| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Proč Adámka maminka nechce?

[<<Předchozích 80] Příspěvky 8190 z 111 [Dalších 21 >>]
Milada.
18.9.2006 13:40:40
A navic tam slo jeste o to, ze v ucebnici o tom toho moc nebylo a sup, hned jim to strcili do pracovniho sesitu, ktery je na procviceni, ne na vysvetleni.
Milada.
18.9.2006 13:36:51
Veroniko?

Tak samozrejme ze to je u stejneho jevu. A ano, mas pravdu, takhle mi to bylo vysvetleno:

faktem opravdu je, ze spravna odpoved je opravdu ta, ze otazkou KDO se ptame na OSOBY ( a tedy lidi), otazkou CO na veci a zvirata... Jenze jsou v tom vyjimky...a prave tady v nasi krasne materstine jsou vyjimky skoro castejsi nez pravidlo....Budu se pri gramatickem rozboru knizky "O pejskovi a kocicce" ptat na nekoho z hlavnich hrdinu padovou otazkou jako na zvire? Rozhodne nebudu...Bude pro mne osobou...Stejne tak pucalkovic amina, dasenka,ale dokonce i...sousedovic kocour ktery mne pobavil akrobacii na komine tak, ze tu historku budu nekomu vypravet...

Myslim ze klicem k reseni Tveho problemu je to, ze ne vzdy budiz pro nas synonymem pojem OSOBY a LIDE...A pak to ze nebudeme brat ony teoreticke klice k ucebnicim vazne...Holt se musime smirit s tim, ze i do ucebnic se dostavaji nesmysly...Osobne si myslim ze je opravdu ptakovina ucit deti onu "teorii" - kdyz je potreba, aby zmakly "jak to funguje"...takze je dulezite aby ovladly ty pomucky a jejich pouziti...a nejejich kategorizaci...


Ale tady o to, ze osmi-devitilete dite tohle nevi a pak je zmateno, ze.


Lada, 34let, 1dítě
  • 
18.9.2006 13:33:41
Ano, maminka pochybila (to se stává), dítě špatně pochopilo, ale bavíme se o "škodlivosti" příběhu umístěného ve Slabikáři. Já jen chci říct, že závadný a zavádějící je nejvíce nadpis a pokud by byl vhodnější, příběh se dá využít ku prospěchu tím, že si popovídáme se svým dítětem o tom, že v životě běžně dochází ke zbytečným nedorozumněním.
Milada.
18.9.2006 13:32:35
Libiku,

jak pisu. Kdyz uz nevim, jak dal, jdu se ptat k chytrejsim lidem na net - k ucitelkam, k lidem, co delaji cestinu jako profesi. Pak synovi reknu, ze ucebnice je napsana spatne, nebo ze je to napr. slovo prejate (treba v nejakym testu jsme narazili na slovo skútr, pedikúra, manikúra - vsude je ú! - to samozrejme ve skole nikdy nebrali)

Veroniko,
hahaha. Samozrejme ze syn JE rodily mluvci, ale mohu Te upoznit, ze vekem to nebude. Kolikrat z tech jeho kvalitnich ucebnic nechapu sama :-) Napr. vyjm. slova po L meli doplnit: "Vůně kvetoucích lip" nedal si vysvetlit, ze tam nebude "líp", proste neslysel, ze tam nebude i/y s carkou, kdyz jednotny cislo je lípa. A mohu Te upozornit, ze kdyz se logicka ptal, a PROC tam neni carka, tak jsem mu to vysvetlit nedovedla. To, ze neco citim? :-) Kdyz ve vyjm. slovech citim ze ma byt "umyvadlo" a oni myji vsude "umývadlo" ? :-) To asi ani jeho matka nema cit pro jazyk a s nim pulka Rodina, bo tohle probirano i tady na Rodine v nejake diskuzi o JČ.

No a kdyz chteji v ucebnici poucky, tak holt chteji chteji poucky.

Dal: To, ze deti nejsou znale tohoto sklonovani v nekterych padech prave podle mnozstvi (1, 2-4, 5+) tak hodime na to, ze cestina je jeho matertinou a mel by to proste umet? :-) JA bych tedy cekala, ze se autori ucebnic stejnych rocniku domluvej, co deti v kterem rocniku maji umet a ne jim v Matice plest hlavu cestinou a I/Y, ktera ty deti jeste vubec nebraly.

