Otázka
Odpověď
Náprava výslovnosti při zadrhávání
11.2.2008 12:46:03 Marta
Dobrý den, ráda bych se zeptala na mého pětiletého syna. Zhruba ve dvou a půl letech, bylo to v době, kdy teprve v podstatě začínal mluvit, tvořit první věty, jsme si všimli, že zadrhává. U některých vět opakoval dvakrát první slabiku prvního slova, stávalo se to především u slovíček "já", "tam", "tady". V průběhu dalších skoro dvou a půl let koktání několikrát zcela zmizelo (toto období začalo nějakou pro syna velmi radostnou událostí a trvalo dva, tři měsíce) a pak se zas objevilo. Měl také asi tři několikaměsíční období, kdy to měl horší než jindy ( 2xopakoval první slabiky na začátku skoro každé věty, někdy i uprostřed věty, a bylo to už u různých slabik:"ne-, do-, vy-..".
Chodíme zhruba rok a půl na logopedii, 1 až 2 krát do měsíce, děláme různá cvičení na podporu plynulosti řeči, ale nejsem si jistá, že tato cvičení mají na mluvení syna moc velký vliv, opravdu mi připadá,že je to u něho čistě psychická záležitost.
A teď se chci zeptat, kromě té nápravy plynulosti děláme v posledních měsících na logopedii i úpravu výslovnosti, opravdu pomalu, opatrně, zatím se naučil všechny sykavky a teď i "L" a koktání se během tohoto nezhoršilo. Ale zůstává nám R a Ř, v posledních týdnech syn začíná sám tvořit to hrdelní R, logopedka řekla, že bysme měli začít se správnou výslovností, aby se špatná nefixovala. Bohužel se mi ale zdá, že se u tohoto cvičení koktání zhoršuje, synovi to taky nejde, nechce to dělat... Tak se Vás chci zeptat, co byste v této chvíli doporučila, jestli ho nechat, at to říká špatně, nebo pokračovat a doufat, že se pak koktání zlepší. Děkuju za odpověď Marta
Chodíme zhruba rok a půl na logopedii, 1 až 2 krát do měsíce, děláme různá cvičení na podporu plynulosti řeči, ale nejsem si jistá, že tato cvičení mají na mluvení syna moc velký vliv, opravdu mi připadá,že je to u něho čistě psychická záležitost.
A teď se chci zeptat, kromě té nápravy plynulosti děláme v posledních měsících na logopedii i úpravu výslovnosti, opravdu pomalu, opatrně, zatím se naučil všechny sykavky a teď i "L" a koktání se během tohoto nezhoršilo. Ale zůstává nám R a Ř, v posledních týdnech syn začíná sám tvořit to hrdelní R, logopedka řekla, že bysme měli začít se správnou výslovností, aby se špatná nefixovala. Bohužel se mi ale zdá, že se u tohoto cvičení koktání zhoršuje, synovi to taky nejde, nechce to dělat... Tak se Vás chci zeptat, co byste v této chvíli doporučila, jestli ho nechat, at to říká špatně, nebo pokračovat a doufat, že se pak koktání zlepší. Děkuju za odpověď Marta