Pokud dceru vyvolala k tabuli a příklady s ní rozebírala,vypočítala vše v pohodě.Když psala písemky, vždycky zmatkovala, nervovala se, ráno ji bolelo břicho, jak se na písemky bála.Vždy jsem jí říkala, Adi neboj se, u tabule ti to jde, doma to trénujeme, a když se ti to v písemce nepovede, tak si to pak opravíš ústně.Buď v klidu.
Teď začaly probírat desetinná čísla a dopočítávání korun.Mají na to papírové penízky.Paní učitelka mi psala, ať to s ní děláme, že jí to nejde. Několikrát jí to vysvětlovala,Aďa to pořád nechápe.Já to s ní dělám každý den, ale prostě to nejde.Moje maminka je bývalá učitelka, je již v důchodu. Zná se také s jednou p. učitelkou-matematikářkou.Říkala, že se na Áďu podívá. Učila 40 let matematiku, a říkala, že se s tím,aby někdo neuměl dopočítávat penízky, nesetkala.
Nezlobte se, vážená paní doktorko, že Vás otravuji dlouhým čtením. Je možné ,aby byla dcera diskalkulik? Bylo by možné ji nechat vyšetřit v nějaké dobré PPP, např. u Vás, kdyby např. paní učitelka, nám řekla, ať si s dcerou zajdeme do PPP na vyšetření ohledně matematiky. Nebo je to možné toto vyšetření provést i např. jen na žádost rodičů?
Vím,že A´da je z toho nešťastná, pořád mi říká, maminko,jak je to možné,že se to učím, a pořád mi ta matematika nejde. Má z ní dvojku, vím, že to není žádné drama, ale také chápu, že je otrávená a znechucená, že tomu věnuje spoustu času a výsledky ji neuspokojují.Je z toho nešťastná, že jí to nejde ,když se to učí ,jako např. JČ nebo jiné předměty. (Co se týká ručních činností a výtvarky, to si tak hrozně nezabírá, ale vím, že se tím také trápí.Říkám jí to nevadí,zase krásně zpíváš.
Děkuji mockrát za odpověď, Alena (+ Aďa)
dcera chodí do 5. třídy. Má od tří let diagnostikovánu LMD,hyperaktivitu.Studijní výsledky výborné až na matematiku (prac. činnosti a výtvarná výchova).Od malička měla problémy s počítáním.Počítala a dodnes si počítá spoustu věcí na prstech. Dělaly jí problémy rozklady do 10 (20) to pozoruji i nyní. Nechala jsem ji vyšetřit již ve 2. třídě, zda se u ní nevyskytuje diskalkulie. Psycholožka, kterou navštěvujeme v PPP , jí dělala údajně nějaké testy obecné, testy dopadly nevalně.Matematickou poruchu však nezjišťovala.Říkala,že je na tom špatně s intelektem.
Navštěvovala jsem s ní také logopedii(neměla problém s výslovností), z důvodu motoriky (cvičení - střídání rukou, stavění kostek atd.). Tato logopedka byla soukromá, říkala jsem jí o problémech s matematikou.Poradila mi různé pomůcky, chození po číslech (z důvodu uvědomování si čísel, kartičky atp).Říkala, že si myslí, že tam asi diskalkulie je, ale že jí tímto způsobem překonáme. Trénovala jsem s dcerou vše co probíraly ve škole a navíc ty pomocné cviky.
Probírala jsem to i s paní učitelkou.Pokud dceru vyvolala k tabuli a příklady s ní rozebírala,vypočítala vše v pohodě.Když psala písemky, vždycky zmatkovala, nervovala se, ráno ji bolelo břicho, jak se na písemky bála.Vždy jsem jí říkala, Adi neboj se, u tabule ti to jde, doma to trénujeme, a když se ti to v písemce nepovede, tak si to pak opravíš ústně.Buď v klidu.
Teď začaly probírat desetinná čísla a dopočítávání korun.Mají na to papírové penízky.Paní učitelka mi psala, ať to s ní děláme, že jí to nejde. Několikrát jí to vysvětlovala,Aďa to pořád nechápe.Já to s ní dělám každý den, ale prostě to nejde.Moje maminka je bývalá učitelka, je již v důchodu. Zná se také s jednou p. učitelkou-matematikářkou.Říkala, že se na Áďu podívá. Učila 40 let matematiku, a říkala, že se s tím,aby někdo neuměl dopočítávat penízky, nesetkala.
Nezlobte se, vážená paní doktorko, že Vás otravuji dlouhým čtením. Je možné ,aby byla dcera diskalkulik? Bylo by možné ji nechat vyšetřit v nějaké dobré PPP, např. u Vás, kdyby např. paní učitelka, nám řekla, ať si s dcerou zajdeme do PPP na vyšetření ohledně matematiky. Nebo je to možné toto vyšetření provést i např. jen na žádost rodičů?
Vím,že A´da je z toho nešťastná, pořád mi říká, maminko,jak je to možné,že se to učím, a pořád mi ta matematika nejde. Má z ní dvojku, vím, že to není žádné drama, ale také chápu, že je otrávená a znechucená, že tomu věnuje spoustu času a výsledky ji neuspokojují.Je z toho nešťastná, že jí to nejde ,když se to učí ,jako např. JČ nebo jiné předměty. (Co se týká ručních činností a výtvarky, to si tak hrozně nezabírá, ale vím, že se tím také trápí.Říkám jí to nevadí,zase krásně zpíváš.
Děkuji mockrát za odpověď, Alena (+ Aďa)