| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Vadí, když dítě před vstupem do školy umí číst?

[<<Předchozích 70] Příspěvky 7180 z 84 [Dalších 4 >>]
Nika + syn 8
  • 
28.6.2000 16:34:33
Mám velmi podobné zkušenosti. Můj syn taktéž začal číst sám ve čtyřech letech - i když čtení patřilo pouze k nepatrné části toho, co zvládl před nástupem do školy (sklony k matematice, zeměpisu i např. jazykům byly výraznější - čtení byl jen prostředek, jak získávat informace nezávisle na dospělých).
Vybrat speciální školu v našem městě nebylo možné, syn nastoupil do běžné ZŠ s dobrou pověstí. Po prvních dnech vyučování jsme s manželem situaci zhodnotili asi následovně: do školy bude chodit, protože musí (zákony), ale pokud chceme vytěžit něco z jeho nadání a vloh, je to pouze na nás.
Paní učitelka syna posadila do poslední lavice, bez souseda - aby neotravoval, když už všechno umí atd... Chápu, že je to i pro ni těžké, má-li ve třídě 25 dětí, některé s poruchami učení, ale v našem konkrétním případě se nijak nesnažila syna motivat, naopak.
Opravdu je vše na nás, na rodičích - kroužky, mimoškolní aktivity, bohatý program (dostat prvňáka v rámci jedné školy do kroužku pro starší děti je téměř nemožné).
Také vidím řešení v přechodu na víceleté gymnázium - proto mě vyděsil návrh ministra školství tato gymnázia zrušit (MF DNES 28.6.).
Ještě k tématu číst či nečíst před nástupem do školy. Ze zkušeností ze svého okolí, kdy spousta známých pod vlivem toho, že náš syn čte už dávno, učila své děti číst před nástupem do školy, mám takovouto zkušenost: 6-7 leté dítě (časté odklady) není jistě problém naučit číst, ale ty děti, které k tomu "nedojdou" sami používají tuto znalost jen na předvádění před příbuznými, takřka nikdy si nevezmou knihu aby si četly jen tak pro sebe. Tyto děti se během prvních let školy srovnají, předškolní snaha rodičů je nijak nepoznamená a vzhledem k ostaním předmětům se ani výrazně nenudí.
  • 
15.6.2000 15:50:40
Zcela souhlasím s názorem pana profesora. Jsem matkou takto "postiženého" syna, který začal číst a počítat velmi brzy (ve 4 letech), aniž by ho někdo k tomu vedl anebo ho to dokonce učil. Vše šlo přirozenou cestou a je opravdu těžké, dítě omezovat, když samo má zájem a tyto činnosti ho baví. Když jsme byli u zápisu, setkala jsem se se stejným názorem "zkušené" paní učitelky - čtení je na škodu. Dokonce jsem se prostřednictvím své známé dozvěděla takové paradoxy: paní učitelka na třídní schůzce rodiče důrazně žádala, aby děti doma pouze slabikovaly a nespojovaly slabiky ve slova, i když jim to jde (držela se asi časového harmonogramu..) Další maminka se až do 5. třídy trápila s nevhodným chováním svého syna (podle paní učitelky velmi vyrušoval a byl drzý), který rovněž plynule četl a obstojně počítal již před nástupem do školy. Syna dali rodiče na víceleté gymnásium a jeho chování přestalo vybočovat z normálu.
Škoda těch pěti let, které byly pro rodiče a dítě velice stresující.
Proto se domnívám, že by rodiče měli pro svého prvňáčka vybírat školu pečlivě a určitě by se měli se svými dotazy ohledně individuálního přístupu a přiměřeného vytěžování dítětě podle jeho schopností obracet přímo na paní učitelku 1. třídy (učitelů je jako šafránu). Podle mého názoru by měli preferovat třídy s menším kolektivem, kde je možnost individuální rozvoj realizovat. Domnívám se, že rozhodně není ztrátou času vozit dítě do školy, která není nejblíž bydlišti, ale která výše uvedeným kritériím vyhovuje.
