| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Jak na výuku cizích jazyků u dětí?

[<<Předchozích 20] Příspěvky 2130 z 69 [Dalších 39 >>]
23.4.2005 16:23:55
Hezký den,
mám velkou potřebu připojit se do diskuze.
Můj osobní názor se dost blíží tomu, co říkala Sylva (teda snad se nepletu, kdyžtak se hned omlouvám). Podle mě taky nemá smysl, aby dítě chodilo 2x týdně na hodinu či dvě na cizí jazyk. A hlavně, děti, které začnou později, pak tyto děti většinou bez problémů ve znalostech "doženou".
Jistě, ať dětí chodí už v předškolním věku na jazyky, ale neočekávejme velké znalosti, velký náskok před ostatními, či snad dokonalé zvládnutí jazyka.
Taky souhlasím s tím, že něco zcela jiného jsou vícejazyčné rodiny. Ale to by bylo na jinou diskuzi.
No a dyslektici, to je velké specifikum. Pro ně je většinou angličtina pohromou :-(
Článek mně osobně také spíš zaváněl reklamou, ale třeba to byl záměr, tak proč ne :-)
A poslední věc, za sebe nesouhlasím s tím, že rodiče VŠ jsou pro výuku angličtiny v MŠ. Myslím, že se to takto jednoznačně říct nedá, jak je patrné i z mých názorů :-)))
JJ
Sylva
  • 
23.4.2005 14:54:20
Cítím potřebu shrnout své názory na věc a opustit tuto diskusi, ačkoli se mi to celé moc líbilo a dočetla jsem se mnoho zajímavých věcí.
1. Pokud má dítě rodiče mluvící dvěma různými jazyky, obvykle se naučí také těmito jazyky mluvit (ne vždy psát), pokud se rodiče nerozhodnou jinak. Vznikne u něj takzvaný rodinný bilingvalismus, má tedy dva mateřské jazyky. Ty se učí tak, že na ně od narození je každodenně oběma jazyky mluveno, nejlépe každý den.
2. Po třetím roce, kdy je již značná část jazykového vývoje dokončena, nastává bilingvalismus následný. Dítě pak má první a druhý jazyk, jak dobře a v jakých situacích který z nich ovládá a používá, záleží na mnoha okolnostech, pravděpodobně nejvíce na individuálním nadání dítěte.
3. Možná existuje nějaké kritické období nebo věk, po jehož završení člověk obtížněji ovládne zvukovou stránku cizího jazyka, ale není to jisté. Netýká se to gramatiky a slovní zásoby.
4. Někteří lidé se učí jazyky snadno, jiní obtížně.
5. Cizí jazyk se lze naučit v jakémkoliv věku, je to otázka úsilí a motivace. Starší člověk při tom využívá například toho, co ví o svém rodném jazyku, vzdělání, zkušeností. Dítě více imituje, napodobuje.

A teď ještě něco "organizačního". Velice mne mrzí ta pravopisná chyba, kterou jsem udělala dokonce v názvu příspěvku (ranný, fuj, píše se raný věk).
Čím jiným byl článek, na který jsem reagovala, než neplacenou reklamou, což je nepřijatelné, jak stojí v záhlaví této strany (vkládání příspěvků)? Nebo se nepřijatelnost týká jen nás, kteří reagujeme, nikoli autorů článků?
Venku je hezky, rodiče předškoláků, běžte s nimi někam ven a mluvte na ně česky (nebo jiným svým mateřským jazykem). Přeji všem krásné jaro.
