| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Otcovské fejetony: Interview s puberťákem

[<<Předchozích 70] Příspěvky 7180 z 157 [Dalších 77 >>]
Agneska
  • 
30.3.2004 11:34:20
Já chápu podobnou otázku jako dotaz typu jak se máš. A manžela se po návratu z práce ptám, jak bylo, a nečekám, že mi bude popisovat jak seděl na židli upočítače. O če bysme spolu měli mluvit jiném než o životě? A práce ho zabere pořádný kus.A taky bych si nebyla jistá, že když se nebudu o školu zajímat, že se sama od sebe dozvím, že někdo někoho propíchl pilníkem, klidně ne.
A hlavně to eru tak, že škola je pro dítě vlastně život, nemusí mi přece říkat jen co se učili (když je to zaujme, tak proč ne), ale oni se tam jen neučí, oni tam vlastně tráví své dny, takže "Co bylo ve škole" je tedy otázka "Co je nového, co se stalo zajímavého, cos za den prožila" atd. Nevidím na tom nic špatného, a osobní příklady špatných rodičů, co jedou jen po známkách,na tom nic nezmění.
Agneska
  • 
30.3.2004 11:10:00
Já si myslím, že jako u všeho, je to tak hodně o povaze jak rodičů, tak dětí, o jejich životních podmínkách, osobních vlastnostech, zkušenostech, rozdílnostech...například Agáta, jak jsem měla možnost sledovat střípky jejího životního příběhu, to měla v životě hodně těžké a to je s dcerou asi dost sblížilo, u obou to vedlo k vysoké osobnostní zralosti...ale asi je dcera současně povahou komunikativní a matka taky, jinak by stejná situace třeba vedla k maléru.

Co se týká doporučovaných přímých otázek (Zuzana), tak právě ty byly označeny za důvod proč se mnou syn v pubertě obtížně komunikuje, protože bez ohledu na tón je považuje za výslech (slovo odborníka). Takže byly doporučeny právě ony otevřené otázky typu "co bylo ve škole, na tréninku" atd. Já totiž ani obvykle dopředu nevím, na co se chci zeptat, ani co mi je potomek ochoten sdělit. Je to právě proto, že mě zajímá on, a ne co dostal za známku nebo co kdo řekl na jeho referát. To sice taky, ale to je vlastně druhořadé. Tou otázkou mu právě dávám prostor aby mluvil o tom, o čem on chce, co je pro něj důležité, a ne jen odpovídal na přesně kladenou otázku a "já se dozvěděla to co chci". Já chci vědět víc o jeho životě, pocitech, a to se právě přesně formulovanými otázkami nedozvím, i když na začátek bych to nezavrhovala, občas se děti rozpovídají a samy přejdou na to, o čem chtějí mluvit.

