22.9.2004 14:42:20
Sosane,
omlouvam se, ze se micham do rozhovoru s Janou, ale... nemohu si odpustit poznamku k Tve vete: Mimochodem, to že všichni tví kolegové vyletěli z matiky nesvědčí o jejich pronikavé inteligenci - na normální vysokou školu by patrně neudělali ani přijímačky. Uznavam, ze jsem asi jiny pripad (studovala jsem fyziku), ale mnoho mych kolegu vyletelo z matiky - a o jejich inteligenci, resp. o tom, ze by na normalni VS prijimacky neudelali nepochybuju. Navic, prestoze matematika na netechnickych VS (a i na nekterych technikach) je velice oklestena, velice se lisi od matematiky stredoskolske. Takze, pokud vyletim na VS matice, jeste VUBEC neznamena, ze bych neudelal prijimacky z te stredoskolske. Krom toho, predpokladat, ze inteligence nekoho je primo umerna jeho matematickym znalostem, pripadne jeho matematickemu mysleni, je ponekud scestne. |
Sosan |
• |
22.9.2004 14:24:59
My jsme datumy ve škole nepodtrhávali a pokud jsme nějaké psali, tak s výjimkou dějepisu jsme psali vždy dnešní. Jsem toho názoru, že dítě nemůže být ve škole tou autoritou, která rozhoduje, která pravidla se budou dodržovat a která ne. Už jen z toho důvodu, že nechápe všechny souvislosti a důvody těch pravidel - stejně jako kupříkladu malé dítě vůbec nemusí chápat smysl toho, proč chodí do školy a prostě tam chodí proto, že ho tam rodiče posílají. Že to bylo pro jeho dobro pochopí až později. Mimochodem, to že všichni tví kolegové vyletěli z matiky nesvědčí o jejich pronikavé inteligenci - na normální vysokou školu by patrně neudělali ani přijímačky. Ovšem jsou lidé, kteří aspirují na to, udělat tu normální vejšku a těm by tento způsob výuky nejspíš uškodil. Konečně, proto vlastně vznikají osmiletá gymnázia. O kvalitě takové školy pak svědčí procento uchazečů přijatých na VŠ. U Montessori škol je to, pokud vím, dost slabota.
|
22.9.2004 14:00:15
Podle mě jde v principu o to, dodržovat pravidla smysluplná a konstruktivní. Když odejdu ze třídy dívat se na televizi (teda zatim mě to ještě nikdy nenapadlo :-)), učení dětí to může ohrozit, což je přirozenej důsledek, kterej mě motivuje k tomu, abych neodešla. Obzvlášť, když jsem si povolání sama vybrala. Červeně podtržený datum nemá smysl pro dítě, který by údajně mělo používat sešit k tomu, aby se z něj učilo - naopak datum uprostřed látky o hlavonožcích je úplně mimo. Možná si pamatuješ, že kolikrát nám učitelky diktovaly datum neodpovídající, aby to v případě kontroly odpovídalo studijnímu plánu, který musely odevzdat už před začátkem roku.
Kdyby Tvoje značka znamenala - Šéfe, teď mě neruš, protože jsem se zrovna zabral do problému, kterej chceš vyřešit a jestli mě přerušíš, dodělam tu práci za delší dobu a v horší kvalitě, bylo by v jeho zájmu Tě nechat :-) Primitivovi bych ustoupila proto, že zaprvé by nemělo smysl se s nim zahazovat a za druhé opravdu bych nechtěla, aby mě zmlátil (trestí oznámení by mi od modřin nepomohlo). Uznávam, že by to chtěo vích chlapů, ale dokud budou platy jaký jsou... V naší specializaci bylz 13-ti lidí jen jeden a ten bohužel ač podle mě byl hodně schopnej při práci s dětma, vyletěl z nesmyslně težký a zbytečný matiky, kterou já jsem se přinutila projít jen proto, že ostatní věci, o kterých bych kvůli ní mohla přijít za to stály. Na celym prvnim stupni jich bylo v ročníku asi 6, vyletěli tušim taky z matiky. Přizvat k řešení problému děti nemusí bejt schovávání se za ně. Ony mnohdy vymyslí lepší řešení, než my a víc hlav víc ví. Samozřejmě, že konečný rozhodnutí je ve třídě na učiteli, ale ta inspirace... Já teda patent na rozum nemam (bohužel :-)). PS: Nezdá se Ti divný, že se nikdo jinej nezapojil?... :-) |
Sosan |
• |
22.9.2004 13:25:13