  • 
8.6.2000 12:54:50
je jí pět let, moc se těší do školy. jenže ouha, narodila se v říjnu, takže si počká ještě dva roky. Jinak je to úplně normální holčička, snad jen možna o hlavu menší než její vrstevníci. jako rodiče jsme uvažovali o tom, zda by nebylo rozumné její nástup do školy o rok urychlit, když už matka Příroda urychlila dítěti jeho vývoj.Je červen a rozhodnutí ještě nepadlo. Ráda si přečtu zkušenosti jiných rodičů k této otázce. souhlasím s panem profesorem Matějčkem, že starost, aby se takto urychlené děti nenudily, je ponejvíce na dospělých. Výchova dítěte je zodpovědností rodičů a to i v případě, že selže učitel. Starší syn má na učitelku štestí. V první třídě o hodině matematiky dostává "přídavek". Zatímco spolužáci prokousávájí přechod přes číslo 10, odečítá a sčítá "letopočty" (větší čísla)a přemýšlí nad slovními úlohami.
  • 
28.4.2000 6:17:03
Milá Marie,
děkuji za Tvoji odpověď a myslím, že to udělám přesně podle Tvoji rady. Konec konců za zeptání nic nedám a jenom doufám, že nám paní učitelka pomůže. Jestli můžu, dám Ti potom vědět, jak postupujeme a s čím se budeme setkávat na naší cestě za kvalitním vzděláním. Můžeš poslat e-mail. Moc děkuji.
wenigerova@hotmail.com
Marcela
Marie ,dve deti
  • 
27.4.2000 11:18:03
Milá Marcelo,
je velmi dulezite, do jake skoly Vase dcera bude chodit. Na Vasem miste bych nic neponechala nahode- Vy musite dobrou skolu a dobrou pani ucitelku v y b r a t!
Mluvim z vlastni zkusenosti,můj syn take cetl od peti let, do skoly se moc tesil. Behem jednoho tydne bylo z nadseneho ditete - dite otravene.
Dnes vim, ze to byla chyba davat ho proste do te nejblizsi skoly. Nasla jsem jinou, kam uz dva roky dojizdime asi 50 minut - ale stoji to za to , verte mi.
Takze moje rada : jdete do skoly a promluvte si s pani ucitelkou, ktera bude Vasi dceru ucit,ptejte se ostatnich rodicu,jejichz deti ucila. Informujte se na skolskem urade.Vsechna namaha nyni vynalozena se Vam stonasobne vrati behem tolik duleziteho prvniho skolniho roku.
Preji hodne stesti.
Marie
  • 
20.4.2000 23:20:50
Jsem maminkou holčičky, která v září nastupuje do první třídy. Začala nám číst v necelých 5 letech.Je všestranně nadaná, umí číst, psát tiskacím písmem, sčítat snad až do 30, a spoustu dalších věcí. Dělá nám jenom radost a jak říkají moje kamarádky, nemám normálné dítě : nezlobí, neodmlouvá, prostě dokonalá holčička. Přesto mám obavy, jaké to bude ve škole, protože od paní učitelky ve školce slyším téměř denně, jak se tam bude nudit. Nedá si vysvětlit, že se to prostě naučila sama, nikdo nad ní nestál a nenutil ji učit se cokoliv. Každý večer před spaním si čte, má ráda encyklopedie, ale i pohádky.
Děkuji proto za dodání odvahy, za hezký článek a doufám, že budoucí paní učitelka nám vyjde vstříc a talent male Anne - Marii nebude zmařen. Pokud by bylo možné, ráda bych se dověděla více, jak nadané dítě správně motivovat a podporovat v učení.
Marcela
  • 
20.2.2000 8:06:49
Já jsem byl tentýž případ: šíleně jsem se nudil a to mi bohužel zůstalo až do konce školní docházky. S češtinou jsem měl tytéž problémy. České školství považuji za věc, kterou je nutno potírat a ne podporovat...
