Otázka
Odpověď
Dyslexie - záměny písmenek
22.3.2009 22:06:39 iva
Dobrý den,
mám 6,5 letého syna, který by měl příští rok nastoupit do školy (v loňském roce jsme kvůli žádali o odklad - syn je narozen 30.8.). Zhruba před rokem se sám naučil všechna velká písmena a začal číst krátká slova - po písmenkách a pak slovo složí. Zhruba před 4 měsíci se naučil i písmena malá. Vidí-li písmenka jednotlivě, přečte je většinou správně. Co mě však zaráží, že začne-li číst slova, tak velmi často zaměňuje B za D, T za P, A za E, U za O. Když si předříkává písmenka, tak řekne zaměněné a pak, když si chce říci nahlas celé slovo, stane se, že si písmeno ve slově opraví, ale často prostě slovo zkomolí a nedává mu smysl. Tímto svým vlastním stylem je schopen přečíst celé věty - slova si neustále opakuje od počátku věty. V případě, že jej vyzveme, aby se soustředil, tak přečte několik slov správně, ale pak začne opět přehazovat písmenka. Slabiky ani po roce nepřečte, ačkoli CH, AU, OU čte správně ihned. Rovněž VĚ, DĚ, a podobné si po písmenech složí správně. Ptáme-li se na první písmeno ve slově nebo na poslední, odpovídá správně. Bojím se jakkoli zasahovat do jeho čtení a na na radu p.učitelky ze zápisu do školy jej necháváme, ať si čte jak chce s tím, že ve škole jej to prostě přeučí.
Přesto by mě zajímalo, zda se nemůže jednat o projev dyslexie, či je to projev pouze nesoustředění (jeho o 2,5 roku mladší sestra ve svých necelých 4 letech přečte slova také a písmena nezaměňuje). Vím, že se obvykle na testy do PPP chodí až v druhé třídě, ale protože už syn vlastně čte už nyní, zda by již nebylo pozdě čekat de-facto ještě 2 roky. Dále by mě zajímalo, zda dítě, které si rok a půl čte po písmenech, bude schopné se přeučit na slabikování.
Děkuji za odpověď.
mám 6,5 letého syna, který by měl příští rok nastoupit do školy (v loňském roce jsme kvůli žádali o odklad - syn je narozen 30.8.). Zhruba před rokem se sám naučil všechna velká písmena a začal číst krátká slova - po písmenkách a pak slovo složí. Zhruba před 4 měsíci se naučil i písmena malá. Vidí-li písmenka jednotlivě, přečte je většinou správně. Co mě však zaráží, že začne-li číst slova, tak velmi často zaměňuje B za D, T za P, A za E, U za O. Když si předříkává písmenka, tak řekne zaměněné a pak, když si chce říci nahlas celé slovo, stane se, že si písmeno ve slově opraví, ale často prostě slovo zkomolí a nedává mu smysl. Tímto svým vlastním stylem je schopen přečíst celé věty - slova si neustále opakuje od počátku věty. V případě, že jej vyzveme, aby se soustředil, tak přečte několik slov správně, ale pak začne opět přehazovat písmenka. Slabiky ani po roce nepřečte, ačkoli CH, AU, OU čte správně ihned. Rovněž VĚ, DĚ, a podobné si po písmenech složí správně. Ptáme-li se na první písmeno ve slově nebo na poslední, odpovídá správně. Bojím se jakkoli zasahovat do jeho čtení a na na radu p.učitelky ze zápisu do školy jej necháváme, ať si čte jak chce s tím, že ve škole jej to prostě přeučí.
Přesto by mě zajímalo, zda se nemůže jednat o projev dyslexie, či je to projev pouze nesoustředění (jeho o 2,5 roku mladší sestra ve svých necelých 4 letech přečte slova také a písmena nezaměňuje). Vím, že se obvykle na testy do PPP chodí až v druhé třídě, ale protože už syn vlastně čte už nyní, zda by již nebylo pozdě čekat de-facto ještě 2 roky. Dále by mě zajímalo, zda dítě, které si rok a půl čte po písmenech, bude schopné se přeučit na slabikování.
Děkuji za odpověď.