V závislosti na konkrétní společnosti a situaci jsou ta pravidla různá (někde třeba nesedí a nepodtrhávají, ale zase musejí něco jiného). V principu jde o to být schopen a ochoten vůbec něco dodržovat a i tomu je třeba se naučit. Kupříkladu tvoje povolání učitelky. Taky si v půlce hodiny nemůžeš říct: Mě už to vyučování nebaví, já tady ty děti nechám a půjdu se místo toho dívat do sborovny na televizi a u ní budu tak dlouho, dokud mne to neomrzí. Musíš mít dost silnou vůli na to, abys vydržela učit i tehdy, když zrovna nemáš svůj den, učení tě nebaví a děti tě zdrovna štvou a pohádala ses včera s manželem. Je to to samé sezení a podtrhávání, jen má jinou podobu. Jenže takovému pěstování vůle tímto přístupem děti vůbec neučíš. Učíš je v zásadě tomu, že učitel je hadr na podlahu se kterým si mohou mávat jak se jim zachce a učit se budou jen tehdy, pokud je zrovna jejich nicnedělání omrzí. Těžko pak najdou střední školu či povolání, kde budou moci s tímto přístupem fungovat. Mimochodem, ta značka na koberec by byla super do práce - že mě jako šéf nemá rušit, protože momentálně nemám náladu se mu věnovat :-) Kdo vyhrál v soutěži nakonec závisí na rozhodnutí rozhodčích jako konečné důvěryhodné autority - nevidím důvod, proč bych se já jakožto ta autorita musel schovávat za veřejné mínění. Dále, výrok " protože ona byla mladá a bílá, pročež naprosto nedůvěryhodná..." je podle mého rasismus jak víno a s autorem takového výroku by mělo být podle toho jednáno. Nevím, proč by měla tak investigativní učitelka jako ty ustupovat nějakému agresivnímu primitivovi. Protože se ho bojí? Ona vůbec přílišná feminizace školství problému evidentně nesvědčí. Na některé problémy je prostě potřeba chlapský přístup, ke kterému se ale těmito metodami nepropracuješ. Ono to souvisí už s tím pojmem bezpečné (a podnětné) prostředí. Děti tě budou jako autoritu brát jen tehdy, pokud je přesvědčíš o tom, že máš sílu se za spravedlivé věci postavit a za dobré věci ocenit, ale i prostředky k tomu, nepravosti adekvátně potrestat. Když nemáš jedno nebo druhé (případně obojí), je to marná snaha.
|
22.9.2004 12:26:15
Prazákladní požadavek na fungování v kolektivu? Uveď prosím příklad společnosti, která funguje na zmiňovaných principech (sedět, mlčet, podtrhávat). Myslíš, že v alterškolách děti nedodržujou pravidla? Jak by moh každej dělat něco jinýho, kdyby u toho lítali a házeli pomůckama? Např. v těch Montessori nebo daltonských školách si děti dávají na stůl nebo na koberec značku, podle který ostatní poznají, že teď to dítě nechce být rušeno, protože se ponořilo do nějakýho úkolu. Tam funguje právě ta regulace skupinou - abych moh já dělat něco, co mě baví, nemůže mě někdo rušit. Děti na to samy přijdou a pravidla samy vyvozujou ve spolupráci s učitelem. Jsou to jejich pravidla, ke kterým přirozeně dospěly a proto i motivace k jejich dodržování je jiná - v ideálním případě vnitřní. Samozřejmě musí mít v nabídce kolem sebe něco, co je zaujme natolik, aby se do toho ponořily. K tomu tělocviku denně od rána do večera - tělocvik je u nás vázán na tělocvičnu, tak uvedu jako příklad výtvarku. Když dáš dítěti možnost jenom kreslit, jak dlouho myslíš, že to vydrží? Já miluju kreslení - po osmi hodinách mi ale hučí v hlavě. miluju pudink - jak dlouho myslíš, že bych vydržela nejíst nic jinýho? Jde o to dát dítěti prostor, aby přišlo na to, že všechno se časem omrzí. I kdyby řeklo: "Jé, já nemusim nic dělat, tak budu jen sedět a koukat do blba, tak ho nechám." Jak dlouho bys vydržel koukat do blba? A jak dlouho bys to vydržel za předpokladu, že ostatníkolem Tebe dělají něco zajímavého, co je baví, vzájemně si sdělujou svoje objevy, nebo objevujou ve dvojicích či skupinkách? Pokud to dítě neudělá vlastní zkušenost, může ale nemusí mi to věřit. Někdo se dokonce hodně naučí tim, že pozoruje ostatní, ale to už je další kapitolka.
