| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Jak na výuku cizích jazyků u dětí?

[<<Předchozích 30] Příspěvky 3140 z 69 [Dalších 29 >>]
21.4.2005 19:29:33
July, právě že školka v cizím jazyce mi nepřijde z hlediska dítěte vůbec jako optimální. Či spíše - měl by rodič navíc dítě posuzovat (podle mého názoru) nejen z hlediska logopedických schopností, ale navíc i dle jeho povahy (na což někteří rodiče neberou moc ohledy, ovšem nemyslím, že by se jednalo i o některou ze čtenářek Rodiny!!!)
Co tím myslím: úzkostné a bojácné dítě, které potřebuje, aby na něj někdo mluvil, uklidňoval ho, vedl ho, radil mu, pomáhal mu. Živě si představuju, jak vyplašené úzkostné tříleté dítě mluvící dosud pouze česky přijde do školky, kde se STRAŠNĚ bojí, a najednou kdosi, koho vidí poprvé, na něj začne mluvit úplně nesrozumitelnou řečí. Rodiče odejdou a zůstanou jen cizí dospělí mluvící nepochopitelným jazykem. Myslím, že kdybych tohle zažila já jako dítě, tak by mě tam už nikdy nikdo nedostal:-(((( A můj syn by z toho měl (jak ho znám) takovej šok, že by se ještě rok počůrával:-((((
M.
July, dcerka a syn
  • 
21.4.2005 19:09:10
Mirko,
Dite si nemusi vybrat jeden a nebo druhy jazyk. Lepe receno AJ nemusi byt "nicitelem" znalosti CJ. Vzhledem k tomu, ze tva rodina zije v CR, tak CJ by vzdycky byla pro tve deti hlavnim jazykem a to i kdyby treba AJ mluvily jako rodily mluvci. Moje dcerka je v AJ na stejne urovni, jako okolni deti (zijeme v USA), CJ take mluvi a domluvi se. Ja na ni mluvim jenom CJ. Ale kdyz srovnam treba 3,5 lete dite v CR, tak bych rekla, ze je tak rok pozadu s CJ. Prostredi, kde dite zije je tudiz nejdulezitejsi. Tve obavy, ze by se tvoje deti nenaucily nalezite CJ, kdyby studovaly dalsi jazyk, povazuji za mylne. CJ by umely stejne, jako umeji nyni a plus by treba zvladly AJ.

Deti, aby byly dvojjazycne, tak se musi naucit ted druhy jazyk cca do 3 let. V tomto obdobi maji schopnost prijmout oba jazyky za materske. Dalsi hranice je pak asi do 10 let. Od 10 let nahoru uz je tezsi (rozhodne ne nemozne) naucit se novy jazyk. Obecne plati, ze cim mladsi dite se zacne cizi jazyk ucit, tak tim lepe. Nejdulezitejsi je pak program ve kterem se dite jazyk uci. Ja osobne si myslim, ze nema moc smysl, vodit dite do jazykove skoly 2x tydne. Naopak metoda skolka jenom v AJ je velmi ucina. Dite bude rozlisovat, ze doma s rodici mluvi CJ a ve skolce jenom AJ. Bohuzel tyto skolky jsou mnohym rodinam nedostupne... zatim:-(
Milada.
21.4.2005 15:34:32
Moniko,

diky za Tvuj prispevek :-) Tak nejak se na to divam i ja :-)


