Lenka, Lukáš 2r, Kristina 3m |
• |
28.8.2002 21:57:09
Tak nás diskuse zavedla z jednoho pískoviště až do UK, to je pěkné.
Ale je fakt, že romská menšina jen parazituje na většinové společnosti. Zneužívá sociální programy a v současné těžké době pro tolik lidí v naší zemi i humanitární pomoci. Nepracují, protože jim to společnost trpí. Vždy se totiž najde pár hlupáku co se za ně perou na úkor majoritní společnosti, viz plot v Matiční. Jsem z UL a vím o čem mluvím, vlastně píšu. Jezdili sem politici z Prahy, ale před jejich návštěvou městská policie Matiční ulici uklidila. Jezdili sem z Británie a USA bojovníci za lidská práva, ale Britové je teď nechtějí a Američané téměř vyvraždí Indiány a stále v některých svých státech diskriminují černochy, ale nám káží o lidských právech a humanitě. Ať si raději zametou před svým prahem. Když jsem nastoupila na mateřskou, tak jsem pocítila svou největší diskriminaci a to, že jsem v minulosti měla vyšší příjem a samozřejmě i daně, jsem teď dostala minimální dávky. Kdežto naši romští spoluobčané ani neví co jsou daně a dávky dostávají ze všech stran. Ale vrátím se k pískovišti, kam se synem chodím také. Když přijdou cikáňata je lepší vzít všechny své bábovičky a raději odejít, protože romské děti kradou od útlého dětství a ne jen bábovičky, ale i sladkosti našich dětí. Ale nemám pocit, že bych byla rasista, jen chráním své děti, sebe a žiji v "právním" státě. |
Lily |
• |
28.8.2002 20:44:23
Šárko a jak jsou ti sousedi jsou nesnesitelní? Ptám se proto, že já už jsem úplně hotová z našich sousedů, kteří jsou zcela bílí a tak si říkám, že jsem jsem ten pravý bugr možná ještě nepoznala.
V našem současném domě je romská rodina úplně nejpříjemnější, jejich děti studují VŠ a rodiče mají též universitní vzdělání. Když jsme před lety potřebovali nutně vyměnit byt za větší, jednali jsme i s dvěma rodinama romů. Doma měli naprosto dokonale čisto a byli nám sympatičtí. Obě rodiny, mimochodem méně početné než moje rodina/ se chtěly stěhovat proto, že majitel chtěl mít bílý barák a tak si sami začli hledat výměnu. Majitel našeho tehdejšího domu ale výměnu s nimi nepovolil. Strašně jsem se styděla. Já vám všem v této diskuzi nechci zpochybňovat vaše zkušenosti, jenom píšu, že já mám taky spoustu špatných zážitků /okrádání, vytrvalé ničení kočárku na chodbě, ignorance matek na pískovišti, agresivní spolužáci dětí, šikana a drzost matek, které své šikanující děti ještě hájily a obviňovaly rodiče obětí..../ s lidmi obecně. I když mě párkrát naštvali i cikáni, nemůžu mít dojem, že právě oni mi v životě nepříjemnosti způsobují. Já nejsem ani pro pozitivní rasismus - o bílé rase si iluze rozhodně nedělám. Když vezmu v úvahu, kolik desítek tisíc jsme každý zaplatili jenom za to, co si nakradli bílí límečkové v bankách... Připadá mi, že hodně lidí nechutně krade a podvádí a štve mě to a zrovna tak mi vadí, že spousta rodičů posadí své děti jenom k počítačům a moc se o ně nestará. |
markéta |
• |
28.8.2002 8:16:03
Můj názor je následující:
Cikáni nemyslí na zítřek, žijí ze dne na den, z toho vyplývá, že nemají zájem o studium a dlouhodobou práci, protože to je otázka několika let a soustavného snažení a na to nemají. Nemyslím inteligenčně, ale povahově. Soustředit dlouhodobě svoji pozornost a činnost na něco, co přinese výsledek až za dlouhou dobu, to není v jejich povaze. Proto se poflakují, kradou a práci berou jen příležitostnou, kde je výsledek - výdělek, hned vidět. Není pravdou, že nemají přístup ke vzdělání. Za komančů musely všechny děti chodit do školy a velmi se to hlídalo. Teď jsou různé další podpory - školky zdarma i s obědy, hrazení školného