Existují výchozí body, po jejichž dosažení je možné se učit. Je to např. bezpečné a podnětné prostředí (potvrzeno výzkumem mozku - k dohledání např. v knize S. Kovalikové Integrovaná tematická výuka, nebo v materiálech společnosti pro mozkově kompatibilní učení). O tichu nic nevim - mně se nejlíp učí, když mam kolem sebe lidi, se kterýma se můžu podělit o zajímavost, kterou jsem se třeba dočetla (typické - hele, to je zajímavý - tady píšou že... - dělá to spousta z nás). To neznamená, že řvu na celou třídu, to znamená, že se podělim s tim, kdo má zájem a můžem o tom podiskutovat, aniž by mě někdo okřikoval, že se otáčim v lavici. Diskuse je jeden z nejefektivnějších způsobů učení (taky dokázáno). Ale obávam se, že pokud opravdu nevstaneš a nepudeš se podívat jakej klid je i v Montessori školce - kde jsou úplně maličký děti, nemá tohle povídání smysl. K tomu otci - kdo vyhrál v soutěži opravdu nezávisí na tom, jestli to řek učitel, nebo jak by reagoval otec, kterej by si nejspíš vychlechl několik verzí a pak by řek učitelce, že s jejim synem nikdo vymrdávat (pardon - realita) nebude, protože ona byla mladá a bílá, pročež naprosto nedůvěryhodná, ale na tom, že to všichni viděli. Šlo o školu, kam mnozí rodiče přivedli k zápisu děti třeba v osmi letech, v extrémních případech proto, že dítě poprvé vážněji onemocnělo, dostalo se k doktorovi a teprve tam někdo zjistil, že vůbec existuje, protože nikdy nebylo evidováno na matrice, takže doktorka upozornila sociálku. Někteří rodiče si prý vyzvedávali děti ve škole, když šli na nákup, aby jim dítě přečetlo nápisy a ceny zboží. Tam už nešlo o změnu rodičů, ale o aspoň minimální vztah ke vzdělání u dětí. |
Sosan |
• |
22.9.2004 11:43:13
Dítě, které sedí v lavici, má podtrženej nadpis a je ticho splnilo ten prazákladní požadavek na fungování v kolektivu, ve kterém platí nějaká pravidla. (A je-li ten kolektiv trošku větší, musí v něm nějaké obecně respektovaná pravidla platit, jinak to bude cirkus a ne škola - to platí i ve větších rodinách, jinak by z toho musely zešílet). Teprve po dosažení tohoto výchozího stavu je možné ho něco učit. Pakliže se doposud nenaučilo ani tomuto, je to ostatní jen ztráta času. Prakticky všechny děti by měly místo matematiky raději tělocvik, místo sezení v lavici by raději lítaly po třídě a házely po sobě pomůckama. Jenže tímto by se tu matematiku asi nenaučily.
S tím chlapcem a jeho otcem to teď překrucuješ. V uvedeném případě nešlo o to, že by učitel problémového dítěte sám iniciativně zval jeho otce do školy. Psala jsi, že dítě vyhrožovalo učiteli, že na něj pošle svého otce (samo o sobě drzost nadevšecky meze). V takové situaci tvrdím, že učitel se nesmí zaleknout přímé konfrontace a nesmí se schovávat za postoj ostatních žáků. Odpověď by měla být v tom smyslu, že jen ať přijde (kdykoliv), že si s ním o tom rád promluví, ale tady že jsou ve škole a prostě platí to, jak rozhodnul učitel (v tomto případě se jednalo o vítězství v nějaké hře). |
22.9.2004 11:14:36
Ještě k Tvojí "správné" odpovědi na klukovojednání. Víš kolikrát moji rodiče museli hned zítra přijít si popovídat s učitelkou? Rodiče nemají moc mžností ovlivnit chování dítěte ve škole - tam je to hlavně na učitelce. (Možná znáš ten vtip: Poznámka - Váš syn ve škole nedává pozor. Odpověď rodiče: Váš žák doma nechce jíst špenát.)
|
22.9.2004 10:52:45
Obávám se, že my dva se asi nedohodnem - skoro jako bychom mluvili v jiných dimenzích.
