| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Počítače ohrožují vzdělanost našich dětí?!

[<<Předchozích 30] Příspěvky 3140 z 155 [Dalších 115 >>]
L+2
  • 
8.12.2006 13:31:50
Lukasi,

Mohu ti rici z vlastni zkusenosti, ze moje 5,5 lete deti pocitace ve skole maji a pouzivaji je velmi casto.Maji IT mistnost, ve ktere travi 2x tydne 4 hodiny. Kazde dite ma svuj vlastni pocitac. Hlavne je pouzivaji jako metodickou pomucku. Tzn. existuje spousta stranek, na kterych deti procvicuji matematicke ukony (hravou formou), dale potom spousta stranek, kde si deti procvicuji spelling (opet hravou formou), dale vyuka hudby (deti si mohou na pocitaci "namixovat" jednoduche pisnicky, design a vytvarna vychova - deti si na pocitaci mohou ve fotoshopu vytvorit sve vlastni pranicka, ci jine navrhy; mohou si sve vytvory dat dohromady s hudbou (to bez pocitace v soucane dobe nejde, a pritom velmi uzitecne a hrave). Hodina prirodopisu - deti se nedivaji na fotku tygra ale na ziveho, kde zije, jak lovi, co zere atd. Hodina fyziky - jak se stavi mosty, jak vypadaji, kde jsou atd. Tohle jsou veci, ktere deti mohou delat jiz od 5ti let a jiste to rozsiruje jejich vseobecne mvzdelani a chapani sveta. Proc by mely zacit az ve 12ti?
Milada.
8.12.2006 0:00:03
No Olinko,

to je vyborna reakce :-), z tohoto uhlu jsem na to jeste nekoukala. Vzdyt ja vlastne doma vyucuji rada, tak kam bych se honila :-D

Olinka
  • 
7.12.2006 21:59:57
ale to asi nestíháš chodit do práce, co?
7.12.2006 20:52:06
Kiri, asi je to individuální.
Za ten zmíněný půlrok práce s PC jsem si třeba dělala makra Accessu a programovala ve Famulu (ale to už nepovažuju za úroveň "běžného uživatele"). IT jsem nikdy nestudovala, ale pravda, jsem spíš technický tip.
Na druhou stranu, člověk, který potřebuje akorát umět se orientovat na netu a sem tam napsat něco v texťáku či pracovat s Outlookem, k čemu by měl rozumět každé ptákovině v PC?
Tabulkový procesor mi připadá dobrý používat jako pomůckü ve spojení třeba s výukou určitých pasáží v matematice nebo fyzice - k ulehčení práce. Učit se jen tak pro nic za nic s Excelem se mi zdá jako ztráta času.
Ostatně, obsluhovat PC mi připadá podobné, jako obsluhovat třeba náš programovatelný DVD přehrávač.. :)
Lukáš Dostal
  • 
7.12.2006 19:48:43
Já jsem si hned říkal, že to radši nemám psát :-). Pohybuju se na tenkém ledě, protože jsem sám počítač nikdy nepostavil, dokonce ani neotevřel.

Mně to ale přišlo naprosto logické - pedagogický princip je pořád stejný - nejdřív elementární zkušenost, pak pochopení zákonitosti, pak zobecnění a aplikace na složité jevy. Od školy očekávám mimo jiné, že naučí děti světu a věcem rozumět, ne je jen užívat. Stejně jako jsme se ve fyzice učili teorii, ale na praktikách jsme stavěli jednoduché obvody, semafor, sirénu a co já vím ještě - vyzkoušeli si teorii v praxi a viděli, tohle je kondenzátor, to je odpor, takhle vypadá dioda, cívka... - měli z toho zážitek a hlavně získali reálnou ZKUŠENOST. Jen díky ní se dnes nebojím, když se nějaká elektrika doma porouchá se tomu podívat do střev a leccos si sám opravit nebo alespoň zjistím, v čem je problém. Samozřejmě úplně stačilo si osahat jednoduché principy - pračka, lednička, fén, žehlička, vysavač, alternátor v autě, dětská mašinka - to vše se dá z těchto principů odvodit a nemuseli jsme všechny přístroje kvůli tomu stavět.
S počítačem tuhle zkušenost bohužel nemám a i když ho uživatelsky zvládám myslím docela obstojně, nikdy jsem neměl pocit, že mu rozumím. Dokonce mám dojem, že čím pokročilejší verze Windows, tím méně jsem schopný této černé skříňce porozumět.

Je fakt, že pokud sis pod mým citovaným výrokem představovala, že by si dítě mělo postavit v 8. třídě notebook - a napsal jsem to bohužel tak, že to takovou představu asi vyvolávalo, tak chápu, že mne asi musíš mít nutně za ignoranta. Já jsem si představoval při "stavění počítače" neurčitě něco ve výše uvedeném smyslu (jednoduché obvody na praktikách fyziky), což mi připadalo docela realistické - nechtěj ale po mně, abych to popsal, fakt nevím, z jakých všech částí se počítač skládá. Vím jen, že zcela zásadní je větrák, protože díky přehřívání starý počítač nejčastěji padal :-).

Hezký večer Tobě i dětem, dnes končím,.
Lukáš Dostal
  • 
7.12.2006 18:53:34
Bobe, máš úplně pravdu, že neměřím všem médiím stejným metrem. Každé médium má svoje kvality, přínosy i svoje rizika či nedostatky.