apod. Takže příležitost je, ale cikáni o něco takového nestojí. Chtějí žít ve velkých společenstvích a kočovat. Když žije 10 lidí v bytě 2+1, jasně, že se to projeví. Ale nevidím důvod, proč by třeba stát měl zrovna cikánům zajišťovat velké byty. Já bych taky chtěla velký byt a nikdo mi ho nedá, tak proč někdo jiný by ho měl dostat jen proto, že má jinou barvu pleti než já? Myslím si, že cikáni mají u nás možnost žít kočovným způsobem. Co jim brání v tom, aby si koupili karavan a stěhovali se z místa na místo? Když budou tábořit v kempech, nebudou krást, budou platit poplatky, nikomu vadit nebudou. Podle mého prostě to, co Sosan nazval "cikánováním", není výstřelek několika jedinců jinak slušného romského etnika, které se chce vzdělávat, pracovat, zpívat a tančit. Podle mne je to skutečně jejich životní styl, takže když se mluví o romské kultuře, musí se brát na zřetel i to, že tohle do ní prostě patří. Souhlasím pochopitelně s tím, že když se najdou jedinci, kteří se chtějí z takového životního stylu vymanit, mají mít možnost, nemají tam být zatlačováni zpátky. Ale takové možnosti podle mne jsou, není nutné vymýšlet neustále nové formy podpory, kterými se většinová společnost podbízí menšině a o které menšina nestojí. "Cikánování" samozřejmě provozují i příslušníci ostatních ras a menšin, jenže tam je to pár jedinců, které se tím ze své společnosti vymaňují, zatímco u cikánů je to většina, protože se tím do své společnosti zařazují. |
• |
27.8.2002 14:45:52
Ahoj lidi,
musím říct, že svůj vztah k Romům (které opravdu důsledně nazývám Romové), jsem byl nucen přehodnotit minulý rok o prázdninách, kdy jsem byl na dovolené v Brně. Ubytoval jsem se na Brněnských kolejích, protože je to levnější. Ovšem má to nevýhodu - můžou Vám dát spolubydlící. To se taky stalo. Mým spolubydlícím se stal muž romské národnosti - zhruba čtyřicátník. Moc jsem se s ním nebavil - ne že bych nechtěl, ale nebyl čas. Snažil jsem se využít dovolené a většinou jsem byl skutečně ve městě a na pokoj jsem se vracel jenom převléct nebo vykoupat. To byl taky kámen úrazu - tenhle muž se nekoupal. Skutečně. Páchl na sto honů. Ale to jsem překousl - každý jsme nějaký. Pak jsem ale zjistil, že se mi začíná ztrácet jídlo, které jsem měl na pokoji. Tu zmizel balíček arašídů, tam zase láhev coly... Když jsem se ho zeptal, jestli náhodou neví, kdo tu ještě byl, začal mi nadávat do rasistů a cituji: "Bílých sviní", že ho podezřívám z krádeže. Nic takového jsem vůbec neřekl, ale... Abych to zkrátil...po tomhle výstupu jsem si byl naprosto jist, kdo si zmiňované věci "vypůjčil" (ne k vůli jeho národnosti, ale k vůli tomu, že potrefená husa se vždycky ozve). Raději jsem se přestěhoval do penzionu, kde nic takového nehrozilo. Kromě toho jsem zažil cestování romské mládeže šalinou. A to byl opravdu zážitek. Podobný "bugr" jsem viděl pouze u branců, jedoucích na vojnu. Pili, kouřili (v tramvaji), obtěžovali spolucestující... Já vím, že všichni nejsou stejní. Asi bych měl brát tu situaci jako fakt, který by se mi mohl stát i s "neromy". Ale neberu. Od té doby, a stydím se za to, jakmile nastoupí do prostředku hromadné dopravy Rom, rychle si zkontroluji peněženku a doklady a raději se zdekuju někam dál. |
Martina, Honzík 2,5 roku |
• |
27.8.2002 13:35:34
Treba je to tim, ze v UK jsou pravidla uz nejakou dobu dana a vsichni chapou, ze je maji dodrzovat obe strany. Jen si predstavuji podobnou situaci u nas v Cechach (plot, vyhrazene parkoviste), kolik lidi z obou stran by protestovalo, jedni by byli za rasisty a druzi za škodiče. A pritom urcit pravidla je asi zakladni kamen kazdeho souziti, at dvojice, manzelu nebo skupin.
