Otázka
Odpověď
Re:Vývoj řeči
10.3.2001 lucie
Milá Mirko,
mezi jednotlivými dětmi jsou ve vývoji řeči velké individuální rozdíly, které se později vyrovnávají.Proto o opoždění vývoje řeči mluvíme až v případě, kdy dítě ve třetím roce života nemluví vůbec nebo používá jen omezený počet jednotlivých slov. Odborné vyšetření by mělo ale být provedeno co nejdříve ( aby se vyloučila např. porucha sluchu i pro případné včasné zahájení intervence).
Pro Vaši informaci uvádím stručně, jak se u dětí rozvíjí řeč:
Kolem jednoho roku dítě opakuje jednotlivá slova, užívá několik významových slov( rozumí ale mnohem více).
Mezi 18 - 20 měsíci užívá v průměru 50 slov.
Ve 2 letech pak je slovní zásoba 200 - 300 slov, dítě tvoří jednoduché dvojslovné věty a otázky typu co je to , tříčlenné věty se objevují o něco později.
Ve 2,5 roce používá zájmeno já, užívá množné číslo, minulý čas apod., i když často nepřesně.
Ve třech letech mluví v složitějších větách , spojuje věty spojkami, ptá se proč, používá přídavná jména, zná vztah mezi já - můj, ty - tvůj, umí jednoduchou říkanku atd.
Znovu ale zdůrazňuji, že jde o průměr.
S pozdravem Mgr. Lucie Laudová
mezi jednotlivými dětmi jsou ve vývoji řeči velké individuální rozdíly, které se později vyrovnávají.Proto o opoždění vývoje řeči mluvíme až v případě, kdy dítě ve třetím roce života nemluví vůbec nebo používá jen omezený počet jednotlivých slov. Odborné vyšetření by mělo ale být provedeno co nejdříve ( aby se vyloučila např. porucha sluchu i pro případné včasné zahájení intervence).
Pro Vaši informaci uvádím stručně, jak se u dětí rozvíjí řeč:
Kolem jednoho roku dítě opakuje jednotlivá slova, užívá několik významových slov( rozumí ale mnohem více).
Mezi 18 - 20 měsíci užívá v průměru 50 slov.
Ve 2 letech pak je slovní zásoba 200 - 300 slov, dítě tvoří jednoduché dvojslovné věty a otázky typu co je to , tříčlenné věty se objevují o něco později.
Ve 2,5 roce používá zájmeno já, užívá množné číslo, minulý čas apod., i když často nepřesně.
Ve třech letech mluví v složitějších větách , spojuje věty spojkami, ptá se proč, používá přídavná jména, zná vztah mezi já - můj, ty - tvůj, umí jednoduchou říkanku atd.
Znovu ale zdůrazňuji, že jde o průměr.
S pozdravem Mgr. Lucie Laudová