O tendenčnosti studií nemá asi moc smysl se bavit, když nemluvíme o nějaké konkrétní. Určitě se dá design téměř každé studie postavit tak, aby potvrdila moje mínění, předsudek nebo zdaleka nejčastěji ekonomický zájem (typické ve farmaceutickém byznysu). Tendenčnost se ale obvykle dříve nebo později pozná, když někdo jiný udělá studii obdobnou a dojde přitom k výrazně jiným výsledkům. U televize se ale většina studií přesvědčivě shoduje, že vliv televize na vzdělanost dětí je negativní (několik málo výjimek existuje - např. na vědomosti o sportu má TV pozitivní vliv). To jsou obecné závěry ze statistik z velkých souborů, které se samozřejmě nedají jenom tak přenést na individuální situaci. Neznamená to tedy, že když Vaše dítě televizi sleduje, že bude nevzdělané, bude mít nižší IQ, že jste špatní rodiče apod. Zejména pokud s dítětem cíleně a aktivně vybíráte smysluplné pořady.

Je ale řada výsledků, které se z principu nedají označit za tendenční a které mluví jasnou řečí: EEG vyšetření se nasimulovat nedá a změny na EEG se objeví u KAŽDÉHO jedince během velice krátké doby při sledování JAKÉHOKOLI pořadu - a tyto změny svědčí pro útlum mozkové aktivity. Shodné reakce vykazují oční zornice atp.

Když jsem mluvil o dětech, které sledují DENNĚ televizi 5 hodin i více a o výchovném deficitu ze strany rodičů, tak jsem měl na mysli rodiče, kteří opravdu dítě k televizi odloží a necítí valnou zodpovědnost za jeho výchovu. Takové dítě (snad krom naprostých výjimek) nesleduje televizi cíleně, nýbrž se nechá bavit, aniž by muselo vyvíjet jakoukoli aktivitu.

Čtení knih samozřejmě neznamená automaticky kultivaci dítěte, hodně záleží na žánru, ale číst i ten největší brak se prostě nedá bez vynaložení určité vůle a čtení dítě nebude bavit, pokud si ke čtenému nebude aktivně vytvářet obrazy.

A nakonec znovu: nepovažuji televizi za principiálně špatnou - je spousta situací, kdy je nesmírně užitečná, i pro výuku. Předpokladem je její CÍLENÉ využití.

A tu poznámku o "serióznějším přístupu bez předsudků" sis mohl opravdu odpustit - škoda.
Milada.
7.12.2006 15:19:18
No to ja prece nevim, jak se to resilo, kdyz pocitace nebyly, protoze mam deti teprve v dobe, kdy pocitace jsou.
Pokud by manzel nemel pocitac doma, musel by s chorobou do prace. Takhle muze delat doma. Pokud by syn nemel pocitac doma, nemohl by s nim treba nikdo hrat sachy a z lekci 1x za tyden (kdyz tedy jde na krouzek tzn. je zdrav) by se proste na turnajich nechytal a nikdo jiny jeho urovni doma nedosahuje.
Ke skole:
Byl by casto vyrazen ze vzdelavaciho procesu, nebot mu napr. stahuju internetove balicky prijimacich zkousek nanecisto. Ostatne doma kvuli nemocem temer praktikujeme skolu doma a k tomu net ve 4. tride uz potrebuji. Ostatne psala jsem na Rodine nedavno, jak si tady vecer nastuduju latku a dopoledne mu ji pak prednasim. Ucebnice se v nasi tride nepodporuji a jaksi napr. vsechny povesti zpameti neznam (MMCH on je nevede ani Jirasek).
Jarma, 2 děti
  • 
7.12.2006 15:06:55
Tak to fakt nechápu :) řeknete si vůbec něco během dne?
Ta separace je, předpokládám, z důvodu nemoci...? - a jak se to řešilo než byly počítače? to máte počítače na to, abyste mohli být separovaní?? opravdu nechápu :)
Milada.
7.12.2006 12:17:09
Jarmo,

Ty to fakt nechapes. Napriklad u nas je od 13. rijna stale jeden clen rodiny separovany, nekdy (jako treba tento tyden) dokonce dva clenove. Minuly tyden se postestilo a obe deti byly v kolektivu zaroven.

Tento tyden je situace je takova, ze je pracuji na NB v kuchyni, syn ma svuj NB ve svem pokoji, manzel ma svuj firemni notas u sve postele. Dale mame v mistnosti, kde chori manzel zapnute normalni PC, kam ja si chodim pro sve udaje k praci.

Dcera pocitac nema, chudinka :-)
Jarma, 2 děti
  • 
7.12.2006 11:10:03
Ale jo, taky mi mačkaly tlačítka u pračky,točily kolečky a klepaly do klávesnice, ale to udělaly párkrát a dál je to nebaví.... taky rabovaly šuplíky a už to nedělají,... s nemocemi je to vždycky trochu hrozný, abych nebyla úplně divná :), tak používám pohádku na CD, když potřebujui jedno dítě separovat... :) a dokonce! krtka na videu, je mi to milejší než televizní školka a reklamy kolem... ale to fakt jen výjimečně :)
[<<Předchozích 30] Příspěvky 3140 z 155 [Dalších 115 >>]

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.