Z mého pohledu je naivní myslet si, že dítě, který sedí v lavici, je ticho a má podtrženej nadpis se právě něco učí. Možná se učí předstírat, že se učí - čili podvádět, aby si zachovalo jakés takés pohodlí. Dítě, který dělá něco, do čeho má chuť, postupuje v získávání poznatků a zkušeností nesrovnatelně rychleji. A ten výběr může být klidně omezený - třeba v Začít Spolu děti musí za týden vystřídat všechna centra (matiky, češtiny, přírodních věd atd.), ale už to, že si samy vybraly kdy co a často i jak budou dělat se hodně projeví. Překonávat překážky se naučíme spíš řešením smysluplných problémů. Dodržovat pravidla se naučíme, když si sami ověříme jaký mají smysl. Dodržoval bys pravidlo, že ve čtvrtek v 19 hod. se máš milovat s manželkou, jen proto, že to tak řekl Tvůj nadřízený? Samozřejmě by to nemělo být v důsledku nedisciplinovanosti - naopak by to mělo stát úplně na začátku. Chápu, že je těžký pochopit něco, cos v životě neměl možnost vidět (natož zažít) v reálu, ale jestli bydlíš v Praze, neměl by pro Tebe být problém zajít si např. do Montessori školy na Černém Mostě (adresa na mym webu je), kde mají i druhej stupeň. Bohužel pro náš rozhovor to je škola placená, takže žádný děti asociálů tam neuvidíš, ale ony děti z bohatších rodin mají někdy taky svoje. Kdybys chtěl školu s relativně běžnou populací - Začít Spolu Angelova v Modřanech - ale ta je zatim bohužel jen do 5. třídy. Kdybys znal otce toho kluka, asi by sis ho jen tak do školy nepozval - choval by se stejně jako ten kluk. Ale na spolužáky dítě dá, protože nechce bejt outsiderem. To je přirozenej důsledek - ne nějaká vnější autorita, která nás jen učí jak se nenechat chytit. Zkus si to převést třeba na šikanu. Sám jsi psal, že se Ti autoritu zajistit nedařilo. Tuhle učitelku všichni žrali. Ona byla vlastně první, kdo jim ukazoval jak to doopravdy funguje v životě - když ostatní štveš, vyštípou Tě - ne že si jdou stěžovat k Tvým možná už starým rodičům. Když si takové dítko někdo vezme domů, možná Tě pak nezmlátí na ulici, až ho v 18-ti vykopnou z děcáku a bude potřebovat peníze. |
Sosan |
• |
22.9.2004 9:51:47
Tento příspěvek alespoň pro mne potvrzuje tvojí určitou naivitu. Představa, že děti se mají učit jen to, na co zrovna mají náladu, nemusejí sedět v lavicích a hlásit se, nemají se známkovat, nemusejí si podtrhávat nadpisy atd. Takový způsob výchovy sice z nikoho neudělá zakřiknutého, ale na druhou stranu vede k sebestřednosti, totální nepřizpůsobivosti a neschopnosti překonávat překážky a nepříjemnosti v životě. Jednoduše proto, že člověk, který sebe nepřiměje ani k dodržování tak nenáročného pravidla, aby si kupříkladu podtrhával nadpisy, tomu prostě chybí potřebná pečlivost a důslednost nutná k tomu, aby v životě dokončil i cokoliv jiného. Kreativita je sice dobrá věc, ale sama o sobě to nevytrhne. Na jednu stranu je pravda, že by tradiční školství mělo být otevřenějším těmto trendům, na straně druhé ale toto nesmí být v důsledku totální nedisciplinovanosti žáků před kterými učitel de-facto rezignuje. Správná odpověď tomu žákovi bouchajícímu pěstí do stolu a vyhrožujícímu otcem by měla být, že jen ať přijde - hned zítra, že si s ním moc rád popovídám. Nebýt schopen zajistit si autoritu a muset se ve svých rozhodnutích zaštiťovat demokraticky stanoviskem jiných žáků považuji také za chybu. Děti jsou děti a kolikrát musí být učitel nebo rodič tím jediným osvíceným, který prosadí správnou věc proti špatnému názoru většiny.
