sally |
5.3.2006 3:44:22
Janko
asi jsi můj příspěvek nečetla dobře... nepsala jsem nic o tom, že v UK se zásadně vzorně věnují - psala jsem, že raději dám svoje dítě do školy, kde se mu budou věnovat, než někam, kde je vypuštěno na školní hřiště, aby si učitelka mohla vypít kafe. Možná došlo k nedorozumění - ale tenhle problém jsem teď řešila - žiju v USA, chtěla jsem dát syna do školky - a hledala jsem takovou, kde mu mohou něco nabídnout. A samozřejmě jsem viděla i školku, kde denní program mi byl sdělen asi takto "... no ráno jsou na hřišti, pak mají svačinu a po svačině volnou zábavu ve třídě...." vzhledem k tomu, že při návštěvě této školky jsem byla okamžitě obsypána dětmi, které neměly nic jiného na práci, než se vybavovat s náhodným návštěvníkem, tak jsem tam syna samozřejmě nedala. Co jsem chtěla říct ale je to, že ono volání po "prodloužení dětství" a po tom, že "děti si mají jen hrát" není - aplikováno do důsledků - vůbec pro děti dobré. A pokud dítě jeví o něco zájem, proč mu to neposkytnout? Můj syn se zhruba od osmnácit měsíců učí písmenka. Není to náš nápad, sám s tím přišel, zaujalo ho, že se na chodníku opakuje jeden znak ("S" jako označení místa, pod kterým vede odpad z domu - sewer), a pak ho začaly zajímat další "znaky". Dělali jsme si srandu, že naše dítě nemluví, ale za to "čte" (jsem si vědoma toho, že se vůbec nejedná o čtení, jen pojmenovávání určitého znaku, který je náhodou písmenem či číslicí). Takže - proč dětem neposkytnout informace, které chtějí - a pokud je to formou, že je čas na to, aby k tomu postupně každé dítě dospělo svým tempem (což podle mě v britském systému je), tak to považuju za ideální - a takovou školu nepovažuju za "ukrádání dětství" - naopak za jeho obohacení. Aido, ta učitelka, která mi to o tom různém nástupu říkala učila podle mě v normální škole... a "moje" holky taky nastupovaly obě dvě v lednu. Ale je to už pár let (ehm... asi patnáct :-))) |
Míla, dva kluci |
• |
5.3.2006 0:59:01
Jo, jo, to zní dobře. My dojíždíme z vesnice do města :-) U vás je různorodý kolektiv určitě přirozenější. Náš syn je narozený v červenci, momentálně je ve druhé třídě s dětmi jen staršími, v průměru o rok a půl, s nejstarším o dva a půl. Sociálně je navíc mírně pozadu, nebo možná je spíš jiný a vždy bude, ale zatím to zvládá dobře a díky škole a paní učitelce se i v tomto velmi lepší. Trošku se bojím, co bude dál. Nicméně mu přes veškerou snahu (škola se opravdu snaží vyjít vstříct, jen mají málo zkušeností) ve škole chybí některé předměty (se zeměpisem jsme si doma ještě poradili, s chemií už jsme v úzkých). To je formou integrace nemožné zařídit, protože na ně do sedmé či osmé třídy chodit nechce a ani se mu nedivím. Speciální školy nebo třídy prostě chybí.
|
*Aida* |
4.3.2006 20:14:01
Sally,
nekde se to vede, ze deti ty mladsi deti muzou nastoupit az v lednu. V nasem okrsku to delaji nektere "kostelni" skoly, jak ja jim prezdivam. V podstate dle zakona dite musi byt ve skole na plny uvazek "the term after his/her fifth birthday" a pak zalezi na skole. |
*Hany |
4.3.2006 20:00:53
Nestačím se divit - tak učitelky ve školce jsou tu od toho, aby děti vypustily ven a mohly si v klidu vypít kafe (zatímco v UK se dětem řádně věnují ...)? To jsem fakt ještě nezažila, tak se tu aspoň poučím.
Nebo poznámka k jinému článku - makléři chtějí akorát vydělat, hm, to jsem taky nevěděla. Já myslela, že to dělají zadarmo a po večerech stojí na ulici a žebrají. Opravdu nikdo dobře placené makléře nepotřebuje? Podle toho, co tady čtu, by všichni měli dělat hasiče nebo zdravotní sestry, protože ostatní si peníze nezaslouží. I ta prodavačka po nás chce peníze, když si jdeme nakoupit. A za to ji ještě někdo platí. P.S. Opravila jsem chyby v názvu příspěvku. I když neučím - natož v UK - pravopisné chyby mi vadí (překlepy nevadí, ty chápu). |
irlev |
4.3.2006 19:40:12
Tady hodně záleží na konkrétním učiteli, jak moc se mu podaří provázat jednotlivé předměty. Snažší to je, pochopitelně, na prvním stupni, kde jsou děti (vesměs) s jednou učitelkou, na druhém stupni to klade větší nároky na koordinaci tvorby tematických plánů apod. V tomhle, myslím, dělá české školství docela krok kupředu tvorbou Rámcových vzdělávacích plánů.