  • 
10.1.2000 15:09:42
Sama připojuji svůj názor na zmíněnou problematiku - číst nebo nečíst před vstupem do školy? V první řadě mám dojem, že dětem nelze poručit. Pokud mají snahu a chuť se samy naučit číst, těžko tomu lze bránit. Nedovedu si představit rodiče, který by je k tomu doma cíleně vedl, dokonce snad nutil. Bránit snahám mrňousů však považuji za zbytečné. Ten pocit vyjímečnosti, že umějí něco víc než ostatní, si plně zaslouží. Obě moje děti četly před první třídou. Syn je podzimní, takže ten měl značný náskok a četl zcela plynně. První den v první třídě se zeptala paní učitelka, jestli náhodou někdo neumí přečíst větičku na tabuli. Náš Davídek se přihlásil, přečetl, byl pochválen a ten výraz v jeho tváři bych vám přála zažít. V tu ránu si školu zamiloval. Vydrželo mu to poměrně dlouho, nenadšení vůči škole začíná projevovat až teď, kdy je v sekundě na gymnáziu, ale on má momentálně záporný vztah takřka ke všemu a mimo to projevuje osobitý názor na okolní dění, ovšem to už je problematika do zcela jiné rubriky. Dcerka četla před začátkem školy o něco "hůře", je totiž květňátko, takže měla proti bráchovi trochu handicap. Přesto se našli lidé, co nás přesvědčovali, ať jí dáme odklad. Byla hodně mrňavá, droboučká, zřejmě moc na školačku nepasovala. Rezolutně jsme to odmítli. Sice byla jedna z nejmladších ve třídě, ale odklad chápu pouze u dětí se zjevnou nezralostí nebo neschopností soustředit se (nechť posoudí psycholog), u ostatních mi připadá zbytečný. A ještě k tomu čtení: hodně záleží na učitelce. Jedna uvítá čtoucí dítě k oživení výuky a jako motivaci pro ostatní děti. Jiná si na něj zasedne, co že jí to rodiče fušují do řemesla. My měli v obou případech štěstí na ten první typ. Držím palce všem "čtoucím" prvňáčkům, aby to tak bylo i u nich.
  • 
13.11.1999 20:22:22
Ja si myslím že to nevadí, je to dobré pro žáka a pro učitele, ale ostatní žáci se na to dívají jinak. I v první třídě dokáží ukázat prstem na spolužáka/čku a řícty "ty šprte!" Pokud je to dítě připraveno si toho nevšímat a uvědomit si, že je to druhé dítě hloupé, je to v pořádku, pokud ovšem se s ním nebude nikdo kamarádit, je to horší, vyberte si.
Blanka, dcera(11let), syn(10let)
  • 
21.10.1999 11:31:46
neubranila sem se komentari k tomuto clanecku. Mam zkusenost spise negativni, co se tyka pristupu ucitelek k detem, ktere pred nastupem do skoly to ci ono zvladaji a prijde mi, ze v tom vidi veliky problem. Syn byl podobne "pripraven" jeste pred skolni dochazkou, sam se jaksi mne nepochopitelne naucil plynulemu cteni a jakymsi poctum. Jak sem se nadrela s dcerou, nez pospojovala slabiky?! A jemu to vsechno slo tak snadno. Ve skole vycnival z rady, stal se problemem a on sam byl predevsim bez motivace, protoze mjel jediny ukol: Nevyrusovat! nebudu vse popisovat, vysledkem je, ze jeho prospech i chovani se zhorsilo docela dost. Nasledovaly porady v poradnach, kde mne ujistili, ze chlapec je nadprumerne inteligentni a nevidi problem v dosahovani vybornych vysledku, ze to chce jen spravnou motivaci.
Sesli jsme se vsichni, ja, syn ucitelka i doktorka, moc sem tomu prikladala na vyznamu, zkoncilo to vsak poplacanim synovych ramen, tak se Honziku polepsi a nezlob a bylo po schuzce. Nekdy se skutecne zbytecne snazite a skola neustale nabada ke spolupraci...cha, cha
Dnes je na jine skole, stale se musi zaradit, ale uz je jina situace, protoze jde predevsim o to spacifikovat dablika, ktery odmita spolupraci, tak, aby z nej pedagog neprisel o rozum.
Blanka, Olomouc
[<<Předchozích 70] Příspěvky 7180 z 84 [Dalších 4 >>]

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.