| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Otázka Odpověď

Správný nácvik výslovnosti

3.1.2007 13:23:56   alena
Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat na dvě věci ohledně logopedie. Mám dceru, na jaře jí bude 5 let. Už ve 4 letech říkala dobře všechno kromě sykavek, říkala správně i R a Ř, sykavky však měla setřelé - jako jeden univerzální zvuk místo všech sykavek. Ve 4 a půl nám nabídla logopedka, která vyšetřovala děti ve školce, abychom k ní začaly docházet, že je škoda dále čekat, když všechno ostatní vyslovuje správně. Začaly jsme tedy docházet. Hned na první hodině dostala dcera obrázky a za úkol měla trénovat všech 6 sykavek - zdálo se mi to hodně najednou, ale logopedka tvrdila, že je šikovná a půjde jí to - tak jsme cvičily. Všechny sykavky šly velmi hezky, jen č dělalo trochu potíže, ale i s ním se zlepšovala. Na příštím sezení dcera dostala seznamy slov ke každé z těch 6 sykavek, bez ohledu na to, že třeba to č ještě neříkala docela správně a spolehlivě ani izolovaně (což logopedka sama okomentovala, že není v pořádku). Doma jsme slova procvičovaly, opět ostatní sykavky šly hezky, č se taky zlepšovalo, ale v některých slovech šlo, někde ještě ne, a hodně kolísalo. Při příští návštěvě jsme opět dostaly další, těžší slova - zdálo se mi, že i když je logopedka nespokojená s tím, jak č vypadá, nemá v úmyslu zpomalit tempo. Na další kontrole logopedka dceři sdělila, že "to je to její Č", "to říká celou dobu špatně", a naléhala, aby to říkala pečlivěji a lépe, což vedlo - z mého pohledu logicky - k tomu, že vystresovaná holka mluvila ještě hůř a samou snahou neřekla ani to, co už umí dobře. Nicméně i poté jsme dostaly štos papírů na diferenciaci, slova, kde jsou dvě nebo tři různé sykavky, a věty s více sykavkami za sebou.
Musím říci, že v tuto chvíli jsem docházku na logopedii ukončila. S dcerkou jedu pomaličku podle těch materiálů, jen to co zvládá dobře, obtížnost zvyšujeme po malých krůčcích, hodně ji chválím, a přestože zatím zdaleka neumí všechny ty slova či věty na diferenciaci sykavek správně, už začíná všechny sykavky hezky umísťovat do běžné řeči (tři měsíce od počátku nácviku), aniž bych ji k tomu nějak nutila, a její č je už docela v pořádku. Jsem na vážkách - k této logopedce už znovu nepůjdeme; pokud by byla nutná péče, šla bych jinam (podotýkám ještě, že každé vyšetření trvalo deset minut, ne déle, takže co dcera neřekla napoprvé, o tom se logopedka ani nedozvěděla, že to umí; neexistovaly kartičky, obrázky, hry, jak slýchám od jiných matek, ale pouze řekni toto, řekni tamto). Říkám si ale, že kvůli sykavkám už to asi není vůbec nutné.

Druhá otázka se ale týká výslovnosti Ř. Jak jsem již psala, dcera začala říkat ř těsně po čtvrtých narozeninách. Jak se ale vystresovala na poslední kontrole, kde skutečně opakovaně padaly věty jako "mluvíš špatně", "řekni to správně", "to je hrůza" (???), začala si až příliš dávat pozor na pusu, a připadá mi, že se najednou začala až příliš snažit, aby bylo perfektní její Ř (proč zrovna ř, nevím). Výsledkem je našpulená pusinka a dlouhé, jakoby drnčící Ř. Pokud se zapomene a mluví rychle, říká to dobře, ale nevím, co s tím. Můžu čekat, že to odezní? Můžu jí s tím já nějak pomoci? Nebo je nutné někam jít? Jistě chápete, že se mi po té první zkušenosti moc nikam nechce, nechci, aby mé dítě, kterému to podle mě jde hezky a rychle se zlepšuje, někdo stresoval nadměrnými nároky a netaktními vyjádřeními.
Děkuji za odpověď.
Názory k dotazu (0 názorů)
Žádné názory zatím nejsou. Vložte první!

(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.