Simona1 |
• |
31.3.2004 13:45:51
Musím říct, Simono, že mě Tvoje pomluva urazila. Jestli nejsi ochotná diskutovat logicky a zformulovat, s čím konkrétně nesouhlasíš, nepiš raděj nic.
Máš právo na svoje rozhodnutí, z čeho budeš ve svém myšlení vycházet, a nemusíš příjmat názory druhých. Ale nemáš právo odsuzovat něčí pohled na svět bez toho, že bys svůj opačný názor uměla (nebo chtěla) obhájit. Chápu, že jsi a priori naštvaná na katolíky (mnohdy je proč) a že jakékoli téma dotýkající se svědomí tě dráždí. Je to tabu dnešní doby. Ale to ještě není důvod, proč bys měla omezovat mou svobodu slova nadávkami do fanatiků. Jak říkám, logicky diskutuj, jestli chceš. |
• |
31.3.2004 13:28:28
Milý Sosane,
je zajímavé s Vámi diskutovat. Pokusím se stručně reagovat na Vaše námitky. 1. námitka: Teologie není věda. To záleží na tom, čemu říkáte věda, jestli jen přírodním vědám, nebo vědám všem. Všechny moderní vědy vznikly z filozofie, jejímž jedním druhem je teologie - je to filozofie vycházející z několika hypotéz (jak je to ve vědeckém světě běžné) - odpovědí na několik "základních otázek" (viz příspěvek Základní otázka). Co se týče měření, ve vyšší matematice např. také člověk nepřeměřuje zkoumané skutečnosti šuplerou. Pokud opravdu stojíte za svým názorem, zasaďte se o zrušení teologie (a filozofie) jako (u nás nejstaršího) univerzitního oboru. 2. námitka: "Váš prvotní předpoklad ... je velmi pochybný, ničím nepodložený a troufám si tvrdit, že i valná většina lidí by jej nepovažovala za pravdivý." Moje provotní předpoklady JSOU PODLOŽENY teologickým studiem. I kdyby většina lidí nepovažovala jeho výsledky za pravdivé (jako že si to nemyslím), nic to neznamená. Kam by došli fyzikové se svým zakřivením vesmíru, kdyby ho podmiňovali veřejným míněním? 3. námitka: "Jediné, o co se opírá, je vaše víra." Ano, rozhodnutí přisvědčit určité odpovědi na základní otázku lze nazvat víra. Ale v tomto smyslu se i váš názor zakládá na víře - na víře, že lidský život se rovná fungování mozku, a na chabé víře (protože jste si to neověřil), že potrat nezabíjí fungující mozek (případně na víře, že dobro a zlo je relativní). 4. námitka: "Pouze na základě víry - bez jakéhokoliv jiného racionálního zdůvodnění - požadovat např. změnu zákona, to už je, nezlobte se, naprostá demagogie." Úplně s Vámi souhlasím a tento názor (a názor na ty poněkud trapné demonstrace) jsem už tady vyjádřila (viz Chyby špatných moralistů), že bojovat za ilegalizaci potratů je v dnešní době s odpuštěním kravina. Státní zákony na rozdíl od teologického bádání JSOU závislé na veřejném mínění, a to nelze a ani by se nemělo měnit násilím. Ale snažit se veřejné mínění formovat, když je formováno opačným směrem, než jaký na základě zmíněných principů považuji za dobré, to je něco jiného. |
Yak |
• |
31.3.2004 9:28:58
Tak teda s tebou to v v posteli musí bejt zábava... Plácaš nesmysly a obtěžuješ tim ostatní. Láska je cit a sex je sex - dobrej nebo špatněj... a u tebe je mi jasný, jakej je
|
simona2 |
• |
30.3.2004 19:21:03
Promin Simonko, ale ty jsi, podle toho co pises v prispevcich, fanatik a nema smyl Ti neco psat.
|
• |
30.3.2004 19:19:04
Dovoľte mi vyjadriť sa tiež k téme ukončenia tehotnosti. Tak ľahko sa povie interupcia je vražda a bodka. Ale ten, kto to zažil na sebe, kto pozná ťarchu rozhodovania sa, ten vie aká zložitá je to situácia. Sama som prežila aké to je, keď žena neočakávane čaká dieťa. Môjmu dieťatku som darovala život, ale i tak viem hlboko pochopiť čo prežíva žena, ktorá pre rôznu životnú situáciu sa rozhodla pre potrat a nikdy by som sa ani len nepokúsila ju súdiť, lebo človek je veľmi krehký a nikdy nevie ako by sa zachoval on. Naozaj chápem ženy, ktoré sa rozhodli povedať dieťatku nie, pretože tie situácie sú tak ťažké a dokonca si myslím, že niekedy ani nie je v ľudských silách rozhodnúť sa inak. Túto silu môže dať len Boh, ak o ňu prosíme. Mamičky prosme o ňu, pre seba aj pre druhých. Faktom však je, že nech je situácia akákoľvek ťažká, až nezvládnuteľná, to čo ničíme je život, ktorý začal a ten život je ľudský. A to je zlé. A vždy to bude zlé a nesmieme sa klamať, že sme urobili dobre. Sme ľudia a nezvládli sme situáciu, ale neklamme sa, že sme urobili dobre, keď to dobre nie je. Možno žena nedokázala konať inak,čo sa dá ľudsky pochopiť, ale nemožno povedať že vlastne sa nič nestalo, alebo že urobila dobre. Siahnuť na život – vo svojom jadre nemôže byť dobré, a v hĺbke srdca to určite cítime všetci.
|
Simona1 |
• |
30.3.2004 16:36:30
Ano, to je základní otázka. Nebo spíš ta úplně základní je, jestli dobro a zlo vůbec existuje, případně jestli je závislé na člověku, nebo ne. Jsem přesvědčená, že odpovědi na tyto základní otázky nelze empiricky dokázat, člověk se musí rozhodnout, k jaké odpovědi se sám za sebe přikloní, jaká odpověď je pro něho přesvědčivější. (Kdybys chtěl, pošlu ti odkaz na odbornou filozofickou literaturu.)