Milada
Monika
  • 
21.4.2005 13:48:13
Musím se zastat Milady, mám stejný názor na výuku jazyků jako ona. Moje obě děti začínali ve školce, syn v 6-ti a dcera v 5-ti a ani jeden z nich ještě neuměl pořádně mluvit. Na angličtinu správnou výslovnost ani moc nepotřebuješ, naopak nějaké to huhňání a špatné r a ř je naopak výhodou. Děti zkrz tu angličtinu 2x týdně česky opravdu mluvit nezapomenou a logo mohou opravdu trénovat dále.
Děti se angličtinu neučí tak, jako jsme výuku angličtiny zažili asi každý. Žádné biflování slovíček, žádná gramatika, žádné skloňování. Prostě si hrají, zpívají, říkají si básničky, povídají si o tom co rádi jedí, co mají na sobě atd. Jak se tvoří anglická věta o tom ani nemají páru, přesto paní učitelce odpovídají ve větách.
Myslím si, že dítě pro které není vhodná výuka angličtiny, je takové, které neumí skoro vůbec mluvit, nebo nemá žádnou paměť. No miminko také neumí mluvit a přesto na něj maminka mluví a má to smysl.
Existují určitě jedinci, kteří se začnou učit jazyk později a doženou ty, kteří je jazyk učí od mala. Komu se ale bude učit jazyk snáze? Ne každý máme buňky na jazyky, ale já si myslím, že jazykem v raném věku se dají ty buňky přelstít.
Mirko, nikdo tě nenutí, aby se tvé dítě učilo jazyk od školky, je to tvé rozhodnutí.
Já jsem ráda, že moje děti mají tu možnost začít s angličtinou od školky a že v našem městě existuje výborná paní učitelka angličtiny pro děti. Znám totiž hodně kurzů, kde angličtina pro děti nestojí za nic.
21.4.2005 11:12:25
To Sylva: Sama píšeš, ,,konfrontovány ve 4. třídě a dělá jim to problémy". Právě. Ano, šprtání slovíček a gramatika hned ze startu může znamenat nejen problém, ale také zakořenit vůči cizímu jazyku zbytečně nelibost. Pokud se ale dítě správnou formou setkává s jazykem od mala (5-6 let), není konfrontován, ale je to jakési pokračování, vyšší forma.
21.4.2005 10:21:16
No, hlavně bych pod pojmem "mlžení" hledala skutečně "úmyslné zatajování pravdy a odvádění pozornosti k jiným tématům s úmyslem pravdu zamlčet" či tak něco na ten způsob. Což v mém případě rozhodně není.
Jistě. Když rodič dítěte výuku cizího jazyka zkonzultuje s logopedem, a logoped dá souhlas, nevidím další důvod, proč neučit dítě cizí jazyk, má-li o to rodič zájem. Ale o tom tady řeč nebyla; eventuelně se je tvářeno, že se spolkla moudrost světa - ale že se bylo u lékaře, o tom se pomlčí:-))))
Další věc je ta, že jsi řádně neosvětlila, které dítě by se podle Tvého názoru jazyk učit mělo a které ne - jestli to dítě se závažnějšími logopedickými potížemi nebo naopak to s méně závažnými potížemi.
Řekla bych to asi tak: jestliže dítě umí ve třech letech plynně hovořit česky s dobrou výslovností, není problém ho učit cizí jazyk. Jestliže ne, je podle mě lepší nějakou dobu nechat dítě dozrát, cvičit logopedii a případně podnikat další vhodné kroky, a s učením jazyka chvíli počkat. A pak dojde k nějaké věkové hranici, za kterou by už výuka cizího jazyka (podle mého názoru) neměla mít na výuku mateřského jazyka takový vliv. Sporná je tato hranice - o tom nikde žádný odborník nepíše, takže máš asi pravdu v tom, že když má rodič pochybnosti, ale má velkou motivaci dítě jazyk učit, že by se asi měl obrátit na odborníka (logopeda). Řekla bych, že ta "rozumná" hranice může být někde mezi 7 až 8 či 9 lety. Tak to cítím já. Třeba má někdo nějaké lepší informace a bude se řídit jinými předpoklady. Přesto jsem dosud považovala za platné, že učit dítě cizí jazyk před završením šestého roku je zbytečné, má-li s mateřštinou potíže, a též jsem dosud byla přesvědčená, že je to minimálně sporné během první třídy. (Jeden jazyk snad, ale o Waldorfské škole jsem četla, že učí od první třídy najednou DVA cizí jazyky, a to už se mi zdá obzvlášť přehnané...)
M.
Milada.
21.4.2005 9:57:31
Mirko,