Ad asistenti - holt máme co dohánět. Já usiluju o asistenta neuvěřitelných sedm měsíců ... a letošní školní rok se ho už nedočkám. Než mi dorazí, žáček už bude v pasťáku. Jo, uřední šiml, na toho jsou všichni krátcí. |
irlev |
4.3.2006 19:29:00
Přestup na zvláštní školu (dnes praktickou) je možný kdykoliv se souhlasem rodiče, předchází tomu vyšetření a doporučení z PPP.
|
4.3.2006 9:56:59
Já teda o anglickym školství vim jen od Aidy, ale budu tak drzá, že se taky vyjádřim :-) Když psala, že její syn musí v tak nízkym věku do školy, tak jsem si řikala: ještě že u nás tohle nehrozí... ale jak od ní už několik měsíců čtu různý postřehy ze školy, začala jsem naopak závidět.
I u nás už je pár škol, kde se děti učí v tématech a každé je v látce tak daleko jak je zrovna schopno a naštěstí do jedné takové pravděpodobně půjdou i naši kluci, ale znám tu třídu trochu i z pohledu učitelky, právě se snažíme prosadit, aby ve třídě mohl být asistent a je to fuška. Asistenty a specialisty, které u Aidy ve škole zajistí škola automaticky tady musí prosazovat rodiče a učitel a nakonec se to podaří stejně až poté co si seženou peníze z nějaké nadace (pokud se to vůbec podaří). I pomůcky se shání přes sponzory a z darů rodičů. A když už tim učitel a rodiče stráví bez nároku na nějakou odměnu celý prázdniny a podaří se všechno připravit, učitelka z jiné třídy má ještě závistivé řeči, že s takovym zázemím se to učí a mezi další rodiče šíří pomluvy... Příští rok možná budeme mít ve třídě dvě děti, ketré se přistěhují z Anglie, tak uvidíme jak se jim tu bude líbit :-) |
PajaMM |
4.3.2006 8:28:30
Ivule,
jak ti z literatury, tv ....tak ti skutecni,par jsem jich poznala....ale je to jen muj pocit.... Kdybys mela jeste nejaky dotaz, tyden tu nebudu, tak ne, ze bych nechtela odpovidat, ale nebudu moct:-)))) |
sally |
4.3.2006 2:27:18
Školní systém v UK znám z několika stran - hlavně z té učitelské. Jak psala Aida, Reception, i když je to první "povinný" rok docházky je hodně veden jako školka. ALe ono i později je to volnější. Jsou určité osnovy, které říkají že v tolika a tolika letech mají děti umět to a to (jedním mezníkem je konec Year 2, druhým konec Y6 atd.) - čili na konci druhé třídy (tj. třetího roku docházky) má dítě umět psát, číst, počítat - ale jestli se naučí číst ve čtyřech nebo v sedmi letech, to není tak důležité. Takže učiteli se klidně stane, že má ve třídě děti, s kterými ještě dělá "písmenka" a děti, s kterými dělá větné rozbory a literaturu. Tuto situaci jsem viděla na vlastní oči - a nebyl to problém - i když teda ten učitel byl podle mě kouzelník a určitě musel přípravama strávit mnohem víc času než klasická česká učitelka.
Líbí se mi ona témata - když je tématem něco, probírá se to pak ve všech hodinách - když v šesté třídě děti dělaly druhou světovou válku, tak v hodinách angličtiny četli články z té doby, poslouchali rozhlasové záznamy, v hodinách výtvarné výchovy modelovaly pevnosti (k čemuž potřebovali z matematiky znalosti geometrie atd.) - takže všechno provázané. Na rozdíl od Aidy jsem se já setkala s tím, že děti nastupovaly do školy dvakrát ročně - tj. v září nebo v lednu - dle dosaženého věku. ALe je to pár let, mohlo se to změnit. Co se mi na britském systému líbí je právě ta integrace. I dítě s různými problémy není vylučováno ze společnosti ostatních, není mu naznačováno, že je "jiné", "blbé", že na to "nestačí" - chodí normálně do školy - a škola zajišťuje asistenty. Na škole by měl být specialista na "special needs" - tj. učitel, který pracuje s dětmi, které májí různé dys- V praxi to vyapadalo tak, že tyto děti měly individuální hodiny místo řádných hodin angličtiny - takže např. měly 4 hodiny angličtiny ve své třídě a 2 v malé skupince (2-3 děti) s člověkem specializovaným na poruchy učení, který s nimi probíral látku formou pro ně pochopitelnou. Co se mě týče, tak svoje děti bych do školy klidně v těch čtyřech letech dala. Do školy, kde nemusí sedět s rukama za zády a být zticha, a kde je jim nabídnuto spousta zajímavého. Přijde mi užitečnější když se dítě formou hry něco učí, než když je jen vypuštěno na školkové hřiště a ponecháno osudu, aby si učitelky mohly vypít kafe. |
4.3.2006 0:17:20
Boďko,
ještě něco. Mě taky pocitově připadá nástup školní docházky ve 4,5 letech brzy. Ale nemám ve zvyku, abych "od boku" něco odsoudila nebo naopak pro to horovala, když o tom vím v celku velký kulový :). |
Další akce nalezte zde
Další recepty nalezte zde
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.