Jinak odborníci se shodují i v tom, že problém puberty je v její samé podstatě, tedy nemusí jít o špatný přístup rodiče, ten chybu dělat nemusí, a přesto vztahy s puberťákem váznou. Bohužel se tady zas jako jinde setkávám s tím, že ti, co to zvládli, tady kritizují ty ostatní. S tím ale těžko co nadělat. Pro ty, co potíže mají, bych ráda dodala, že když jste se dítěti dostečně věnovali před pubertou a měli jste dobrý vztah, tak se to zas vrátí, jen je třeba přetrpět tu dobu jeho osamostatňování, která může být dost krušná. To, že se dítě nechce svěřovat vůbec nemusí být tím, že rodiče někdy v minulosti důvěru zneužili nebo nebudovali citový vztah, je to prostě někdy jen a jen tím, že se ve zmatku svého dospívání rozhodně odhodit rodiče jako něco, co ho brzdí zpátky a objevit všechno sám, nově a líp.
  • 
30.3.2004 9:45:32
Tak nevím, nevím, co si o tom všem tady myslet. Některé příspěvky mi připadají, jako by už nešlo o děti, jako spíš o rodiče, kteří si myslí, že jenom ten jejich způsob výchovy, komunikace a názor je ten jediný správný.
Na počátku bylo téma komunikace s dětmi. Já se ptám každý den "co bylo ve škole". Vždyť škola není jen učení, jsou to i přestávky, výlety, spolužáci, učitelé, první lásky a spousta jiných akcí, při kterých se dá lecos zažít. "Co bylo ve škole" = tak jak ses měla celý den? Vždyť ve škole děti tráví spoustu času,stejně tak jako my v práci. Chcete snad říct, že jste nikdy v práci nezažili nějakou srandu, trapas, nečekané překvapení, zajímavé setkání, prostě něco, o čem jste měli chuť si popovídat? Tomu nevěřím. A i když se někdy děti tváří, že jsou pro ně rodiče obtížný hmyz, stejně jsou to většinou oni, komu se děti chtějí vypovídat. A nazývat rodiče "prudičem" proto, že se zajímají o to, co děti celý den dělaly a jak se měly? "Patologické" mi přijde spíš to, nechat děti v době puberty svému osudu, nevšímat si jich, nechat je dejchat, vegetit...... To mi přijde ze strany rodičů spíš jako alibismus.
Je to pro děti i rodiče velmi složité období, děti potřebují cítit svobodu, jsou už přece "skoro dospělí", ale jestli si pod sebou jako rodiče nechcete podříznout větev, tak hlavně nepřestávejte komunikovat./i když naše dětičky obrací oči v sloup, znechuceně pofrkávají, všechno je trapné a každý druhý vypadá jak socka/ Vydržte!!!!!!
29.3.2004 21:59:21
Ó, jakou radost mi udělal tento "rozhovor se synkem"! Úplně se tetelím radostí! Mám tři syny, z nichž je jeden ročník 92, druhý 91 (třetí 03, tek tam je to zatím o.k.!) a nachlup stejné je to i u nás!!! "Co ve škole??" ......"nic!!! Dobrý!" "Jdi se učit" "My se na zítra nic učit nemáme" "Tak si udělej úkoly" "Nemáme" .....atd..atd... A tak jsem ráda, že to není jen u nás doma!!! :-)) Lenka
29.3.2004 17:32:17
Monty, neměly jsme stejnou matku? Pamatuji si jak jsem v páté! třídě donesla trojku! (mimochodem první za celých pět let) z matematické pětiminutovky a máti ruply nervy a zmlátila mě pantoflí:-) jinak jsem po celou ZŠ měla vyznamenání, na gymplu (musela jsem tam, ač jsem udělala přijímačky na textilní průmyslovku - to bylo mámě málo - ze mě musí být lékařka!) jsem "prolézala" maximálně s 2-3 trojkama.... Po gymplu jsem se okamžitě vdala (natruc, abych nemusela bydlet doma) a mámu málem klepla pepka:-) Jo a ty scény co mi dělala ve škole... Příšerné - jak já se styděla! Ale mimochodem neznamená to, že já se nebudu zajímat o školu svého dítěte. Jasně že mě nebudou zajímat známky, ale zájem tam být musí. Ať o to co dělají, o to, jestli mají úkoly... Je to spíš o tom, jak to rodič podá (Co bylo ve škole NIKDY!!!) - tak jak to tu psala Janina. Ono ať se na mě nikdo nezlobí, ale ve třinácti vážně není člověk na všechno samostatný, ani většinou neví na jakou tu školu se dát... (Jo - mám předělanou ikonu a nick - jsem bývalý Prcek Poo, jen pro informaci.-)
Agata
  • 
29.3.2004 17:22:52
Monty, myslím, žes to napsala dobře.. popsala jsi situaci, kdy se děti podíleli na chodu a fungování rodiny. Ale proč by tomu tak nemohlo být i teď. Jasně je to obtížněji proveditelné, ale jde to. Dcera ví o většině finančních věcí naší rodiny a o zbytku ví, kde to najít. Proč? Protože je to potřeba a protože ona je v rodině můj partner, kterému můžu věřit. A naučila se, že jak dobře se bude mít naše rodina, tak dobře se bude mít i ona. Byla i doba, kdy nedostávala kapesné, ale naopak si vydělává... Materiálno není vždy nejvýchovnější, i když bych ráda, aby už konečně měla vše materiální, co potřebuje.