Jitka,dve dcery
  • 
22.4.2005 20:57:21
Ahoj, myslim, ze neni treba nazory nekoho jineho nazyvat "trapnymi stereotypy". Zijeme osmym rokem v Londyne, dcery se zde narodily. Starsi je 7 let, prvni dva roky nemluvila anglicky temer vubec, ve skolce zacala, ted ve skole patri k lepsim zakynim. Zaroven jsme registrovane v ceske zakladni skole, kam pravidelne dochazime, kdyz jsme doma. Da hodne prace materstinu rozvijet a naucit, to mi verte. A je opravdu dulezita i spravna vyslovnost. Pokud bych mela moznost volby, zacala bych deti ucit cizimu jazyku v sedmi az osmi letech. Az bych zkratka mela jistotu, ze zvladly jazyk matersky a zvladaji ho slovem i pismem. Ale je to samozrejme vec nazoru. Mam pocit, ze se u nas ted "nosi" krouzky anglictiny a z rodicu se v mnoha pripadech tahaji penize. Jak jste jiz zminily, je nejjednodussi si doma zazpivat, podivat se na anglickou pohadku nebo si precist knizku. Sama mluvim plynne tremi jazyky a prvni, nemcinu,jsem se zacala ucit v osmi letech. Takze ac snad nezatizena "trapnymi stereotypy", odmitam jazykove skoly pro malicke deti, naopak vitam playgroup a hraci skupinky, proc ne. Hezky vecer!
Toranoko
  • 
22.4.2005 19:52:45
Jestli to srovnání není taky systémem, že? V každé jazykové třídě se vám děti nakonec srovnají nebo (pokud chodí i jinam a pracují víc) se budou nudit a budou nuceny držet se na pprogramu třídy.
Monika
  • 
22.4.2005 8:46:48
Znám jednoho dyslektika, chodí se synem na angličtinu už třetí rok. A myslím, že mu angličtina od 5-ti let spíš pomohla než uškodila. Anglicky hovoří stejně jako ostatní děti, psaní a čtení nezvládá (s tím mu pani učitelka musí pomáhat - předčítat). Jak by dopadl tento kluk až by začal ve 4. třídě angličtinu, kde se nehovoří, ale hlavně píše (bohužel úroveň angličtiny na ZŠ je dost špatná) - totálně by mu zprotivili jazyk. Do té doby se naučí celkem rozumně mluvit a bude mít na čem stavět.
Myslím, že problém není s tím kdy začít, ale s jak kvalitním učitelem a výukou začít.
Jinak nechci nikoho urazit, ale zjistila jsem, že výuku jazyků od MŠ propagují hlavně rodiče s VŠ vzděláním. Jen vyučení se k výuce jazyků staví negativně a tvrdí, že učit jazyk i od 4. třídy je moc brzy.
Nelie
22.4.2005 1:11:57
Problem s cizimi jazyky neni jen kdy ale hlavne jak ucit - sprtani slovicek a papouskovani gramatiky je priserna metoda. Ja takhle delala ve skole rustinu a nemcinu a neovladam ani jeden jazyk. Anglictinu jsem se ucila za pochodu - hozena do anglicky mluviciho prostredi, v soucasne dobe mam anglictinu na slusne urovni, ale prizvuku se nedokazu zbavit. Nikdy nebudu uplne dvojjazycna.
V Kanade maji skvely system francouzsko/anglickych skol. Ve skolce se pouziva pouze francouzstina - pro vetsinu zaku uplne neznamy jazyk. Pani ucitelka pouziva rikanky, pantomimu, obrazky - deti se chytnou velmi rychle. Od prvni tridy je pak vyucovani pul dne anglicky a pul dne francouzsky, deti jsou dvojjazycne, bez prizvuku prepinaji z jazyka do jazyka. Zacinat s cizimi jazyky ve 20ti letech je hrozne pozde. Zvladnout novy jazyk se da, ale je to mnohem vetsi drina, mnohem hur se clovek uci "myslet" v tom druhem jazyce.