|
Lida a 2holky |
27.8.2002 13:12:31
Ja tak trochu se Sosanem souhlasim,
kdyz se na to podivame z historickeho hlediska. V dobe, kdy cikani kocovali, tak take kradli. Nejednalo se o velke kradeze, spise drobne - tu slepici, tu kralika apd. Kdyz se cikani blizili do vesnice, tak cela vesnice na to jiz byla pripravena. Lide si "vice hlidali" jejich majetek. Na druhou stranu cikani casto pomahali s prilezitostniki, letnimi pracemi. Sezonni sber ovoce, zne apd. Nekteri farmari by bez jejich pomoci nebyli schopni sklidit urodu. Takze, to jak ziji, je jechich zivotnim style - tj, to "Cikanovani", ktere nezmenime. Jedine, co muzeme zmenit je pomoci cikanum zit jejich prirozeny, normalni "kocovny" zivot a vytvorit podminky kolem aby takto mohli cikani zit a ti ostatni meli moznostobrany ci ochrany. Viz. jak to chodi v UK: Vetsina "romu" (ktere tady nenazyvaji romy ale cikany) zije kocovnym zivotem. Zivi se prilezitostnimi, sezonnimi pracemi. Bydli v karavanech, ktere si cas od casu prevazi nekam jinam. Pokud cikani prijdou do mesta ci vesnice, mistni radnice jim vycleni prostor (vetsinou nejake parkoviste obehnane plotem), kde se tato skupina na nejakou dobu ubytuje. Radnice tam priveze kontejnery (kdyby nahodou byli ochotni tyto popelnice vyuzivat) a take se zvysi "policejni" dohled - ne represivni, jenom jsou trochu vice v pohotovosti. Tito cikani se po case seberou a odejdou nekam jinam. Radnice po nich samozrejme musi uklidit (a vydensifikovat). Vetsinou se toto vsechno obejde bez jakychkoliv problemu. Lide to proste berou tak, ze takovi jsou a ostatni na tom nic nezmeni. A kdyz se neda zmenit je, tak se musi prizpusobit ti ostatni. Jenom pro zasmani. Moc mne tady v UK pobavil clanek o tom, jak se v "rasistickych" Cechach postavila zed okolo cikanske ctvrti - a jakze to jsme ale hrozni. Co jsme kdy videla cikany v UK, vzdy byli za plotem, v presne vymezenem prostoru, ktery jim byl urcen mestem. Pokud by se stalo, ze se nahodou "utabori" vedle bohate residentske ctvrti - tak to si vubec nedovedu predstavit. To by je asi hnali i s policejni patrolou. Ale je fakt, ze na druhou stranu by to ale ani samotne cikany nenapadlo. |
27.8.2002 12:58:25
Všechno je o lidech. Jsou i mezi "námi" gauneři i mezi "nima". Bohužel pro nás oni žijí ve společnosti kde je normální doma vytrhávat parkety a dělat si na balkóně ohínek, ztrhávat ženám na ulici řetízky, postavit se dvakrát do fronty na balíčky humanitární pomoci i když jim voda nic nevzala, na úřadech se předbíhat a hájit se rasismem jak biblí.
