Otázka
Odpověď
Re:Špatná výslovnost ve 3,5 letech
1.12.2001 16:54:23 Lucie Laudová
Milá paní Rendlová,
vývoj výslovnosti je poměrně individuální, uvádí se , že správná výslovnost L se objevuje po třetím roce věku, R a Ř do 4 let. Není ale vůbec neobvyklé, pokud dítě uvedené hlásky nezvládá ještě v pěti letech, takže žádné obavy. Protože je při nácviku artikulace nutná dobrá spolupráce dítěte, domluvte se s Vaší paní logopedkou, kdy začít. Důležité je také, aby dítě
sluchově rozpoznalo rozdíly mezi jednotlivými hláskami.
Před nácvikem L, R a Ř je vhodné zkontrolovat správnou výslovnost hlásek T,N, D – je zde obdobný pohyb jazyka směrem k horním zubům. Dále je možné cvičit orientaci v dutině ústní a pohyby jazyka , případně rtů – s tím Vám poradí Vaše paní logopedka. Podrobné návody na rozvoj v orofaciální oblasti najdete v knize: Anita Kittel: Myofunkční terapie, Grada Publishing 1999.
Pokud je motorika jazyka dobrá, pak hláska L se vyvozuje před zrcadlem, kdy dítě sleduje u druhé osoby sprácnou polohu jazyka a snaží se ji napodobit. Nesmí dojít k vysunutí jazyka směrem z úst.Cvičí se hláska izolovaně, pak ve slabikách a krátkých slovech.
Hláska R – často se spontánně upraví, pokud dítě začne vyslovovat hlásku L. Při nácviky výslovnosti R se často používá substituční metoda - pomocí hlásky d. Doporučuji nacvičovat s paní logopedkou, protože „d“ nesmí být „ vyrážené“, je vhodné také sledovat postavení čelistí.
Hláska Ř se pak vyvozuje z hlásky R – nastavením polohy mluvidel a jemnou (šeptem) artikulací hlásky R
Milá paní Rendlová,
vývoj výslovnosti je poměrně individuální, uvádí se , že správná výslovnost L se objevuje po třetím roce věku, R a Ř do 4 let. Není ale vůbec neobvyklé, pokud dítě uvedené hlásky nezvládá ještě v pěti letech, takže žádné obavy. Protože je při nácviku artikulace nutná dobrá spolupráce dítěte, domluvte se s Vaší paní logopedkou, kdy začít. Důležité je také, aby dítě
sluchově rozpoznalo rozdíly mezi jednotlivými hláskami.
Před nácvikem L, R a Ř je vhodné zkontrolovat správnou výslovnost hlásek T,N, D – je zde obdobný pohyb jazyka směrem k horním zubům. Dále je možné cvičit orientaci v dutině ústní a pohyby jazyka , případně rtů – s tím Vám poradí Vaše paní logopedka. Podrobné návody na rozvoj v orofaciální oblasti najdete v knize: Anita Kittel: Myofunkční terapie, Grada Publishing 1999.
Pokud je motorika jazyka dobrá, pak hláska L se vyvozuje před zrcadlem, kdy dítě sleduje u druhé osoby sprácnou polohu jazyka a snaží se ji napodobit. Nesmí dojít k vysunutí jazyka směrem z úst.Cvičí se hláska izolovaně, pak ve slabikách a krátkých slovech.
Hláska R – často se spontánně upraví, pokud dítě začne vyslovovat hlásku L. Při nácviky výslovnosti R se často používá substituční metoda - pomocí hlásky d. Doporučuji nacvičovat s paní logopedkou, protože „d“ nesmí být „ vyrážené“, je vhodné také sledovat postavení čelistí.
Hláska Ř se pak vyvozuje z hlásky R – nastavením polohy mluvidel a jemnou (šeptem) artikulací hlásky R
vývoj výslovnosti je poměrně individuální, uvádí se , že správná výslovnost L se objevuje po třetím roce věku, R a Ř do 4 let. Není ale vůbec neobvyklé, pokud dítě uvedené hlásky nezvládá ještě v pěti letech, takže žádné obavy. Protože je při nácviku artikulace nutná dobrá spolupráce dítěte, domluvte se s Vaší paní logopedkou, kdy začít. Důležité je také, aby dítě
sluchově rozpoznalo rozdíly mezi jednotlivými hláskami.
Před nácvikem L, R a Ř je vhodné zkontrolovat správnou výslovnost hlásek T,N, D – je zde obdobný pohyb jazyka směrem k horním zubům. Dále je možné cvičit orientaci v dutině ústní a pohyby jazyka , případně rtů – s tím Vám poradí Vaše paní logopedka. Podrobné návody na rozvoj v orofaciální oblasti najdete v knize: Anita Kittel: Myofunkční terapie, Grada Publishing 1999.
Pokud je motorika jazyka dobrá, pak hláska L se vyvozuje před zrcadlem, kdy dítě sleduje u druhé osoby sprácnou polohu jazyka a snaží se ji napodobit. Nesmí dojít k vysunutí jazyka směrem z úst.Cvičí se hláska izolovaně, pak ve slabikách a krátkých slovech.
Hláska R – často se spontánně upraví, pokud dítě začne vyslovovat hlásku L. Při nácviky výslovnosti R se často používá substituční metoda - pomocí hlásky d. Doporučuji nacvičovat s paní logopedkou, protože „d“ nesmí být „ vyrážené“, je vhodné také sledovat postavení čelistí.
Hláska Ř se pak vyvozuje z hlásky R – nastavením polohy mluvidel a jemnou (šeptem) artikulací hlásky R
Milá paní Rendlová,
vývoj výslovnosti je poměrně individuální, uvádí se , že správná výslovnost L se objevuje po třetím roce věku, R a Ř do 4 let. Není ale vůbec neobvyklé, pokud dítě uvedené hlásky nezvládá ještě v pěti letech, takže žádné obavy. Protože je při nácviku artikulace nutná dobrá spolupráce dítěte, domluvte se s Vaší paní logopedkou, kdy začít. Důležité je také, aby dítě
sluchově rozpoznalo rozdíly mezi jednotlivými hláskami.
Před nácvikem L, R a Ř je vhodné zkontrolovat správnou výslovnost hlásek T,N, D – je zde obdobný pohyb jazyka směrem k horním zubům. Dále je možné cvičit orientaci v dutině ústní a pohyby jazyka , případně rtů – s tím Vám poradí Vaše paní logopedka. Podrobné návody na rozvoj v orofaciální oblasti najdete v knize: Anita Kittel: Myofunkční terapie, Grada Publishing 1999.
Pokud je motorika jazyka dobrá, pak hláska L se vyvozuje před zrcadlem, kdy dítě sleduje u druhé osoby sprácnou polohu jazyka a snaží se ji napodobit. Nesmí dojít k vysunutí jazyka směrem z úst.Cvičí se hláska izolovaně, pak ve slabikách a krátkých slovech.
Hláska R – často se spontánně upraví, pokud dítě začne vyslovovat hlásku L. Při nácviky výslovnosti R se často používá substituční metoda - pomocí hlásky d. Doporučuji nacvičovat s paní logopedkou, protože „d“ nesmí být „ vyrážené“, je vhodné také sledovat postavení čelistí.
Hláska Ř se pak vyvozuje z hlásky R – nastavením polohy mluvidel a jemnou (šeptem) artikulací hlásky R