Sylva
  • 
21.4.2005 23:30:46
Věda v tom skutečně ještě nemá jasno. Nezapomínejte, že jste "viděla" deset, možná třicet dětí, ale vědci, kteří se problémem akvizice (osvojování si)jazyků zabývají, pracují s mnohem většími skupinami dětí a tak dojdou k důvěryhodnějším výsledkům. A já jsem zase viděla mnoho lidí, kteří se ve škole pro dospělé ve dvaceti či třiceti opravdu dobře naučili jazykem mluvit. To, že se jazyk ve vyšším věku nenaučí ovládat všichni dokonale, často souvisí s tím, že velká část dospělých emigrantů má nízké vzdělání, neovládá latinku, musí např. v noci pracovat, má sedm dětí atd. atd. Často je to také problém politický, pro média je mnohem zajímavější ukazovat problematické cizince, kteří jazykem ani po deseti letech nevládnou než ty, kteří mluví a píší dobře.
Trvám si na svém: pro tříleté dítě je jazykový kurs v lepším případě ztráta času, pokud je dyslektik nebo má nějakou jinou vadu, může mu dokonce ublížit.
Sylva
  • 
21.4.2005 23:19:03
Jenže problém je v tom, že tříleté dítě se s jazykem v kurzu nesetkává přirozeně, protože je to v tom věku činnost navýsost nepřirozená a protože v kurzu žádná přirozená situace nenastává. Slovní zásobu je bohužel nutno se naučit, hravě nebo nehravě, pokud nevěříme na naskákání slovíček zpod polštáře ve spánku a podobné triky. Na prvním stupni základní školy by se cizí jazyk eventuálně mohly učit děti zvlášť nadané, které zvládají ostatní předměty a hlavně dostatečně ovládají jazyk mateřský.
Sylva
  • 
21.4.2005 23:12:48
Rozdíl mezi holandštinou a angličtinou je skutečně o několik řádů větší než mezi češtinou a slovenštinou. Jen z televize se cizí jazyk "naposlouchat" určitě nedá. Pravda je, že se tam pořady obvykle nedabují, ale titulkují. To celé ovšem nic nemění na tom, že učit tříleté dítě anglicky opravdu nemá smysl a že brzká výuka jazyků ve škole není zárukou dobré znalosti a schopnosti se domluvit později.
Denisa
  • 
21.4.2005 21:57:31
Vyjadruji naprosty nesouhlas se Sylvou. Jak to, ze nekdo, kdo se prohlasuje za odbornici, muze napsat, ze je jedno jestli se zacina ucit jazyk ve 3 nebo ve 20ti? Nejsem sice odbornik, ale "venku" jsem stravila nekolik let a videla jsem na vlastni oci jak se s cizim jazykem vyporadavali deti ruznych vekovych skupin. Ty trilete se naucili soucasne materstinu i cizi jazyk jaksi mimochodem, bez potizi a bez problemu. Pravda je, ze tyto deti zacinaji mluvit dele. Bez problemu "prepinaji" mezi CJ a AJ, aniz by vedeli proc. Jejich prizvuk je vynikajici. Setkala jsem se jen s jednim hochem u nehoz doslo ke koktani a zadrhavani (byl trochu hyperaktivni a rychleji mu to myslelo nez mluvilo), ale zvladl to bez pomoci odborniku do nastupu do skoly. I deti kteri se pouze s materskym jazykem ocitli v zahr. ve skolnim veku si s tim poradili velice dobre, a to nejen z rodin intelektualu, ale ve vetsine pripadu i z rodin lidi kteri v zahr. uklizi.
Ale tvrdim, ze cim starsi, tim dele to trvalo, uz tady nekdo psal - nastupuje ostych, mnoho dalsich povinnosti atd. A ve 20ti? To uz je jen drina a mnoho let studia pro vsechny, kteri se nenarodili jako talent na jazyky. Ovsem jak resit vyuku u deti tady doma, to nevim, protoze navstevovani kursu cca 4 hodiny tydne mi pripada tak malo, ze to ani nema cenu. Lepsim resenim by byly skolky, kde se mluvi jen anglicky, ale vzhledem k cene takove skolky by si to jen malokdo mohl dovolit.
[<<Předchozích 20] Příspěvky 2130 z 69 [Dalších 39 >>]

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.