Oni jsou v tom vychovaní, ale je to o lidech, komu tento styl života nevyhovuje dřív nebo později uteče, když v tom zůstane, je to jeho volba, za kterou je odpovědný. Nemusíš se stydět za to, že je házíš do jednoho pytle, oni se tam drží sami. |
Sosan |
• |
27.8.2002 12:49:21
Tak to by mě fakt zajímalo, co jste četla v těch svých teoretických studiích a nakolik to odpovídalo realitě. Slyšel jsem formulaci, že Róm je národnost, zatímco Cikán je životní styl a to mi připadá celkem trefné. Styl, spočívající v nemorálním parazitování na hostující společnosti, která vytváří hodnoty. Podstata kočování pak spočívá v soustavném útěku před odplatou okradených. Problém civilizovaných "právních" společností je v tom, že mají mechanismy na potlačení větších trestných činnů, prováděných více-méně vyjímečně v jinak slušně se chovajícím prostředí. To, že každý soustavně nezneužívá každého dobrodiní (koho slušného by napadlo uřezat ve škole - kam byli umístěni evakuovaní lidé - radiátory a odevzdat je do sběru) a má alespoň minimální morální zábrany k tomu, chovat se jako "Cikán", to je předpokladem fungování takové společnosti. K "Cikánování" je však společnost bezbranná. Protože nemá účinné mechanismy na obranu před takovým chováním, vzniká spotální tlak na obranu vlastních domovů, rodin, majetku a ten je chybně považován za rasismus. Nejedná se však o odpor k určité rase, ale o odpor k určitému životnímu stylu. Kdyby ty děti na pískovišti byly bílé a chovaly se stejně "cikánsky", váš prožitek by byl jistě totožný. Problém je jen v tom, kolik "Rómů" žije jako "Cikáni" a jestli tedy to "cikánování" jako životní styl není ve skutečnosti hlavní složkou toho národního kulturního bohatství, o kterém psali v těch teoriích.
|
Šárka Neveselá, bezdětná |
• |
27.8.2002 12:24:53
Nemám děti nestudovala jsem sociologii ale pedagogiku. I já jsem se vždy zastávala Romů a to i přesto že žiju v Mostě a pracuji v Ústí nad Labem - Chanov a Matiční ulici zná v Česku každý. Dvakrát jsem v pronajatém bytě sousedila s Romy /bez problémů/ moje výborná kamarádka je Cikánka nebo Romka - jak chcete. Seděly jsme spolu na základní škole a na gymnáziu v jedné lavici vystudovaly jsme stejnou vysokou vzala si za muže mého spolužáka z kruhu. Už jako malé holky jsme se navštěvovaly a doma od rodičů jsem neslyšela jediné slovo proti tomu. Prostě bylo spousta důvodů nahlas tvrdit že nejsou všichni stejní. Myslím si to pořád ale už to nehlásám.
Před několika měsíci jsem koupila byt a bohužel jsem uvěřila prodávající že romská rodina která bydlí v přízemí je tichá nenápadná bezproblémová - já sama takové znám nebyl důvod nevěřit. Teď lituju a lituju každý den kdy se vracím domů. Nebudu popisovat veškeré nepříjemné zážitky těch je spousta. Jen jsem zpozorovala hroznou věc - uvažuju rasisticky i na veřejnosti mluvím hrozně a co se týká malých cikánských dětí - kterých jsou tam snad desítky. Dřív jsem to brala dítě jako dítě usmívala se na ně byla ochotná přidržet dveře zeptat se jestli jdou do domu jak ve škole... teď už ne. Vadí mi i jejich malé děti!!! Vím že jsem dost odbočila od původního tématu omlouvám se. Jsem rasista a nesnáším se za to. |
Další akce nalezte zde
Další recepty nalezte zde
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.