Agata
  • 
29.3.2004 17:12:44
Báro, když jsi napsala, že je to generace od generace horší - tak jsem ti tou mou předchozí poznámkou chtěla říci, že to není horší, ale že jen za všech dob rodiče mívali ten pocit o úpadku mravů a o tom, že ta nastupující generace je horší... A nebyla. A ty mi vysvětluješ, že je jen jiná, že babičky vykaly svým matkám, je pravda. Mně vychovávala babička a té bylo v té době 70 a více v mé pubertě již 80 a více. A tak z jejího vyprávění vím, jak bylo nemožné se svojí matkou o mnohém mluvit. Nikdo jí neřekl co jsou to měsíčky atd...A je dobře, že si o tom se synem povídáš...to generace našich babiček nemohla, ale že to naše generace měla snadnější dostupnost informací a generace našich dětí je jimi zavalena, ještě neznamená, že jsme byli horší a že naše děti jsou horší než my.
29.3.2004 16:56:26
Nezapomínej ale, že za dob našich babiček byl úplně jiný život... neexistovaly žádé školky nebo jesle, ženské obvykle nechodily do práce, rodiny byly tak nějak semknutější, trávily spolu víc času a role byly jasně dané - syn se vyučí řemeslu, dceru matka naučí být hospodyně. Ty nároky na lidi byly daleko menší, i když za nesrovnatelně horších ekonomických podmínek. Moje babička byla z chudé rodiny, vyprávěla mi, že maminka ani nemohla jít v zimě do kostela, protože neměla zimní kabát, ale určitě jí nikdy nenapadlo vyčítat jí, proč nemá tak hezké šaty jako bohatší kamarádky. Ona totiž odmalička doma viděla, jaké úsilí rodiče vynakládají na obživu - pracují na poli, chovají dobytek, tatínek chodil na sezónní práce do města; odmalička byla zapojená v tom procesu a logicky si vážila rodičů, když viděla, jak dřou.
Dneska je to o něčem jiném. Málokdo z nás má tak těžkou a časově náročnou práci jako naši praprarodiče, nevstáváme ve čtyři abychom nakrmili dobytek, máme i ty zimní kabáty a z pohledu našich dětí je naše práce vykonávaná mimo domov něco abstraktního, spousta dětí má prostě tu představu, že tatínek s maminkou jdou někam do kanceláře, tam sedí a pak za to dostanou peníze. Ta úcta spojená s těžkou prací při obživě rodiny už prostě nemůže fungovat. Navíc děti do ní vůbec nejsou samy zapojené, takže ji logicky neocení.
Chceme-li dnes po dětech, aby si nás vážily, musíme se o to zasloužit jinak.
Bára
  • 
29.3.2004 16:48:16
Pravděpodobně jste to špatně pochopil - se nestavím negativně k tomu, že se moje dítě již na základní škole dozví o prevenci proti drogové závislosti a o antikoncepci atd. Naopak chci poukázat na to, že naše generace byla o toto "ochuzena". My jsme se v 15 letech učily na panenkách přebalovat miminka a šít povlaky na polštáře. Takže veškerá osvěta byla na rodičích. A každý rodič chce pro své dítě jen to nejlepší, takže se také snaží, co může:-)

A v těch 70. a 80. letech byly dostupné a "přístupné" pouze některé informace. Holka se "nechala zbouchnout" na diskotéce, protože nevěděla, co je to antikoncepce a pokud šla za ganekologem pro předpis, tak lékaři často zburcovali celou rodinu, pokud dívce nebylo 18 a ještě jí vynadali, protože na "takovýhle věci je moc mladá".

A co se týče společné dovolené s naším synem - vy to chápete stejně jako můj muž - prostě se chce osamostatnit a tipuje prostor:-) Ale mně jako matce je to líto, že můj chlapeček už dospívá a nechce být stále se mnou jako dřív.....:-))) Rozumíte?:-)
Bára
  • 
29.3.2004 16:38:42
Necitovala jsem Římany, ale když si vzpomenu na vyprávění babiček, které svým rodičům vykaly a úcta nebyla jen pouhé slovo, vidím ten generační rozdíl... ale také je generační rozdíl v tom, že když se mě můj syn zeptá, jestli se orálním sexem může nakazit vizem HIV, tak ho neseřežu karabáčem, ale odpovím mu (samozřejmě mě bude zajímat, jak na to přišel, tedy o čem zrovna přemýšlí nebo co řeší za problém, když ho napadla tato otázka).
[<<Předchozích 70] Příspěvky 7180 z 157 [Dalších 77 >>]

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.