Otázka
Odpověď
Re:Logopedie a cizí jazyk
3.12.2001 23:17:13 Lucie Laudová
Milá Naďo,
Je dobře, že jste přestali „opakovat stále stejná slova a chyby“ – tak by úprava výslovnosti neměla probíhat, stejně jako nemá cenu dítě stále napomínat. Souhlasím s paní logopedkou, že by bylo vhodné chlapci usnadnit přechod do cizojazyčného prostředí a nestresovat ho důrazem na správnou výslovnost.
Chápu ale, že Vás synova nesrozumitelná řeč trápí. Co tedy můžete dělat?
Je možné zaměřit se na rozvoj poslechových dovedností (zaměřené na rozlišování hlásek, sluchovou analýzu a syntézu), rozvoj orofaciální motoriky, rozvoj aktivní i pasivní slovní zásoby, smyslu pro rytmus a melodii, podporu verbální paměti a pochopení jevů a souvislostí kolem dítěte. To vše může probíhat hrou – dítě nemusí vědět, že jde o „výuku“. Syna k mluvení nenuťte, naopak oceňujte jeho snahu verbálně komunikovat.Povídejte si o všem, co společně děláte, co jste zažili v minulosti, a plánujte, co budete dělat, hrajte oblíbené hry, vymýšlejte dramatizace oblíbených televizních seriálů, zpívejte, vymýšlejte hádanky, prohlížejte si knížky a rodinné fotografie (ty jsou pro děti velmi motivující ), kreslete a vyrábějte věci z různých materiálů – a přitom všem společně mluvte a mluvte – a nebojte se, do dětí se vše ukládá jako do počítače, i když se to zúročí až později. A když do zábavných činností občas „propašujete“ slovíčko s hláskou L (R, Ř, sykavky – hlásky ale musí být správně vyvozené – fixovat chybnou výslovnost nemá smysl), možná se je podaří nenásilně zafixovat i do běžné řeči.
Zdraví Lucie Laudová
Je dobře, že jste přestali „opakovat stále stejná slova a chyby“ – tak by úprava výslovnosti neměla probíhat, stejně jako nemá cenu dítě stále napomínat. Souhlasím s paní logopedkou, že by bylo vhodné chlapci usnadnit přechod do cizojazyčného prostředí a nestresovat ho důrazem na správnou výslovnost.
Chápu ale, že Vás synova nesrozumitelná řeč trápí. Co tedy můžete dělat?
Je možné zaměřit se na rozvoj poslechových dovedností (zaměřené na rozlišování hlásek, sluchovou analýzu a syntézu), rozvoj orofaciální motoriky, rozvoj aktivní i pasivní slovní zásoby, smyslu pro rytmus a melodii, podporu verbální paměti a pochopení jevů a souvislostí kolem dítěte. To vše může probíhat hrou – dítě nemusí vědět, že jde o „výuku“. Syna k mluvení nenuťte, naopak oceňujte jeho snahu verbálně komunikovat.Povídejte si o všem, co společně děláte, co jste zažili v minulosti, a plánujte, co budete dělat, hrajte oblíbené hry, vymýšlejte dramatizace oblíbených televizních seriálů, zpívejte, vymýšlejte hádanky, prohlížejte si knížky a rodinné fotografie (ty jsou pro děti velmi motivující ), kreslete a vyrábějte věci z různých materiálů – a přitom všem společně mluvte a mluvte – a nebojte se, do dětí se vše ukládá jako do počítače, i když se to zúročí až později. A když do zábavných činností občas „propašujete“ slovíčko s hláskou L (R, Ř, sykavky – hlásky ale musí být správně vyvozené – fixovat chybnou výslovnost nemá smysl), možná se je podaří nenásilně zafixovat i do běžné řeči.
Zdraví Lucie Laudová