tu praci bych chtela videt a dalsi vec je ta, ze jaksi nechapes, ze spektrum toho, co se zde LAICKY oznacuje za "spatnou vyslovnosti ci dle Tebe jsou to děti s logopedickými problémy" je doooost siroke. Nektere deti maji treba problemy (v predskolnim veku) pouze napr. s R a Ř, nektere dite pouze s Ř. Po par konzultacich se treba u ditete vse upravi a dite mluvi spravne. U jineho ditete se ty problemy tahnou. Takze docela asi zalezi na zavaznosti techto poruch, ne?? Proto pisu jasne, ze Tve pochybnosti jsou mlzenim. Zodpovedny rodic, ktery s ditetem (detmi) pravidelne logo cvici se zcela jiste na vyuku ciziho jazyka u logopeda zepta :-) Ostatne nevim tu na Rodine o zadne jine mamince, ktera by s JEDNIM ditetem chodila na logo uz 5 let, tak jako ja... pokud se spatna vyslovnost tahne roky, vetsinou to rodice vzdavaji..

Opravdu zasnu, z ceho vseho se tady udela problem. Jdete se podivat na nase politicke predstavitele, treba na Havla. Nemluvil spravne cesky jeste v dobe, kdy byl zvolen nejdulezitejsim predstavitelem nasi zeme..pravda, kdy se zacal ucit anglicky nevim :-), ale mozna to treba v MS bylo, ne?? Jedna ze synovych logopedek mi tohle vzdy rika - Havel anglicky umi, i tu cestinu dopiloval..a to, ze to bylo az v pozdejsim veku? No a jako co? :-))