Otázka ale zněla, na základě čeho JÁ rozlišuji dobro a zlo. Rozhodla jsem se nechat se přesvědčit, že dobro existuje, že je to reálná skutečnost, nezávislá na člověku (v tom smyslu, že si člověk sám nemůže stanovovat, co dobro je a co ne), zlo, že je (v konečném důsledku) odmítnutím dobra, a kritérium pro rozlišování obojího že je desatero a evangelium (a na ně navazující teologie). ČÍM jsem se nechala přesvědčit, to se nedá tak snadno vypsat: byla to, básnicky řečeno, "chuť pravdy" (jestli studuješ do hloubky jakýkoli obor, chápeš asi, co tím myslím), "skládání mozaiky", dobrodružná zkušenost, do které se takovým rozhodnutím "vstoupí" - zkušenost vztahu s dobrem. |
Agata |
• |
30.3.2004 16:15:56
Jak říká prof. Pafko - je-li smrt vázána na zánik mozkové činnosti, musíme pak život vázat na vznik této činnosti. Ta vzniká ve 22. až 24. týdnu těhotenství, kdy se v Česku interrupce již neprovádějí
|
Sosan |
• |
30.3.2004 16:11:05
Předpokládáme-li, že fakta jsou tak, jako píšete, pak se požadavek na ochranu života od okamžiku početí jeví jako logický. Ovšem váš prvotní předpoklad, ze kterého celá úvaha vychází (vznik duše a pod.), je velmi pochybný, ničím nepodložený a troufám si tvrdit, že i valná většina lidí by ho nepovažovala za pravdivý. Jediné, o co se opírá, je vaše víra (či víra skupiny lidí, jejíž jste vy součástí). Vaše morální odsouzení tedy plyne pouze z vaší víry a má platnost pouze mezi lidmi vaši víru sdílející. Dovolávat se v tomto smyslu výsledků "moderní teologické vědy" je irelevantní, neb se o vědu v pravém slova smyslu nejedná - jak chcete měřit duši nebo snad přímo boha? Obsah těchto pojmů už z principu vědecky zkoumat nelze, neboť hmotně neexistují a tudíž jaksi není co zkoumat, aby bylo možno prezentovat výsledky takového výzkumu. A pouze na základě víry - bez jakéhokoliv jiného racionálního zdůvodnění - požadovat např. změnu zákona, to už je, nezlobte se, naprostá demagogie.
|
Simona1 |
• |
30.3.2004 15:44:47
Poslední informaci by chtělo ověřit. Pokusím se to někde najít.
Na vědecké rovině by se každopádně dalo postavit tvrzení proti tvrzení: Moderní teologická věda definuje jako počátek života početí, protože člověk je definován jako jednota duše a těla - duše nevstupuje do těla hotová třeba ve chvíli, kdy má mozek dostatečný počet buněk, ale počátek jejího vzniku je totožný s počátkem vzniku těla. Smrt jako roztržení člověka na mrtvé tělo a jaksi přežívající duši (o tom, jak přežívá, není mnoho známo) je něco nepřirozeného; lidé by ukončovali život na zemi jiným způsobem, kdyby se pro svoje konečné zničení kdysi na počátku proti vůli svého Tvůrce svobodně nerozhodli. Abychom měli možnost vzít toto rozhodnutí zpět - aby smrt nebyla definitivním zničením pro všechny, ale jen pro ty, kteří na tomto rozhodnutí opravdu trvají (raději nechci být, než být s Tebou), Tvůrce se narodil jako člověk, dobrovolně zemřel na mučidlech a přemohl smrt. Tudíž čeká "v jámě smrti" na nás, proměňuje smrt v počátek opravdového života pro ty, kdo to neodmítnou, a chystá se nám vytvořit nové tělo. |
Sosan |
• |
30.3.2004 12:47:07
Současná lékařská věda považuje za konec života smrt mozku. Adekvátní by tedy z lékařského hledika bylo, kdyby za počátek života byl považován počátek života mozku. A počátek života mozku rozhodně není totožný s okamžikem početí. Že v lidském těle existuje ještě nějaká živá tkáň i po smrti mozku (např. orgány schopné transaplantace) respektive před počátkem života mozku s tímto nemá mnoho společného. Směšovat buněčný život s vědomým životem člověka je zásadní omyl, kterého se dopouštějí podobné naivní úvahy, jako je úvodní článek. Dokonce jsem tuším někde četl, že život mozku u lidského zárodku začíná zhruba v době, kdy dle české legislativy již není interrupce povolena, ale to si nejsem jistý.
|
Další akce nalezte zde
Další recepty nalezte zde
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.