Otázka
Odpověď
Re:Hyperaktivita
4.5.2000 Silvie Nedvědová
Dobrý den Marcelo,
O LMD a hyperaktivitě je zde v poradně i v diskusních klubech už docela hodně informací, takže, pokud jste je ještě nečetla, velmi doporučuji.
Najdete tam informace o EEG-biofeedbacku, jako formě terapie, ale i např, o vhodné výživě. Někdy může být v pozadí motorického neklidu i horší schopnost vstřebávání některých prvků z potravy. Dále se u řady dětí osvědčuje nácvik a pravidelné cvičení relaxační techniky, případně spojené s individuální nebo skupinovou „hravou“ formou psychoterapie, napadá mě teď, že byly popsány i pozitivní zklidňující výsledky při pravidelném cvičení dětské jógy, bohužel nemám teď informace, kde se cvičí, dobře mohou působit i dětské masáže, kniha Jany Hašplové je myslím na obrázku na titulní straně Rodiny.
Vždy je pro úspěch terapie lepší, když zvolená forma dítě baví.
Jako problematické vidím umístění hyperaktivního dítěte do prostředí, kde by, jak se domníváte bylo samozřejmé, že by neklid nemohli tolerovat. Vaše dcera teď ve velmi vzácně podporujícím prostředí, které popisujete, může uplatnit své vlohy a radovat se z úspěchů, vývoj její osobnosti tak je její poruchou minimálně ohrožen. U dětí, které jsou ve škole vystaveny každodennímu nátlaku, negativnímu hodnocení, a od nichž je jako samozřejmost vyžadováno něco, co mohou zvládnout jen s velkou námahou nebo prostě zvládnout nemohou, totiž klidné sezení apod., se bohužel často objevují příznaky neuróz, úzkosti, negativismus, agresivita, ale i stavy podobné únavovému syndromu a somatické potíže, jako bolesti břicha, hlavy a podobně. Bohužel se dítě s netolerancí může setkat i když “jen“ změní na druhém stupni učitele.
Domnívám se ale, že pokud jde o hyperaktivitu na podkladě LMD a je-li potvrzena pedagogicko psychologickou poradnou, měla by být do určité míry zohledněna i na střední škole, případně druhém stupni ZŠ. Vždy ale záleží na učitelích, které dítě má, zda tomu tak opravdu bude, a to často záleží na celkové atmosféře školy.
Myslím, že by stálo za to zvolenou střední školu navštívit nebo hledat střední školu, kde se uplatňují jiné vyučovací metody než tradiční, a ne nejvhodnější, verbální výklad spojený se sezením v lavici.
Bývá i vhodné, výhledově, přihlédnout k možnostem dítěte i při volbě povolání, není vhodná striktně pravidelná osmihodinová pracovní doba a práce „piplavá“ nebo s velkými nároky na přesnost, naopak jsou tito lidé často schopni nárazově zvládat velké množství práce, nedostatek spánku, nebo větší zátěž…
Hodně štěstí
Mgr. Nedvědová
O LMD a hyperaktivitě je zde v poradně i v diskusních klubech už docela hodně informací, takže, pokud jste je ještě nečetla, velmi doporučuji.
Najdete tam informace o EEG-biofeedbacku, jako formě terapie, ale i např, o vhodné výživě. Někdy může být v pozadí motorického neklidu i horší schopnost vstřebávání některých prvků z potravy. Dále se u řady dětí osvědčuje nácvik a pravidelné cvičení relaxační techniky, případně spojené s individuální nebo skupinovou „hravou“ formou psychoterapie, napadá mě teď, že byly popsány i pozitivní zklidňující výsledky při pravidelném cvičení dětské jógy, bohužel nemám teď informace, kde se cvičí, dobře mohou působit i dětské masáže, kniha Jany Hašplové je myslím na obrázku na titulní straně Rodiny.
Vždy je pro úspěch terapie lepší, když zvolená forma dítě baví.
Jako problematické vidím umístění hyperaktivního dítěte do prostředí, kde by, jak se domníváte bylo samozřejmé, že by neklid nemohli tolerovat. Vaše dcera teď ve velmi vzácně podporujícím prostředí, které popisujete, může uplatnit své vlohy a radovat se z úspěchů, vývoj její osobnosti tak je její poruchou minimálně ohrožen. U dětí, které jsou ve škole vystaveny každodennímu nátlaku, negativnímu hodnocení, a od nichž je jako samozřejmost vyžadováno něco, co mohou zvládnout jen s velkou námahou nebo prostě zvládnout nemohou, totiž klidné sezení apod., se bohužel často objevují příznaky neuróz, úzkosti, negativismus, agresivita, ale i stavy podobné únavovému syndromu a somatické potíže, jako bolesti břicha, hlavy a podobně. Bohužel se dítě s netolerancí může setkat i když “jen“ změní na druhém stupni učitele.
Domnívám se ale, že pokud jde o hyperaktivitu na podkladě LMD a je-li potvrzena pedagogicko psychologickou poradnou, měla by být do určité míry zohledněna i na střední škole, případně druhém stupni ZŠ. Vždy ale záleží na učitelích, které dítě má, zda tomu tak opravdu bude, a to často záleží na celkové atmosféře školy.
Myslím, že by stálo za to zvolenou střední školu navštívit nebo hledat střední školu, kde se uplatňují jiné vyučovací metody než tradiční, a ne nejvhodnější, verbální výklad spojený se sezením v lavici.
Bývá i vhodné, výhledově, přihlédnout k možnostem dítěte i při volbě povolání, není vhodná striktně pravidelná osmihodinová pracovní doba a práce „piplavá“ nebo s velkými nároky na přesnost, naopak jsou tito lidé často schopni nárazově zvládat velké množství práce, nedostatek spánku, nebo větší zátěž…
Hodně štěstí
Mgr. Nedvědová