Otázka
Odpověď
Re:Logoped, psycholog nebo maminka
1.12.2001 14:02:18 Lucie Laudová
Milá Markéto,
nejprve k Vašemu konkrétnímu dotazu – to, co popisujete, je pravděpodobně „hra se slovy“, kdy se dítě snaží vyhnout mechanickému opakování slov , ale baví ho hrát si se zvukem slova. Není na tom nic špatného, je to znakem tvořivého zpracovávání jazyka.
V tomto věku by péče o řeč neměla být zaměřena na opakování slov, ale spíše na rozvoj poslechových dovedností, smyslu pro rytmus a melodii, rozvoj slovní zásoby, rozvoj verbální paměti, větného vyjadřování a využívání řeči k myšlení - pochopení jevů a souvislostí kolem dítěte – to bych považovala za základní body „osnov“ Vaší domácí školy, a hlavní metodou výuky by měla být tvořivá hra.
Důležitá je podpora chuti dítěte komunikovat. Nucením k řeči docílíme spíše odmítání či jiné negativní projevy. Důležitý je také mluvní vzor a atmosféra v rodině; dítě má být plně akceptováno. Vhodné je také setkávání s vrstevníky.
Začátky úpravy výslovnosti u dětí, které nemají žádné další obtíže, připadá v úvahu mezi 4 – 5 rokem věku, často i později. Výslovnost by měla být upravena před nástupem do školy.
Zdraví Lucie Laudová
nejprve k Vašemu konkrétnímu dotazu – to, co popisujete, je pravděpodobně „hra se slovy“, kdy se dítě snaží vyhnout mechanickému opakování slov , ale baví ho hrát si se zvukem slova. Není na tom nic špatného, je to znakem tvořivého zpracovávání jazyka.
V tomto věku by péče o řeč neměla být zaměřena na opakování slov, ale spíše na rozvoj poslechových dovedností, smyslu pro rytmus a melodii, rozvoj slovní zásoby, rozvoj verbální paměti, větného vyjadřování a využívání řeči k myšlení - pochopení jevů a souvislostí kolem dítěte – to bych považovala za základní body „osnov“ Vaší domácí školy, a hlavní metodou výuky by měla být tvořivá hra.
Důležitá je podpora chuti dítěte komunikovat. Nucením k řeči docílíme spíše odmítání či jiné negativní projevy. Důležitý je také mluvní vzor a atmosféra v rodině; dítě má být plně akceptováno. Vhodné je také setkávání s vrstevníky.
Začátky úpravy výslovnosti u dětí, které nemají žádné další obtíže, připadá v úvahu mezi 4 – 5 rokem věku, často i později. Výslovnost by měla být upravena před nástupem do školy.
Zdraví Lucie Laudová