| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Otázka Odpověď

Re:Poruchy učení a lezení

15.1.2002 11:33:53   Silvie Nedvědová
Dobrý den, Evo,
pokusím se srozumitelně odpovědět.
Otázka č. 1:A) „muze na tomto "sprochu" byti pravdy trochu?“
Ano. Ale formulace by byla jiná: SPU nejsou poruchou motoriky způsobeny, ale, v tom mají autorky pravdu, u většiny dětí, které mají nějakou formu poruchy učení nebo LMD se objevuje TAKÉ porucha motoriky, obě tyto věci ale spíše mají společnou příčinu.
Dozrávání reflexů je věcí, kterou nemůžeme oddělit od funkce, stavby a průběhu dozrávání některých mozkových struktur, a to zase souvisí s působením některých látek hormonální povahy, už v průběhu prenatálního života, ale i později…
Celý děj je tedy poměrně velmi „složitá kompozice“, je zde mnoho návazností, záleží nejen na množství určitých látek v době vývoje dítěte, ale i na tom, jaké mají jednotlivé prvky této kompozice načasování. Navíc nejde jen o vznikání a dozrávání nějakých nových struktur a dějů, ale i o to, aby proběhl, a byl „správně načasovaný“, zánik některých prvků předchozích vývojových stadií (např. některých druhů buněk) v průběhu celkového vývoje organismu.
To, že dítě neleze, je ale poměrně viditelný jev, který může rodiče upozornit na možný „nestandartní“ průběh dozrávání uvedených reflexů u jejich dítěte, a to velmi brzy. A pokud se takovému dítěti věnuje včas přiměřeně zaměřená péče, případně i pod odborným vedením, lze mnoho věcí ovlivnit, a dítě může jít do školy podstatně lépe „připraveno“, než kdyby se tyto náznaky nechaly bez povšimnutí. Jsou ale i jiné známky, nejen ve vývoji motoriky, které ale mohou být mnohem snáze přehlédnutelné, a z praxe mohu potvrdit, že jsou i děti, které nelezly, ale školní potíže nemají.
Případné vhodné cvičení, masáž, rehabilitace, trénink, forma psychoterapie, reedukace…, a to je optimistické, zase má šanci ovlivnit do určité míry celý systém, nepůsobí tedy jen na tom viditelném konci – dítě už neškrábe jako kocour, je odolnější k zátěži, vydrží se nějakou dobu soustředit…, ale podpoří dozrávání těch struktur, které dozrát mohou a optimální využití těch, které už dozrát pravděpodobně nemohou, protože jejich stavba prostě není zcela optimální, protože se něco, v tom celém procesu neodehrálo včas nebo úplně perfektně. Slovo VHODNÉ zdůrazňuji, ne pro každé dítě a ne v každém věku se hodí každá z těch uvedených forem, drilem, nácvikem, který nerespektuje dítě lze i dost pokazit.
Knihu jsem bohužel zatím nečetla, takže se nemohu vyjádřit k tomu, co autorky říkají.
B) A kde se o tom da neco docist na odbornejsi urovni – to, co jsem Vám napsala, je určitá syntéza poznatků, které jsem nacházela po kouskách v učebnicích vývojové psychologie a neurofyziologie, případně v knihách o specifických poruchách učení, např.:
Zelinková, O.: Poruchy učení, Portál, Praha 1994,
Matějček, Z.: Vývojové poruchy učení, SPN, Praha 1972,
Matějček, Z.: Dyslexie, SPN, Praha 1988,
Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie, Grada, Praha 1998 – v této knize najdete obsáhlý seznam literatury k jednotlivým kapitolám, k Vaší otázceje to literatura hlavně ke kapitole V., Oddílu 1, na straně 325,
Sindelarová, Brigitte: Předcházíme poruchám učení, Portál, Praha 1996, pracuje na neuropsychiatrické klinice ve Vídni, tento systém se zabývá i rehabilitací motoriky.

Co se týká konkrétně lezení, o kterém v naší literatuře příliš zmínek není, pokud vůbec nějaké, se zdůrazněním tohoto faktu jsem se setkala na kurzu rehabilitačních masáží pro děti, který zde vedly dánské lektorky, a zaujalo mě to, protože jsem ve své praxi několik takových dětí zažila.
K otázce č.2: něco už vyplývá z toho, co bylo napsáno výše. O speciální rehabilitaci lezením nevím, ale Dr. I Heyrovská v Praze 4 Modřanech se věnuje podobně zaměřenému plavání a v tomto zařízení se dětem nabízí i další dosti komplexní péče. Telefon – záznamník, v době práce s klienty je třeba nechat vzkaz: 02 4440 3028, nevím, zda nebyl v současné době přečíslován, na jaře platil.
Zajímavou nabídku má i soukromá Ped. psych poradna s.r.o. v Ohradní ulici, Praha 4, Michle – jejich stránky najdete na adrese www.pppp.cz.
Na podporu toho zmíněného dozrávání se zaměřuje i EEG biofeedback, informace o něm jsou na hlavní straně v rubrice školáci.
Reedukace různými postupy, a různé formy cvičení, např. psychorelaxace, práce s keramickou hlínou… se provádí v řadě pedagogicko - psychologických poraden v celé republice.
Přeju hodně zdaru
Mgr. Nedvědová
Názory k dotazu (0 názorů)
Žádné názory zatím nejsou. Vložte první!

Tato poradna již není aktivní - nelze vkládat nové dotazy.

Poslední komentované ze všech poraden


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.