Milada

21.4.2005 8:51:59
Milado, pozornému čtenáři nemohl uniknout názorový vývoj v mých článcích. Přímo bych řekla, že ty myšlenkové pochody a výboje na čtenáře musej z tý obrazovky přímo sršet, jak jsem šrotila za pochodu.
Jinak - pakliže říkám, že dětem s logopedickými problémy může cizí jazyk zamotat hlavu, pak je to proto, že o tom jsem přesvědčená. V průběhu diskuze zazněly názory, že to tak být nemusí - dobrá, já to beru, možná máte pravdu, a taky jsem to připustila, a vyjádřila naději, že by všechno pak bylo v naprostém pořádku. Ovšem názor několika maminek z Rodiny nemůže dost dobře nahradit vědeckou práci na toto téma. Takže dovol, abych si i nadále nechala své pochybnosti o správnosti Vašeho konání. Musela bych asi VIDĚT důkazy, aby mne to přesvědčilo.
M.
Majka
  • 
21.4.2005 8:42:47
Dovolim si pridat vlastni zkusenost. Jsme dvojjazycna rodina,nezijeme v Cechach.Deti uz jsou dospele.Od narozeni jsme na ne mluvili kazdy svym jazykem. A deti od mala rozumely a mluvily plynule obema jazyky.Vzdycky jsem byla (a jsem!!) pysna, jak me deti ovladaji muj matersky jazyk,nekdy lip nez deti, ktere z Cech nikdy nevytahly paty.Az treti dite-chlapec. Jakmile zacal mluvit,zacal zadrhavat v reci.Pro me katastrofa, predstava hloupeho,koktaveho ditete.To totiz byla moje jedina zkusenost s koktavymi detmi,kterou jsem mela ze skolnich let se spoluzakem.Ten byl na vic velice agresivni.No a zacala jsem se o problem zajimat,docetla jsem se, ze vada reci jeste neznamena snizeny intelekt a pod. A sedla jsem na letadlo a letela do Cech. Pochazim ze severni Moravy a tak jsem navstivila logopedii v Ostrave. Mela jsem stesti na vynikajici lekarku,dnes uz si bohuzel nepamatuji ani jeji jmeno. Syna podrobila ruznym testum, rekla nam ze je nadprumerne chytry a ze zadrhavani v reci je s nejvetsi pravdepodobnosti zpusobeno - dvojjazycnosti v rodine!! Vypravela mi, ze na ostravsku kde zije hodne polskych rodin maji spoustu takovych pripadu.Lecba? Odbourat na cas jeden jazyk. V nasem pripade to byla cestina protoze tezko muzete odbourat jazyk zeme ve ktere zijete.Byla jsem z toho nestastna,muj rodny jazyk! No a jeli jsme podle doporuceni pani doktorky.Ve zkratce,kluk po case prestal zadrhavat,dnes je mu 23 let, cesky mluvi plynule,cte i pise.Doslo skutecne na slova lekarky,ktera na me lamentovani pred lety rekla:"Ale maminko, vsak on se tu cestinu douci kdyz bude mit zajem". Deti z dvojjazycnych rodim maji oproti ostatnim detem tu vyhodu, ze se uci dva jazyky soubezne, nenasilne. To ovsem v pripade ze kazdy rodic mluvi na dite svym jazykem. A vsimla jsem si, ze se snadno a rychle uci i dalsi jazyky. Me kazde dite ovlada nekolik jazyku.Ucit deti od mala jednotliva slova v cizim jazyce nema jakykoliv vyznam pro pozdejsi vyuku jazyku ve skole.A ani skoly s rozsirenou vyukou jazyku nejsou zarukou, ze se dite dobre cizi jazyk nauci.Lepsi moznost jsou cizi skoly, kde cela vyuka probiha v cizim jazyce. Tady ale zase musi rodice vynalozit velke usili doma na to, aby dite zvladlo matersky jazyk cili pro nas cestinu.Bohuzel cizi skoly jsou velice drahe, cili tato cesta schudna jen pro nektere, movite.A jinak plati,jak tady nekdo napsal,ze dite by melo nejdrive dokonale zvladnout svuj matersky jazyk a pak by mela nastoupit vyuka dalsich jazyku. Hezky den a preju vam vsem jazykove nadane deti
Milada.
21.4.2005 8:25:02
Mno Mirko,

to jsi asi nepochopila. Muj syn chodil (v ramci MS) na anglicky jazyk v 6,5 letech a normalne anglicky mluvil. Vzhledem k tomu, ze mel odklad skolni dochazky, tak s nim chodilo x dalsich, o rok mladsich deti (nektere pilovaly logo treba jeste v prvni tride, nektere mluvily spravne cesky jiz v te skolce) a tusim, ze vetsina tech deti ze skolky v anglictine nadale pokracuje..nektere z nich chodi i ted, ve druhe tride s mym synem na anglicky krouzek, poradaji navic jeste setkani v anglictine (treba pred Vanoci apod.)

A jak jsem psala, meho syna vzali tento tyden do jazykove tridy, prestoze na logo chodime dosud a syn stale dobre nemluvi! A MMCH: prijimaci zkousky vubec, ale vubec z anglictiny nebyly, byly z jazyka ceskeho (Doplnovani I/Y), z matematiky, z vseobecneho prehledu, z logiky. V ustni casti se hodnotila UROVEN hlasiteho CTENI, s porozumenim textu. Kriteriem bylo cteni vetnych celku, intonace, smysl pro prednes, schopnost najit hlavni myslenku a pohovor na volne tema. Takze pokud toto vsechno syn zvladne v CESTINE (prestoze ma spatnou vyslovnost) a nasledne byl prijat do vyberove tridy, tak opravdu nechapu, co se tady neustale mlzi o tom, ze je nejprve NUTNE zvladnout matersky jazyk a teprve pak se zacina s cizim jazykem. Vzdyt zvladnuti ceskeho jazyka prece nerovna se spravna vyslovnost!

Milada
[<<Předchozích 30] Příspěvky 3140 z 69 [Dalších 29 >>]

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.