Myslím, že bys potřebovala působit v obdobném zařízení na druhém stupni - takovou sedmou třídu alespoň. Mít na starosti třináctileté klacky, co ve volném čase vykrádají auta, před školou kouří a rodinné poměry u nich doma jsou nepopsatelné. Snažit se je učit kupříkladu fyziku, to je spíš absurdní divadlo než co jiného. Jenže, co s nimi? A to zdůrazňuji, že tato sorta grázlíků je nezávislá na původním etniku, nejedná se pouze o romské děti. Nejhorší na tom je, že v takové třídě se pak sejdou děti-grázlíci s dětma, které v důsledku nějakého handicapu na normální výuku nemají a ty jsou pak byti tím, že musejí být v takovém prostředí. Těžko říct, jak zásadní vliv na vývoj tímto směrem má jejich zanedbání ve věku do tří let. Ovšem představa, že bych si takové kvítko adoptoval domů, to by byla docela noční můra :-) |
21.9.2004 17:05:49
Bylo to učitelství pro 1. st. ZŠ se zaměřením na alternativní školy (jestli chceš, zkus se mrknout na muj web www.webpark.cz/alternativy) a dramatickou výchovu. Přijímačky trvaly 4 dny - byly talentový - HV, VV, TV, pak testy osobnosti, test všeobecného rozhledu, motivační pohovor. Brali skoro všechny, dostudovaly necelé dvě třetiny. Gympl se dá projít vcelku snadno, pokud umíš trošku okecávat a nějak se písemně vyjádřovat, na čtyřku ty zkoušení nějak ustojíš a při písemce semtam něco opíšeš. Semtam mě i něco bavilo, bohužel dobří učitelé nevydrží soužití se špatným ředitelem :-(.
To s tím harakiri je vlastně pravda. Byli jsme ve škole, kde bylo asi 95% dětí romských. Učitelka měla na zdi obrázek kopce, na kterym stál hrad a vedla k němu cesta rozdělená na malý dílky. Dítě který přišlo do školy před devátou hodinou (začínali v osm) mohlo o jeden díl postoupit směrem ke hradu (už nevim, co následovalo po dosažení hradu). Učitelka byla realistka, dávala dětem takový úkoly, který byly schopný při troše snahy zvládnout, aby občas taky mohly zažít úspěch. Když zvládnou vůbec docházet do školy, může po nich chtít něco těžšího. Neměla to s nima vůbec lehký (viděla jsem např. situaci, kdy v nějaký soutěži vyhrála jedna holčička, ale jeden kluk začal bouchat pěstí do stolu a prohlašovat, že vyhrál on, protože to řek a basta fidli, jinak pozvu do školy tátu a ten si to s váma vyřídí), ale neměla naivní očekávání, uměla do řešení problémů zapojit ostatní děti (díky čemuž si aktéry průšvihů zbytečně nenaštvala) a dokázala se s dětma UPŘÍMNĚ radovat z drobných úspěchů. Nevim jaký děti jsi poznal. Já měla na praxi holčičku, která byla neustále mimo, obtěžovalo to i ostatní děti a učitelka řikala, že s ní to je marná práce. Nedávno jsem se náhodou skamarádila s maminkou tý holčičky a dozvěděla jsem se, že v tý době měla novýho přítele, kterej holčičku neustále deptal. Trvalo skoro dva roky, než se máma odhodlala přítele vyhodit (rozhodovala se tak dlouho, protože s nim měla čerstvý miminko, brala jako svoje selhání, že si neumí najít pořádnýho chlapa, nevěděla, jestli nechat i druhý dítě bez otce atd.). Poté, co přítel přestal mít na holčičku vliv, změnila se k nepoznání. Kdybych to věděla hned, asi bych toho jako učitelka moc měnit nemohla, ale byla bych směrem k tý holčičce mnohem chápavější, trpělivější, ona by viděla, že jí věřim že je šikovná a mohlo by to trošku zlepšit její pohled na sebe samu. Nebo jsem měla chlapečka, kterej dokázal třeba dvatet minut při vyučování běhat dokola po třídě. Od třídní jsem se dozvěděla, že je jediný, komu rodiče nedovolují účastnit se společných akcí po vyučování, takže mu chybí zážitky, o kterých si vyprávějí ostatní a snaží se na sebe upoutat pozornost touhle cestou. Když znáš příčinu, můžeš začít řešit problém - třeba tak, že z dítěte uděláš v dramaťáku vědce, kterej se nechal na rok zmrazit a teď dělá průzkum, co se za tu dobu změnilo (je to jen rychlej nápad, muselo by se to promyslet, aby byli všichni zapojení a zároveň se při tom učili něco dalšího). To jsem zas zpátky u toho, že považuju za důležitý jak se na dítě díváme. Grázlík ve mně vyvolává představu ztracenýho případu, kterym už nemá cenu se zabývat. Taky si myslim, že děti by školu zvládaly mnohem líp, kdyby se v ní děly smysluplný věci. Za smysluplný nepovažuju známky, sezení v lavici, hlášení se, zvonění, červený podtrhávání nadpisů s datumem atp. Za smysluplný považuju např. řešení pro děti aktuálních problémů prostřednictvím projektů(i kdyby si samy vybraly, že se chtěj učit jen o opicích, můžou se skrze ně seznamovat s učivem všech předmětů, který jsou v osnovách). |
Další akce nalezte zde
Další recepty nalezte zde
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.