Otázka
Odpověď
Re:Mluvení s rozštěpem
4.12.2001 23:05:45 Lucie Laudová
Milá Lenko,
mohu Vám dát jen velmi obecnou informaci – neznám rozsah postižení patra a na problematiku rozštěpů se nespecializuji.
Tedy: důsledkem rozštěpu patra jsou obtíže sání, polykání a v řeči – tzv. palatolálie – typické je zvýšení nosní rezonance a snížení síly výdechového proudu, který je potřebný k vyslovování, postižena je výslovnost hlásek.
V logopedické péči je důležitý nácvik polykání, foukání, procvičování síly patrohltanového uzávěru, atd. s cílem zvýšení orality (rezonance ústní dutiny) na úkor nazality ( rezonance nosní dutiny).
V další péči se cvičí dýchání a polykání, buduje se tvorba hlásek na odpovídajících artikulačních místech, celková stimulace řečového vývoje dítěte.
Příznaky palatolálie nejsou přímo úměrné rozsahu postižení – velmi záleží na správné péči o řeč a na výchově. Důležitý je správný mluvní vzor – zřetelná, jasná, klidná a nenásilná artikulace a pizitivní citová vazba k dítěti.
Další informace je možné najít v knize: M. Vohradník: Poruchy řečové komunikace u velofaryngeální insuficience,Scriptorium, Dolní Břežany,2001
Na internetu je také diskuzní skupina (v angličtině) převážně rodičů – adresa je pierrerobin@yahoogroups.com
Zdraví Lucie Laudová
mohu Vám dát jen velmi obecnou informaci – neznám rozsah postižení patra a na problematiku rozštěpů se nespecializuji.
Tedy: důsledkem rozštěpu patra jsou obtíže sání, polykání a v řeči – tzv. palatolálie – typické je zvýšení nosní rezonance a snížení síly výdechového proudu, který je potřebný k vyslovování, postižena je výslovnost hlásek.
V logopedické péči je důležitý nácvik polykání, foukání, procvičování síly patrohltanového uzávěru, atd. s cílem zvýšení orality (rezonance ústní dutiny) na úkor nazality ( rezonance nosní dutiny).
V další péči se cvičí dýchání a polykání, buduje se tvorba hlásek na odpovídajících artikulačních místech, celková stimulace řečového vývoje dítěte.
Příznaky palatolálie nejsou přímo úměrné rozsahu postižení – velmi záleží na správné péči o řeč a na výchově. Důležitý je správný mluvní vzor – zřetelná, jasná, klidná a nenásilná artikulace a pizitivní citová vazba k dítěti.
Další informace je možné najít v knize: M. Vohradník: Poruchy řečové komunikace u velofaryngeální insuficience,Scriptorium, Dolní Břežany,2001
Na internetu je také diskuzní skupina (v angličtině) převážně rodičů – adresa je pierrerobin@yahoogroups.com
Zdraví Lucie Laudová