Utopie, utopie :-)


Lavanda
18.9.2006 13:29:33
No, přiznám se že ne asi tak, jak bych měla. Zatím jsem neshledala v učebnicích našich dvou starších dětí (2. a 4. třída) nic, co by mi nějak moc vadilo, ale prostě mě nějak nenapadlo zajímat se o to DOPŘEDU, tj. na další školní rok. Ono už by bylo asi trochu pozdě, kdybych zjistíla, že má kluk teď, ve čtvrté třídě, blbou učebnici angličtiny (naštěstí ale mají celkem schopnou).
18.9.2006 13:29:07
Šlo o dokument o dětech z dětského domova, které v rámci arteterapie dostaly kameru a natáčely "příběhy". Teta Táňa tam kladla dětem otázky jako "myslíš si, že tě má maminka ráda? A proč za tebou nejezdí, když tě má ráda? A proč ti nepíše? Odepisuje ti na tvoje dopisy? Ale kdyby tě měla ráda, tak by odepsala, ne?" atd. Nebo tam holčička plakala, že se nechce natáčet, a teta, kterou tam bylo vidět, na to jenom koukala a vůbec nezasáhla (ta holčička křičela, otáčela se, prosila, schovávala hlavu...vše marno).
Veronika
  • 
18.9.2006 13:20:24
Jinak co se týče toho Miladina dotazu, mám pocit, že se tu trochu míchají jablka s hruškama.
Milada neuvádí, jestli v té jiné učebnici, kterou má jiná maminka k dispozici, je toto pravidlo uvedeno u stejného gramatického jevu jako tady ty pádové otázky. Zvířata jsou zařazena do jedné skupiny s lidmi (tedy životná) u úplně jiných gramatických jevů, třeba když se učí měkké/tvrdé I/Y. Ale tady jde prostě jenom o to, jak se ptáš na předměty/lidi zvířata a to všichni známe od útlého věku, protože maminka se nás ptala "Co to je?" "To je pejsek." nebo "To je kachnička" (tedy bez ČEHO - bez pejska atd.) a "Kdo to je?" "To je teta." (Tedy bez KOHO - bez tety).
Zvířata jsou tedy skutečně většinou "CO, ČEHO...)", ale občas bývají výjimky: třeba když je to zvíře nějak "polidštěno", jako třeba Medvídek Pů, Krteček, Kocour Mikeš atd. Tak pak se můžeš ptát "S kým si to tady na obrázku hraje Medvídek Pů? S Oslíkem Ijáčkem."
Veronika
  • 
18.9.2006 13:08:36
No já nevím, ale vytvářet synovi poučky na to, kolik zbylo korun... v jeho věku by to už měl být schopen rozlišit, jeho rodným jazykem je čeština, tak myslím, že (narozdíl od cizinců kteří se česky učí) by mu samotnému přišlo divné, kdyby napsal "zbylo dvě koruny" nebo "zbyly pět korun" atd.
S těmi pádovými otázkami jsme to my na škole takhle neřešili... žádné podobné poučky jsme se neučili ani nedoplňovali, prostě to vyplynulo ze situace a naší běžné jazykové praxe...
Draci mamka 4+1
18.9.2006 13:01:11
No, myslím že autor článku neměl na mysli, že děti po přečtení příběhu budou mít negativní pocity vůči sobě. Ony se ale učí i tím čtením mnohdy opravdu přiblblých příběhů a básniček. Pro ně je to velká část světa, ve kterém žijí a mohou tak získat pocit, že takové chování vůči jiným je v pořádku. V příběhu je názorná ukázka podmíněné lásky. Jak by se vám líbilo, kdyby vaše 6 leté dítě přišlo a řeklo: "Nebudu s tebou mluvit, dokud nebudu dostávat na svačinu jenom "hambáče"! " ??????
Róza
  • 
18.9.2006 12:59:20
A o co tam šlo, co je Chačipe?
[<<Předchozích 80] Příspěvky 8190 z 111 [Dalších 21 >>]

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.